Jump to content

Vi skal ha dachs


Skarvekongen

Recommended Posts

Heisann.

 

Hvis du går til denne siden - http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/ - så skulle du finne mye informasjon.

 

På drevjakt til hjort/rådyr, ville jeg personlig foretrukket strihår, rett og fordi pelsen er mere skikket til det formålet, og tåler mere enn en korthår.

 

Videre ville jeg også satset på dokumenterte drevlinjer. Snakk med flere oppdrettere, og tidligere kjøpere av kennelen. Snakk gjerne med valpeformidlingen.

 

Ikke alltid den hunden du titter etter, er tilgjengelig i Norge når du skal ha en hund, og da kan man søke i Sverige. Der er det veldig mye bra å velge i.

 

Lykke til. :)

 

edit - fant denne helt uimotståelig......

 

valp_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Du har gjort et lurt valg, sjøl er jeg stor fan av korthårsdachsen.

 

Sjekk også ut valpeannonser på Svenska Taxklubben sine hjemmesider.

http://www.taxklubben.org

 

Har ikke oversikt over stå på strihårssiden, men blant korthåren er det pr nå i Sverige de mest kombinasjonene ligger ute.

Er i planleggingsfasen av nytt kull selv, så det snevres stadig inn mtp aktuelle hannhunder.

Men! Det får bli til våren, fortsatt litt igjen av rådyrsesongen.

 

Dachsen kan brukes både til hjort og rådyr:

Clatremus2.jpg

krangling.jpg

 

Kanskje finner den en revefant også:

zorro_rev.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg valgte strihåra dachs, ikke angret ett sekund på det! Ble skutt 1ste rådyr for han sist lørdag, er også godkjent ettersøkshund, og ikke minst ufattelig sosial hund også!

 

Min dachs hadde ikke meriterte foreldre, men skal sies at sako og undertegnede har vært mye i skogen sammen, så det ser ikke ut til at det har plaget sako nevneverdig! Han er flink til å søke ut, og finne dyr ikke minst, og søke kontakt med meg! Så sier meg veldig godt fornøyd med å ha valgt strihåra dachs.

 

Ønsker deg lykke til i valget av hund.

 

Mvh'

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

jeg planlegger et kull i nærmeste fremtid og for de som er interessert er det muligheter for å være med å jakte med hannhunden og tispa, da har du det beste referanssen du kan få.

Hannhunden er 11,5 år og jeg skal ha en hannvalp etter denne, Kløyvfallets Agresso er en strihårsdachs av skjelden kvalitet, han jager omtrent hva det skal være, inklusive rovvilt. Han jager rev med meget høy kvalitet på drevet og lostider på 3-4 timer er ikke uvanelig.

Råvilt og hjortevilt er selvfølgelig, men han er også blitt brukt på elgjakt med meget fornøyde postjegere...

 

Det er alltid morsomt å jage med Agresso, det skjer alltid ett eller annet..

 

Tispa er Hissmovallens Uniqe-Jippi hun komme fra solide drevlinjer etter meget høyt premierte forfedre i 5 generasjoner bakover. Jippi er premiert på drevprøve i Norge.

 

Jippi er i forhold til Agresso mer "ordinær" med tanke på jaktlyst og drevtider, vi snakker om lostider på opp i mot 1 time på råvilt, hun jager hare like godt som rådyr.

 

For interesserte, ta kontakt via PM

Link to comment
Share on other sites

Hadde håpet på å kanskje få passe en et par dager etter nyttår for å se hvordan ståa ligger an! Håper det er realistisk! Tyskern jeg hadde røytet noe helt sinnsykt! Etter en stund med diverse medisinske tester ser det nemlig ut at det kanskje ikke var hunde allergien som var faktoren så vi får se!

 

Er det et sted i Bergen jeg kan henvende meg for eventuelt "lån"? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne godt tenke meg ein drivande/støtande hund til hjortejakt.Som vanlig vil ein ha både i pose og sekk, men for meg er det viktig at hunden ikkje driver for langt då terrenga eg jaktar på er tildels ganske små. Eg kan og tenke meg å bruke hunden på rovdyr som rev og mink.

 

Eg vil helst ha ein liten hund som passar godt som familiemedlem resten av året. Korleis vil dachsen vere til mitt bruk. Vil hundens fysiske størrelse vere med på å begrense arbeidsområdet i bratte vestlandslier?

Link to comment
Share on other sites

Magnumlars - jeg har dachs, og lite vald. Er på same måte avhengig av at den ikke stikker langt avgårde. Så langt har vi hatt turer på max 45 min, hvor så den kommer tilbake til meg på skogen, eller ved bilen. Hjorteloser i all hovedsak så langt. Bratte lier hvor jeg jakter også, men det går greit. Snø er problematisk da. Naturlig nok.

 

Ellers er den godkjent som ettersøkshund, og en utmerket familiehund de resterende 9 mnd i året det ikke er jakt. Og plassmessig? .....litt stor thermos er nok. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne godt tenke meg ein drivande/støtande hund til hjortejakt.Som vanlig vil ein ha både i pose og sekk, men for meg er det viktig at hunden ikkje driver for langt då terrenga eg jaktar på er tildels ganske små. Eg kan og tenke meg å bruke hunden på rovdyr som rev og mink.

 

Eg vil helst ha ein liten hund som passar godt som familiemedlem resten av året. Korleis vil dachsen vere til mitt bruk. Vil hundens fysiske størrelse vere med på å begrense arbeidsområdet i bratte vestlandslier?

 

 

Dachs, Dachs, Dachs og Dachs :D Det er svaret ditt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne godt tenke meg ein drivande/støtande hund til hjortejakt.Som vanlig vil ein ha både i pose og sekk, men for meg er det viktig at hunden ikkje driver for langt då terrenga eg jaktar på er tildels ganske små. Eg kan og tenke meg å bruke hunden på rovdyr som rev og mink.

 

Eg vil helst ha ein liten hund som passar godt som familiemedlem resten av året. Korleis vil dachsen vere til mitt bruk. Vil hundens fysiske størrelse vere med på å begrense arbeidsområdet i bratte vestlandslier?

De aller aller fleste dachser er rov-vilt skarpe så rev og mink gir som regel full los og mye moro.

Spesielt om du får tak i en med hilinjer i blodet, de vil som regel ikke drive så langt på hjort heller.

Men bratte vestlandslier eller områder med mye lyng er ikke det letteste jaktområdet for en kortbeint hund, men det går jo...

Alternativt så kan du jo se på en av terrier rasene, tjt er jo allround hunden, men ikke alltid den letteste å ha med å gjøre...

 

Har en kompis med en tjt tispe, den jagde hjort i 2,5 timer, en annen dag jagde den hare i 3,5 timer, så det er ikke alle tjt som er kortjagere heller :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er en allsidig rase, og det er jo noe av det som gjør det til en spennende rase.

En liten billedkavalkade som jeg la ut på Sluttstykke.com en gang i tiden viser jo allsidigheten:

 

 

Til vaskebjørn:

mein_baer.jpg

Til diverse fuglejakt:

foto12.jpg

Til muflon (kan sikkert brukes til norsk "villsau" også):

foto08.jpg

Villsvin (egne prøver for dachser dette i Øst-europa:

villsvin.jpg

Til rådyr og rev selvsagt:

Bilde%20020.jpg

Til hjort i bratte vestlandslier:

width=450 height=600http://www.kennel-kokopelli.com/images/Clatremus2.jpg[/img]

Og til grevling så klart:

width=413 height=600http://web.telia.com/~u57106825/Gryttax.jpg[/img]

Mårhund finnes det jo noen av:

marderhund%20.jpg

 

 

Mer eksotisk er jo vortesvin:

nougat___1st_warthog.jpg og denne sprinbucken:

nougat___springbuck_re.jpg

Og andre ganger er det jo bare en god nese som teller:

gif6.jpg

 

Bilder "stjålet" fra:Kennel Sönnerøna, Kennel Revestreken, Kennel Kokopelli, Kennel Canearisto, Kennel Ilkahöhe og Kennel Vom Nordwind. Er det sterk motstand mot en slik lån av bildene, let me know!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En god jakthund skal komme hjem fordi den er utsultet, og ikke før. Hvis ikke er det ingen jaktlyst i hunden,og den egner seg derfor ikke for hverken jakt eller avl. :lol:

 

Dachsen er jo for kortbeint til å klare å fange maten sin sjøl, så den kommer nok garantert hjem ja! :wink:

Link to comment
Share on other sites

En god jakthund skal komme hjem fordi den er utsultet, og ikke før. Hvis ikke er det ingen jaktlyst i hunden,og den egner seg derfor ikke for hverken jakt eller avl. :lol:

 

Dachsen er jo for kortbeint til å klare å fange maten sin sjøl, så den kommer nok garantert hjem ja! :wink:

 

Sa mannen med den franske bikkja 8) Skogens svar på Renault :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med valg av dachs :D Jeg har hatt både korthår og strihår, hva man velger er en smakssak og intet annet. Det er flere strihår enn korthår, men mange gode hunder av begge typer. Det viktigste for meg som jakter primært rådyr er at avlslinjene er drevhunder, jeg er ikke interessert i hijakt og unngår derfor hilinjer.

 

Vær klar over dette; noen kull er avlet primært på hilinjer og sjansen for at dette blir gode rådyrhunder er mindre. Det kan også være frustrerende når man er ute en høstdag med flere jaktkompiser, setter ut poster og hunden stort sett jager rev. Når det er sagt, jager de fleste rev også, men mine foretrekker rådyr og når det unntaksvis blir en revelos, er det gøy det også. Hadde det vært motsatt, ville jeg skaffet meg ny hund.

 

Sjekk avlslinjene, se at linjene bakover er premierte drevlinjer og du er langt på vei til å få en løs, på drevet, halsende hund til stor glede for deg og dine jaktkompiser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med valg av dachs :D Jeg har hatt både korthår og strihår, hva man velger er en smakssak og intet annet. Det er flere strihår enn korthår, men mange gode hunder av begge typer. Det viktigste for meg som jakter primært rådyr er at avlslinjene er drevhunder, jeg er ikke interessert i hijakt og unngår derfor hilinjer.

 

Vær klar over dette; noen kull er avlet primært på hilinjer og sjansen for at dette blir gode rådyrhunder er mindre. Det kan også være frustrerende når man er ute en høstdag med flere jaktkompiser, setter ut poster og hunden stort sett jager rev. Når det er sagt, jager de fleste rev også, men mine foretrekker rådyr og når det unntaksvis blir en revelos, er det gøy det også. Hadde det vært motsatt, ville jeg skaffet meg ny hund.

 

Sjekk avlslinjene, se at linjene bakover er premierte drevlinjer og du er langt på vei til å få en løs, på drevet, halsende hund til stor glede for deg og dine jaktkompiser :lol:

 

Hilinjer er en ting, men styr langt unna "jaktchampioner" som kun er sporhunder. Det er dessverre en trend innen dachshundmiljøene at det er veldig pop å stille ut disse hundene, og det er folk BARE tenker eksteriør. Disse linjene er ofte "bare dritten" når det gjelder jakt. Her som med flere andre raser så er den utstillingsmatadorer som nesten ødelegger linjer når de bare tenker eksteriør. MEN det er nesten like ille hvis det BARE tenkes jaktegenskaper.

Jeg synes ikke at hilinjer en negativt. Husk at dette ER en HIHUND, og er primært skapt for det, så å kritisere det blir litt for drøyt.

Velger du strihår eller korthår så har du nok mest å velge i når det gjelder jaktbikkjer. Det finnes mange blandt langhårsdachsen også, men denne dachsen blir oftere brukt til kosehund og utstillingsbikkje. Men vær obs, det er mange korthår og strihår som også passer best under dyna til gamle kjerringer....... 8)

Link to comment
Share on other sites

...........Jeg synes ikke at hilinjer en negativt. Husk at dette ER en HIHUND, og er primært skapt for det, så å kritisere det blir litt for drøyt.,,,,,,,,,

Det er ikke noe galt med hilinjer, men bruksegenskapene til dahcsen har endret seg med årene, det er drevlinjer som brukes mest og rådyrjakt er mest utbredt. Da er det viktig at det er gode drevlinjer i avlen ellers er sjansene større for at man får en hund som tar ut rådyr og alt annet som er gøy å jage, men losen er sjelden så lang og så fin med disse hundene som med gode drevhunder. Og det kan bli frustrerende hvis losene aldri blir over halvtimen, syns jeg.

 

For ordens skyld, Buster, jeg har IKKE kritisert hilinjer, hvis man ønsker hihund, må man selvfølgelig velge valp etter hilinjer. Jeg har påpekt hva jeg mener er viktige kriterier for å få en god rådyrhund. Ellers er jeg helt enig i det du påpeker om viltsporhunder og utstillingshunder, det er mange dachser som er avlet kun med dette som mål, styr unna disse hvis det er en jagende rådyrhund du skal ha.

 

Dachser er veldig trivelige hunder, og inntrykket mitt er at gemyttet er mye bedre i dag enn for 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...