Jump to content

Hijakt på grevling


Lynxlaika

Recommended Posts

det finnes linjer med overvekt av det ene eller andre, men det kan også dukke opp en av hver i samme kullet.

du har altså ingen garanti for at forliggere avler forliggere, men det helt klart størst sjanse for at egenskapene i foreldrene dukker opp i avkommet.

samtidig ligger halvparten av hunden i treninga den får, så med riktig emne og trening kan man få den hunden man ønsker.

får forhåpentligvis et par valper etter forliggerlinjer til jul, og dette er det jeg er blitt fortalt fra oppdretteren, at det kan gå begge veier.

 

har selv en terrier som best kan kalles sprenger, selv om han fungerer bra på grevling.

vil tro han kommer til å fungere enda bedre etter hvert som han blir eldre og roer seg ned.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis man sammenligner kunsthiene i Norge og Sverige så er de helt like , bortsett fra at de bruker grevling i Sverige og rev i Norge. Jeg har også inntrykk av at Norske og Svenske Foxterriere ( som jeg kjenner best ) er temmelig like i arbeidsmåte , en overvekt av sprengere. I begge disse landene så er det jo et pluss om hunden er bevegelig i trening og prøver og søker andre innganger feks.

 

Ser man til Finland så er kunsthiet helt annerledes utformet , her blir også hunden stengt inne sammen med reven i hiet. Mitt intrykk er at man her også har en overvekt av forliggere. En annen naturlig forklaring her er at de har mye mårhund og der er det jo for det meste graving som gjelder.

 

På en annen side så er det jo en god del hunder som fungerer greit i begge disipliner. Det tror jeg har både med arv og trening / jakt og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Norm:

Foxhound svarte vel for det meste på ditt spørsmål. Generelt kan man vel si at foxterriere i sverige/norge er avlet frem som sprengere, og i Finland/tyskland som forliggere, i Russland er dem vel mer eller mindre avlet frem som apportører. 8)

 

Personlig tror jeg generelt det har mere å si hvordan man trener opp hunden og vilke jaktmuligheter den får som avgjør hvordan den vil jobbe. Derimot tror jeg det er lettere å ende opp med en rein forligger av linjer som kun er avlet til dette.

Tispa mi er trenet opp som sprenger på rev i kunsthi, men etter å ha jaktet mye grevling med ho, har ho lært seg at ho må bli liggende til jeg har gravd meg ned(selfølgelig kommer det ann på hiet, grevlingen osv. men på generelt basis). Derimot har ho også fått mye jakttilfeller på rev, noe som har gjordt at sprengeregenskapene har blitt beholdt på rev.

 

Så min konklusjon utifra mine erfaringer er at skal du ha en hund til begge deler, så tren den opp som sprenger, det er lettere for dem å forstå at dem skal bli liggende når det graves. Men hunden må få mye jakttilfeller på begge sorter. Man kan nok ikke forvente at en hund som det skytes 30 grevlinger for skal fungere som sprenger når den sleppes på en rev i året, og tvert om.

 

Men så finnes det alltid hunder som bare blir forliggere både på rev og grevling, og tvert om.

Men som sagt, det går å skyte grevling for en ren sprenger også (selv om det generelt gir mere graving), og det går å skyte rev for en forligger også om man graver den opp (bare ikke i store steinhi).

 

Men personlig har jeg aldrig sett/hørt om en foxterrier som jobber som forligger mer en 2 timer uten å komme en tur ut av hiet, da er det bare å koble hunden å reven bruker å komme ut innen 15 min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite spørsmål sånn halvveis på sidelinja. Regner med de fleste av forumets brukere som kan svare på spørsmålet titter innom her, så reger med et er rette stedet for å få svar:

 

Hvilken farge har lysreflekser fra øynene på en grevling? Altså når de er mørkt og det etenste man ser i lyset er en skygge med en eller to lyse prikker.

Link to comment
Share on other sites

Takkar så langt, men mistenker kanskje at bildet lyver litt. Noen som kan beskrive fargetonene?

Reven får også sånn hvitaktige øyne i sterkt lys, men i svakre lys, som når du ser bare øynene blir de klart grønnaktige.

Mårhund blir i samme setting dyp gul, nesten som en skikkelig svartrykende petroleumsflamme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men personlig har jeg aldrig sett/hørt om en foxterrier som jobber som forligger mer en 2 timer uten å komme en tur ut av hiet, da er det bare å koble hunden å reven bruker å komme ut innen 15 min.

 

Da skal du få høre om en nå: Min gamle hund Shica jobbet som sprenger den første tiden, helt til jeg tok henne i bruk på grevling. Hun ble lengre og lengre inne for hver gang jeg brukte henne og grov. Til slutt var hun ren forligger. rekorden hennes var åtte timer uten å komme ut. Men som oftest kom hun ut etter en til fire timer.

Link to comment
Share on other sites

Det med farge som reflekteres fra netthinna vil jo også variere med pelsfarge. Min hvit/svarte terrier har f.eks. en annen refleks enn hun som er hvit/rød. Grevlinger (iallefall de europeiske) og rødrev er jo ganske konstante i farge, så der kan man kanskje bruke det som kjennetegn. Det samme gjelder vel sikkert mårhund. Men lurer på hvordan det er med korsrever og sånt?

Link to comment
Share on other sites

Siden gule øyne på hunder kommer opp, så har jeg til gode se den dype guloransje-farga som man får av mårhund. Skikkelig svartrykende HV-bål er den beste beskrivelsen jeg kan komme på.

 

Vet dette er OT, men om det er mårhund i området, er det seltt ikke usannsynlig å finne en i et grevlinghi, da den (med noen få unntak) aldri graver egne hi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå som det går mot stillere tider hva jakt angår. Har vi tenkt å arrangere en hijakthelg her i Østfold. På tapeten står trening av både gamle og spesielt unghunder(forhåpentligvis får vi hit rutinerte trenere og godkjent reve), hijakt relatert skytetrening med avsluttende konkurranse og en grillkveld, får vi tid blir det litt hundetrening på søndagen også(om ikke grillkvelden setter en naturlig stopper for det ).

 

Hijakthelgen kommer troligen å finne sted i slutten av juni en gang, og er åpent både for nybegynnere og dem mere rutinerte hijegerene. Det kommer å komme flere rutinerte jegere både fra norge og sverige, og det er en yppelig mulighet for nybegynnere å lære masse av disse.

 

Vi ser for oss en trivelig helg med likesinnede, og vi kommer garantert ha det mye morro sammen..

 

Mer info kommer etterhvert på www.nordicpredators.com , når alt er spikret og bestemt.

 

Om noen skulle være interessert i å delta eller lurer på noe send meg et PM, eller ring meg på 93281184.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Mye artig lesing i denne tråden. Skjøt min første grevling i går og jeg lurer på hvordan man skal felle grevling for å best bevare pelsen? Kunne godt tenke meg å prøve å flå en grevling en gang, men det er jo litt kjedelig hvis det er et stort hull i skinnet, slik det ble i går med .223 hullspiss..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...