Jump to content

Blaser Offroad vs Offroad Tracking!


Daywalker

Recommended Posts

Bare for å ta det med en gang.

Dette er ikke en tråd for og imot Blaser....

 

Går rundt med en liten blaser i magen og vurderer sterkt en offroad,men har også kikket litt på en tracking.

Så lurer derfor på om der er noen som har noen erfaringer med disse to?

Kaliberene jeg tenker på i første omgang er 6,5x55 og 9,3x62.

 

Hadde vært hyggelig med noen synspunkter...

Link to comment
Share on other sites

Bra presisering innledningsvis, Daywalker.

 

Bare så det er sagt en gang for alle: Så snart ordet "Blaser" skrives i forumet, popper det opp røde varsellamper med pipelyder fra Echelon på bakrommet mens vi varsles på telefon av Hafslund, G4S, Securitas, PST, MI5, MI6, CIA, SETI, DN, OTTAR og PETA. Og Det Bayerske Illuminatii. IP-trace blir iverksatt umiddelbart, og ingen gir seg før vi er helt i veggkontakten til hver bidige sjel som skriver "Blaser". Deretter blir det spanet minst en uke på hver aktuelle adresse. Innsatsstyrker blir gruppert slik at responstiden til hver enkelt objekt maksimum er 3 (tre) minutter.

 

Dersom ord som "religion", "religiøs", "menighet", "saueflokk" og liknende blir fremsatt i samme kontekst som "Blaser", blir det kalt inn luftstøtte umiddelbart.

 

 

 

Spøk til side; jeg håper alle på dette tidspunktet har tatt poenget. Selv svært små utglidninger vil bli moderert hardt og fort. Desverre har en nesten fundamentalistisk motstand mot Blaser fått herje fritt både her og på SL, og jeg vil på vegne av oss i styre og stell her inne beklage på det sterkeste at det ikke har vært tatt grep tidligere, men tro oss når vi sier at det i fremtiden ikke vil bli slik. Mange oppfatter det slik at det rett og slett ikke er praktisk mulig å diskutere våpen fra Blaser her inne, og slik skal vi ikke ha det. Om noen MÅ proklamere Blasers elendighet, skal dette gjøres i dertil egnet tråd, men IKKE der brukere ønsker å diskutere seriøst. Vær advart - hold dere i skinnet!

Link to comment
Share on other sites

Du kikket jo såvidt på min R93 da du var nedom. Er en Timber utgave som A-tec har gummiert. Om du vil prøve noen skudd før du kjøper din egen får vi sikkert til det. Er jo sånn at noen liker disse våpnene veldig godt, og noen gjør ikke, så det er vel lurest å prøve. Jeg har ikke tafset noe på Tracker. For øvrig lure kalibervalg, da holder det med standard bolthode. Du kan forresten handle et 22-250 løp også og bruke samme bolthode.

Er for øvrig en del filmer som viser hvordan mekanismen virker på youtube http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

 

Tusen takk for presiseringen Morten.

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på Offroad og professional? Hvilket materiale er de forskjellige lagd i? Det eneste som står på Blaser sine sider er syntetic stock, men er det plast eller glassfiber?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tracking i 308w.

Utrolig lite og hendig våpen, måler vel 95 cm fra topp til tå, og vekta er under 2,7kg uten montasje og kikkert.

Reimfestene synes jeg er geniale. Mange forskjellige måter å bære rifla på, den blir meget behagelig å ha på ryggen med reimfestene på siden av kolben og fremst på pipa.

 

Kaliber 6,5x55 får du vel ikke i trackingutgaven, det er vel fordi blaser mener at du ikke kan ha så kort løp på dette kalibret. Men det er jo ikke noe i veien for å kjøpe en 6,5 pipe å sette på. Jeg har en 243w pipe i tillegg, og da blir det jo nesten som en vanlig offroad. Men 9,2x62 pipa kommer jo til sin rett i trackingutgaven da.

Link to comment
Share on other sites

Ser at trådstarter vurderer Offroad vs Offroad Tracking, men ser at noen tar opp Professional også.

 

Mener å ha lest en omtale av Professional-stokken (Vapentidningen?) og der var konklusjonen at denne var en god del bedre enn Offroad-stokken. Og det skiller vel mer en grepsflatene mener jeg å huske, tror både rekylkappa og selve materialvalget var bedre enn i Offroad-utgaven, og tror denne (Prof.) hadde en annen utforming av pistolgrepet også (de som kjenner til dette får heller korrigere her).

 

I f.eks. Landrø-katalogen ser jeg at prisforskjellen mellom Offroad og Professional er ca. to store lapper, det er den bedre stokken kanskje verdt .

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Offroad stokken på det varmeste :D:D

Har satt på skatebord tape der jeg trenger økt friksjoon for bedere grep 8)

Men har sett en rifle til ett annet Kammermedlem 8) hvor han hadde gummiert hele stokken med TEC7 med meget godt resultat (strøkent) metoden er etter fri hukommelse. Stokken avfettes, deretter påføres TEC7 med skjellettpistol, strykes deretter ut for hånd (PS bruk gummihanske) for å få en hårete :shock::shock: overflate klappes stokken forsiktig slik att limet reiser seg.

Bruk maskeringstape for å avgrense ommrådet som ønskes dekket.

Kommer til og gjøre dette med min egen stokk i nærmeste fremtid, må bare finne den farven jeg ønsker, kan da legge ut bilder dersom det er ønskelig-

Link to comment
Share on other sites

Da kjøpte jeg denne i kveld 8) i 300WinMag. fikk den så billig at jeg ikke kunne si nei takk :wink: Men det spørst hva tante blå sier nå da :? Tenker fortsatt på om .45 Blaser blir kaliber #2 til denne:roll: Blaser har ikke begynt produksjon av 425 Fossdal enda :x Andre forslag? Om MOD synest dette ble OT, vennligst slett.

 

29p6fyw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med skateboard tape, denne sitter fast, men børsa blir jo som ei stor rasp å håndtere. Tror jeg skal prøve dette med gummi, hva skal man avfette med? lynol? eller forsvinner plaststokken da? Er tec7 tilgjengelig i de fleste byggsjapper og slikt? Erfaringer og bilder etterlyses..

Link to comment
Share on other sites

Hvilket materiale er de forskjellige lagd i? Det eneste som står på Blaser sine sider er syntetic stock, men er det plast eller glassfiber?

 

Da fikk jeg svaret. Polypropylen, Ble vel egentlig litt skuffet på et såpass dyrt våpen :?

Det er vel et penere ord for plastikk.

 

polypropylen, termoplast som fås ved polymerisasjon av propylen, et hydrokarbon. Den kan ha forskj. strukturer, en av dem er teknisk meget viktig. Den er forholdsvis hard og sterk, med smeltepunkt på ca. 170 °C. Den kan bearbeides etter vanlige metoder for termoplast og brukes til elektrisk utstyr, emballasje, møbler, rør, flasker, leketøy, tekstil, fibrer m.m.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn nevner at han har fått stokken gummiert, blir gummien sittende ved hard bruk? Hvem utfører slikt? Noen som har bilder av gummiert stokk? Har en offroad som stokken er mer enn glatt nok på.

Heisann. Tror ikke jeg har noe bedre bilde ennd ette her på denne maskinen

blaserlpene.jpg

Her er min, med tre løp til.

Jeg sendte min stokk til A-tec, som gummierte den. Min var en Timber, altså tre-etterligning. Ble veldig glatt i regnvær. Gummieringen er ikke veldig slitesterk. Har rubbet av det er slitasje, altså der jeg bærer den i hånden. Det sa Anders på A-tec i fra om, men jeg ville ha det allikevel. Den er genial å skyte med og håndtere.

Mulig du ser bedre hjvordan stokken er på denne mobilvideoen

http://s265.photobucket.com/albums/ii20 ... i375HH.flv

Link to comment
Share on other sites

Begynner med å takke for positive tilbake meldinger. :D

 

Der finnes vel forsåvidt flere alternativer for stokk.

Er vel en som heter ghost og en som heter stone. Noen som vet forskjellen på de to?

 

Grunnen til at jeg vurderer tracking pipa i 9,3 er først og fremst pga av lengden og muligheten for å feste reima forskjellige plasser. Jeg sitter lite på jakt og går desto mer så vekt er også litt med i bildet. På 9,3`n kunne jeg tenkt med en Aimpoint comp 3 eller en liten leupold kikkert til bruk på elg jakt eller driv jakt.

 

Når det gjelder 6,5 løpet skal det være et match løp med full lengde. Hovedsaklig tenkt brukt til trening,bukke jakt ect.

Dette skal toppen med en Zeiss 3-12x56 som idag står på min nåværende bukke rifle.

 

Som Skaubjønn nevnte er jo også 22-250 en mulighet som kommer inn under standard kaliber når det gjelder sluttstykke hode. Absolutt noe som blir vurdert etterhvert.

 

Skal innom den lokale sjappa idag og kikke litt. Har noe jeg må kvitte meg med før det kan la seg realisere...

 

Utover flere gode råd og tips er dere hjertelig velkommen til å legge inn litt bilder av div rifler og annet små snacks som passer inn i trådern....

Link to comment
Share on other sites

Da kjøpte jeg denne i kveld 8) i 300WinMag. fikk den så billig at jeg ikke kunne si nei takk :wink: Men det spørst hva tante blå sier nå da :? Tenker fortsatt på om .45 Blaser blir kaliber #2 til denne:roll: Blaser har ikke begynt produksjon av 425 Fossdal enda :x Andre forslag? Om MOD synest dette ble OT, vennligst slett.

 

29p6fyw.jpg

 

 

Hvilken stokk er dette? NS?

Link to comment
Share on other sites

Ser du vurdere ei match pipe i 6,5. Den passer ikke i Trackingstokken sånn uten videre.

 

Trodde stokken på offroaden og trackingen var den samme :?:

Var sikker på at forskjellen la i løps lengde,type siktemiddel osv.

 

Har jeg fått i meg litt vrang lære her :shock:

 

Solheimen!

 

Er det standard stokk på din eller noe annet flott?

Trodde ikke proff utgaven hadde grønn stokk...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håper det går greit at jeg slenger inn et kaliberspørsmål her ? ...

Jeg kunne godt tenkt meg et stort og grovt kaliber som har potensiale for sub hastigheter i blaseren.

Er det mulig å få inn en 458x2, socom eller en 510 førland i blaserformatet ? Dette ved hjelp av poding, kloning eller håndspåleggelse?

Isåfall, hvilken ville kunne være mest egnet ? Ser også, som Solheimen, at 45 blaser ikke er den beste patronen i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Håper det går greit at jeg slenger inn et kaliberspørsmål her ? ...

Jeg kunne godt tenkt meg et stort og grovt kaliber som har potensiale for sub hastigheter i blaseren.

Er det mulig å få inn en 458x2, socom eller en 510 førland i blaserformatet ? Dette ved hjelp av poding, kloning eller håndspåleggelse?

Isåfall, hvilken ville kunne være mest egnet ?

 

Dette lurer jeg på og, men i forhold til mer "normale" kalibre som 6,5x47Lapua, 358Win, etc...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Trodde stokken på offroaden og trackingen var den samme

Var sikker på at forskjellen la i løps lengde,type siktemiddel osv.

 

Stemmer det at løp fra en offroad ikke passer i en tracker?

 

Hvordan vil 7,92 (8x57JS) oppføre seg i kort pipe?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg handlet en offroad proff for en liten stund tilbake og sjekket endel frem og tilbake før den tid.

Det jeg fikk opplyst ifra div butikker bla jakt og friluft i arendal. Var at forskjellen lå i måten børsa kunne bæres på med hensyn til

plasseringen av reim festene og så kom pipe lenden i tillegg på ca 50 cm.

Jeg kjøpte med ei ekstra pipe i 9,3 som jeg sendte til smeden for kapping og gjenging samt flytting av front siktene.

Dette kostet 900 kroner for hele jobben. En tracking pipe kostet 3500 kr mer enn ei standar pipe.

Da var ikke regnestykket veldig vanskelig for min del.

Har skutt litt med den korte pipa og er så langt kjempe fornøyd med hele riggen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...