Jump to content

Anbefaling av våpenskap


SuperIngo

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er ferskis her på forumet.. Om moderator mener denne tråden bør ligge en annen plass, så vær vennlig og flytt den.

 

Men... Jeg trenger et våpenskap og kunne trengt noen anbefalinger i så måte. Jeg ønsker et skap som har plass til tre våpen (har kun ett våpen i dag, og har ingen konkrete planer om å gå til anskaffelse av fler...). I tillegg ønsker jeg en hylle for ammo, samt noe annet småplukk det kan være fint å låse inn.

 

Skapet blir nødvendigivs under 150 kg, så jeg er inneforstått med at jeg må bolte det fast. Det er greit.

 

Men jeg hadde håpet å komme under 3000,- kroner. Ser de har ett på XXL til 4000,-, men det er uten ammo-hylle.

 

Noen som har noen anbefalinger på et rimelig, men FG-godkjent, skap?

 

Takk for alle tips og vink!

 

SuperIngo

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling er å kjøpe et som er over 150 kilo. Finn.no og tålmodighet er stikkordene. Det er billigere å kjøpe et som er rikelig stort nok med det samme, enn å kjøpe et lite et først og så ryke på et større etterpå. Alternativet slik jeg ser det ville være et vanlig "låsbart" ikea-skap og et våpenskap der du bare legger vital del.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Utfordringen er at jeg ikke har plass til et stort skap..

 

Har tenkt tanken om å ha forskjeftet på hagla i våpenskapet til en kompis, eller i en safe.. og ha resten av hagla i kofferten på loftet..

 

Ser ikke ut til at det er mange som selger våpenskap..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det har du to alternativer:

1. Kjøp det absolutt minste du kan klare deg med, på sikt kan du oppgradere og ha en liten ekstra safe for andre ting. Minuset her er at små safer er mindre populære, det er derfor ikke lett å spare stort i forhold til et lite "jeger-skap".

2. Kjøp det absolutt største du får plass til. Men da er du fort gift med det valget, et våpenskap er så stort og tungt til at du kanskje ikke gidder å bytte det. Garantert ikke noe som veier 150kg+, det har jeg gjort et par ganger for mye allerede. Jeg bor i 3. etasje, og det skapet får følge kåken. Alternativet er ut verandaen og bare la det begrave seg selv i plenen.

 

Er du en bedagelig fyr som jakter eller skyter litt og liker det enkelt vil et lite skap for vital del være godt nok. Men da må du kunne sette av annen plass for resten av våpenet, helst et låst skap e.l. Det er tross alt verdifulle saker som kan kompletteres selv om en vital del mangler. Har du plass til et som tar hele våpenet så velger du det, da har du alt du trenger.

Er du et hobby-menneske må du forvente behov for større skap fremover. Dette baller fort på seg, jeg har alt fra håndvåpen til antikke våpen i hus. Mange våpen betyr også mye ammo, selv om du ikke lagrer mengder til hvert. Og så er det alt annet av verdisaker man har, et våpenskap er FG-godkjent og kan gi fordeler mtp forsikring.

 

Jeg kjøpte for "8 langvåpen", men det er teoretisk. Om en ikke liker å skumpe rundt på og ripe opp absolutt alt hver gang en skal tørrtrene litt er det heller 4. Men så har jeg en del håndvåpen og ammo som stjeler plass, klarer du deg uten sidehyller blir det enklere.

Link to comment
Share on other sites

2. Kjøp det absolutt største du får plass til. Men da er du fort gift med det valget, et våpenskap er så stort og tungt til at du kanskje ikke gidder å bytte det. Garantert ikke noe som veier 150kg+, det har jeg gjort et par ganger for mye allerede.

 

Det jeg linket til fra safebutikken går heldigvis ann å ta fra hverandre. Døra veier nok rundt 50kg tenker jeg, så jeg og en kamerat klarte greit å bære resten av safen opp en trapp her. Ikke noe jeg ønsker å gjøre hver dag, men ikke så alt for gærnt heller :) Satt det på en avkappet teppebit inne, så gikk det greit å skli det på plass uten å herpe parketten.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken om å ha forskjeftet på hagla i våpenskapet til en kompis, eller i en safe.. og ha resten av hagla i kofferten på loftet..

 

No er vel ingen av delane strengt tatt lov, så... Eg har hatt langvåpna på veggen med vital del i pistolskapet i snart to år no. Vil ikkje anbefale det, det er så mykje greiare når du kan sette heile børsa i skapet.

 

Ser ikke ut til at det er mange som selger våpenskap..

 

Både Europris og Felleskjøpet har rimelege skap, og dei butikkane finn du vel "overalt" :)

 

Eit eksempel: https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/vaapenskap-og-brannsafe/vaapenskap-raufoss-basic-4-125-50283648/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...