Jump to content

Hijakt på grevling


Lynxlaika

Recommended Posts

Er det mulig!!!!!!

Jeg driver selv ikke med jakt på grevling, men syns det er litt artig å lese om dere som driver med litt andre jaktformer enn meg selv. Jeg hadde ikke giddet å gå inn på et forum eller ulike topic hvis jeg ikke likte tema.

Har respekt for dine meninger John Doe #1, men ikke kom de her inne!!!

Hvis du er så hypp på en diskusjon på tema så får du lage en egen tråd!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er ikke usannsynlig at hijakt blir forbudt i fremtiden.

Hijakt er uetisk, og er dyreplageri for moro skyld.

 

Jeg vet at dere som har glede av denne jakten ikke forstår dette, men da må dere vel få hjelp ovenfra til å skjønne at langvarig stress i dyrets siste skanse, med stor fare for skadeskyting, ikke er en bra måte å jakte på.

 

Rådet for Dyreetikk støtter forslaget til forbud mot denne jaktformen.

 

Å lære opp unge til denne form for blanding av forlystelse og jakt, er usmakelig og vitner om dårlig barneoppdragelse.

 

Jeg har liten tro på at et eventuelt forbud får tilhengere av denne jaktformen til å skjønne hva de holder på med, det er nok like vanskelig som å få den britiske overklassen til å skjønne det negative med revejakten.

 

:(

 

Jeg er forsåvidt enig i den!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke usannsynlig at hijakt blir forbudt i fremtiden.

Hijakt er uetisk, og er dyreplageri for moro skyld.

 

Jeg vet at dere som har glede av denne jakten ikke forstår dette, men da må dere vel få hjelp ovenfra til å skjønne at langvarig stress i dyrets siste skanse, med stor fare for skadeskyting, ikke er en bra måte å jakte på.

 

Rådet for Dyreetikk støtter forslaget til forbud mot denne jaktformen.

 

Å lære opp unge til denne form for blanding av forlystelse og jakt, er usmakelig og vitner om dårlig barneoppdragelse.

 

Jeg har liten tro på at et eventuelt forbud får tilhengere av denne jaktformen til å skjønne hva de holder på med, det er nok like vanskelig som å få den britiske overklassen til å skjønne det negative med revejakten.

 

:(

 

Latterlige påstander, start gjerne en tråd og begrunn det jeg vil kalle for sprøyt John Doe, eller skal jeg starte tråden for deg? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fare for skadeskyting ja, John Doe.... :shock: .Skal vel være bra skjelven for å bomme på en grevling på 5 cm hold med pistol. :lol:

 

Det går jo an å stille et spørsmål til Mr.Doe:

 

Hva synes du er en effektiv, human og god måte å jakte grevling på?

 

Jeg lytter gladelig til dine erfaringer på området.

Link to comment
Share on other sites

ja, ett døgn i bur er helt klart å foretrekk framfor en hijakt som kan være over på 10 minutter :roll:

nå har vi,uoffisielt, fått høre at et visst naturforskningsinstitutt forventer en eksplosjonsartet vekst i grevlingbestanden i løpet av de neste 5 åra, og "i verste fall" kan vi ende opp med å bli kompansert for evt utgifter med grevlingjakt, så vær så snill å hold kjeft!

Link to comment
Share on other sites

Grevling blir normalt fanget levende i burfeller eller vil dere at de skal bruke feller som slår ihjel viltet ?

Risikere at små hunder, katter, rev, fugler, mår osv går i samme fellene ?

 

Noen ganger er det bedre å holde kjeft og la folk tro dere er i idioter, en å åpne kjeften (skrive innlegg om ting man ikke har peiling på) og bekrefte det ;)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en plausibel forklaring.

Ydmykhet er en god egenskap, enten man er tilhenger eller motstander av jakt.

Selv om jeg ikke jakter vet jeg jo godt hva det er, det er jo et ufravikelig faktum at mennesket er et rovdyr.

 

Når det er sagt, opplever jeg ofte større intoleranse fra ”jegere” enn fra jaktmotstandere, hva det måtte komme av kan man jo diskutere i det vide og det brede.

:wink:

 

Som du skriver et annet sted her inne som jeg sitere.

 

Når man ikke jakter selv så er det jo veldig enkelt å skrive at man synest at DNO bør ta seg av grevling jakt.

 

Man kan jo f.eks ansette en hær med yrkesjegere/viltnemder og ta jakt gledene fra alle andre Norsk statsborgere. enten det dreier seg om hijakt eller elgjakt. Da får sikkert alle dyr et mye bedre liv en dem har nå. Og man må jo ikke glemme alle sportfiskere heller som piner fisken med å sette en stor krok i kjeften på dem.. og sveiver dem inn med en fiske sene. Kanskje Dno bør ta det ansvaret også med noen fiskefeller, måtte vært mye bedre det..

Eller så kan man jo være snill med alle dyr og ikke jakte på dem la naturen gå sin gang..

Det hadde vært noe det John Doe? det er vel det du egentlig vil frem til her, utenom å ødelegge en god tråd om jakt på grevling..

Som mange sikkert har synest at har vært intr å lese helt til du startet dette antijakt synet ditt her inne.

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol: , jeg må bare le...

Hvor i helvete finner du fakta for dine inn i helsike tåpelige uttalelser John Doe??

På vilket grunnlag er hijakt uetisk og dyreplageri for moro skyld?

Selvsagt synes vi som holder på med det at det er moro, i likhet med hundene våres.. 8)

Men det er er ikke hovedgrunnen til at vi jakter grevling/rev eller andre predatorer for den del..

Det har jeg begrunnet for deg før.... :roll:

Og hvor i helvete har du bevis på at hijakt er noe som utsetter dyret for langvarig stress, og utsetter det for stor fare for skadeskyting??

Det eneste jeg kan tenke meg er at du har lest rapporten til rådet for dyreetikk..

 

Dette er hva rådet skrev i sin rapport om hijakt:

 

Hijakt

Hijakt er lovlig til rev og grevling, dog ikke i yngletiden. En lavbeint hund (som dachs, terrier eller drever) sendes inn i hiet og gjør utfall mot reven eller grevlingen slik at den til slutt velger å rømme. Jegeren er postert med gevær ved en utgang. Er det flere kjente utganger, kan flere jegere posteres, eller noen utganger kan stenges. Dyret skytes idet det forlater hiet.

 

Jaktformen innebærer en relativt lang fase med stress for reven på grunn av hundens nærvær. Det er fare for skade både på hund og rev i tilfelle fysisk nærkontakt. Hvis dyret flykter ut av hiet i stor fart, kan det være fare for skadeskyting selv om jegeren står på kort hold. Følger hunden tett på, kan det være fare for skadeskyting av hunden.

 

Som det tydelig fremkommer her, har værken du John Doe, eller Rådet for dyreetikk, noe peiling på hva dere utaler dere om.....

 

1. Rådet for dyreetikk, vet tydelig ikke forskjell på jaktformene hijakt på rev, og hijakt på grevling. Da grevlinger ikke rømmer hiet å skytes da heller ikke i det det forlater hiet. Det er kun rever som skytes i det dem forlater hiet.

 

2. At dyret utsettes for lang stress? hmm, sist jeg skjøt en rev for terrieren, tok det 7-8 sek fra jeg slapp hund til reven var skutt. Noen vil vel kanskje kalle det langvarig? :roll:

 

Det finnes ingen forskningsrapporter på at hverken rev eller grevling som dokumenterer at disse blir stresset under hijakt, så å komme med slike uttalelser er bare TØV... Legg fram bevis, det beviser vel bare rådet for dyreetikk sitt propaganda opplegg.. Jeg kan personlig stille med en 50-100 grevlinger og sikkert et 20 talls rever skutt under hijakt årlig til veterinærinstituttet, så dem kan ta prøver av stresshormoner på disse dyrene, jeg er overbevist på at dem ikke finner tydelige spor på at dem er stresset..

 

3. Jo kortere hold reven skytes på, jo større er sjansen for å bomme (ikke å skadeskyte), erfarene hijegere, slipper ut reven på 15-20m, for at den er lettere å treffe, og for at hagelsvermen får et større treffområde. Men sist men ikke minst, for å forsikre seg om at ikke hunden er like bak reven. Altså hunden er IKKE i fare for selv å bli skadeskutt.....

 

Til slutt vil jeg si at både du John Doe og "Rådet for dyreetikk" er hjertelige velkommen med på mine hijakter, jeg er sikker på at dere vil få dere en AHA opplevelse, for ingen av dere virker å vite så mye av hva dere snakker om..

 

Hmmm, ja, og så skal det vel tillegges at "Rådet for dyreetikk" generelt er sterkt kritisk til all jakt.... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men, et spm fra en som ikke har peiling på hijakt.

Er det ikke en sjangs for at grevlingen/reven går til angrep på hunden?

 

Jo det er det, iaf. med hunder som er for skarpe. Det er derfor det er viktig at alle hunder blir prøvd i kunsthi, så man på et tidlig tidspunkt kan luke vekk dem som er stor skarpe fra å brukes på jakt, og å avles på.. Men kunsthi er jo også en av tingene Rådet for dyreetikk har forsøkt å stoppe.. :roll: Reven går nok mere til angrep enn grevlingen, men i 95% av tilfellene er det bare et skinnangrep. Grevlingen er egentlig et fredfylt dyr å jakte på i hi, den forsøker heller å grave inn seg, enn å gå til angrep..

Link to comment
Share on other sites

Hr. Lynxlaika hva er så hovedgrunnen til denne svært så ivrige jakten på "predatorer" :?:

 

Du må ha meg unnskyldt om jeg synes det lukter litt redneck av hele greia.

Dessuten får jeg en følelse av at det er en skjult agenda her et sted, og at denne jakten har lite med ballanse i naturen å gjøre.

 

Jeg skjønner jo at jeg ”ødelegger tråden”, men da er det jo like greit å holde disse jakthistoriene private, ikke alle synes det er like stas å se bilder av presumptivt voksne menn som skryter av en haug med slakt.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

haha, det eneste det lukter redneck av her må vel væra profilbildet ditt John Doe.. :wink:

Tok du bildet framifra, eller bakfra? :lol::lol::lol:

 

Sjult agenda? hvor får du det fra? Jeg spiller alle mine kort åpene, jeg legger ikke sjul på noe som helst..

Ja, jeg jakter predatorer for det jeg synes det er gøy og spennende og at jakt er en del av min livsstil..

Men for ørtende gang, dette er ikke hovedgrunnen.. Predatorjakt er den jakten jeg synes er mest meningsfylt, da den er med på å redde en del andre utrydningstruede arter. Jeg kan nevne pinnsvin, og ikke minst fjellreven (som rødreven holder på å fortrenge fra de norske fjell) som noen av artene..

Ja, jeg mener menneske er en del av økosystemet, og vi står øverst i næringskjeden, alle rovdyr forsøker å kvitte seg med andre rovdyr som konkurrerer om samme føden. Det har da også mennesket rett til å gjøre, og ikke minst skal gjøre om vi skal fortsette å høste av naturens overskudd..

 

Nå er det ikke sånn at hverken jeg eller noen andre tvinger noen til å lese/se på bilder av noe man ikke liker eller har interesse av. Personlig sitter jeg ikke å søker gjennom kammeret etter tråder jeg ikke liker eller synes er uinteressante. Mulig det er for at jeg ikke har problemer med å finne på ting på fritiden, som tydelig en annen her har.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bra Lynxlaika, der fikk du målbindt "prinsessa" forhåpentligvis... For det du skriver har du så fordømt rett i! Allikevel vil det overraske meg om feilinformerte John Doe vil ta til fornuft av den grunn! Det er så forferdelig vanskelig å prøve å få jaktmotstand-ekstremister til å skjønne fakta! Samme hvor begrunnede og korrekte påstander man legger fram foran nesa på de, kjører de som regel den gode gamle; "Ja, jeg hører hva du sier, men du er en sjuk dyremorder jeg uansett ikke vil høre på, så jeg har fortsatt rett".

 

Uansett skal jeg ikke dømme John "lettpåvirkelige" Doe noe mer, men komme med noen reelle grunner til hvorfor jeg mener hijakt burde verdsettes høyt i norsk jakttradisjon:

 

1. Det er en effektiv jaktform som kan være til svært god hjelp for å lettere kontrollere bestandene av hiboende rovdyr i Norge, til et akseptabelt nivå.

 

2. Det er en actionfylt jaktform som kan rekruttere mange unge,nye og jaktformsøkende jegere.

 

3. Hijakt representerer et flott samarbeid mellom jakthund og hundefører, og er en jaktkunst som er viktig å bevare i norsk jaktkultur.

 

4. Jakten er meget human, der byttet som aller oftest drepes med skudd på under 25m hold, rettet mot hjerne og svært sentrale deler av dyrets nervesystem.

 

5. De fleste som betaler jegeravgiften i Norge, gjør innhogg i bestandene av rådyr og planteetende småvilt. Mange verdsetter ikke rovviltjakten på samme måte. Hihundjegere/rovviltjegere tar samfunnsansvaret og igjen balansere forholdet mellom bytte og predatorer i norsk natur. For balansen i de økologiske næringskjedene er vi vel alle mest opptatt av, både hihundjegere og jaktmotstandere som John Doe. Det er bare det at noen trenger å få printa inn i skallen at naturen i Norge faktisk ikke er noen jævla Disney verden og Hakkebakkeskog!!

Link to comment
Share on other sites

ja du "John Doe", nok en gang beviser du din inkompetanse... :roll:

 

Les å lær.. :wink:

 

http://www.ehrg.org/2004abstracts.html

http://www.seapop.no/opencms/export/sit ... ort-83.pdf

www.bio.ntnu.no/users/reidara/finalkap10/finalkap10.PPT

nidaros.nina.no/Publikasjoner/Grevling%20litteratur.pdf

 

Og sist men ikke minst, definisjonen på en predator:

http://no.wikipedia.org/wiki/Predator

 

Så et kort sammendrag for deg ettersom jeg antar at du ikke gidder å bry deg om å lese linkene, så er grevlingen hovedsakelig en åtseleter, som spiser mye bær i likhet med bjørnen.

Men under andres dyrs ynglingsperiode, kan den gjøre stor skade på bestanden av bakkehekkende arter, og ikke minst bestanden av pinnsvin. Grevlingen tar alt den kan ta, så enkelt er det. Dammsugaren som den heter på Svensk.

 

Et lite tips, prøv å finn litt fakta før du åpner kjeften.. :wink: Du bare driter deg ut ellers... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å skrive et lengre innlegg , men gidder faktisk ikke , " jaktmotstandere " finner alltid noe å vrenge å vri på allikevel.

 

Men kan jo nemne at når det gjelder bekjempelse av den fremadstormede mårhunden kommer hihunder og hijegere til å spille en meget viktig rolle. Uten hihunder er ikke jakt på mårhund effektiv.

 

En annen ting er traffikkskadet vilt , mange av de hilevende traffikkskadede er i praksis nesten umulig å drive et effektivt ettersøk på uten å ha tilgang til hihunder da det ofte ender under bakken.

 

Mange som har hihunder bruker også disse til minkjakt. Forsikringsselskaper har faktisk begynt å " leie " inn personell med hunder som effektivt finner mink i hytter / hus , og i nærområdet for å begrense skader på bygningsmasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også vi bør sette fokus på dreping av mus, rotter, husfluer, tramping på maur i skogen osv. Og ikke minst det å tre en levende mark på kroken..... Du har nok drept mange dyr i ditt liv John Doe, og mange av dem har nok pintes mer enn de fleste rever og grevlinger skutt i hi. Jeg fatter ikke hvordan dere jaktmotstandere definnerer verdien av et liv. Dere vil ikke at dyr skal drepes, men dere klasker gladelig ihjel en mygg som sitter på armen deres....

Link to comment
Share on other sites

Enkelte er bare SÅ søte når de er sinte :lol:

Det er også fornøyelig å se hvordan men kan uttale seg om et menneske uten annet til grunn enn sine egne meninger.

Jeg har ikke sagt at jeg er jaktmotstander, det er bare det at jeg ikke ser den intense gleden av å drepe for moro skyld som enkelte andre.

Jeg aner en tendens til å glemme at mennesker ikke er enten det ene eller det andre, men at det finnes mange gråtoner på skalaen, folk som tenker svart/hvitt gjør verden kjedelig.

Det hadde vært en glede å høre hva enkelte her sier, men som jeg aner at de ikke tør å stå for skriftlig, men trusler og direkte personangrep passer vel dårlig på en åpen nettside, det gjelder jo å fremstå som sivilisert utad 8)

Link to comment
Share on other sites

haha Polar, lykke til.. :lol: tror han har fått det samme svaret av meg 7-8 ganger nå. Men er ikke så lett når man ikke klarer å respektere andres meninger... :roll:

 

Og John Doe, hvem er sinte her? Ingen her gidder å bruke mye energi på deg.. 8)

Personlig blir jeg mere flau på dine veier.. Det kan ikke være så lett for deg.. :roll:

 

Og med fare for å gjenta meg selv for nr. 100. gang, det er ingen her som jakter kun for moro skyld..

 

Og hvorfor i H.... skulle noen av oss ville komme med personangrep eller trusler til noen?? ingen jegere er så usiviliserte, noe jeg ikke kan si det samme om når det gjelder

jaktmotstandere.

 

Personlig står jeg for alt jeg gjør/skriver, og spiller med alle mine kort åpene. Jeg har også egen nettside med fullt navn og telefonnummer.. Men det er jo ganske lett for deg å gjømme deg bakom et nickname med dine grunnløse påstander.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

synes det er flott jeg, at jaktmotstanderne avslører seg som de tullingene de er, med null kunnskap om det de kritiserer, enda mindre artsforståelse og absolutt ingen peiling på de tiltakene de foreslår som alternative løsninger.

takk, john doe, håper mange,mange får med seg postene dine :D

Link to comment
Share on other sites

Artig film Mart.. Alltid like artig med hunder som gir litt av seg under jakt.. :D

 

Ja, det er vel på tide å gå tilbake til det denne tråden handler om. 8) Selv har det blitt lite jakt i det siste grunnet elgjakt, men denne helgen er vi fullt i gang igjen, da jeg har tatt turen ned til min kompis Rasmus i Sverige. Fredagen gikk vi hi jaktpröve med Ronja, en pröve som gikk smertefritt, allerede ved förste slipp. Nå mangler ho bare en 2. premie på utstilling, så kan ho titulere seg som svensk jakt ch, noe sier meg at det ikke vil gå like lett.. :roll:

I dag ble det til slutt to store grevlinger på to slepp, en sugga og en galt. Nye muligheter i mårra. :D:D

 

IMG_3788.jpg

Ronja med grevlingen skutt under jaktpröve

 

IMG_3815.jpg

Dagens förste

 

IMG_3838.jpg

Dagens siste

Link to comment
Share on other sites

Nei fy faen, jeg har forbier mot alt som har med utstilling å gjöre.. Jeg går heller i Gayparaden på Karl Johan, enn å stille på utstilling... :roll:

Men det er jo egentlig samme sak.. :wink:8)

 

Ach samma kan det vara.. Jeg har jakthunder for å bruke dem på jakt, ikke for å fjolle rundt i en utstillingsring der alt bare er et spill for galleriet.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

gratulerer nok en gang :D

det er rett og slett for jævlig hvis de få terrierene som virkelig fungerer på jakt, skal falle igjennom på utstilling pga et par ører!

som foxterrier påpeker så finnes det mye værre feil en det.

nå blir vel det vel uansett ikke vanskelig å få solgt valper etter den tispa der, så da trenger du vel ikke å belemre deg med det.

 

her er det stillstand med svigers på besøk, men jeg har da i det minste fått spent opp ett par mårfeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at hvis utstillingen for foxen sin del hadde vært bedømt på en litt annen måte enn det er i dag så hadde det vært veldig nyttig i avelssammenheng. Nå blir det jo ikke det da store hunder blir favorisert osv.

 

Jeg skulle ønske hundene ble både veid , målt mankehøyde og målt brystomfang , OG at dette ble tatt med i en database el slik at man kunne gå inn å søke hunder noe ala SKK.

 

Jeg har en fox som ser ut for at hun kommer til å bli bra , men hun mangler 5 tenner slik at hun kan ikke avles på. Men pytt pytt kan man si , hva betyr det. Jo i en større sammenheng i fremtiden så kan det bety mye for utviklingen til jaktfoxen.

Link to comment
Share on other sites

det kan du jo si, og jeg er i utgangspunktet helt enig i, men med tanke på all den driten som det blir avla på, uavhengig av jaktmeritter, så ville jeg ikke bekymra meg så mye over tannstillinga i første omgang.

det er ganske gjengs holdning i enkelte deler av miljøet at en hund er ikke syk før noen andre finner det ut.

 

skulle ønske at folk hadde løfta blikket litt, og begynt å avle på hundetyper, sånn som harehundringene her i landet har sett seg nødt til å gjøre.

men det er nå meg da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det blir feil å avle ukritisk på en hihund bare fordi den fungerer på jakt. Det blir som å pisse på føttene når man fryser , det er varmt en stund men så blir det jævlig kaldt , ikke for at jeg har personlig erfaring med akkurat det da :wink: Slike ting vil komme tilbake senere i blodslinjen om man bruker avlshunder med feil eller mangler.

 

Så kan man selvfølgelig diskutere hva som er store feil eller mangler. Og det er selvfølgelig mulig å avle på hunder med mangler , om det ikke er store feil / mangler , om det gjøres med tungen beint i munnen. Dvs man må vite hva man gjør , og hvem man selger valper til , samt at disse gjøres oppmerksom på dette ved kjøp.

 

Nå er det så mye bra blod , også nytt blod , i Foxterriere at man trenger ikke avle på absolutt alt. Man har nok igjen for å være litt kritisk på sikt tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tilbake til topic.. :wink::roll:

Ble nok en dag med mye graving i dag.. to grevlinger ble resultatet.. Ekstra göy var det å ha med to barn på 7 år som vi kunne få jage inn.

Og kommentaren var som alltid med nybegynnere; "den skojaste dagen i mitt liv". :D

bild91.jpg

bild92.jpg

Barneoppdragelse på sitt beste :D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjempefint Lynxlaika at hunden din fungerer til det du har kjøpt den til! Flott at terrierrasene fortsatt brukes på jakt :D Jeg er blant de heldige som har fått solgt flere valper til dyktige jegere. Jeg vil bare tilbakevise et par påstander som har kommet fra forskjellige hold i de siste innleggene (og tidligere):

 

Jeg var og så på den svenske foxterrierspecialen i fjor. Da gikk jeg som dommerelev for en engelsk rasespesialist (tror forresten at han vil ta tittelen "Årets hund" (mestvinnende alle raser) med en av sine foxterriere i år.) Blant hans klassevinnere innen glatthårsfox var det faktisk en tispe med to (2) ståører. Den vant klassen sin fordi den hadde så utrolig mye annet denne dommeren satt pris på.

 

At hunder være store for å vinne mener jeg heller ikke er helt riktig. Det er lettere å avle fram en "pen" større hund enn en "pen" mindre hund, derfor ser man ofte flere av de store enn av de mindre på utstilling, men det er ikke umulig å avle fram "pene" små hunder. Er en liten hund bra nok ut fra rasestandarden, kan den gjøre det godt på utstilling likevel. Jeg har f.eks. en tispe selv (riktignok parson) som er 31 1/2 cm i mankehøyde. Hun er stilt i Norge , Sverige, Danmark og Finland, ja jeg er blant de som ikke går i Gayparade, men på hundeutstilling :lol: Iallefall; denne lille tispa har faktisk aldri fått noe mindre enn CK-kvalitet eller "Excellent" som det heter i Finland og Danmark. Ønsket tispestørrelse på parson er 33 cm, men de fleste ligger noe over, så hun fremstår som ganske liten. Kan tillegge at hun og flere generasjoner bak henne også er hipremiert/alternativt er anvendt i praktisk hijakt og at hun også er viltspormerittert. Bare så ikke dette med utstillingsresultatene skal bli for flaut :oops::lol:

 

Foxterrierne skal forresten ha sin egen dommerkonferanse om få måneder. Da bør dere jegere virkelig forsøke å legge inn gode argumenter for deres syn på størrelse, spanning osv. Prøv bare å gjør det litt saklig og stå på, så hjelper dere rasen som helhet!

 

Vedr. tannmangel; det er slett ikke noe som sier at du ikke har lov til å avle på en hund som mangler 5 tenner. Du "ber" vel da om flere hunder med samme problem, men alle styrker og svakheter må jo veies opp mot hverandre og det er fullt forsvarbart dersom hunden forøvrig er verd å føre sine gener videre.

Link to comment
Share on other sites

Flott jobb dere gjør karer! - Vil tro dere merker innsatsen på andre viltbestander.

 

Foreløpig jakter jeg bare grevling over jorda med spisshund, men terrier lokker litt pga flere grunner.

Derfor et lite spørsmål: Er hihundene enten "forliggere" eller "sprengere" eller kan de være begge deler? - Har skjønt at "forliggere" brukes på grevling og "sprengere" mest på rev, men går det an å få til en kombihund?

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en glidende overgang mellom forligger og sprenger. Ideelt ligger en sprenger på reven i 5-10 min før han bryter, mens e forligger skal ligge på en time eller to. Men jeg mener at det går ann at de fungerer som begge deler... Terrieren vi bruker jobber som sprenger, men ligger på lengre når vi graver.

Link to comment
Share on other sites

Revefoten : personlig mener jeg det er verre med 5 manglende tenner enn ståører bare for å ha det sagt. Jeg er enig i at som en " siste utvei " er det selvfølgelig mulig å avle på tispa mi selv om hun mangler 5 tenner. Men når jeg skal ha neste hihund så kommer jeg først til å lete en god stund etter en passende parring jeg har tro på før jeg evt avler på min egen tispe. Når skal de sies at det var 3 valper i hennes kull og begge de andre kullsøskene har alle tenner , er vel bare typisk min flaks det da :wink:

 

Jeg har snakket med Sveriges svar på mr Foxterrier :wink: , og han sier som deg , med de linjene bak min tispe så synes han det er greit å avle på henne , om jeg bruker riktig hannhund. Fremdeles har jeg en dårlig følelse når det gjelder dette , men vi får se da.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, virker som jeg får stille Ronja på utstilling alikevel.. :oops: For noen gayparade skal jeg i alle fall ikke på... :twisted:

 

Når det gjelder sprengere og forliggere, så har vel de fleste hunder lett for å bli mer eller mindre forliggere til slutt når man graver for dem. Andre hunder er sprengere hele livet.

Men noen få hunder forstår at dem må jobbe som forligger på grevling og sprenger på rev, og slike hunder er i mine øyne, den perfekte hihund.

Nå går det ann å jakte grevling med reine sprengere også, men man må nok i snitt oppleve at man minst må grave dobbelt så mye per grevling man skyter. Men jo seinere i sesongen, jo lettere er det for at grevlingen ligger stille, selv når hunden er ute av hiet.

Slik er det sjelden i august, da grevlingen benytter stort sett envær mulighet til å flytte på seg og grave igjen ganger når hunden ikke ligger å loser på den.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble litt intr!

- Blir kansje noe OT, så si ifra hvis jeg ødelegger tråden så skal jeg slutte, men inntil videre graver jeg litt mer...

 

Virker på meg som det er litt tilfeldig om man får en forligger eller sprenger, eller kansje får man den hunden man fortjener etter hvordan den blir brukt, hvis jeg forstår deg riktig Lynxlaika... Betyr dette at det ikke går an å "velge" blodslinjer/oppdrettere som har en overvekt den ene eller andre veien?

 

Så hvis man får en hund som enten av natur eller ved påvirkning blir en forligger, kan man "berge seg" ved å ha god dressur på hunden og kalle den ut og dermed får noe som kansje ligner på en sprenger?

 

Takk,

Hans

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...