Jump to content

Løsning for å bære kikkert på jakt


Kriegh

Recommended Posts

Har testet litt ulike løsninger for å bære med meg kikkert på jakt, men liksom ikke kommet helt i mål.

Jeg har en Leica Geovid som jeg ønsker en god bæreløsning for.

 

Den må ligge mer eller mindre fast mot brystkassen

Lett tilgjengelig

Vekt på skuldre, ikke nakke

 

Vet dere om noe som funker bra?

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv bæresele som ikke går utover nakken, noe ala dette:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3855

 

Kikkerten sitter ikke "limt" fast, men jeg synes det fungerer bra. Har selen innenfor jakken, og når jeg vil bruke kikkerten, trekker jeg ned glidelåsen. Funker som snus for meg i hvert fall. Merker så å si ikke at den henger der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en FHF bino-harness, som flytter venta over på skuldrene og beskytter kikkerten meget godt.

 

Hadde en Leica Geovid 10x42 HD-B som passet perfekt. Solgte imidlertid kikkerten, og har nå en betyddlig mindre kikkert. Dersom du er intr så send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Finnes mange bæreseler av tvilsom kvalitet men jeg har endt opp med Opticron sine på mine geovider. Kjøpt dem hos kikkertspesialisten for 200-300 kr, veldig god kvalitet på disse (akkurat like som Swarovski sine men snillere pris). Et triks er å tape justeringshempene når du har justert den inn så slipper du at de glir nedover etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt sele tilsvarende Opticron en stund og det fungerer jo helt greit, men har nå kjøpt en slik som jeg ikke har prøvd enda. Fungerer også med kamera og stativløsninger... Klipset på selene til hoftesekk eller på beltet med en lanyard som sikring er det jeg har tenkt meg.

Link to comment
Share on other sites

Regel nr.1: Ha alltid med kikkert på tur i felt.

 

Hvordan få til det? Kikkerten må gå i lomma på feltjakka.

 

Det er mye bedre med en 8x30 i lomma hele tiden enn av og til ha en 10x50 rundt halsen.

 

Uenig. Med ein gong kikkerten er kommen i lomma, går hyppigheit av bruk ned. Og særleg på smygjakt. Og mindre systematisk speiding = meir støkking av dyr = mindre skotsjansar og færre dyrefellingar.

 

No finst det forøvrig mellomting mellom ein 8X30 og ein 10X50. Og mellomtingen er uproblematisk å ha i bæresele på brystkassa.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt prøvd flere bæreseler til kikkert.

Min beste løsning er anorakklomme.

Bruker 15x og 10x kikkerter, med andre ord digre beist.

Billig bommulls anorakk fra Bergans til barmarks sesongen. Og gammel utslitt norrøna anorakk til vinter bruk.

Åsnes har(hadde?) en hvit anorakk. Denne hadde netting i anorakk/kengurulomma. Som lettere ble kald om vinteren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...