Jump to content

Sauer 100 xt


hardnakke

Recommended Posts

Har sauer 101 og den samlar rundt 15mm med heimelaga Lapua Scenar 9g. Kan sikkert få endå betre vist eg tuklar litt meir med ladninga 8)

Av fabrikkammo samlar Rekrutt, Oryx, Naturalis og Accubond bra (betre enn 30mm) i børsa mi.

Rart børsa ikkje samlar betre. Har du sjekka at kolbeskruene er tilskrudde? Prøvd med noko anna enn PPU?

Link to comment
Share on other sites

er da lik mekanisme i 100 og 101 da?

 

Nei, det er en del forskjeller, men dersom det brukes lignende toleranser i utfresing av kammer kan det selvsagt være et visst samsvar mellom modellene med tanke på hvilke ammunisjonstyper som går godt og ikke. Men dette vil også være individuelt fra våpen til våpen.

Link to comment
Share on other sites

"Ikke samler så bra". Hva betyr det i tall? Våpen er individer, så hva det presterer med annen ammo er ikke mulig å si før det er prøvd. Når en skal diskutere presisjon synes jeg det også er greit å referere til avstand selvsagt, men også på hvilken måte den kommer frem. Er det et snitt av et visst antall grupper på tre, fem eller flere skudd, eller alltid bedre enn xx mm på fem skudd feks ellers snakker vi fort rundt hverandre. "Går som en stråle" eller "går hull i hull" er utrykk som også brukes. Hver gang, av og til, eller en gang? Gir ikke så godt utgangspunkt for diskusjon for oss som ikke er der og ser skiva.

Link to comment
Share on other sites

Hei.jeg kjøpte meg en sauer 100 tidligere i høst,har bare prøvd partisan ammo 308w.syntes den ikke samler så bra med den ammoen.hva kan jeg forvente av presisjon på denne rifle med en annen ammunisjon?

Jeg får litt sånn, "jeg kjøpte en Corvette og helte på noe drivstoff, tror jeg, det lukta bensin iallafall, men kanskje det var diesel - drittbil iallefall for den går ikke noe særlig..."

Partizan KAN gå bra, jeg har sett Partizan gå veldig bra - men jeg har også sett den gå helt katastrofalt i ei likens rifle. Kanskje er det batchvariasjon, ikke vet jeg.

Det jeg VET, er at Partizan ammo er veldig variabel, ladd på billigste måte, og overhodet ikke er egnet til å si noe som helst om presisjonen i våpenet.

 

Gi den GGG/ 168 SMK eller Norma 168gr Diamond Line - eller Lapua 167gr Scenar, eller noe tilsvarende. Men puss den først.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei!

jeg har prøvd litt forskjellig i min Sauer 100 i samme kaliber, dog ikke partizan, og det meste går godt. Lapua lock base og hornady fmj er vel det som har gått best foreløpig, men Norma Jaktmatch er tett oppunder. Har ikke målt med skyvelær men ikke mye større enn en lapp skal til for å lappe ei skive med 3 skudd i på 100m.. jevnt over gode samlinger, stort sett skytteren som må ta på seg skylda for eventuelle spredninger, skal tross alt ikke mye til. Presisjon i våpnet er meget god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...