Jump to content

Låskasselengder Winchester M70.


Jeffery

Recommended Posts

Det er mulig dette er omtalt her tidligere, men jeg finner ikke noe konkret ved å søke.

 

Er det noen som vet hvilke låskasselengder Winchester har operert med på M70 opp i gjennom årene?

 

Jeg vet at den korte kassa deres(.308-familien) er litt lengre enn disse kassene oftest er fra andre produsenter. Jeg har også grunn til å anta at den lange kassa(30-06-familien) er en smule lengre enn "standarden" for denne typen kasser. Dersom dette stemmer, er kassa så lang at det er den de bruker til .375H&H også, eller finnes det ei enda lengre kasse til denne?

Link to comment
Share on other sites

Har to Winchester M70 classic. Kaliber 30-06 og 6.5x55 fra første halvdel av 90 åra.

Disse har magasinet nedkortet med stoppere I plåt for å passe disse patronene.

Sluttstykkene har også ett distanse clips for kortere repetering for å passe patronene di er kamret med.

Så mener vel at dette er samme låsekasse lengde som lengre magnum patroner.

Det rare er at når det kommer til montasjer så har Safari Express utgavene andre baser for kikkert montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Safari har større utkasteråpning og mindre bro bak hvis jeg ikke husker feil. Dermed annen base.

 

Sluttstykkevandring som er tilpasset patronlengde er genialt til hurtigskyting. Det aller beste er å få korte patroner i lang kasse. Hvis man er så heldig å få tak i 222/223 eller 308-familien i den gamle post64-utgaven med lang kasse er den en drøm å skyte raskt med. Det er årsakene til at amerikanerne foretrakk Win70 foran Rem700 til CISM-skyting (militært VM). CDI lager underbeslag for lang kasse med korte AICS-magasiner. Rett og slett genialt!

 

Det er nordmenn også som har blitt verdensmestere med Win70 i militært VM på 300m. Det utrolige er at disse riflene koster mindre brukt enn kikkermontasjen til Blaser/Sauer404 på finn. Verden vil bedras..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Push feed låsekassen som kom etter 1964 hadde kun lang låsekasse helt frem til 1986.

Gikk vel stort sett under navnet XTR.

Først etter det kom Winchester med kort låsekasse som var tilpasset patroner av .308win lengde.

 

Ikke svar på spårsmålet ditt men bare litt info til tråden.

Link to comment
Share on other sites

All info, med snev av relevans, er velkommen :)

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er ganske enkelt at jeg har funnet ut at jeg ønsker meg en Super grade i 375H&H. Og siden det er en modell som egentlig ikke finnes, så spørs det om jeg ikke må få laget en. Og da er spørsmålet, vil det la seg gjøre, uten alt for mye problemer, med utgangspunkt i en 30-06 eller lignende?

 

Jeg regner nemlig med at å få fingrene i en av de forsvinnende få Super grader som er produsert i begrenset antall i 375 er bortimot umulig. I hvert fall her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Safari er omtrent det samme som supergrade. Hel ved i underbeslaget av stål.

 

Jakt og Friluft har en veldig fin en til 12k og en pushfeed til 6k. Ingen grunn til å starte med en fra 30-06. Hvis det er den billige supergraden til Våpensmia du ser på har den ikke supegrade stokk.

 

Dette er ei fantastisk fin rifle for pengene. En av de aller beste i 375H&H rett ut av esken uansett pris.

 

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82393584

 

84_432327647.jpg

 

84_1414905656.jpg

 

84_1655492554.jpg

 

6K:

 

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82392632

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det er i mitt hode, men jeg synes Safarien er litt klumpete, mens Super graden er smekrere. De små forskjellene i linjene på dem, som jeg tror jeg ser :wink: gjør ganske stor forskjell, rent visuelt, i mine øyne. Nå kan en jo begynne i andre enden også. Med å "nedgradere" en Safari til Super grade.

 

Det er ikke spesielt den hos Våpensmia jeg har i tankene, men jeg har jo sett den. Den til 6000 hos J&F er fristende, og jeg har i utgangspunktet ikke noen særlige motforestillinger mot push-feed-kassene til Winchester, men akkurat i 375 så skal det liksom være kontrollert mating.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en Wnchester mod.70 Standard, kjøpt ny av min bror i 1982, kaliber .308 Win.

M-70e.JPG

Det var denne jeg nedla mine fire første elger med på tidlig 90 tallet.

M-70h.JPG

Dette er ikke en magnumutgave som Afrika - Express osv.

M-70a.JPG

Ser vi på magasinet så har det blitt tilpasset de korte .308 patronene med denne utbyggingen. Jeg glemte å dobbeltsjekke sluttstykkevandringen, men jeg mener den stopper slik at man ikke trenger å trekke ut sluttstykket i helle låsekasselengden.

M-70c.JPG

Her ser vi hvordan det passer med .308 patronen. Ser vi bort fra utfyllingen så måler max. patronlengde i magasinet 91,30mm.

M-70b.JPG

Denne 375H&H måler C.O.L. 90,93mm. Ikke mye margin.

M-70d.JPG

I stedet for å illustrere med en 30-06 Spring. tok jeg like greit en .458 Win.Mag. Den har samme hylselengde 63.20mm.

M-70f.JPG

Her er sluttstykke med støtbunn og utdrager, jeg tror det var på slutten av 80-tallet at de endelig kom med Mauserutdrager??

M-70g.JPG

Sluttstykke.

 

Den gangen denne rifla var ny markedsførte de denne standard modellen opp til .300 Win.Mag og .338 Win.Mag. Det så ut som om de magnum modellene for .375 H&H. - .458 Win.Mag var i en egen kategori.

 

Smak og behag, de bildene av Express-modellene lenger opp i tråden fremstår som indrefilen i mine øyne :D

 

Når alt er nevnt så hadde jeg stor glede av denne rifla i noen år, mye jakt og gratis Nato-ammo. Jeg plager stadig broderen om å kjøpe ny kikkert til den og komme i gang igjen. Rifla er helt suveren.

Link to comment
Share on other sites

Du har en av de fineste boltriflene å skyte med. Denne lange 70-kassa med kort sluttstykkevandring er det umulig å få "bundet" opp under raske ladegrep. Alle fanatikerne som absolutt skal ha kortest mulig kasse til korte patroner burde lære seg å skyte raskt og effektivt og forstå at korte kasser som regel er et handicap. Jeg skjøt i mange år konkurranser med en slik i 222/223. Som tidligere sagt, US shooting team brukte denne layouten i M70 matchriflene sine. CDI lager underbeslag for korte AICS-magasiner til denne. Det er skytemaskin for villsvinjakt.

 

Det er lengden på boltstopperen som bestemmer sluttstykkevandringen.

 

M70 i 6,5x55 har også avpasset sluttstykkevandring til patronlengde. På nesten alle andre boltrifler må man røske bolten i full 30-06 lengde for å mate 6,5-en. Til og med i STR noe jeg synes er idiotisk. På STR kunne de greid seg med 3 låsklakker som Sauer 200/202 har i 243win, brukt ekte 6,5x55 magasiner og redusert sluttstykkevandringen med 2cm. Da hadde stangskytterne sluppet å flytte hodet under ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor gammel M70 mekanismen er, når den først kom. Men tidligere hadde den Mauser-utdrager, så kom utdrageren tilbake på slutten av 80-tallet eller deromkring. Mauser-utdrageren var visst savnet. Winchester prøvde seg frem til mye mot slutten før de gikk konk. I dag ser jeg i katalogen til Nordskog at de selger Winchester M70 Classic i kaliber 30-06. En M70 Featherweight CRF også i 30-06. Disse to er vel produsert av Browning, Portugal.

 

En annen nyhet er Winchester XPR produsert i Vianna, Portugal. Kaliberalternativer er 30-06 og 308Win. Hvor mye Winchester det er kan en lure på.

Denne har jeg forøvrig aldri sett eller holdt i hånden.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg roter fælt nå men...

 

m70 kom vel i 1936 og ble produsert med Mauserutdrager, låskasse maskinert fra "bar stock", maskinert underbeslag av stål osv. (Pre '64 betegnelsen kommer vel av endringene innført da)

Endringene som ble gjort i '64 kom vel av konkurransen fra Remington 700. Og det måtte gjøres grep for å få ned kostnadene.

Noen endringer kom i 1968 etter påtrykk fra kunder....

I 1992 ble mange av originaldetaljene reintrodusert.

 

FN Herstal produserer de vel i Sør Carolina, men de blir montert i Portugal....

 

Men, som sagt, mulig jeg roter fælt!

Link to comment
Share on other sites

normal_Compact.JPG

 

 

Dette er fra en katalog i 1999, når jeg ser på andre sider i eldre Winchester-kataloger ser jeg en kortere låskasse.

Denne Compact serien ser ut til å ha kortere kasser.

 

 

normal_M70.JPG

 

Dette er fra katalogen 1993. En ser noen med kortere kasse.

 

Uansett, jeg er litt konservativ i riflesmak. Flotte rifler, synd en ikke kan velge å vrake i gamle Winchester produkter som før.

Link to comment
Share on other sites

Jada, de kom også med korte låskasser etterhvert i post64 pushfeed-perioden. Jeg har brukt både kort og lang pushfeed til konkurranseskyting. Jeg foretrekker den lange selv i 222/223.

 

Classic/pre64 leveres både i kort og lang utgave.

 

Det som er fint med classic/pre64 er at den mater korte, patroner som 6mmbr, uten problemer fra AICS- magasiner. Mauserekstraktoren holder patronen ordentlig på plass i matingen.

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut i furtebua og måle min Safari Express i 416 Rem mag og der er max pl/col tett på 91mm.Den har mauserutdeager og har god presisjon.Skyter mye med 400gr støpte kuler og Hornady 400 gr RN kuler.Kjøpte en brukt stokk fra en .375H&H men mekanismen min smatt ikke nedi den stokken.Må vel ta fram dremmelen og ta ut litt der det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Torf, det var interessant og berikende å lese dine erfaringer med Model 70. Jeg kjenner igjen argumentene dine etter mange skudd med rifla til broderen. :winke1:

Beklager litt OT:

Når jeg skulle kjøpe min egen elgrifle var budsjettet trangt (1995), jeg så etter en Winchester mod.70 i et kaliber annet enn de tre vanlige i Norge.

For en billig penge så kom jeg over et mindre klingende navn som Parker Hale i 7mm.Rem.Mag, helt ny. Jeg hater alu. og plast. Denne var av rent stål i underbeslag m.m. "Classic 81" heter den, den er mer forseggjort enn alle andre PH-rifler jeg har sett, flere jegerkompiser har bemerket det samme.

Den er med på alt i alle typer værforhold, jeg er ikke redd for skrammer, men jeg tar vare på det jeg har likevel.

Jeg er fortsatt på utkikk etter en modell 70 i 7mm.Rem.Mag. Denne Winchesteren slipper ikke helt taket i meg, som du skriver en fantastisk skytemaskin.

Grunnen til 7mm.Rem.Mag er noenlunde rimelig tilgang på 7mm. kuler, jeg gidder heller ikke å bytte til annet kaliber siden ladebua mi er rigget for 7mm.

300 Win.Mag. har mye større potensiale, men den sliter mer på skulderen enn 7mm. under mengdetrening.

7mm. er lett og morsom å håndtere. Hvis jeg ber om juling tar jeg den fra 45/70.

 

.30-06 er kjedelig med mindre enn den er kamret i en Garand eller Springfield mod.1903.

 

Temaet om rekyl og smell vil mange nevne demper, for enkelte av oss er smellet og rekylen en del av moroa, (å nyte hele orkesteret til minste detalj.)

Parker_Hale.jpg

Skulle jeg snuble over en modell 70 i 7mm.Rem.Mag er det fare for at denne Parker Hale Classic 81 ryker ut på bruktmarkedet. 8)

Rifla her har aldri sviktet meg, jeg har skutt rådyr og elg med den uten å klage på børsa, slitt ut et løp og byttet til et nytt. Likevel er det noe som suger mot modell 70.

Link to comment
Share on other sites

Min M70 featherweigth.Var 6,5x55 da den var ny,satte inn ei brukt orginal 30.06 pipe.Biltema reim og Leupold 1,5-5x20,lett og god rifle,kommer til å bytte kolbekappe da den ikke er mye behagelig å skyte mye med lenger etter kaliber bytte :) Push feed kassa synes jeg er helt ok,aldri hatt noe mateproblemer med den.Sluttstykket glir som i smør;)

DSC00099_zpswjgmnjie.jpg

 

DSC00100_zpscsikj9c2.jpg

 

DSC00101_zps7dzxvyeq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet mye interessant og relevant informasjon. Takker og bukker :)

 

Jeg tror jeg tar sjansen på å konkludere med at låskasselengden på de som er levert i 375 og lignende, og de som er levert i 30-06 og lignende, tydeligvis er like lange. Selv om det kan være andre detaljer som skiller dem.

 

Også er det ingen grunn til å legge tråden død, selv om jeg har prøvd meg på en konklusjon, dersom det er flere som har noe å bidra med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt to stk Win M70 i 375; en stainless Classic, nærmest halvfabrikata rifle som trengte mye avgrading og polering og justering av mating. Har også hatt en nyere Safari Express (made in USA Utah), der finish og mating var på topp. Begge riflene har ikke roterende klo utdrager. Disse solgte jeg da de ikke var helt slik jeg ville ha en 375. Magasinene var lange nok til normal patronlengde for 375H&H. For disse riflene måtte jeg ha en base med .330" avstand mellom skruehullene for bakre bro.

I dag har jeg en M70 fra 80 tallet (i følge sigende) med kloutdrager. Det er ca 1" mellom skruehullene i bakre bro og en helt annen base som passer. Denne siste riflen gjetter jeg har vært i 338 eller 300 Win mag. I dag er den i 308 Norma Mag. Noen har tatt ut den blokka som lå bakerst i magasinet og sveist bakre vegg i boksen sammen. Dette magasinet er litt snaut til 375 lengde, men med å utvide litt og få i en litt lengre boks så vil det gå. Jeg tenkte å sjekke ut Sunny Hill da det hadde vært bedre med et helt underbeslag og magasin enn den delte løsningen som er i dag.

Jeg har prøvd med en 375 patron i magasinet og den mater bra så denne rifla kan også bli en 375 uten for mye styr. Neste patron går ikke ned per i dag grunnet lengden.

Jeg vet om en tidlig Super Grade som var i 416 Rem Express som er pipet om til 300 Weatherby. Ole B Vatland selger denne.

Denne riflen har langt nok magasin til 375H&H, men det er ikke sikkert mategeometrien passer så godt til den mer koniske 375. 416 Rem mag er mye mindre konisk.

Det ser ut til at M70 i disse utgavene jeg har nevnt, vil kunne bygges om til 416 Rigby også, men da vil man måtte ha et spesielt tilpasset magasin. Støtbunn og utkasteråpning må også endres for en 416 Rigby ombygging. Jeg har sett i alle fall en slik rifle til salgs på en amerikansk auksjonsside.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det ble en original Safari Express i 375H&H :D Hvis Onkel, eller i dette tilfellet er det vel tante, spiller på lag da. Det regner jeg med går i orden. Så får tiden vise om den får fortsette i nåværende konfigurasjon, eller om det blir ombygging til Super grade e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Om jeg ikke har forstått det feil så virker det som kvaliteten på disse er blitt bedre etter at FN tok over produksjonen. Funderer på ei ny rifle i .375, da gammel602en fra 80tallet som har stått å,støvet ned i skapet noen år er veid og funnet for lett til oppgradeing. (Rett og slett ett ualminnelig dårlig eksemplar av arten). Nå har det vel vært litt spredt import av disse av flere forhandlere, men hvem er nærmest å sjekke ut om en evt. skal skaffe seg en slik? Finnes det noen nye på hylla hos noen forhandlere her hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...