Jump to content

Hijakt på grevling


Lynxlaika

Recommended Posts

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis med dagens grimbart.. Nesten så en selv får lyst til å gjøre et grevlingrace igjen nå.. :wink:

 

Forresten, er det noen som har fått et klart svar på hvor skille mellom jakt og avliving går hen?

Det står jo følgende i loven:

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

 

 

Hijakt på grevling er like mye avliving som i felle mener nå jeg.. Det at det er lovlig med pistol/revolver til avliving i felle, men at man ikke får innvilget kjøp av pistol/revolver til det foremålet, er jo også ganske bakvendt..

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Vel, så er det ren avliving, jeg har alltid undret meg over folk som synes slikt er moro, mon tro hva psykologen ville sagt :lol:

 

Nå er det vel neppe pga. at man har en fetisj på nettopp det å drepe, at man jakter eller driver med fellefangst.. Skuddet er bare avslutningen på det hele.. Men nå lar vi ikke denne tråden spore ut.. :wink: Har du synspunkter om jakt og fangst, kan du starte opp din egen tråd om nettopp dette.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med grevling.

Er den terrieren veldig stor eller er du liten mart :roll::lol:

 

 

Loke er en liten hannhund, bare 34 cm høy. Her er et bilde av han (til venstre) fra forrige helg, der ser du også litt bedre størrelse på gutten i forhold til oss tobente, Loke ble forresten Norsk Utstillingschampion den dagen. :D Så da fikk du størrelsen på Mart greit for deg også da. :wink:

 

lokechampionselmabim.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ikke faen, loke er 52cm på skuldra og 30kg :D

var som du ser en tur inni hiet selv, dro unna loke for å grave unna litt da grevlingen begynte å gjøre utfall mot meg,

fikk førstehåndserfaring med hvorfor det er greit for terrierene å være små og manøvrerbare kan du si :wink:

 

edit:lynxlaika: har du forsøkt å søke om pistol til formålet?

Link to comment
Share on other sites

skal prøve å gjøre et framstøt til neste år, prøve å presentere det på en forståelig måte og kanskje vise en liten filmsnutt.

det er som du sier ikke noe forskjell på å skyte grevling i hi og i felle.

det har vært litt fokus på den stadig økende grevlingbestanden gjennom lokalavisa her, og i går ble jeg bedt om å bli med og sjekke et hi som ligger inne på fjellet, så vi hijegere er faktisk ettertraktet vare :D

det er i mine øyne uansett verdt ett forsøk.

Link to comment
Share on other sites

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk polar! :D

nå skal jeg slappe av litt med denne månedens utgave av earth dog-running dog, verdens største månedlige terrier/støver/lurcher magasin.

også er det på`n igjen i mårrå.

Link to comment
Share on other sites

For dere som bruker hihundene deres på både grevling og rev , jobber hundene likt på begge viltslag eller lærer sprengere seg å ligge lenger på grevling for så å fungere som sprengere igjen på rev ?

 

Nå er det jo slik at er man medlem i en klubb tilsluttet Norges Pistolforbund og har et håndvåpen i 22lr , så kan man søke om bruksendring slik at man i tillegg til baneskyting kan bruke våpnet til avliving av fellefanget vilt.

Link to comment
Share on other sites

gira på å jakte mårhund, foxhound? :D

skal ikke gi deg svar på spørsmålet ditt men jeg tror det har mye å gjøre med hvordan du oppfører deg på hiet.

f.eks bandit til revejegern sprengte en rev på nyåret.

det var av ymse grunner jeg som tok med hunden fram til huset som reven lå under.

han hadde seg inn og begynte etterhvert å lose, han kom fram med jevne mellomrom(max 5min) men stakk rett inn igjen når han så at jeg stod der.

jeg trakk meg litt unna inngangen, rundt hjørnet på huset og hunden reagerte med å bli værende litt lenger ute og lete etter andre innganger.

 

første gangen han var med på grevlingjakt ble han liggende i 40 min.

total omveltning fra sist gang han var i hi, men jeg tror årsaken til dette er at vi begynte å grave ganske raskt etter at losen starta og at lyden av oss fikk han til å bli liggende.

hvordan han oppfører seg neste gang han treffer på en rev aner jeg ikke.

 

ble forresten en sånn en i går:

grevlingnr6.jpg

 

fikk peila hunden på litt under 1,5m og gjorde et perfekt nedslag midt på nakken hans.

enkleste og raskeste hijakta i år, samtidig som det var en av de dypeste.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør er at jeg etterhvert kjenner endel som bruker hihundene sine på både rev og grevling. Dette er da sprengerlinjer, og de fleste gjør en halvdårlig jobb på grevling da de helst vil bryte og ta seg en tur ut. Etter endel grevlingjakter så lærer noen hunder seg å ligge lengre på når man begynner å grave , samt at de er noe mer "uvillig" til å bryte på rev.

 

Noen hunder igjen lærer seg forskjellen på rev og grevlingjakter og fungerer fint på begge deler. Man kan ikke vite på forhånd hvordan den enkelte hund utvikler seg. Jeg var bare nyskjerrig på hvordan de enkelte hunder utviklet seg , jeg mener de som brukes på begge deler.

 

Her hos meg har vi ikke grevling , og 90% av hiene er stort sett ikke gravbare grunnet at det er storsteinsur. Jeg personlig setter da bevegeligheten til hihunder svært høyt , og derfor liker jeg heller ikke å grave for hundene mine , selv om jeg har gjort det et par ganger i spesielle situasjoner.

 

Vi har nå kjøpt hytte i et område med mer jord / sand / grushi enn det jeg ellers er vant med. Så jeg grubler litt på denne gravingen jeg da :?

 

Mart : er interessert i den hipeileren din , men sender deg en PM

 

Dette ble kanskje litt offtopic , men kanskje andre som lurer på det samme.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette blir litt offtopic men dette var så og si den eneste grevlingtråden jeg fant. :wink:

En i klassen min har en grevling som roter rundt hytta hans og den planlegger jeg å avslutte. Det er ikke noe problem med fastmontert lys på veggen. Lurte på om jeg skulle slenge ut en pakka kjøttdeig og poste med hagle på 15meter? Hvilken tid om døgnet (natta?) er det mest liv i tingen? Er helt blank på dette feltet så alle tips til posting på grevling taes imot.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound: Skal ikke påstå jeg har den störste erfaringen med hihunder, men det jeg har sett av min egen foxterrier etter hennes förste sesong, og påbegynnende andre sesong (dette er jo egentlig et litt tidlig tidspunkt i hundens karriäre å fastslå hvordan ho vil bli, da ho bare er 2 år, og det bare er skutt et 30 talls grevlinger og et titalls rever for ho), er at ho ligger på en 30-40 minutter på grevling, og ca. 10 minutter på rev, för ho er ute å bryter for å gå inn igjen..

Men visst vi ikke graver for ho begynner ho da å jobbe som sprenger etter de 40 minuttene på grevling, og forligger på rev om vi begynner å grave for ho. För trodde jeg ho bare jobba ulikt beroende på om vi gravde eller ikke, men det jeg kan skjönne, forstår ho forskjellen på hvordan ho skal jobbe etter vilket dyreslag det er snakk om.

 

Bare for å få det bekreftet gikk jeg ei forligger kunsthi pröve på grevling i sommer, noe ho klarte uten problem, samme uka prövde jeg ho på rev i kunsthi, da spontanbröt ho og var veldig rörlig. Så min oppfatning til nå er at ho forstår at ho skal jobbe ulikt.

 

Den eneste forskjellen jeg har sett under årets grevlingjakt, er at ho nå kommer opp en liten sving når grevlingen bestemmer seg for å flytte på seg.

 

Skal bli göy å kanskje pröve ho på mårhund til vinteren, og se hvordan ho da jobber. 3 måneder til så får man hvite om rabiesvaksina er ok, og da er det bare å pakke bilen å dra.

 

Når det gjelder sprengere på grevlingjakt, fungerer det uten problem, man får bare grave litt mere, men jo seinere på sesongen det er, jo lettere er det, da grevlingene ikke flytter seg så mye i hiet..

 

dridungen: Sett heller opp ei felle med en boks kitticat, så slipper du sitte oppe hele natta, grevlingen er mest aktiv fra en time för sola går ned, til en time etter at ho går opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan man si at min erfaring tilsier at det først er etter at hunden fyller 3 år eller etter 3 sesongen man kan si fasiten på en hihund. Man kan se mange tendenser allerede første sesongen , men at hundene utvikler seg til de er ca 3 år. Så har man jo noe som også er veldig viktig og det er hvor mye hunden blir brukt og får sjangsen til å erverve seg erfaring. Dette gjelder også støvere etter min mening.

 

På unghunden min feks , som fyller 3 år nå , ser jeg at hun klart var villigere til å bryte tidligere. Hun var også tidligere lettere å kalle ut. Hun er fremdeles bevegelig på hiet , men i enkelte situasjoner så liker hun å ligge lengre på enn i andre situsjoner.

 

Gammelhunden på 9 år er fremdeles særdeles bevegelig og lar seg lett kalle ut i alle situasjoner , noe hun alltid har vært. Men hun er nå noe for seg selv da , en slik hund man bare får 1 gang i livet.

 

Men igjen må jeg si at jeg har null erfaring med grevling.

Link to comment
Share on other sites

Dere som kan litt om grevlingen, hvor mange omtrentlig er det i Norge?

Stemmer det at så mange som 25% av innmeldte klager på grevling skyldes "redd for grevling"?

Er graving i hager og roting i søppelbøtter den største plagen ved å ha grevling i området?

Er det fremdeles folk som "vet" at grevlingen er farlig for folk?

 

Kan det tenkes at fellefangst eller jakt i åpent terreng er en sikrere måte å utrydde grevlingen på enn hijakt, som trolig gir en mulighet for skadeskyting?

 

Jeg har jo hatt nærkontakt med grevling et par ganger, den virker da svært så fredelig på meg, og stakk avgårde så fort den fikk regnet ut en fluktvei. :)

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er en opportunist som spiser det den kommer over (mark, planteføde, fugleegg, rådyrlam +++), den er ikke en like utpreget jeger som reven, men kan fortsatt gjøre endel skade. I trøndelag er det ihvertfall MYE grevling.

 

Jeg mener hijakt med hund og peiler er en veldig effektiv jaktform. grevlingen blir skutt på 1 m hold, så skadeskyting er lite sannsynlig...

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at fellefangst eller jakt i åpent terreng er en sikrere måte å utrydde grevlingen på enn hijakt, som trolig gir en mulighet for skadeskyting?

 

nå har ikke vi noe ønske om å utrydde grevlingen, og det er sikkert ikke det du mener heller.

men, ved hijakt på grevling kan vi opprettholde et høyt jakttrykk, uten at grevlingen blir utryddet.

det ligger en del timer bak hver felte grevling, og etterhvert som stammen blir mindre kommer det til å bli lengre mellom hver felling.

ved utbredt fellefangst kan man nok utrydde grevlingen i enkelte områder, men det er ikke ønskelig fra min side i hvertfall.

han er jo en av naturens renovatører, og i moderate mengder gjør han nok mer nytte en skade.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et tankekors at man snakker så mye om å regulere bestander, når man vet at det er rundt fire millioner mennesker her i landet.

Jeg har litt problemer med å forstå folk som ikke også tar dette i betraktning når de i stor iver prøver å beregne hvor mange dyr eller fugler de kan "ta ut" for å "regulere bestanden".

 

Etter det jeg kan se i naturen, er grevlingen et svært nyttig dyr i forhold til oss mennesker :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du godeste John Doe #1, som jeg skrev tidligere lar vi ikke denne tråden spore ut.. Skal du ha synspunkter på ting rundt jakt og fangst (noe du tydelig har) kan du starte opp en egen tråd om dette (om du ikke allerede har gjordt det).. Sikkert flere enn meg som tar diskusjonen med deg der.. :wink:

 

Når det gjelder grevlingbestanden i Norge, er den mer en stor nok, og en vil aldrig klare å utrydde grevlingen verken med hijakt eller fellefangst. Bare i sverige anslås det å finnes

250 000-300 000 individer som vårbestand (noe usikre tall, men det er det som er anslått)

Og ganger man det med 1,25 får man høst/vinterstammen.

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/Vi ... /Gravling/

 

I sverige går grevlingen under kallenavnet dammsugaren (støvsugeren), et navn den har fått for at den i prinsipp eter alt den kommer over, og får tak i. Å ja, den kan ha stor innvirkning på småviltbestander enkelte steder, og ikke minst på piggsvinbestander, som det har blitt alt sjeldnere å se. Kan det ha en sammenheng med en stigende grevlingbestand å gjøre?

 

Skadeskyting ved hijakt på grevling skjer ikke, da skuddet blir avløsnet under meget kontrolerte former.

 

En grevling finns ikke farlig for mennesker, faktisk klarer den knapt å bite over skotuppen din engang, da kjeven ikke går å åpnes mere enn ca. 5 cm.

 

Så kom dere ut å jakt grevling med hihund, både jenter og gutter.. :D Det finnes knapt noe jaktform som er mere gøy og spennende.. :wink: Det ligger nok noe i at dem fleste som blir med på en sånn jakt, får lyst å skaffe seg egen hund og begynne med hijakt.. :roll:

 

Jeg var forresten ute en tur i dag med terrieren og prøvde en grevling. Ble til slutt en stor en etter 5,5 timers jobb og tilsammen 6m graving fordelt på 4 nedslag.

normal_015.JPG

Mere bilder finner dere på www.nordicpredators.com

Mere jakt i mårra.. :D

Link to comment
Share on other sites

6 meter, da begynner man å snakke om arbeid, men hva gjør man vel ikke for litt viltforvaltning!

er få jeger som kan påstå å jobbe like hardt som hunden når de er på jakt, det er i hvertfall sikkert :D

Link to comment
Share on other sites

Som det kommer frem her, er det forskjell på folk, jeg blir trist av dreping, andre her blir glade, jeg innrømmer at jeg personlig synes døde dyr er døde, andre synes døde dyr er fine og flotte.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Som det kommer frem her, er det forskjell på folk, jeg blir trist av dreping, andre her blir glade, jeg innrømmer at jeg personlig synes døde dyr er døde, andre synes døde dyr er fine og flotte.

 

:wink:

 

Nemmen for f****, finn på noe annet å gjøre da, bare tull... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Og noen tar et hint for et hint, andre klarer ikke å ta to hint engang... :roll:

Mine tanker om sånne personer, holder jeg for meg selv.... 8)

 

Det er ikke alltid bra å stenge tankene inne, hodet kan få kammersprengning :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du godeste John Doe #1, som jeg skrev tidligere lar vi ikke denne tråden spore ut.. Skal du ha synspunkter på ting rundt jakt og fangst (noe du tydelig har) kan du starte opp en egen tråd om dette (om du ikke allerede har gjordt det).. Sikkert flere enn meg som tar diskusjonen med deg der.. :wink:

 

Godt skrevet Lynxlaika

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid bra å stenge tankene inne, hodet kan få kammersprengning :lol:

Nei, så ille er det nok ikke, sånne som deg ofres det ikke mye energi på.. Men jeg registrerer at det er en viss person her som lider av fritidsproblemer.. Kom deg ut på hijakt etter grevling du også, så slipper du å bruke din fritid her som kammerkverulant!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde du hadde skjønt at jeg ikke dreper for moro skyld :)

 

Forresten ser det ut til at nordicpredators er en side hvor et dødt rovdyr er et godt rovdyr.

Med et så ekstremt syn på rovdyr skjønner jeg at jeg faller inn under kategorien kverulant :lol:

 

Du kan godt få ha moro av den slags jakt, men så bør du vel også tolerere at andre synes det virker som unødig kløe i avtrekkerfingeren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde du hadde skjønt at jeg ikke dreper for moro skyld :)

 

Forresten ser det ut til at nordicpredators er en side hvor et dødt rovdyr er et godt rovdyr.

Med et så ekstremt syn på rovdyr skjønner jeg at jeg faller inn under kategorien kverulant :lol:

 

Du kan godt få ha moro av den slags jakt, men så bør du vel også tolerere at andre synes det virker som unødig kløe i avtrekkerfingeren. :wink:

 

Kanskje på tide at folk skjønner at det finnes mere enn bare elg og rype som er jaktbart i skogen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei,hei,hei, nå får du roe deg ned John Doe #1, det er visst vanskelig for deg dette..

 

For det 1. det er svært få som jakter bare for å drepe, heller ikke bare for at det er morro å drepe.. Jeg gjør heller ikke det, men jakten er en del av mitt liv, som f.eks. fotball er for andre.

 

For det 2. Ja, jakten på rovdyr synes jeg er ekstremt spennende, og meningsfylt. Det finnes flere forskerrapporter (og ikke minst egne erfaringer) der det dokumenteres virkningen i småvilt/rådyr bestander der rovdyr beskattes på lik linje. Og ja, et dødt dyr er også vakkert.

 

For det 3. NordicPredators er en side for oss som interesserer oss for rovdyrjakt. Der vi forsøker å dele av oss med tips og råd fra ulike prosjekt, og ikke minst våre egne jakter med andre. Personer som ikke liker det dem ser/leser der, kan vel bare la være å gå inn på den siden.

Å nei, det er ikke så at vi ser på et godt rovdyr som et dødt rovdyr. Men vi ser på en død rev som 4 ekstra rådyr på foringsplassen på vinteren, og vi ser på en død gaupehanne, som 50-100 levende tamreiner i kalvinga(og en reineier som slipper å stå ifare for å gå personlig konk.)sauebonde også for den slags del.

 

For det 4. Ja, jeg tolererer at andre har andre syn enn meg, det jeg ikke tolererer er folk som er så dumme i huet at dem ikke forstår norsk eller ikke respekterer noe andre ber dem om!! :twisted: Dette er herved 4. gang jeg ber deg om å lage din egen tråd om synspunkter rundt jakt og fangst!!!!!!! Så vi begge to kan slutte å søple ned denne tråden med bare pisspreik, og lar den være til hijakt på grevling....

 

Hmm, at jeg har unødvendig kløe i avtrekkerfingeren? Tja, jeg har vel vært med å skutt ca. 100 grevlinger for mine og kompiser sine hunder dem siste to årene.. Tror nok jeg har skutt 5 av dem selv, så mitt svar må nok være at det lider jeg nok ikke av.. Derimot det som gir meg mest ved jakt, er å ha med ungdom på dems første hijakt, hvor dem får skyte sin første grevling. Og når dem i etterkant kommer å sier at det var det mest spennende dem har vært med på i hele sitt liv, gir det meg mye mer enn hva 1000 vis av døde grevlinger kan gi..... :D

 

Forresten, du er hjertelig velkommen med på en hijakt, hvem vet, kanskje også du får deg en ny hobby.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi i norge skal kunne fortsette å høste av naturens overskudd (som jeg mener er helt naturlig) så kan faktisk et dødt rovdyr være et godt rovdyr. Hvis rovdyrbestandene får vokse uhemmet blir det en ubalanse som fører til at det ikke blir noe overskudd å høste av. Forvaltning og beskatning må skje i alle ledd i økosystemet. Jeg syns det er en kjempejobb Nordic Predators gjør med å promotere rovdyrjakt og kanskje rekruttere flere rev, gaupe og grevlingjegere som en motpol til å rekruttere enda flere jegere til en hardt beskattet rypejakt. Det krever faktisk litt baller for å drive så åpenlyst med rovdyrjakt i disse rovdyrhysteriske tider. Man risikerer jo drapstrusler for å ha deltatt på slike ting...

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi i norge skal kunne fortsette å høste av naturens overskudd (som jeg mener er helt naturlig) så kan faktisk et dødt rovdyr være et godt rovdyr. Hvis rovdyrbestandene får vokse uhemmet blir det en ubalanse som fører til at det ikke blir noe overskudd å høste av. Forvaltning og beskatning må skje i alle ledd i økosystemet. Jeg syns det er en kjempejobb Nordic Predators gjør med å promotere rovdyrjakt og kanskje rekruttere flere rev, gaupe og grevlingjegere som en motpol til å rekruttere enda flere jegere til en hardt beskattet rypejakt. Det krever faktisk litt baller for å drive så åpenlyst med rovdyrjakt i disse rovdyrhysteriske tider. Man risikerer jo drapstrusler for å ha deltatt på slike ting...

 

Drapstrusler fra folk som ikke dreper av prinsipp er vel bare å le av?

 

Jeg skjønner godt argumentene når det gjelder reguleringen av bestander i forhold til det å senere kunne ”høste” av naturen.

 

Kanskje på tide å se på det rovdyret mennesket, bæreevnen i forhold til antall mennesker ble visstnok passert så det holder en gang på 80 tallet.

Er det noen av dere som kunne tenke dere å regulere denne bestanden til et akseptabelt nivå?

 

Grunnen til at jeg nok oppfattes som kverulant i forhold til ”regulering” av bestander, er det faktum at mennesket er så overtallige på jorda, naturlig balanse er det få som snakker om.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

Du godeste John Doe #1.. Hmmm, 5. gang? Nå gidder jeg ikken nevne det mere... :roll:

 

Ettersom du er så opptatt av at vi er for mange her på kloden, så får du vel setta et godt eksempel og begå selvmord. Da er du et menneske nærmere målet ditt.. :wink:

Men denna diskusjonen er så LAAANGT unna hva denna tråden handler om, så den stopper her å nå...

 

Tilbake til det denne tråden er ment til;

Ble en grevling i dag. Dro til Sverige for å gå hi jaktprøve med Ronja i dag. Etter å ha skjekket over 10 tomme hi, fant vi til slutt en grevling i et stort sandhi. Etter 90 minutter venting og graving var vi nede ved hunden i hi gangen, der ho fortsatt lå å loste for fullt.. Grevlingen fikk reise til de evige jaktmarker, og Ronja fikk en godkjent forligger jaktprøve.. :D

 

Bilder og mere tekst finnes her: http://www.nordicpredators.com/jaktdagbok_fredrik2.htm

Link to comment
Share on other sites

Du er ensporet.

Jakt og dreping er det eneste som står i hodet på deg.

Du kan ingenting om naturlig balanse.

 

. . . Men du har det jo moro, det skal du ha :lol:

 

Då vill jag höra om din kunskap om naturlig balans John Doe #1!

 

Alla rovdjur är snälla och äter bara sjuka och svaga individer? Och rovdjuren håller själva stammarna på en lagom nivå utan mänsklig påverkan?

 

Enligt min mening är det vi jägare som besitter den stora kunskapen i detta ämne i jämförelse med invånarna i städernas allt för romantiserade bild av naturen.

Link to comment
Share on other sites

Du er ensporet.

Jakt og dreping er det eneste som står i hodet på deg.

Du kan ingenting om naturlig balanse.

 

. . . Men du har det jo moro, det skal du ha :lol:

 

 

Alle med litt ekstra kunnskap om viltøkologi, biologi og viltforvaltning vet at det ikke er noe som heter naturlig balanse. Arter vil alltid påvirke hverandre og sine omgivelser i en viss grad. I mange tilfeller vil slik påvirkning føre til at arter forsvinner. En art som har stor innvirkning på sine omgivelser og andre arter i sitt miljø er mennesket. Denne arten er en topp-predator, som har muligheten til å predatere alle jordens arter. Enda viktigere er at mennesket også har stor påvirkning på miljøet rundt seg, gjennom forsøpling, forurensning, jordbruk, bebyggelse og trafikk. Noen arter blir positivt påvirket av mennesket direkte. Andre arter blir negativt påvirket av mennesket direkte. Noen arter blir positivt påvirket av mennesket inndirekte, mens andre arter blir indirekte negativt påvirket.

 

Arter som blir positivt påvirket av mennesket, pga menneskets forsøpling, jordbruk, hogst osv, vil øke i antall pga menneskets aktivitet. Disse vil da forekomme i større antall enn om mennesket ikke hadde vært involvert. Disse vil da ha større påvirkning på sine omgivelser, enn det som egentlig er naturlig. Områdets naturlige flora og fauna vil da bli påvirket, veldig ofte i negativ grad.

 

Som nevnt er mennesket en predator. Prefererte byttedyr for mennesket er dyr som også gjerne er byttedyr for andre rovdyr. Mange rovdyrarter, spesiellt små rovdyrarter som klassifiseres som generalister, blir positivt påvirket av menneskelig aktivitet. Dette vil igjen gi økt press på deres byttedyr, som også gjerne er menneskets byttedyr. Dette sterke presset på noen bestander av byttedyr, fører gjerne til at bestandene dør ut. Det at menneskets predasjon på typiske byttedyrarter gjerne er hardere enn på rovdyrarter, gjør at skjevheten og "ubalansen" blir enda sterkere.

 

Glem "naturlig balanse"! Dette forekommer bare der mennesket ikke har satt et eneste spor, og knapt nok der heller. Hele Norge er sterkt påvirket av mennesket, om vi liker det eller ikke. Vårt høye jakttrykk på mange av våre matviltarter, samtidig som vår aktivitet fører til økte rovviltbestander, gjør at mange bestander er sterkt presset. Siden det ikke er noe "naturlig balanse" i våre menneskepåvirkede områder å snakke om, vil økt jakt på det småroviltet vi fôrer fram kanskje opprettholde noe som likner på naturlig balanse.

 

Folk som setter seg på sin høye hest og så kjekt sier at de bare jakter på det de kan spise, bør være takknemlig for at noen faktisk gidder å jakte rovvilt, slik at kjøttjegerne har noe å jakte på i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet Mikkel..

 

Har brukt litt av dagen i dag til å lage et nytt hi verktøy, 5 meter's hi, here i com.. 8)

Har gått mer og mer lei å stå bøyd ned i dem djupe hiene, og spader med alt for langt skaft som butter i hiveggen når man skal grave.. Når det er djupere enn 1,5m så er det bare militærspaden som etterhvert får plass der nede, og det kjennes litt som å grave opp ei grøft med en blomsterspade. :roll:

Så ettersom jeg hadde to ødelagte spader tok jeg bladet fra den ene, og skaftet fra den andre. Bladet skjærte jeg hakk i nede ved fester, og varmet det opp så jeg fikk bøyd det 90 grader, så la jeg et 40mm rør på baksiden og sveisa alt sammen, så det ble godt forsterket i knekken. Så nå har man en 90 graders spade som man slipper å stå bøyd med når en graver, og jorda/sanda blir liggende på bladet selv om spaden blir løftet rett opp av hiet.

normal_004.JPG

Etter mitt syn er denne et måste for alle hijegere.. Iaf dem som ikke gir opp på hi djupere enn meteren.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et tankekors at man snakker så mye om å regulere bestander, når man vet at det er rundt fire millioner mennesker her i landet.

Jeg har litt problemer med å forstå folk som ikke også tar dette i betraktning når de i stor iver prøver å beregne hvor mange dyr eller fugler de kan "ta ut" for å "regulere bestanden".

 

Etter det jeg kan se i naturen, er grevlingen et svært nyttig dyr i forhold til oss mennesker :twisted:

 

Meget spesiell og bekymringsmessig sammenligning. Kan jeg tolke dine uttalelser dit hen at du mener "bestanden" av mennesker bør reguleres? :roll:

 

For det har jeg ikke bare problemer med å forstå...

Link to comment
Share on other sites

Takker Revejegern.. :D

 

Var ute en liten tur med Ronja nå på ettermiddagen, det går litt trått om dagen nå, nesten bare tomme hi.. :roll: Men vi fant nå en til slutt, som ho måtte sette fast to ganger før vi lyktes skyte den.. Grattis med grevlingen "Svensken".. :wink:

normal_svensken2.jpg

Jo, ble forøvrig en diger grevlinghanne på oppunder 20kg i natt, for laikatispa og en ung russerstøver, også det kan man si endte som en hijakt. :D

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med gode resultater!

virker som det er litt lavsesong her å nå.

sjekka oppunder 30 hi forrige helg, alle tomme.

samme helga før, men da var vi ikke innom like mange, 6-7 stykk kanskje.

virker som dem er mye ute og farter for tia, skal vel eta mest mulig før vinteren kommer?

snødde her på snåsa i dag så den er ikke langt unna i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Takker Mart..

Ja, noe er det som ikke stemmer iaf. Virker nok som en god del av grevlingene er oppe på skogen å spiser siste rest av blåbæra.. Var der vi fant den grevlingen natt til søndag..

Men visst, bestanden rundtomkring der vi har jakta hardt har minka, men å utrydde grevlingen klarer vi aldri.. Ikke at det er noe mål heller.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Still1.jpg

 

var ute på røra en tur på søndagen og fant denne karen under et lass med eternittplater som var gravd ned i en skråning.

raste sammen ett par ganger men det ble da tilslutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke usannsynlig at hijakt blir forbudt i fremtiden.

Hijakt er uetisk, og er dyreplageri for moro skyld.

 

Jeg vet at dere som har glede av denne jakten ikke forstår dette, men da må dere vel få hjelp ovenfra til å skjønne at langvarig stress i dyrets siste skanse, med stor fare for skadeskyting, ikke er en bra måte å jakte på.

 

Rådet for Dyreetikk støtter forslaget til forbud mot denne jaktformen.

 

Å lære opp unge til denne form for blanding av forlystelse og jakt, er usmakelig og vitner om dårlig barneoppdragelse.

 

Jeg har liten tro på at et eventuelt forbud får tilhengere av denne jaktformen til å skjønne hva de holder på med, det er nok like vanskelig som å få den britiske overklassen til å skjønne det negative med revejakten.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...