Jump to content

Rens av live ammo


ATnT

Recommended Posts

Hei,

 

Skyter for det meste TopShot og CCI. Siste innkjøp var en batch med CCI. Opplever aldri klikk på trening, men på 2 av de 3 siste stevner så har det klikket. 90% sikker på at det er pga. for mye fett på kule/hylster som gjør at patronen ikke kamrer skikkelig og ergo sier det klikk. At det ikke skjer på trening tror jeg bare er tilfeldigheter, men jeg har fenomenet under observasjon.

 

En antatt løsning på dette er å manuelt gnukke på de patronene man skal bruke i konkurranse (eventuelt kjøpe dyrere ammo, men det ser jeg ikke behovet for p.t.). Men burde det ikke være grei skuring å kjøre dem i en hylsevasker ? Mener jeg har lest på utenlandske fora at det ikke skal skade live ammo, men det er jo alltids greit å sjekke med de kunnskapsrike her på forumet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, du sier ingenting om hva slags pistol du har, men jeg hadde lignende problem med min Pardini SP og Topshot.

 

Problemet er at totallengden på patronen er for lang, og den vil ikke mate skikkelig. Dette skjedde ikke på trening, der jeg skjøt 50 skudd. På stevner og lignende skyter du ofte 60/120 skudd og da ville jeg få problemer.

 

Jeg trodde da at fettet fra patronene var problemet, og jeg tørket av fettet på et par esker Topshot for å teste. (Brukte Swix Base Cleaner, andre fettløsende produkter kan sikkert også brukes. Hansker og godt avtrekk anbefales.) Samme problem.

 

Fikk tips om lengden på patronene kunne være årsak og testet igjen med et par bokser som ble pusset ned en millimeter med sandpapir. :lol: Alle disse skuddene gikk igjennom uten problemer. Etter at jeg gikk tilbake til CCI har jeg ikke hatt problemer, men så pusser jeg pistolen hver gang jeg har brukt den.

 

Eley Club og Sport ser ut til å gå igjennom uansett, men denne er jo vesentlig dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hatt noen klikk med TopShot, men jeg synes de griser mer enn CCI så derfor kjøpte jeg en batch med dette. Er snakk om en AW93 Light, og den første patronen som klikket fyrte av uten problem når jeg testet den på trening. Man ser også på hylsteret at det var svakere anslagsmerke etter klikk noe som peker på at patronen ikke var helt inne ved avfyring. De to klikkene på forrige feltstevne fant jeg ikke igjen i farta da jeg prøver å redde de siste poengene ved å veksle manuelt. Dette klarte jeg ved første klikk, men ved andre klikk så ville ikke påfølgende patron kamre skikkelig heller. Det kan hende jeg var litt slapp med å trekke sleiden helt bak i kampens hete.

 

Pusser våpenet etter hvert bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hatt noen klikk med TopShot, men jeg synes de griser mer enn CCI så derfor kjøpte jeg en batch med dette. Er snakk om en AW93 Light, og den første patronen som klikket fyrte av uten problem når jeg testet den på trening. Man ser også på hylsteret at det var svakere anslagsmerke etter klikk noe som peker på at patronen ikke var helt inne ved avfyring. De to klikkene på forrige feltstevne fant jeg ikke igjen i farta da jeg prøver å redde de siste poengene ved å veksle manuelt. Dette klarte jeg ved første klikk, men ved andre klikk så ville ikke påfølgende patron kamre skikkelig heller. Det kan hende jeg var litt slapp med å trekke sleiden helt bak i kampens hete.

 

Pusser våpenet etter hvert bruk.

 

Så patronene går inn løpet, men ikke helt frem så deler av patronen er utafor kammeret? Eller går ikke patronen inn i det hele tatt? (matefeil)

Link to comment
Share on other sites

Når det klikker så antar jeg at patronen er en millimeter eller noe fra pipeveggen og anslager trykker den helt inn og får ikke nok moment til å tenne. Dette stemmer med svakt merke etter første klikk opplevelse. Når jeg ikke fikk vekslet manuelt på klikk nummer tre så var den en centimeter fra å gå helt inn. Men som nevnt så kan det være vekslefeil fra min side.

 

Pangen er en måned gammel og skutt 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

TS. Forstår ikke helt problemet, med for mye fett på ToppShot. Det er i alle fall ikke mye fett på kulene, i det partiet jeg kjøpte for et år siden på XXL.

 

Har du konstantret at det er fett, som ligger mellom kraven på patronen og inngangen til kanmmeret da? Det kan bl.a. være avskavet bly, grunnet mateproblemer og unødig skarp kant i inngang til kammeret. Ikke uvanlig at enkelte pistoler kan ha noe problemer, som bør justeres.

 

Jeg hadde sjekket nøye etter andre årsaker og eventuelt fikset problemet. Tørke fett hadde jeg ikke gjordt, da er det bedre å bytte ammo. Våpen takler fett litt forskjellig, noen er ømfintlige og andre "eter" alt.

 

Men jeg har skutt med ammo, som hadde MYE fett. Og det ga problemer, i den pistolen jeg da hadde. Og hvis jeg ikke gjorde noe etter flere serier, bygde det er opp fett mot kammert og jeg fikk klikk. Husker ikke typen ammo, men den var veldig billig og mer enn pressis nok for trening. Brukte den til og med i enkelte konkuranser. Løsningen var enkel. Ved ny lading, sjekket jeg kammeråpningen og var det en del fett der, fjernet jeg det med en liten trepinne, eller en fyrstikk. Så jeg la det inn i laderutinen, å sjekke kammeret, før jeg tredde inn magasinet og tok ladegrep. Litt bryderi, men jeg syntes det var enkelt og greit

Link to comment
Share on other sites

I de siste eskene med CCI fra mitt parti så har det vært kuler som ikke vil ut av plastikken i esken fordi det er for mye griseri på selve hylsene. Jeg har lukt vekk de som ikke renner ut av seg selv, men har ikke hatt for vane å sjekke hver enkelt patron.

 

Det er svært vanskelig å verifisere hva som er problemet da sleiden ikke er av gjennomsiktig plast. Og når det klikker så har vel tennstiften trykt patronen helt inntil og det som var årsaken til problemet potensielt most bort. I tillegg så drar man jo ut patronen når man åpner sleiden. I tillegg har jeg kun opplevd det under konkurranse og da er det hverken tid eller sted til å begynne å analysere slike problemer.

 

Men har det under oppsikt og håper det skjer på trening slik at jeg kan ta en litt nærmere titt når det eventuelt skjer.

 

Det jeg egentlig spør om her er om det er greit noen som har erfaring med å tromle live ammo :)

Link to comment
Share on other sites

I de siste eskene med CCI fra mitt parti så har det vært kuler som ikke vil ut av plastikken i esken fordi det er for mye griseri på selve hylsene.

 

Det jeg egentlig spør om her er om det er greit noen som har erfaring med å tromle live ammo :)

Mange år siden jeg hadde 22 LR fra CCI. Så dette med for mye fett, er nytt for meg.

 

Vet ikke om noen som har forsøkt å tromle skarpe patroner. Jeg ville ikke gjordt det. I første rekke, fare for å skade tennsatsen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

yepp, da holder vi oss unna tromling ;)

 

Fikk "endelig" klikk på trening i dag også. Relativt mye gugge selv etter 30-40 skudd (etter min mening), men ukonklusivt hva som kan være årsaken. Det var en del gugge mellom magasinbrønn og nederst i løpet som kan ha vært årsaken. Eventuelt at det var noe rask bak i gropa der tennstiften sitter. Ny teori som dukket opp fra sidelinjen er at det kan være noe feil med cci partiet, men det er jo ikke helt enkelt å finne ut av.

 

Får bare skyte i vei og se om det ordner seg etterhvert. Til konkurranse blir det nok Eley Sport heretter. Samt ha med en tannpirker for å fjerne eventuell gugge under veis.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som leser "ladeboka" lenger? Der finner man bilder av et sprengt våpen pga tromling av ferdig ammo. Kruttet brytes/males ned til støv og får en alt for hurtig brennhastighet som kan blåse våpenet til himmels. Kanskje er ikke .22lr kraftig nok til dette, men jeg hadde ikke giddet å gamble på det

Link to comment
Share on other sites

Dette med at ferdig ladde patroner ikke tåler tromling uten at det oppstår fare for overtrykk pga redusert størrelse på kruttkorn er diskutert her inne før. I den tråden (som jeg ikke kan finne I farten) var det blant annet linket til nok så omfattende og metodiske forsøk på å reprodusere dette fenomen uten at man lyktes. Kan vel kanskje sammenlignes med diskusjoner rundt SEE. Særs vanskelig å gjenskape, men man kan ikke med sikkerhet si at det ikke forekommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidvis problemer med CCI. Pistolen mater ikke opp fra magasinet, og det synes å være en kombinasjon av lang ammo og avsetninger av kulefett i magasinet. Så jeg sliper av litt av spissen på kulene, i tillegg til at jeg bruker en Q-Tip med syntetisk våpenolje inne i framkant av magasinet for å rengjøre/smøre. Jeg bruker også en tannbørste med stiv bust på kammerenden og sluttstykkets støtbunn. Noen synes kanskje det høres ut som det er i overkant arbeidskrevende, men det er prisen jeg er villig til å betale for å kunne skyte bra med en god FAS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidvis problemer med CCI. Pistolen mater ikke opp fra magasinet, og det synes å være en kombinasjon av lang ammo og avsetninger av kulefett i magasinet.

Som du kanskje husker (fra tidligere tråder), så har jeg også en tilsvarende pang. D.v.s. En Domino, mod. 602. Eneste jeg har å utsette på den, er svak magasinfjær. Antar du har det samme. Jeg renser sjelden magasinet, men har 1 - 2 drypp med tynn olje, inv. i forkant av magasinet og beveger "fjærsystemet" noen ganger før lading. Da funger den. Hvis ikke blir det gjerne en, eller flere forkilinger, grunnet mateproblemer. Så jeg har ei mini oljeflaske, i pistolkassa som en del av utstyret. Dette gjør jeg uansett ammo. Har aldri opplevd at lange patroner har skapt problemer på den, eller andre 22 pistoler. Men jeg har vel aldri skutt cci i denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...