Jump to content

Kulebanekompensator (Tetning av tårn på kikkert?)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Litt usikker på hva du mener, men på de kikkertene jeg har sett så er tetningen i selve mekanismen. Tårnet du skrur på er ikke med i tetningen, men er mere som et lokk. Har en VX-2 (annen type) med avtakbart tårn, der er det tydelig at tårnet ikke har noen tettefunksjon whatsoever. Kan være kjekt å designe tårnet så det fungerer som en regnbeskyttelse, dvs så stor OD at det leder regnet vekk fra åpningen.

Link to comment
Share on other sites

Er det en o-ring på lokket ville jeg brukt en o-ring på tårnet også :wink: Leupold er en av de få som jeg vet om som lager tårn uten en o-ring løsning. På de "nyere" modellene ser det for meg ut som om de har valgt å gjøre all tetting før "tårnet". Fordelen er vel at man unngår "brukerfeil" med usmurt o-ring som blir treig, eller feil smurning som fryser? Ulempen er at vannet suges inn og blir liggende, og da snakker jeg av erfaring. Heldigvis har jeg aldri opplev at tårnet fryser fast, men det kan jo sikkert skje om man er maks uheldig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Kikkerten har en pakning til dekselet, men er det virkelig en del av tetningen til kikkerten? Betyr ikke det at en risikerer fukt i kikkerten om en løsner dekselet i fuktig vær?

 

Pakningen til dekselet fjernes ikke, tårnet erstatter dette så der blir det tett. Men innvendig i tårnet har jeg ikke lagt til noen tetning, ikke annet enn en gjengeforbindelse som kan smøres med fett.

Link to comment
Share on other sites

Dyrere kikkerter er fylt med gass. Nitrogen vanligvis, men senere ofte argon, da denne lekker saktere ut gjennom nettopp pakninger og slikt.

Det er O-ringer rundt skruene så gassen ikke skal lekke ut når en har av dekslene. Mange kikkerter har ikke O-ringer i dekslene - jeg kan faktisk ikke komme på noen som har, men jeg har nesten bare kikkerter med åpne ratt.

På kikkerter med åpne ratt som kan nullstilles er det noen der en tar av rattene, eller kan ta de av når en justerer, og andre der en ikke tar de av. De en tar de av på har alltid (såvidt jeg har sett) O-ringer i rattene.

En ting til jeg ikke helt har studert er hvordan rattene er isolert mekanisk fra selv justeringsmeknismen, så ikke slag og belastninger skal overføres til selv justeringsmekanismen inni. Det fins sikkert en drøss måter å gjøre dette på, men det kan tenkes at dette er gjort på en annen og mindre solid måte på kikkerter som er designet for å ha lokk over rattene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk, det er vel den antagelsen jeg har brukt. Jeg tar det for gitt at en Leupold er gassfylt, og da må også justeringsskruene være tette uten deksel montert. Tårnet trenger derfor ikke å være tett, eneste ulempe med dårlig tetning er at man kan få vann i tårnet med de problemene det medfører.

 

Designet vil få utskiftbare hetter, under disse vil det være et smørt gjengeparti som bør hindre vann i å trenge inn til selve stillskruen på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det rimelig enkelt å legge inn en o-ring som tetter, og en billig forsikring for å unngå trøbbel :wink: Jeg ville designet med o-ring uansett om kikkerten trenger det eller ikke. I tillegg til å tette så kan man få litt ekstra friksjon om justeringen skulle være veldig lett å vri på. Jeg har laget en slik løsning på en eldre Zeiss, og det har fungert utmerket.

 

Angående gass i kikkerten så lekker den antagelig ut over tid? Det er vanlig å sende inn kikkertsikter for service og gasspåfyllig ettersom de drar på åra. Det er vel kanskje bare Nightforce F1 i militærversjon som virkelig holder tett? Den skal tåler trykk og holde tett ned til 100 m. For å få til det så har de brukt mye lim. Så mye at de ikke bytter retikkel om du skulle få lyst på et annet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

O-ringer får du vel tak i overalt :wink:

 

Jeg laget denne løsningen for mange år siden på en Zeiss etter fri design og litt inspirert av US Optics.

normal_IMG_0346.JPG

normal_IMG_0336~0.JPG

Her ser du innmaten uten lokk og hvordan o-ringen er plassert som tetter lokket.

normal_IMG_0344~0.JPG

Her er kragen skrudd av og den blanke ringen er koblingen mellom erektor og selve tårnet. Den låser/kobles med friksjon mot den sorte delen i senter når de to skruene på toppen av tårnet festes. Nederst på gjengepartiet til kikkerten sitter det en o-ring. Det er den originale som tetter lokket/dekselet. Den tetter kragen.

normal_IMG_0343~0.JPG

Her ser man hvordan den sorte delen er skrudd fast ned i erektoren. Erektoren har et kilespor og denne skruen som overføring/kobling.

normal_IMG_0337~0.JPG

Her er et bilde av kragen med o-ring.

normal_IMG_0342~0.JPG

Her er bilder av lokket.

normal_IMG_0341.JPG

normal_IMG_0340~0.JPG

Og til slutt kragen stukket inn i lokket.

normal_IMG_0339~0.JPG

Delene er laget i aluminium, sandblåst og eloksert sort, unntatt den blanke ringen som er i rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, et design som kunne gitt en sveitsisk gjøkur-mekaniker nervesammenbrudd :mrgreen:

 

Min løsning er tilpasset en kikkert med "mynt-skrue", altså ingen måte å feste ting direkte til stillskruen. I tillegg skal jeg ha utskiftbare topper, det krever at både toppene og tårnet kan justeres individuelt. Designet er bare 18mm høyt, de originale dekslene er 8.

 

Re: O-ringer. Det kan du jo tro. Har gjort den feilen en gang, designet noe for en standard O-ring bare for å finne ut at ingen hadde den dimensjonen. Joda, alt kan skaffes om en bestiller 20, venter 4 uker og betaler en kilopris som passer bedre på edelmetaller. Men denne gangen vil jeg helst slippe det. Det jeg trenger er noe rundt 25mm ID, og helst ikke over 1mm tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er også en løsning. Jeg bare hater å måtte bestille alt fra pokkerivold. Men det er vel eneste løsningen...

 

Bly: Pen løsning. Jeg baserer meg på settskruer, men så har jeg også to justeringsnivåer å kolde kontroll på. Har grublet fælt på et hurtigfeste for toppene, men det blir veldig smått og pirkete. jeg har landet på en skrue, at det kreves en torx-nøkkel for skifte er akseptabelt. Jeg trenger også en god neve med topper, så det er en fordel om de ikke er for kompliserte.

 

Ønsket er å ha kulebanekompensator for en 3-4 patroner, som kan skiftes ut uten at jeg mister innstillingen. I tillegg må denne indekseringen kunne justeres i tilfelle våpenet/basene etc endrer treffpunkt, da skal jeg i teorien kunne skyte inn med en patron å få alle tilbake til null.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår tegningen?

Hvordan får du "kragen" til å henge "fast" i den delen som er i kontakt med spindelen/erektoren slik at den ikke bare faller ut? Ser du har tegnet de med overlapp. Går forresten erektoren inn og ut eller skjer det lengere inn i erektorhuset? Jeg skjønner heller ikke hvordan du tenker at de to ringene med settskruer under lokket skal virke, og hvorfor du bruker en skrue på toppen i tillegg til en settskue på siden for å holde lokket på plass. Jeg antar du har en plan om at det skal bli mulig med flere nullpunkt, men skjønner ikke hvordan ringene skal fikse det?

Link to comment
Share on other sites

"Overlappet" er et gjengeparti, samme gjenger som festet på kikkerten. Både disse og stillskruen på kikkerten har 0,5mm stigning, dermed følger stillskruen og senterstammen på tårnet hverandre perfekt. En indre justeringsring ligger på toppen, denne festes med en settskrue. Ringen har også et spor for rullepinnen som står i den ytre justeringsringen. Denne ytre justeringsringen festes så til lokket med nok en settskrue.

Her er tårn og lokk separert:

q4ktPvDaG9DVLDJ0W6Rn-OITxTRworJOPMaMNTrEJd5oroMe6O867WdSQsFuCDWhKRCA6yNJy6-lyg=w1920-h1080-no076XjJeQyEtcgnz1A63sfo7DzBYibfDA490UTIGE3EQYU2aeoy0kB3-b23DUkV7m86ix1ZzzrGRSOg=w1920-h1080-no

Link to comment
Share on other sites

Det gjenstår selvfølgelig å se, men om endringen feks ligger i basene (har EAW) bør det fungere. Hvis jeg skrur ut pipa er det selvfølgelig ikke like sikkert.

 

Om jeg skal legge til en o-ring må det bli mellom base og hette, men det er ikke mye plass igjen der. Øker jeg diameter på basen må også hettene gjøres større. Sånn som det er nå går det akkurat med 30mm bolt, øker jeg diameteren må jeg nesten ty til en 50-bolt. Det er mye bortkastet spon...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er vidunderet ferdig.

V0Xflh3PpfJSibfG7-kL-OviMAg3zy2wpID4TDZN1FTYpRBBgHJQWbHyKjp6I9AV6zSkTvM8iXszOqwe56viKr78ifeUt7U2u5h2=w1920-h1080-no

 

Ikke prøveskutt enda, men systemet fungerer akkurat som tiltenkt. Forventer ingen overraskelser på banen. Alt som gjenstår er å lage en ekstra håndfull hetter.

 

Merkingen krevde litt forskning. løsningen ble å laserprinte på hvit selvklebende vinyl med et lag pakketape over (toneren flasser lett uten et beskyttende lag).

Link to comment
Share on other sites

De ble jo riktig så fine! Bra arbeid! :thumbup:

Hvis du skal lage flere og tar i mot tips til design endringer, så om det er plass, ville jeg laget "kragen" du limer klisterlappen på så brei/høy som mulig. For meg ser det ut som om det er plass, men jeg aner ikke hvor mye tårnet flytter seg opp og ned. Skal du skyte langhold finner du fort ut at det er greit og ha plass til mere informasjon på tårnet enn det du har nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, Bly. Det er de åpenbare detaljene en først blir klar over etter at en er ferdig. Skjørtet kan fint lages noen millimeter lengre, selv om jeg fint får plass til alt jeg trenger nå. Har kulebane for SMK ut til 600m, det får vel holde for en stakkars 222.

 

Prosjektet gav såpass mersmak at jeg allerede har begynt å tegne på en enklere modell for 22'en.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke noen brygging der (enda). Men hvem vet? Liker tanken på å ha både våpen og alkohol under samme merkenavn :mrgreen:

 

Bly: Ser ikke den store risikoen for det, skal vel ikke bruke dette i full panikk med puls på 200. Men jeg får en mulighet til å forlegge siktet om tabellene ikke skulle stemme 100%, når det er så lett å lage gode etiketter er det jo bare å prøve ut ideer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...