Jump to content

Rådyrkjøtt. Hva er egnet til hva


andyki87

Recommended Posts

Skal i morgen skjære ned en bukk. Lårene blir til stek, og ryggen blir det sadel av, med indre og ytrefiletene sittende på. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med resterende kjøtt? Bogen og knokene kan vel renskjæres og brukes som grytekjøtt, eller blir knokene for seige og må males? Og kjøttet mellom ribbeina og resten tenkte jeg å male opp

Link to comment
Share on other sites

Får man noen rådyr så kan det anbefales å lage pinnekjøtt av sidene :)

Vi lot litt sadel sitte igjen så det ble litt mer mat.

Smaker nydelig :)

På sadel er det jo noe kjøtt. Men ribeina..... 2 mm tykk strime med kjøtt, ja.... ja, lykke til. Jeg fikk det servert en gang. Men sauesn, potetene og kålrabistappa var bra. :)

 

Hvis en gidder, så skjær vekk de strimen med kjøtt på ribeina og bruk det i enten småkjøtt, eller i kjøttdeig. Ellers liker hundene ribeina, med den stripa på. :)

Link to comment
Share on other sites

Bogene er små og senete - det blir mest kjøttdeig hvis du beiner dem ut. Jeg røyker dem, og de er fantastisk gode!

 

Ellers er ytrefiletene ekstremt fine biffer hvis du beiner dem ut - jeg vet ikke hva som skulle være bedre. Og indrefiletene er fine i et lite måltid for to en sen fredagskveld...

Link to comment
Share on other sites

På sadel er det jo noe kjøtt. Men ribeina..... 2 mm tykk strime med kjøtt, ja.... ja, lykke til. Jeg fikk det servert en gang. Men sauesn, potetene og kålrabistappa var bra. :)

Lykke til?

Vi la ned såpass med rådyr at vi fikk en hyggelig middag ut av det og dyktige folk som salta/tørka og lagde maten! Så lykke til har vi aldri trengt!

Link to comment
Share on other sites

Lykke til?

Godt du hadde noen, for å tilbre maten. Nå kommenterte jeg spessielt kjøttet på ribeina - da. Eller det manglende kjøttet. Og da skal det ribein fra mange dyr, for å få et normat kjøttmåltid, til ET menneske! Så, det var dette jeg siktet til.

 

Ja, godt humør og mye godt drikke, så er det utrolig hva som er greit. :) Jeg ønsker fremdeles folk lykke til, hvis de skal gnage på ribein fra norske rådyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et gammelt utrykk er at alle kan koke men bare en mester kan steike .

 

Må si at vi er ganske så flinke til å steike, koke gjerne over lengre tid er en kunst vi har glemt !

Prøv deg litt fram et tips er rå i kål og så kan du utvide etter vært . Men kok med bein og sener , det gir smak .

 

En enkel høstsuppe med rotgrønsaker litt røykt bacon og rådyrkjøtt

Gi bein og kjøtt eit raskt oppkok , skyll av og ha på nytt vann (vin,øl,eplejuice)

Kok opp og skum av , tilsett litt salt og krydder . Skum av

Oppi med grønnsaker etter smak , gjerne bygg-gryn

Noen grove runnstyker og venner . Blir det bedre ?

 

Nei rådet fra kokken er å hoppe i det og bare prøv !

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å beine ut boger som ikke er skutt i stykker.

Fyller med litt urtesmør og surrer. Blir ikke så store steiker, men hyrer til 2 personer med tilbehør.

 

Både skanker og nakke kan kvernes eller langtidssteks/kokes.

 

Sidene synes jeg er litt stas å beine ut og lage rull av. Snadder som pålegg, særlig i jula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...