Jump to content

.308 Win VS 6,5x55


SmåviltJeger

Kjøpe .308win eller vente på 6,5x55?  

189 members have voted

  1. 1. Kjøpe .308win eller vente på 6,5x55?

    • .308 Winchester
      105
    • 6,5x55
      84


Recommended Posts

Skal kjøpe min første rifle og har bestemt meg for Tikka T3 Lite SS (T3 Hunter, Lite eller Lite SS?)

Skal brukes til "alt" og lader ikke selv så valget var vel enkelt; 6,5x55

Men, den lokale butikken sier det kan ta lang tid før de får inn rifla i det kaliberet (over nyttår kanskje)

Derimot så får de inn .223 og .308win snart som det blir tilbud på.

Rifla skal hovedsaklig brukes på småvilt, men må også kunne brukes på storvilt.

SKAL ha lyddemper (pga hørselskade osv) og har lest at .308win er bedre egnet til kutting av løp m/demper enn 6,5x55.

Men vil .308win bli litt overkill på småvilt? (Mest rev og noe fugl)

Kulebanen på .308 og 6,5x55 er vel nesten lik?

 

Så spm blir om jeg skal vente på 6,5x55 eller bare kjøpe .308win som de snart får inn?

 

Kan nevne at .308-pakka blir 2600,- billigere enn 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Har selv Tikka Light 308W m/Zeiss classic og Alms Titan demper og er veldig fornøyd. 308W er veldig greit kaliber når man skal kappe pipa for å slippe en demper som stikker for langt ut. Når man skal sammenligne kalibrene 6,5 og 308W så mener jeg forskjellene ikke er så utrolig kritiske som flere vil ha det til...

Link to comment
Share on other sites

Men vil .308win bli litt overkill på småvilt? (Mest rev og noe fugl)

 

Har skutt noen ryper med 308, fint kaliber til dette.

243 win som mange bruker som småviltkaliber bruker 308 hylse snurpet inn til 6 mm kule, andre bruker 260 rem og 7mm-08 som er 308 hylse tilpasset 6,5 kule og 7mm kule, alle definert som kaliber egnet for småvilt. Eneste forskjell er kulediameter, og flatere kulebane på de med mindre kulediameter.

 

Tror det er rekylen i 308 som gjør at mange synes den er for kraftig for småvilt, med lyddemper er dette eliminert.

Du vil oppleve pene slakt med 308 helmantel være seg ryper, skogsfugl, hare eller annet vilt du kommer til å bruke helmantel på.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre!

Av matvilt blir det omtrent bare rype og skogsfugl, hvertfall i første omgang.

Blir kanskje jakt på rådyr og elg senere, så vil som sagt ha et kaliber som kan brukes til "alt" nå.

Rifler som har litt mindre bruksområder, og som jeg kanskje bør lade selv til får jeg kjøpe senere.

Nå vil jeg ha ei "universal-rifle" :)

Venter litt til og hører hva andre mener, er jo ganske likt på avstemminga enda.

Men vet ikke om jeg klarer å vente så lenge. Har lyst på å dra til butikken og bestille ei på mandagen jeg da! :D

Link to comment
Share on other sites

forskjellen er ikke veldig stor i praksis.

men slik jeg ser det:

 

fordel med 6,5X55 kontra 308w:

-mindre rekyl enn 308w

-bedre balistikk enn 308w

-billigere matchpatroner i norge, enn i 308w(meget presise trenings og småviltjakt patroner)

 

fordel med 308w kontra 6,5X55

-passer i kort låskasse

-muligheter for meget billige treningspatroner (nato feks)

-håndterer tyngre kuler enn 6,5X55 gjør

-løpet holder ca 50% fler skudd enn et 6,5X55 løp gjør (om man skyter mye kan dette være et argument)

 

jeg bruker begge kalibrene mye. skyter feks DFS med begge kalibre alt etter som hva jeg har ammunisjon og løp til ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man velge pest eller kolera?

 

Er storviltet som skal jaktes rådyr, 6,5, er det deri mot inblandet elg, 308w.

Normas jaktmatch/fågel skulle vel dekke småvilt ganske bra i 308w.

Som trådstarter skriver, 308 er mest egnet til kort løp og demper.

Pris forskjellen er jo også vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stemt på 308 spesielt med tanke på prisen. 2600,- er mye penger ifølge min lommebok. Jeg liker 6.5x55 best sjøl, og jeg har det, men 308 er jo et allsidig kaliber. Funker gull på fugl, og du velter en elg trygt overende. Du kan kappe løpet ganske mye hvis du skal ha lyddemper. Noe jeg anbefaler sterkt å ha, og da kan du jo bruke de 2600,- du har til overs på en bra demper :wink:

 

Ammoprisene er ikke sååå stor forskjell fra 6.5 til 308 at det er verdt å tenke mye på.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har svært nære relasjoner til noen på den lokale våpensjappa synes jeg ikke du skal føle noen forpliktelse til å handle der. Noen av de store har nok det du ønsker inne, så du slipper å vente, og ganske sikkert billigere enn på din lokale sjappe. Ta et par telefoner til Jaktdepotet, Jakt og Friluft og et par konkurenter og be om et tilbud.

Blir det ikke stående mye elgjakt på "menyen" ville mitt valg blitt 6,5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stemt på 308 spesielt med tanke på prisen. 2600,- er mye penger ifølge min lommebok. Jeg liker 6.5x55 best sjøl, og jeg har det, men 308 er jo et allsidig kaliber. Funker gull på fugl, og du velter en elg trygt overende. Du kan kappe løpet ganske mye hvis du skal ha lyddemper. Noe jeg anbefaler sterkt å ha, og da kan du jo bruke de 2600,- du har til overs på en bra demper :wink:

 

Ammoprisene er ikke sååå stor forskjell fra 6.5 til 308 at det er verdt å tenke mye på.

 

Lykke til med valget :D

 

Ja, det var liksom 6,5x55 jeg hadde bestemt meg for da.

Men så dukka dette tilbudet opp... + at importøren av Tikka ikke vet når de får inn 6,5`n igjen.

Og demper SKAL jeg ha.

Så endte med at jeg gikk i butikken og reserverte meg ei i .308 etter jobb idag :D Siden den kom inn ganske snart.

Må uansett levere søknad først, men regner med det går greit siden jeg kun har ei hagle fra før.

Skal som sagt ha demper ja + kutting av løp, så da passer jo .308 bedre enn 6,5`n.

Ble så jeg tok den nye Hausken som ikke veier så mye + Meopta Meostar R1 3-12x56 m/lys.

Og JA, 2600,- er mye penger for meg også. Så da ble det .308win... Er jo ikke SÅ ulikt det kaliberet jeg ville ha da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har svært nære relasjoner til noen på den lokale våpensjappa synes jeg ikke du skal føle noen forpliktelse til å handle der. Noen av de store har nok det du ønsker inne, så du slipper å vente, og ganske sikkert billigere enn på din lokale sjappe. Ta et par telefoner til Jaktdepotet, Jakt og Friluft og et par konkurenter og be om et tilbud.

Blir det ikke stående mye elgjakt på "menyen" ville mitt valg blitt 6,5 :wink:

 

Jakt & Friluft sa det samme som den lokale våpensjappa: Har ikke på lager. Problemer med å levere Tikka i 6,5. Uvisst når importøren får fra Finland.

Har regna litt på det, og det er minimalt å spare (viss noe) i forhold til de du nevner. Siden "sjappa mi" har tilbud på .308win.

Men hvis jeg ABSOLUTT skulle hatt 6,5x55 så hadde jeg nok handlet av en av de over.

Da hadde jeg spart noen kroner i forhold til å handle av den lokale butikken.

J&F var liksom den jeg hadde tenkt å handle av da, men når de ikke har den på lager så ble det .308win til slutt.

Har ikke så svært nære relasjoner til noen i den lokale sjappa akkurat, men ville helst handle av en butikk i nærheten + at servicen er meget bra der! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...