Jump to content

kappe løp 9,3x62...beholde presisjon....


Sagers

Recommended Posts

Jeg har 9,3x62 med 60 cm pipe, og har demper, uten å kutte. Da blir våpnet langt og framtungt, så det er en reell fare for at det stifter bekjentskap med baufila.

 

9,3 lades med middels hurtig/tregt krutt. Da kan du regne med at du taper ca. 3 - 4 m/s for hver cm du kutter av pipa. Kutter du ned til minimum, 40 cm, mister du kanskje rundt 55 - 70 m/s. Det vil, i alle praktiske henseender, bety at du gjør din 9,3x62 om til en 9,3x57. Som altså er et utmerket elgkaliber, og slett ikke den "pottitkastaren" den har ord på seg for å være. Til orientering: Jeg har skutt elg på 266 meter, og råbukk på 193 meter, med 9,3 x 62 i normal hastighet. Noen m/s mindre har ingen betydning, for normal jakt.

 

Jeg vurderer altså å kutte pipa på et identisk våpen. Jeg nøyer meg nok med å korte til 47 cm, i tilfelle jeg skal på jakt på andre siden av grensa.

 

Edit.: Presisjonen blir som regel bedre når man korter ei pipe (tykkelse/lengde-forhold), og bedre når man monterer demper. Demper medfører også, etter mine erfaringer, at våpna gir mindre treffpunktavvik ved forskjellig kule- eller ladevekt.

Link to comment
Share on other sites

...Jeg vurderer altså å kutte pipa på et identisk våpen. Jeg nøyer meg nok med å korte til 47 cm, i tilfelle jeg skal på jakt på andre siden av grensa.....
Personlig vil jeg råde deg til å begrense kappingen til 50cm, jeg har hatt 9,3 løp helt ned til 45 cm, og det ble for kort. For å unngå for stor munningsblåst og smell- måtte jeg bruke en mye større demper- og vinningen gikk opp i spinningen. Smertegrensen for en 9,3x62 ligger på ca 50 cm vil jeg tro. Min nåværende 9,3x62 har en pipe på 53cm- og kunne godt vært 2-3 cm kortere... (45cm+ en 5 cm lengre demper- omtrent samme smell- mindre hastighet- men mindre hendig totalt) Min 8x57 har 47 cm pipe- og dette kaliberet takler denne pipelengden godt.
Link to comment
Share on other sites

Smertegrensen for en 9,3x62 ligger på ca 50 cm vil jeg tro.
Jeg ville ikke kappet 9.3x62 kortere enn 50cm, da er den fortsatt fin å håndtere uten demper.
Jeg vet ikke hva dere mener med "smertegrense" og "fin å håndtere". Men hvis dere mener å skyte uten demper og hørselvern, er jeg redd dere er på "feil side" av alvorlig hørselsskade - livsvarig tinnitus-grensa.

 

Før var standard pipelengde 60 cm (65 for "magnum"). Nå er den 55 cm for USA-ianske våpen, bestselgeren Tikke T3 har 57 cm. Slike pipelengder krever hørselvern, også på jakt.

For å unngå for stor munningsblåst og smell- måtte jeg bruke en mye større demper- og vinningen gikk opp i spinningen.
Det er jo noe i dette. Kanskje burde man valgt en 9,3x57, med 65 cm pipe, i utgangspunktet!
Link to comment
Share on other sites

Løpslengde på 50cm syns jeg er passe på slike mellomstore hylser. Har hatt kortere og demperene får da masse julig og blir fort varme. Pluss jeg liker lengden og tyngdepunktet der. Syns det blir så kort og vinglete med 40cm, selv med demper.

 

Prøv med 50cm, er det ikke nok kan du kappe mere :wink: Er værre å lime på igjen løp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du gjør noe feil. Jeg har hatt 9.3x62 med 50cm, 45cm og nå std lengde som er 58 eller 60cm. De to førstnevnte med demper. Den på 45cm var kort og hendig, men ikke spesielt god å skyte med. Den jeg har nå blir nok værende i std lengde og uten demper :)

Link to comment
Share on other sites

....Jeg vet ikke hva dere mener med "smertegrense" og "fin å håndtere". Men hvis dere mener å skyte uten demper og hørselvern, er jeg redd dere er på "feil side" av alvorlig hørselsskade - livsvarig tinnitus-grensa..
For min del mener jeg at det er grensen for der "vinningen går opp i spinningen" med behov for lengre og tyngre demper ved kortere løp. Under ett jag hadde jeg glemt det aktive hørselvernet og demperen i bilen. Det dukket selvfølgelig opp en elg og jeg fyrte av min 9,3 med 53cm løp. Kombinasjon av lydrefleks fra et tett granfelt og bergknauser gjorde meg enda mere tunghørt i flere dager. Tinitus hadde jeg fra før- men den ble ikke bedre.. Jeg kan derfor bekrefte at det er galskap å skyte uten hørselvern/demper også om børsa har 53cm løp... :(
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da hadde jeg kappa ned mot 40 cm. Kanskje 43 så du kan gjenge 1 gang til hvis du ødelegger gjenging eller må gjenge om av en eller annen grunn.  Ei hundeførerrifle bør være så kort som mulig, enkelt og greit.

Den rifla jeg har demper på er kappa på 45 cm, da er det 1 cm klaring mellom demper og forskjefte. 

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.9.2016 den 17.37, asterix skrev:

Personlig vil jeg råde deg til å begrense kappingen til 50cm, jeg har hatt 9,3 løp helt ned til 45 cm, og det ble for kort. For å unngå for stor munningsblåst og smell- måtte jeg bruke en mye større demper- og vinningen gikk opp i spinningen..

Ett 40 cm løp i 9.3x62 virker sikkert forlokkende på enkelte, men teori og praksis.. Er løpet først kappet er det for sent å angre. Har du jaktet/skutt mye med en slik kreasjon selv 8x68s? 

Link to comment
Share on other sites

Nei, men jeg har jakta og skutt med en 9,3 med 47 cm pipe. En Lakelander hunderførerkarabin. På denne hadde jeg en Hausken demper. Jeg likte å skyte og jakte med rifla uten demper, synes den blei alt for lang med demper. Blei for langt og tungt til at jeg gadd å drasse det med meg, når jeg går med bikkja. Det er en av grunnene til at jeg solgte denne.

Så jeg vil anta at en 9,3 kappa på 40cn og med demper som bygger rundt 10 cm, ikke er spesielt mye verre å skyte med enn Lakelandreren uten demper. Jeg vil faktisk tro at den også er greiere å skyte med, mtp smell og rekyl enn en Sako 75 i 9,3 med orginal ukappa pipe som jeg også har hatt.

 

 

Men vi har selvsagt forskjellige preferanser, så jeg så jeg skal ikke påstå at det er "innafor" for alle å kappe 9,3'n ned mot lovlig lengde. Men erfaringene jeg gjorde meg med denne 9,3'n, gjorde at jeg kappa det jeg kunne på neste rifle med demper. Nå er det en 308 så både rekyl og gassmengde er absolutt ikke sammenliknbare selvfølgelig. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte min 9,3 med  45 cm løp til ettersøk/hundefører. Jeg prøvde tre forskjellige dempere- og skjøt en del dyr med den. Den ble solgt da løpet ble for kort for dette kaliberet. Jeg har byttet til en 8x57 med 47 cm løp- og dette kaliberet takler den løpslengden godt, og er egnet både til ettersøk og jakt- selv med en JD184. Jeg har fremdeles min Browning 9,3 med 53 cm løp- børsa veier i underkant av 3 Kg, skulle jeg gjort noe med den hadde den muligens blitt kappet til 50 cm- ikke en mm kortere..

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50cm er en fin lengde ;) 8x57, .30-06, 6,5x55 og mange andre patroner gjør seg med den lengden. Ikke blir børsene for korte og vinglete heller.

 

Og skal du skyte endel uten demper også, så slipper du det stygge smellet veldig korte løp får.

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min R93 med  45cm pipe fungerte også fint, men gav en uhensiktsmessig stor munningsblost- og smell med de demperne jeg prøvde. I praktisk bruk er det de to kriteriene  jeg veier opp mot hvor kort og hendig børsa er. Ved skyting i skumring var munningsblosten forholdsvis stor- og ettersøk skjer  som kjent mange ganger i skumringen. Jeg fikk gode mulighet til å irritere meg over dette.. For å redusere munningsflamme og lyd, må en øke størrelsen på demperen. "Vinningen går opp i spinningen" Kryssningspunkter for hensiktsmessig kapping- og fornuftig demping mener jeg ligger på rundt 50 cm for dette kaliberet med dagens demperteknologi. Andre kan selvfølgelig ha andre kriterier for sine valg, men er løpet først kappet er det for sent å angre. Det har nå vært "mote" å kappe løpene kort en periode, men etter noe bruk vil nok mange innse at det i mange tilfeller ikke var så smart. For folk som jakter lite betyr nok dette lite..Jeg har også en 308W på 48 cm,  kortere enn det vil jeg heller ikke anbefale. Igjen- smak og behag.☺️

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nå ikke verdens undergang om en kapper for kort. Bortsett fra tapt hastighet, så kan det meste annet fikses rimelig enkelt. Det er ikke akkurat rakettforskning å skjøte på ei pipe. De som kapper og gjenger for demper bør klare dette rimelig greit. Som regel flyter det med egna emner til denne jobben rundt benkene også. 

Bruker en en moduldemper som Sonic,  så er det ikke verre enn å kjøpe en til eller ekstra moduler, og skjøte på til en blir fornøyd.

 

Å ha ei mellomlang pipe med demper har jeg aldri skjønt vitsen med. Men det er dette jeg ser mest av på banen og i skauen om høsten. Da ville jeg heller hatt ei kort pipe <45 cm, som kun brukes med demper. Eller hvis jeg hadde bruk for hastigheten ei lag pipe >60cm.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt og jaktet et år med 42cm 9,3løp.. med en hausken 184xtrm.. jeg synes balansen i rifla er fin, ikke er det gæli rekyl, i det hele tatt er jeg fornøyd. Tapte ca 30m/s i utgangshastighet.. (sako blackbear. Original med 51løp. Tror nesten du må prøve lignende rifler, folk er forskjellige, noen vil ha det kort og hendig, andre vil ha størst mulig hastighet på kula(uten at jeg skjønner helt hvorfor når norge er så gjengrodd som det nå er.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering nå når rifle er i hus. Målte med pussestokk og da ble den 48cm. Med demper så er totallengden 112cm. Syns den virker nett og fin(3.4kg med demper). 

 

Ikke skutt med den enda :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...