Jump to content

Ervervsgrunnlag på første pistol.


Laernes

Recommended Posts

Hei. Jeg er akkurat ferdig med godkjenningskurs i dynamisk skyting, og skal etterhvert nå søke om å kjøpe egen pistol.

Jeg har funnet ut at jeg vil konkurrere i standard eller classic division. (Eller er det for ambisiøst å satse på 2 klasser)?

Jeg har sett på, og ønsker å søke om er STI Eagle .40S&W eller Marauder i 9mm til standard, og evnt. en singlestack 1911 i 9mm eller 38 Super til classic.

Er det noen som vet hvordan man søker på dette? Er det lov å søke om pistol til en klasse, og bruke den i en annen?

Feks søke om singlestack 1911 til Standard og STI doublestack til Open?

Eller må jeg velge mellom classic og standard, og bare gå for å konkurrere i en klasse?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt; Dersom et våpen omsøkt til en klasse kan brukes i en annen, får du ikke innvilget våpen til den andre klassen. Jeg kan med andre ord ikke søke om pistol til Production, da jeg allerede har en Glock 17.

 

Sist jeg sjekket var ikke Classic-divisjonen ferdig behandlet som ervervsgrunnlag, men dette skal være på vei.

 

Ellers kommer du langt ved å lese våpenloven, våpenforskriften og PODs rundskriv 2009/009.

 

Lov: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

Forskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Rundskriv: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_848.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en gang hjemlet i forskriften; hva som gjøres rundt om skal jeg ikke uttale meg om, men hadde de fulgt forskriften, hadde de ikke innvilget våpen der søkeren har våpen som kan brukes i samme klasse. Fra forskriften, min utheving:

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt; Dersom et våpen omsøkt til en klasse kan brukes i en annen, får du ikke innvilget våpen til den andre klassen. Jeg kan med andre ord ikke søke om pistol til Production, da jeg allerede har en Glock 17.

 

Sist jeg sjekket var ikke Classic-divisjonen ferdig behandlet som ervervsgrunnlag, men dette skal være på vei.

 

Ellers kommer du langt ved å lese våpenloven, våpenforskriften og PODs rundskriv 2009/009.

 

Lov: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

Forskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Rundskriv: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_848.pdf

 

Du KAN være litt sleip( og ja vi tar ikke diskusjonen om å skyte seg i foten og oppgi uriktig opplysninger) å søke på hva det nå måtte være til Open, da kan våpenet bygges om med komp og optiske sikter, og oppgi dette som grunn når du søker på et våpen i standard som ikke er et våpen på production-lista. Deretter kan man søke på et våpen i production-lista.

 

I Razumny sitt tilfelle er det nok å bytt til en liten uorginaldel, så er den ikke tillatt i production lengre, og derfor skal han pr lovverket ha erhversgrunnlag for en ny til production.

Link to comment
Share on other sites

Ja burde nok ha vært mer presis der, men våpen bygges jo tross alt om til den grenen den skal brukes i.

Det jeg mener er at det er ingen bastant at så lenge du har en G17 eller what ever så kan du ikke få kjøpt deg en Shadow. Våpen bygges jo om og dermed ikke kan brukes i for eks prod. Men men har hørt så mye rart om oslo at det skulle ikke forundre meg om at de mente at en kunne bruke ett modifisert feltvåpen i prod div :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husk at han/hun som skriver under på at våpenet er egnet til DSSN bruk fort ikke vil undertegne på noe som da ikke er egnet, dvs klassebytting/hopping.

 

Per nå har vel ca alle som har singelstack ervervet de på NSF militærfelt/grovfelt siden det ikke er erverv under dssn, litt lite optimalt. Forbundet har her klaget på lang behandlingstid, da jo modified, som er erverv har utgått, og den ønskes erstattet med classic.

 

Ref .40 og sti bør du være obs på at dette ofte er litt kranglete greier, og du bør kunne hjemmelading og forstå hvordan 1911/2011 virker.

Link to comment
Share on other sites

Husk at han/hun som skriver under på at våpenet er egnet til DSSN bruk fort ikke vil undertegne på noe som da ikke er egnet, dvs klassebytting/hopping.

 

Har noen noe erfaring om det i det hele tatt er mulig å endre(hos politiet) bruksområde på våpen? Med en Stock III i production, så får jeg jo ikke kjøpt en til, ikke med open som grunn da kravene til open er de samme som production. hvis jeg bygger den om, går den jo da i open, men står oppført som production. Ved å få den hos politiet flyttet til open, ville dette da være korrekt og åpnet for en StockIII til production.

 

Eller blir man nødt til å bygge om, selge den nye open pangen for å få den ut fra production-plass for så å søke ny urørt production-panger, deretter kjøpe den modifiserte tilbake i openklassen....?

Smule innviklet forklaring ja....

Link to comment
Share on other sites

De fleste kontorer har tiltatt open guns, selv om du har andre fra før, men du har ofte måtte bevise forskjeller, og sende med litt bilder, jeg har hjulpet til med 4-5 sånne klager siste tiden og alle har endt med ok, også i Oslo.

 

Ref klassebytte er det også mulig. F.eks. STI/SVI standard ramme, kan jo fort bli en open gun, men vil da ikke nødvendigvis bli std igjen senere, og kan/bør da flyttes.

 

Ref stock III i open er jo det uansett ombygging totalt uegnet, har du lyst på en til lik bør du jo heller benytte muligheten og søke reserve våpen ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste kontorer har tiltatt open guns, selv om du har andre fra før, men du har ofte måtte bevise forskjeller, og sende med litt bilder, jeg har hjulpet til med 4-5 sånne klager siste tiden og alle har endt med ok, også i Oslo.

 

Ref klassebytte er det også mulig. F.eks. STI/SVI standard ramme, kan jo fort bli en open gun, men vil da ikke nødvendigvis bli std igjen senere, og kan/bør da flyttes.

 

Ref stock III i open er jo det uansett ombygging totalt uegnet, har du lyst på en til lik bør du jo heller benytte muligheten og søke reserve våpen ;)

 

Jada, det var bare som eksempel jeg kom på i farten her, var mest om det faktisk var mulig. Sokner til Søndre Buskerud selv, Drammenskontoret kan være litt vanskelige, men ikke så ille som oslo kan være ser det ut for. Kongsberg derimot virker både bra informerte og ikke tverre for denslags.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da konkluderer jeg med at jeg bør satse på å konkurrere i en klasse i første omgang.

Da blir problemstillingen en annen, hvilken klasse bør jeg satse på?

Har alltid hatt lyst på en singlestack 1911, men det er jo kjedelig å delta i classic dersom det ikke er flere som konkurrerer i samme klasse..

Ergo så vil det kanskje være mest fornuftig å søke om en STI Eagle/Marauder i 9mm til standard?

Link to comment
Share on other sites

For å ha det på det rene, så er de ikke spesielt kranglete av seg her i Oslo. Jeg søkte først om en G19 til grovfelt. Den søkte jeg så flyttet til spesialpistol, med søknad på G17 til grovfelt. Den gikk gjennom uten noen dikkedarier.

 

I mitt spesifikke tilfelle er utfordringen at våpenet jeg har lyst på ikke går i Production, da jeg har lyst på en singlestack 1911. De er som kjent ikke tillatt i Prod. Ja, jeg gleder meg til Classic blir ervervsgrunnlag!

Link to comment
Share on other sites

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Bare for å presisere dette nærmere: Du kan kun ha et våpen til programmer hvor kravene er identiske. Du kan bruke de fleste prodpanger i open, men ettersom kravene i disse divisjonene ikke er identiske kan de faktisk ikke nekte deg pistol til open selv om du har noe til prod. Gjør de du kan du, som aps skriver, anke det og vil sannsynligvis få medhold. Samme gjelder våpen kjøpt til nsf grov/mil når du søker på våpen til dssn osv. Nøkkelen er å ha nok aktivitet og skrive en god og begrunnet søknad.

 

Jeg synes heller ikke våpenkontoret i Oslo er spesielt kranglete, de har iallefall ikke vært det når jeg har søkt på noe.

Link to comment
Share on other sites

...Har alltid hatt lyst på en singlestack 1911, men det er jo kjedelig å delta i classic dersom det ikke er flere som konkurrerer i samme klasse...

 

Ja jeg også. Jeg har kun Colt.

 

Men hvis det bare er du som stiller i classic, så skyt standard. Det er jo ikke noe i veien for det. Jeg gjør det samme. Så lærer du kanskje magasin skift også, for ikke å snakke om selvdisiplin i løypeopplegget ditt.

 

OK det er et selvpålagt handicap, men so what. Jeg har det ihvertfall like gøy. Du kan til og med vinne... - man skal treffe noe også :D

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe der hipshot. Selv om det blir vanskeligere å hevde seg i standard med en singlestack 1911, vil det jo være god trening :-)

 

Har sett en egen tråd om dette, men vet noen om det er mulig å få tak i Colt 1911 i Norge?

Er på utkikk etter en series 80 i 9mm eller 38super.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...