Jump to content

Registrere uregistrert arvet CZ75


Nixdorf

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har funnet en CZ75 fra 1977 da vi ryddet i dødsboet etter farfar. Den er ikke registrert.

Vil det være mulig for meg som aktiv pistolskytter å få den registret på meg og bruke den på klubben?

 

 

Beklager hvis det finnes emner om dette, jeg klarte ikke å finne noe fornuftig svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei, dersom pistolen er uregistrert er svaret forenklet nei.

Iogmed at dette da er en pistol fra 1977 kan det tenkes at den er registrert på tross av at dere tilsynelatende ikke har funnet noe våpenkort. Dette kan du jo undersøke med lokal politimyndighet.

Link to comment
Share on other sites

Uregistrert fra 1977 betyr tyvegods eller innsmuglet; ser ingen grunn til at det skal kunne la seg registrere. Fra dødsbo vil det garantert ikke bli noe stort styr av å levere denne inn, så får en jo selv velge om en vil ta sjansen på sitte med et illegalt våpen med ukjent bakgrunn eller oppføre seg som folk.

Link to comment
Share on other sites

Dersom våpenet ikke er registrert vil du ikke få det registrert - ferdig snakket.

 

Dersom det er registrert kan du få det registrert på arv/affeksjon.

 

Jeg vil råde deg til å sjekke registreringsstatusen på våpenet. Dersom du ikke gjør dette, og ikke opplyser om våpenet risikerer du å få tilbakekalt samtlige våpenkort grunnet brudd på våpenloven...

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er registrert kan du få det registrert på arv/affeksjon.

 

Når det gjelder håndvåpen, så er PODs retningslinjer at man ikke får registrert det på arv/affeksjon. Unntak kan være hvis det har blitt brukt av en i direkte slekslinje under siste krig, eller har annen historisk betydning. Det var det svaret jeg fikk da jeg overtok en pistol fra min far, som hans far hadde beslaglagt fra en tysk offiser i maidagene 1945. Det var ikke godt nok, så den gikk som spesialpistol i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Var det et seriøst spørsmål?

Ja, jeg har ikke peiling. Hadde spurt selv om jeg hadde funnet en pistol på det viset. Er det galt av meg å ikke vite det? Burde jeg revurdere min egen integritet for å tilpasse den din verden? :)

 

 

Blir det mindre tyvegods eller smuglervarer av å være arvegods?

Med unntak av hagler finnes det ikke lovlige uregistrerte skytevåpen i Norge- så utrolig enkelt er det og sånn har det vært siden tidlig 60tall.

Link to comment
Share on other sites

Det ville ikke overasket meg om den var registrert da CZ 75 slett ikke er det vanligste man finner uregistrert. Det var vel heller ikke spesielt lett å smugle våpen gjennom jernteppet i 1977 heller. Jeg har sett folk i nyere tid som har fått handla på betalt kontingent og en snartur eller to innom klubb. Det foregår gjerne ved at søknad blir levert uten skriv fra klubben og klubbleder blir oppringt av politiet som spør hvor lenge vedkommende har vært medlem uten å stille fler spørsmål. Det var nok sikkert ikke vanskeligere i 77, så at dere ikke har hørt om klubbdeltagelse trenger ikke bety at den var helt ikke eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Hele Afrika var full av CZ75 på 70-tallet; sannsynligvis midt-østen også. Så en illegal cz-75 ser jeg ikke på som noe spesiellt merkelig.

 

lite tillegg etter en opprørt PM.....Ta nå ikke "full" så bokstavelig da:-) Men de er vanlige nok til at en av Moses sønner, handelsmann og båtmann i Suez (der elle sønner av Moses, de eldre av de prater litt norsk og verdsetter en stk Lano eller Lux til 20 Lifebout såper), hadde et greit utvalg å tilby av velbrukte CZ75 produsert sist på 70tallet. Noen uten serienr, noen bare med Rhodesisk merking, noen med serienr og noen med begge deler. 500 US for en slik. Jeg handlet ikke:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...