Jump to content

Selkvoter fastsatt!


aslebaraa

Recommended Posts

Nå har Sjøpattedyrrådet hatt møte. Forslag til kvoter og evaluering av sesong 2008 ligger nå på nett.

 

Kvotene for 2009 ser ut til å bli kraftig redusert. Fiskeridirektoratet og Sjøpattedyrrådet har sikkert kontroll på dette, men vet at de har mangelfulle tall for Lofoten og Vesterålen grunnet vanskelige forhold for telling. Vil bli en kort sesong i 2009 før kvoten er tatt i Nordland :(

 

info her : http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fiskeri/sakspapirer_referater/sjoepattedyrraadet_oktober_2008

 

Endret 03.12.08: Kvoter fastsatt!!! Søknader under behandling!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nettopp sendt inn søknad. Merket vel av for absolutt alle mulige kombinasjoner av arter og fylker sånn for sikkerhets skyld. Er det slik at man ikke får en personlig kvote, men at det må meldes inn skutt sel etterhvert, og at man da kan bevege seg til et annet distrikt hvor kvotene ikke er fyllt og fortsette jakta der?

Og hva er det som er så spesielt med seljakt som gjør at de må ha inn dokumentasjon på bestått skyteprøve i forkant? Jeg har søkt på jakt i 2009. Er det tidsbegrensning på gyldighet av skyteprøven eller holder det med bestått prøve i 2008 og kopi av Jegeravgiftskortet hvor jeg har stempel og signatur fra to kontrollører, slik alle har?

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp sendt inn søknad. Merket vel av for absolutt alle mulige kombinasjoner av arter og fylker sånn for sikkerhets skyld. Er det slik at man ikke får en personlig kvote, men at det må meldes inn skutt sel etterhvert, og at man da kan bevege seg til et annet distrikt hvor kvotene ikke er fyllt og fortsette jakta der?

Og hva er det som er så spesielt med seljakt som gjør at de må ha inn dokumentasjon på bestått skyteprøve i forkant? Jeg har søkt på jakt i 2009. Er det tidsbegrensning på gyldighet av skyteprøven eller holder det med bestått prøve i 2008 og kopi av Jegeravgiftskortet hvor jeg har stempel og signatur fra to kontrollører, slik alle har?

 

Jeg tok bare kopi av jegeravgiftskortet med godkjent storviltprøve for 2007, da jeg søkte i fjor.

det gikk bare bra....

Må bare si at med de mengdene sel jeg har sett de siste årene, synes jeg det blir feil med mindre kvoter.

Jeg har det inntrykket at det bare blir mer og mer sel der hvor jeg jakter (Helgelandskysten)

Link to comment
Share on other sites

Det holder med oppskyting for 2008 for seljakt i 2009.

 

Når det gjelder eksakte tall, så er jo ikke de kommet, men tror ikke fiskeridirektoratet kommer til og overstyre Havforskningsinstitutte (HI) og Sjøpattedyrrådet, så kvotene kommer til havne innenfor de tall som er stipulert. For Steinkobbe var det vell fra 125 til ca 240 stk for Nordland. Kan muligens bli at vi får ca 200 mot 321 stk i 07 og 08.

 

Noen var jæskla flink til å knalle Havert i 2008 da hele kvota ble tatt. Tror det var over 500 dyr fra Vesterålen og til Finnmark :shock: Her blir kvota lav for 2009.

Link to comment
Share on other sites

Jeg uttrykte meg litt uklart. Jeg tror ikke sjøpattedyrrådet blir overprøvd, men trolig blir HI sine kvoteforslag overprøvd (økt) (noe som tilsynelatende allerede har skjedd i sjøpattedyrrådet). Jeg har ikke studert forslaget i detalj for de ulike regioner, men det virker som at kvotene i stor grad blir lik fjorårets.

 

La forøvrig merke til at kompensasjon for biometri og kjeve på kobbe foreslås redusert fra 500,- til 250,-, mens 700,- for havert foreslås opprettholdt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg uttrykte meg litt uklart. Jeg tror ikke sjøpattedyrrådet blir overprøvd, men trolig blir HI sine kvoteforslag overprøvd (økt) (noe som tilsynelatende allerede har skjedd i sjøpattedyrrådet). Jeg har ikke studert forslaget i detalj for de ulike regioner, men det virker som at kvotene i stor grad blir lik fjorårets.

 

La forøvrig merke til at kompensasjon for biometri og kjeve på kobbe foreslås redusert fra 500,- til 250,-, mens 700,- for havert foreslås opprettholdt.

 

Tok en kjapp en på kalkulatoren og det ser ut som at kvoten blir ca 20% lavere i år. Den kan trolig bli lavere da jeg regnet med Fiskeridirektoratet sine tall som er de høyeste.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig du har rett, men ut ifra dette skrivet fra sjøpattedyrrådet ser det ut for meg som kvotene opprettholdes?!

 

 

Sak 5/2008 Regulering av jakt på sel langs Norskekysten i 2009

 

Sjøpattedyrrådet tar Havforskningsinstituttets tilrådning om kvoter for 2008 til etterretning.

 

Rådet gjentar henvisningen til vedtak av 4. september 2006 og 28. november 2007, hvor den politiske målsettingen om å redusere bestandene av sel for å begrense problemene selen medfører, ble tillagt avgjørende vekt ved tilrådning om kvotefastsettelse. Kvotene av havert og steinkobbe er i disse årene satt til 15 % av bestandsanslaget for havert og13 % av bestandsanslaget for steinkobbe.

 

Etter en totalvurdering finner Sjøpattedyrrådet grunnlag for å tilrå en videreføring av prinsippene for kvotefastsettelse. Det vises i den forbindelse også til at forvaltningsplan for havert og steinkobbe påregnes ferdigstilt i 2009.

 

Kvoter på havert

 

Flertallet i Sjøpattedyrrådet (Liv Holmefjord (Fiskeridirektoratet), Knut Nygaard (G.C.Rieber & Co), Webjørn Svendsen (Norges Jeger og Fiskeriforbund), Jørn Pedersen og Aud Kirsti Hansen (Norges Fiskarlag)) tilrår at kvotene av havert videreføres i 2009. Dette vil innebære kvoter på 15 % av bestandsanslaget fra 2007.

 

Et mindretall (Inge-Arne Eriksen (Sametinget), Erlend Hansen( Norsk Sjømannsforbund), Nils-Jørgen Nilsen og Jan Kristiansen (Norges Småkvalfangerlag))støtter en videreføring av kvotene i delområdene Lista – Stad og Stad – Lofoten, men at området Vesterålen – Varanger tildeles en kvote på 300 havert, hvilket tilsvarer 20 % av gjennomsnittlig bestandsanslag.

 

 

Kvoter på steinkobbe

 

Sjøpattedyrrådet tilrår mot en stemme at kvotene av steinkobbe videreføres i 2009. Dette vil innebære kvoter på 13 % av bestandsestimatene basert på tellinger fra 2003 – 2006.

 

Sametinget går inn for at det fastsettes en kvote på 75 steinkobber i Finnmark, hvilket tilsvarer

21 % av gjennomsnittlig bestandsanslag.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mer eller mindre slik ja. Det er ingen personlig begrensing på antall skutte seler utover kvotebegrensningene i de ulike Fylker/regioner. Kravene til rapportering om skutt sel er spesifisert i tillatelsen du mottar etter å ha søkt fellingstillatelse, men skal i hovedsak skje så raskt som mulig. Du er som jeger pliktig til å oppdatere deg på om det er dyr igjen på kvota i aktuell region før du starter jakta.

Systemet er vel ikke ulikt det som praktiseres for gaupejakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mer eller mindre slik ja. Det er ingen personlig begrensing på antall skutte seler utover kvotebegrensningene i de ulike Fylker/regioner. Kravene til rapportering om skutt sel er spesifisert i tillatelsen du mottar etter å ha søkt fellingstillatelse, men skal i hovedsak skje så raskt som mulig. Du er som jeger pliktig til å oppdatere deg på om det er dyr igjen på kvota i aktuell region før du starter jakta.

Systemet er vel ikke ulikt det som praktiseres for gaupejakta.

 

Takk for oppklaringen! Ikke alt som blir like logisk mtp at det er fiskeridir. som håndterer seljakt...

-Men da blir det vel ei uke utpå vinteren en gang, kombinert med litt fiske + dykking! Har spist selbiff en gang og det var menneskemat det!

Link to comment
Share on other sites

Skuffende lave kvoter.. Det er all grunn til å annta at kvoten er oppskutt i januar.. Iallefall for fylkene i Nord.. Vet om flere jegere som har lager av kjever, disse blir selvfølgelig meldt inn når jakta blir åpnet. Trasig for oss som venter på kvote og ikke skyter mer dyr enn kvoten..

Men det gir enkelte F.... i. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere jegere som har lager av kjever, disse blir selvfølgelig meldt inn når jakta blir åpnet.

 

Litt OT, men dette skjønte jeg ikke? Disse kjevene kommer fra ulovlig felte sel? Så hvilken hensikt har det å levere de inn??

Link to comment
Share on other sites

Hva i ..... 40 steinkobber i Troms? :shock: Der jeg jakter blir lokalbefolkningen bare mer og mer frustrert over kobbas rasering av fjordene, og en trenger ikke se så altfor lenge ut over havet for å telle 40 kobbeskaller. Den kvota der tror jeg seljegerne her tar raskt, bare håper jeg kommer meg ut tidlig nok til å få tatt mi kvote.

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere jegere som har lager av kjever, disse blir selvfølgelig meldt inn når jakta blir åpnet.

 

Litt OT, men dette skjønte jeg ikke? Disse kjevene kommer fra ulovlig felte sel? Så hvilken hensikt har det å levere de inn??

 

Hvis en tar de nødvendige målene samt kjeven så kan dyret meldes inn når jakta er startet, såfremt en har kvote..

Om dyret er felt utenom jakttiden er det ingen som vet..

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere jegere som har lager av kjever, disse blir selvfølgelig meldt inn når jakta blir åpnet.

 

Litt OT, men dette skjønte jeg ikke? Disse kjevene kommer fra ulovlig felte sel? Så hvilken hensikt har det å levere de inn??

 

Hvis en tar de nødvendige målene samt kjeven så kan dyret meldes inn når jakta er startet, såfremt en har kvote..

Om dyret er felt utenom jakttiden er det ingen som vet..

 

 

Mulig jeg er stokk dum nå, men hvorfor melde inn ulovelig felt sel på lovlig kvote? Det reduserer jo muligheten en har for lovlig jakt den sesongen???

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er stokk dum nå, men hvorfor melde inn ulovelig felt sel på lovlig kvote? Det reduserer jo muligheten en har for lovlig jakt den sesongen???

 

Det er vel "noen" som vil tjene noen kroner på bekostning av oss andre da, får jo en 100-lapp eller 5 for en sånn kjeve. Har du da skutt sel i juli, evt. alt for mange i fjor, kan du jo "sikre deg" ved å melde inn før noen andre rekker det i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må man ha skyteprøve for rifla man skal jakte sel med? Eller holder det å ha skutt opp til storvillt generellt?

 

forskriften lyder jo: "Søker må ha avlagt skyteprøve for storviltjegere før tillatelse kan gis." som jo kan tolkes som om man har skutt opp til stolviltprøve generellt. eller?

Link to comment
Share on other sites

Må man ha skyteprøve for rifla man skal jakte sel med? Eller holder det å ha skutt opp til storvillt generellt?

 

forskriften lyder jo: "Søker må ha avlagt skyteprøve for storviltjegere før tillatelse kan gis." som jo kan tolkes som om man har skutt opp til stolviltprøve generellt. eller?

 

Bare å bruke nøyaktig samme logikk som du ville ha brukt hvis du skulle jakte f.eks elg. Da gir svaret seg selv

Link to comment
Share on other sites

Heite...

Fikk skriftlig svar tilbake fra Direktoratet, med to sirlige underskrifter for sikkerhets skyld!(!), om at de ikke kunne behandle søknaden min ennå!! Jeg skulle få beskjed når de var klare forstod jeg det som... Omstendig?? Ja for søren... :lol:

 

Fikk med meg at noen arter kan jaktes allerede fra januar av i nord. -Og så kan de f... ikke behandle søknaden enn, i midten av november??! Er det mulig liksom...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er kvotene fastsatt. Ligger inne på www.fiskeridir.no sine sider.

 

Tror jaggu vi i Nordland fikk de samme kvotene som tidligere år. Forskjellen er vel at kompensasjon har gått ned til 250,- per kjeve for Steinkobbe. Havert ligger på det samme.

 

Kan også melde at de har begynt å ordne med søknadene som er sendt inn. Fikk telefon fra kontoret i Troms og de jobbet for tiden med søknadene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da er kvotene fastsatt. Ligger inne på www.fiskeridir.no sine sider.

 

Tror jaggu vi i Nordland fikk de samme kvotene som tidligere år. Forskjellen er vel at kompensasjon har gått ned til 250,- per kjeve for Steinkobbe. Havert ligger på det samme.

 

Kan også melde at de har begynt å ordne med søknadene som er sendt inn. Fikk telefon fra kontoret i Troms og de jobbet for tiden med søknadene.

 

Klarer ikke å dy meg 8) Det ble som jeg antydet ja :D

 

Dunkerante skrev:

Jeg uttrykte meg litt uklart. Jeg tror ikke sjøpattedyrrådet blir overprøvd, men trolig blir HI sine kvoteforslag overprøvd (økt) (noe som tilsynelatende allerede har skjedd i sjøpattedyrrådet). Jeg har ikke studert forslaget i detalj for de ulike regioner, men det virker som at kvotene i stor grad blir lik fjorårets.

La forøvrig merke til at kompensasjon for biometri og kjeve på kobbe foreslås redusert fra 500,- til 250,-, mens 700,- for havert foreslås opprettholdt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...