Jump to content

Er jeg blitt lurt?


steisto

Recommended Posts

Hei på dere.

Er jeg blitt lurt eller er ikke handelen min så aller verst?

Kjøpte ett Swarovski 2,5-9x56 med 30mm rør, over telefonen, 10 år gammelt pent brukt med restgaranti på 10 år. Selger jobbet i ett kjendt finansselskap i nabobyen så jeg betalte på forskudd, kr 4500,-

Pakken ankom i dag og spenningen var stor, flott sikte, ingen riper i hverken lakk eller linser, klår og virket veldig god, kunne til og med stille fokus etter øyet. Såg virkelig bra ut intil jeg såg navnet på kikkerten, dette var jo en Smith &Bender, ikke Swarovski.

Kikkerten såg som sakt fin ut, har ike testet den i skumring enno(det var for skumringsjakt jeg kjøpte den) Men er det noen av dere som kjenner swarovski og smith og bender så godt at de kan si om dette er så godt som likt eller skal jeg kontakte selger å få igjen noen lapper?

Mvh

steisto

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder annenhåndsverdi, eller salgsverdi generelt, er Swaro høyere priset enn S&B.

 

Hvorvidt dette skyldes Jakt & Friluft sine relativt hyppige prisendringer (både opp og ned), samt at Schou som importør av Swaro holder et konstant høyt prisnivå, ja se det kan nok ikke engang 10 vise svare på...

 

Nettoen for trådstarter sin del er at dersom du har betalt 4500 for et Swaro og fått noe annet, da har du nok blitt lurt..........

Link to comment
Share on other sites

Det samme mener jeg og at Swarovski er et nr. over S&B totalt men en beveger seg tå tynn is når det gjelder å påstå at den ene er bedre enn den andre her ,tror det dreier seg om øyet som ser . Ser du nevner skumringsjakt og for min del del jakter jeg på rev på åte (på snø) på fullstendig sort nåne med min Zeiss Diavari 3-12x56 og det går fint ,forsøkte for noen år siden med en Swarowski i lik størrelse og mitt øye kunne ikke registrere at den ene var dårligere enn den andre men valg av retikkel for denslags skyting har betydning syns jeg .

Hvordan S/B kommer ut her har jeg ikke peiling men kanskje noen har sammenlignet ?

Men S/B ligger lavere i ny pris da så jeg tror jeg ville tatt det opp med selger.

Link to comment
Share on other sites

Du har mottatt et produkt som avviker vesentlig fra det du ble lovet.

 

Hvis jeg går til en Volvo forhandler og bestiller en S80, og forhandleren stiller opp med en Mercedes 320, ...... Kan godt være jeg heller ville tatt med meg Mercedesen og vært fornøyd med det, men okke som har forhandleren lurt meg. Get my point? :)

 

Så ja, du har blitt lurt, såfremt selger ikke ubevisst har sendt deg feil sikte /rotet med navnene på produsentene.

 

Ville uansett tatt dette opp med selger.

Link to comment
Share on other sites

Du har mottatt et produkt som avviker vesentlig fra det du ble lovet.

 

Hvis jeg går til en Volvo forhandler og bestiller en S80, og forhandleren stiller opp med en Mercedes 320, ...... Kan godt være jeg heller ville tatt med meg Mercedesen og vært fornøyd med det.

 

 

Du skriver vesentlig? hva er den vesentlige forskjellen?

og som du selv sier det med eksemplet med bilene, har jeg betalt for mersedes og fått en volvo som er like så god om ikke bedre?

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for alle svar.

Selger ringte meg før jeg rakk å ringe selger, han vile høre om jeg ble fornøyd og da fortalte jeg hva jeg følte. Vi har nok gjort en feil begge to.

Da jeg kontaktet selger for ca en måned siden var det fordi han annonserte en Zeiss, det var denne og ingen andre i samme annonse jeg da spurte etter, men da denne var solgt svarte jeg ikke på hans mail mere. Senere ringte selger meg for å høre om jeg var interesert i denne "swarovski" kikkerten. Vi ble enig om pris og betingelser der og da på telefonen, Jeg sjekket ikke annonsen pånytt. Det gjorde jeg i går, der står det smith og bender, selger har flere kikkerter og har dermed i følge han selv sakt feil navn i telefonen. Det var selvfølgelig også en tabbe av meg at jeg ikke sjekket annonsen på nytt etter at jeg hadde snakket med han. Men nå har jeg testet kikkert i skumring, den er jo bare helt super i forhold til den jeg har så egentlig er jeg fornøyd med handelen likevel, men..... det var jo i utgangspungtet en Swaro jeg kjøpte i telefonen da. Så til alle dere som handler brukt, få beskrivelsene på mail. man lærer stadig vekk......

 

Steisto

Link to comment
Share on other sites

Du har mottatt et produkt som avviker vesentlig fra det du ble lovet.

 

Hvis jeg går til en Volvo forhandler og bestiller en S80, og forhandleren stiller opp med en Mercedes 320, ...... Kan godt være jeg heller ville tatt med meg Mercedesen og vært fornøyd med det.

 

 

Du skriver vesentlig? hva er den vesentlige forskjellen?

og som du selv sier det med eksemplet med bilene, har jeg betalt for mersedes og fått en volvo som er like så god om ikke bedre?

 

 

En bruktbilselgers drøm eller...???

 

For å ta dette særdeles enkelt:

Hvis du studerer navnene på de to fabrikatene: "Swarovski" , "Smith & Bender" , ser du da noen vesentlige forskjeller? (Trenger ikke gå/strekke dette lenger enn til å dvele ved fabrikatnavnene).

 

Regner med det er unødvendig å påpeke at jeg med "vesentlig forskjell" henviser til kjøprettslige regler, og saken betraktet i et objektivt rettslig perspektiv. Er ikke alle som er fornøyd hvis de får levert en Lada når de har kjøpt en Toyota, selv om begge tar deg fra A til B på 4 hjul.

 

Forøvrig er det jmf. slik du har fremstilt saken, selger som har gjort en tabbe her og tråkket i salaten. Bra dere begge til sist er fornøyde da. Lykke til med ny kikkert :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...