Jump to content

Smygjaktsikte


Kulaogkrut

Recommended Posts

Hei!

Vurderer kjøp av eit såkalla "smygjaktsikte" til bruk på hjortejakt. Eg er med eit jaktlag som driv med såkalla toppjakt. Stien til og frå postane er både glatt og bratt, slik at skli/fall faren er stor. Har pr. dags dato ein Zeiss 1.5-6x42 med hurtigmontasje som hovudsikte. Den kan eg ta av og på utan treffpunktforandring iløpet av sekundar. Eg ynskjer eit sikte eg kan hive på iløpet av sekundar og som har same treffpunkt som min store kikkert. Siktet skal brukast til smyg til og frå post og litt smygjakt på bøen. Siktet treng ikkje ha forstørring og bør vere lett. Det skal monterast på ein S 101 med weaver basar. Såg for meg noko alla aimpoint micro, z-point, docter osv. Nokon som har erfaring med aimpoint, z-point eller doctor. Z-point er mest fristande for øyeblikket. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

På smygjakt har jeg nesten aldri skutt på dyr som ikke står i ro eller nesten i ro. Etter min mening gir ikke rødpunktsikter særlig fordel i forhold til åpne sikter på slik skudd. Så jeg ville brukt de åpne siktene om du har det på børsa fra tidligere. Mer solide sikter finnes ikke, og de sitter på børsa hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt et sikte som du kan feste kun på fremre basen.

Kan være fint å kunne holde rundt låskassa når du smyger med rifla.

Med mitt syn så er jeg raskere på målet med en rød prikk, enn med åpne sikter. Det funker greit å skyte med begge øya oppe med aimpoint/doctor, det funker ikke for meg med åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Rotorhead: Hvordan foregår din smygjakt med hund?

 

Hva gjelder tradisjonell smygjakt skjønner jeg ikke hvorfor så mange her verdsetter reine "drivjakt-egenskaper" så høyt.... Hva slags stressende smyging er det dere driver med, hvis dere må avgi så ekstremt kjappe skudd? Støkkjakt?

 

Spør fordi jeg er helt uenig. Men folk har kanskje forskjellige erfaringer med smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

mar.j.kar min smygjakt foregår i meget lav hastighet bak en dyktig bandhund som tar meg stille og rolig frem til skuddsjanser på hjorten (eller elg/reinsdyr). Det er på ingen måte noe stressende og jeg har hittil ikke hatt noe behov for kjappe skudd heller. Det er fordelen med å jakte med bandhund. Tror nok man kan jakte på noenlunde samme måte uten hund. Det skal sies at jeg hadde en aimpoint micro tidligere, men den er solgt til fordel for kikkert som nevnt i tidligere innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt behov for rein 1x på smygjakt etter rådyr. I variert terreng, med alt ifra kupert og tett til flatt og åpent. Når det er sagt så har jeg irritert meg over å ha 2,5 som laveste til tider. Det blir litt mye når dyr kommer på 5-10m. Har en 2,5-10 og en 1,5-6 som jeg bruker på smygjakt. De fleste fall har nok vært med relativt god tid, og på mellom 30 og 70m. Og dette har jeg forstått gjelder for flere enn meg. Mange er skutt på høyeste forstørring, eller fra omkring 6-10. Noe mørkt er det både tidlig og seint, spesielt i bukkejakta og sporjakt i nov/des. For meg funker det ikke med åpne eller kun rødpunkt.

 

Til mitt bruk ville eks en 1,7-10 framstå som ganske optimalt for smygjakt. Men det er sikkert mange dyktige jegere her inne som er dritflinke og bruker aimpoint e.l med gode resultater....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...