Jump to content

Winchester M70, CZ 550 eller Ruger m77


Kotelett

Recommended Posts

Hei.

 

Har lenge vurdert ei ny storviltrifle.

 

Er tre rifler jeg vurderer, nemlig Winchester M70, CZ 550 å Ruger M77.

Det finner selvfølgelig drøssevis med andre gode rifler på markedet, men har en eller annen grunn sett på disse i mange år.

Kalibret blir sannsynligvis 30.06.

 

Det jeg lurer på er hvordan mekanismen på disse riflene oppleves, å hvordan kvaliteten er.

 

Vet at alle tre er "mauser mekanismer" med lang utdrager å gode sikringer.

Har tidligere hatt Ruger m77 hawkeye 6,5x55 rustfri synt.

Likte den børsa veldig godt, å kunne tenkt meg en slik igjen. Den måtte ha noen skudd før mekanismen gikk glatt, ellers var avtrekket bra å presisjonen god. Eneste jeg ikke likte var den spinkle plaststokken, kolben var for lav å generell spinkel å holde i.

Men utover det var Rugeren et pålitelig bruksjern!

 

Som sagt, det jeg lurer på er hvordan disse riflene er, å hvordan de føles å skyte med, å bære på.

Lurer på hvordan avtrekk er, hevarm, sikring, magasin, sluttstykke presisjon, kvalitetsfølelse osv.

 

Håper noen av dere her inne har erfaring med disse våpnene å kan komme med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Winchester hadde noen modeller på slutten av tiden i New Haven som fikk mindre hyggelig omtale på grunn av at kvaliteten ikke helt var som før.

Etter at de flyttet produksjonen til nye lokaler (tror det var til Oxford Miss.) og re-introduserte M70 rifla i 2008 har de igjen fått mye bra omtale.

Jeg har hatt M70 rifler fra New Haven i både 30-06 og 375 H&H, begge leverte uten problemer.

 

Ruger M77 (Mark I, Mark II og Hawkeye) har alltid vært solide og driftsikre våpen, selv om finishen kan være litt grov.

Jeg har jaktet med Ruger rifler de siste 20 år både hjemme og ute, uten ett eneste problem når det gjelder driftsikkerhet.

 

CZ 550 har jeg ingen er faring med, med forgjengeren ZKK serien var i alle fal solide og presise våpen.

 

Mitt valg ville blitt en Ruger Hawkeye modell, basert på egen erfaring, men M70 vil aldri bli feil.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en cz550 i 6.5x55 som jeg har hatt i over 15år.

Synes det er ett driftsikkert våpen med god presisjon som jeg ikke blir å bytte bort da jeg skyter meget godt med det.

Våpnet begynte som en Lux verson med svineryggkolbe bygd for stående skyting med åpne sikter, men da jeg fikk tak i en original American stokk ble det bedding og stokk bytte, åpen siktene ble demontert og en 2.5-10x45 kikkert ble montert og avtrekk justert og jeg fikk en helt ny børse å skyte med, stortrives nå.

Utrolig glatt sluttstykke og feilfri funksjonering og mating fra fast magasin.

Våpnet blir mye bært under drevjakt så det kunne vært litt lettere, men samtidig er det meget stabilt som postvåpen og banevåpen.

Originalt avtrekk med sneller sitter på men snellert funksjonen er kun prøvd på bane og funnet for lett for meg/mitt bruk.

Så etter mine øyne blir det ikke galt å anbefale en cz550 men gjør dere selv den tjenesten å velge en American versjon så du får en stokk som passer Norsk jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Winchester m70 classic featherweight 30-06 fra slutten av New Haven produksjonen. Utmerket våpen som fungerer problemfritt. Den nye m70( oppstart produksjon i 2008) har et nytt avtrekkmekanisme, jeg har ikke prøvd den men har lest mange tester og den børsa står fram som ei meget god rifle. Står ikke tilbake for noen av de eldre m70 som har vært kvalitetsrifler siden 1930 tallet.

Jeg justerte avtrekket på min, da det var satt noe tungt fra fabrikk. Mekanismen er silkemyk å operere. Winchester m70 kan trygt anbefales, jeg kommer aldri til å selge min iallefall:)

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden hadde jeg en M70 Safari Classic i 375 H&H fra New Haven, og det var også ei super rifle.

Etter en afrikatur havnet den hos en kompis på elglaget, og han er også svært godt fornøyd.

 

Det jeg liker godt med Ruger er de integrerte spora for ringer i låskassen.

Enkelt og dønn solid montasje som også gir mulighet for ferdig innskutt reservesikte om uhellet skulle være ute.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel i grunnen snakk om 3 skikkelige, "no-nonsense" rifler. Kan vel ikke bli feil med noen av dem. Så da er det bare å følge magefølelsen og ta den som føles mest fristende. Personlig holder jeg en knapp på Winchester. Har alltid likt balansen og "ergonomien" til M70.

Link to comment
Share on other sites

En M70 har lenge stått på min liste.

Dessverre er jaktvåpengarderoben full, og jeg finner dessverre ikke noe jeg kan selge for å gjøre plass.

Pokkers forbaska begrensning!

 

Jeg har lest mye om M70 gjennom årene. Ikke uten grunn at den omtales som "The Rifleman's Rifle".

 

For de som "virkelig" skal ha det riktig så er det modeller fra før 1964 som gjelder.

 

Hadde jeg fått hånd på en fin pre-64 i 30.06 så hadde jeg solgt unna et hvilket som helst smykke i garderoben for å kjøpe den.

 

Har både Ruger og CZ også. Ikke de modellene du omtaler her, men en Ruger #1 og en CZ455. Strålende fornøyd med begge de to også, men som alle her i tråden så har aldri hørt annet enn fine ting om CZ550 og M77 også.

Link to comment
Share on other sites

Rådene om Winchester er gode og tiltredes. En fordel med Winchesteren som sjelden nevnes er at den har en bra utformet hevarm som ikke slår oppi okularet selv med superlow kikkertringer. Jeg vet ikke hvordan det er med CZ og Ruger, men f eks Remington er klønete I forhold og fordrer høyere montasjer. Våpnene må klås på en del slik at du får en følelse av hvordan vekt og balanse er. En m70 Featherweight er litt lite framtung etter min smak, jeg har en Sporter i 3006 lagt ned I en Featherweight stokk og det er den rifla jeg bruker mest. Men ikke hør på meg, hør heller på alle fornøyde Featherweight-brukere siden 1952.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener folket om "rustfri" vs blånert?

 

Har lest et sted at rustfrie løp er å foretrekke, å likens blånert låskasse....

 

Slitasjemotstand, rustmotstand er momenter jeg tenker på.

 

Antar at det uansett bli et spørsmål om kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid alle tre fabrikat i tillegg til Brno 602. I dag har jeg Ruger M77 Hawkeye all weather og Brno 601 og 602 i skapet. Jeg har hatt to winchestere, en ganske rufsete og en ganske bra. Brno/CZene jeg totalt sett har eid eller vært borti(flere ti talls våpen) har variert noe i kvalitet.

Jeg vil helst ha rustfrie rifler og da er/var Ruger enklest å få tak i.

Jeg har også rifle med svart låskasse og rustfri pipe, det er ikke alltid helt problemfritt i skikkelig våt jaktsesong.

Alle fabrikatene har gode eksemplarer, så det er greit å se på disse selv. Hvilken rifle en tenner på avhenger av preferanser. Man må se på skjefter, avtrekk, balanse og vekt og finne hva som passer best til person og jaktform.

Det blir verre å kjøpe usett og uprøvd, en privat selger trenger ikke synes det er ok å gjøre om handelen og da sliter man litt.

Husquarna rifler basert på M98 mekanismer fra FN kan også være bra greier, men noen av de er boret i stykker av ukyndige klamphoggere ved montering av baser til kikkertsikter. Husquarna M98er har jeg to av i dag, og har hatt en tre-fire som er solgt.

Jeg er litt rastløs så det blir ofte gjennomtrekk i skapet.

Fabrikkløp fra flere fabrikanter kan være noe ujevne i kvalitet. De fabrikatene som i utgangspunktet nevnes, har levert rifler til priser som er på nivå med et kvalitetsløp med arbeid, så da kan man ikke alltid forvente matchpresisjon fra fabrikk. Man får ofte det man betaler for.

Så kan man være heldig, som jeg er m S/S Rugeren i 30-06 som jeg nå har. Det er den mest presise 30-06 jeg har hatt.

Av andre fabrikat jeg har gode erfaringer med så kan det nevnes Tikka T3 S/S Lite, Remington i flere utgaver, Sako 85 Finnlight S/S m.m.

Jeg har ellers jaktet i Afrika med Husquarna M98, Remington 700 og Tikka T3 av egne våpen og lånt en gammel rustfri Ruger som alle gjorde nytten ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...