Jump to content

Hvilket våpen til feltskyting, Mag1?


Wintel

Recommended Posts

Jeg fikk innvilget en søknad på en Coonan 1911 klone i 357 Mag til bruk i feltskyting, Magnum 1.

 

Etter å ha testet denne på Oslo Skytesenter fant jeg ut at denne ikke passet for meg, ble for tykk i grepet for mine fingre...

 

Har lyst på en Colt Python, Manuhrin 73MR, Korth, Mateba, eller noe annet i 357 Mag med høy eierglede.

 

Skyter så dårlig at jeg trenger ikke å fokusere så mye på at pangen skal være konkurransedyktig (les S&W 586/686) - men må funke greit i Mag1, 357 Mag (har andre våpen i dette kaliberet) og morro - hva anbefales?

 

Kanskje du har noe i skapet du ikke bruker lengre?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke en Desert Eagle aktuelt for deg pga grepet, men om jeg skjerper meg bittelitt så fyller jeg feltløypa med den.

Problemet med automag er jo at det er ganske store patroner i et ganske stort magasin som igjen gjør at grepet blir stort. Så revolver er nok noe for deg.

 

Av artige saker så synes jeg Rhino er fryktelig morsomt og den har ganske lite grep egentlig. Om jeg hadde hatt nok stevner til reservepang i Mag1, så er Rhinoen noe jeg ville handlet rett og slett pga morofaktoren. Minuset er at den sparker noe voldsomt siden du får rekylen rett bak pga at det er det nederste kammeret i tønna som skyter.

Link to comment
Share on other sites

Rhino kan ikke brukes til feltskyting grunnet alt for lav kjernelinje, så hvis du faktisk har tenkt å bruke våpenet du kjøper i Mag 1 så velger du ikke Rhino.

Men Kimber/STI 10mm er ett godt valg.

 

Hvor står dette hen da? Dette er ikke Grovfelt det er snakk om, men Mag1.

 

Dersom det ikke er snakk om egne preferanser så henviser Medic82 muligens til:

 

8.4.3.1 25 m randtennings- og grovpistoler

b) Senterlinjen i løpet skal ligge over huden (mellom tommel og pekefinger) på skytehånden i normal skytestilling (jfr. tabell for VÅPENSPESIFIKASJONER

 

men som Rausheim påpeker så er det snakk om Magnumfelt 1 og de har kun disse begrensningene:

 

8.25.7.1.7 Magnumfelt 1

Revolver eller pistol fra og med kal. .357 til og med kal. .40.

Det settes ingen begrensninger på mål og vekt.

Avtrekksvekt 1360 gram. Minste hylselengde for ammunisjon er 25 mm. Minste kulevekt 140 grains. Faktorkrav er ≥190.

 

Med forbehold om at det er flere paragrafer rundt emnet :)

Link to comment
Share on other sites

 

Om jeg hadde hatt nok stevner til reservepang i Mag1, så er Rhinoen noe jeg ville handlet rett og slett pga morofaktoren. Minuset er at den sparker noe voldsomt siden du får rekylen rett bak pga at det er det nederste kammeret i tønna som skyter.

 

Det var en gansle tøvete påstand. Både teoretisk og designmessig er følt rekyl langt mindre med lav kjernelinje. Og det stemmer i praksis også. Langt enklere å skyte hurtig med spemstige ladninger i en rhino en i en tilsvarende 586 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

 

Det var en gansle tøvete påstand. Både teoretisk og designmessig er følt rekyl langt mindre med lav kjernelinje. Og det stemmer i praksis også. Langt enklere å skyte hurtig med spemstige ladninger i en rhino en i en tilsvarende 586 f.eks.

 

Jeg følte at jeg fikk rekylen rett bak istedenfor bak og oppover (dårlig forklart). Men til gjengjeld så hadde den null og niks munningsvipp, så at den er enkel å skyte hurtig med er en riktig påstand.

Link to comment
Share on other sites

Det var Magne Landrø, usikker på om de har ennå. Fullprisen på den jeg linker til er vel ca;612 Euro. Her ga man litt over 4 tusen for en ny med litt lagringsmerker på Landø er vell 4 år siden. Har alt matchrelatert du kan tenke deg. Borret og gjenget for løpsvekter og kikkertmontasje også men dette utstyret følger ikke med og jeg har ikke funnet det ennå. Pass på at den er uportet om det er NSF man driver med. Mer presist laga enn Ruger og annet helt sentrerte anslag bla. Har ikke transfer bar så egner seg ikke til carry, rent konkuransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...