Jump to content

Subsonic farlig?


renegade77

Recommended Posts

Har pløyd gjennom flere tråder om sub ladning. Og råd slått med min mentor som har peiling. Og det hersker vist uvisheter om det er "farlig" eller ikke. Mange skriver om S.E.E og muligheten for dette. Er vist ikke klart og fremprovosere dette i lab tester. At det er reelt stemmer vell med erfaring fra fler.

Har lite lyst til og få det i fjeset når man skyter.

Det jeg har tenkt på som er skummelt er:

S.E.E.

Kula fester seg i løpet.

Dobbel ladning.

 

Sikkert noe jeg har glemt/ikke vet.

Kan noen dele litt erfaringer med sub lading og hvorfor dette beregnes som farlig? Er til 308, men vil gjerne høre om alt av erfaringer i div kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Farlig vil jeg ikke si det er, men en overladning er langt farligere med pistolkrutt enn med riflekrutt. F.eks N310 (som jeg bruker til sub i 308) er et veldig raskt krutt, om ikke det raskeste, og det er så lite krutt i hylsa at du ser ikke om der er en dobbelladning.

Jeg har sittet med trynet rett ved siden av ei børse som nesten eksploderte og det er bare flaks at det gikk bra med oss begge.

Sluttstykket sprakk og store biter var på vei bak og ut gjennom utkasteråpningen som ikke var lenger enn 20-30 cm fra hodet mitt.

 

Så lenge du er 100% sikker på at det ikke er for mye/for lite krutt i hylsa så er sub like trygt som "vanlig"lading.

Typisk sub lading som funker i 308 er 8 gr N310 bak en 200gr SMK.

Link to comment
Share on other sites

Sublading er ikke noe problem, men man skal ha respekt for dette, det er kort vei til at kula sitter i løpet.. Sjekk allierte løpet før hvert skudd, eventuelt kikkert å se hull i skiva.

 

Vei hver ladning.

 

Jeg har ikke ladet SUV i 308,men i 30-06 og 6,5. Begynn på 9-10gr og gå nedover til du ender opp rundt 305-315m/s.

 

I 6,5 begynner trykket å bli høyt rundt 14-15gr.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er nevnt, men jeg vil også si noe om kulas stabilitet.

Mange børser som man kjøper over disk har twist på rundt 1:10 1:12 noe som vil bety på hva slags kule som kan brukes, ikke bare tyngde, lengde har også en del å si.

 

Du MÅ verifisere hullene på relativt kort avstand hvis du ikke ønsker å ødelege lyddemperen.

 

Min erfaring er, drop FMJ og BT kuler generelt hvis du har 1;12 løp, disse vil prøve å snu seg ved lave hastigheter, FMJ kan snus bak frem, men jeg har opplevd veldig mye rikosjetter med disse. Sats heller på flat base, rund nese kuler. Evnt. rene bly kuler går også, men der må du passe på hardheten stemmer overens med hastigheten, hvis ikke kommer du til å legge igjen bly i løpet.

 

Jeg bruker alltid litt synt fyll i patronen, dette brenner opp før det når lyddemperen (har sjekket, siden demperen min kan demonteres) gir deg ekstra trygghet for at kruttet holdes på plass. Ulempen er at hylsene bør da vaskes i trommel.

 

Mine ladninger er (308w)

150 Sierra RN, 7gn N32C 300ms, 8gn N32C 310ms (Sprer mest på 50m)

180 Sierra RN, 10,2gn N32C 308ms

147 Lyman støpt med GC, 6,7gn N32C 310ms (Samler best på 50 m)

Brukes på eget ansvar!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvor overførbart er dette til 3006? Jeg har en boks n32c stående og lurer på om jeg kan prøve samme kruttmengden eller om jeg må ha mer eller mindre krutt. Vet ikke hvordan trykket blir med økt hylsevolum.

 

Jeg har desverre ikke ladet i 30-06, har dog eksperimentert med 308w sub i over 4 måneder nå, med godt over 800 skudd, ingen av de har eksplodert i trynet mitt eller satt seg fast i løpet. Laveste hastighet jeg turte å prøve ut var 260m/s, du tjener ikke så mye på lyden, størst forskjell på lyd (med demper) er når du kommer under 310-315ms kontra 315-330 m/s, for mitt oppsett i alle fall.

 

Her er data fra QL for 180 Sierra RN som et eksempel.

308, COAL 69.85mm, 10gn N32C (Fyllingsgrad 44%, min hylsevolum, ikke SAAMI), Løpslengde 47cm. Trykk 1363 bar (19770 PSI) V0 355m/s. Målt V0 308m/s!!!

30.06, COAL 81.53mm, 10gn N32C (Fyllingsgrad 35,6%, SAAMI hylse), Løpslengde 47 cm, Trykk 1081 bar (15680PSI) VO 338 m/s

 

Ta det for hva det er, teoretiske QL beregninger. Jeg har kun opplevd en gang QL var spot on kontra målt V0, uten triksing med krutt verdier, dette var med blykuler. I tillegg så kjenner jeg ikke til din løpslengde.

 

Du bør finne ut hvor mye gn N32C fyller hylsen din minimum 30%, dette er ditt minimum og noe du tester ut til slutt dersom du ikke oppnår 300-320m/s med mere krutt. Det er i alle fall slikt jeg kom frem til mine ladninger, jeg startet på 11,5gn (50%) og jobbet meg ned i 0,5gn interval til jeg oppnådde ønsket hastighet og akseptabel presisjon.

Link to comment
Share on other sites

@glockss Takker for god info. Jeg har 47cm løpslengde og 180grs kuler liggende. Kommer til å begynne med 50% fyllingsgrad og jobbe nedover. Tømte 10,2 grs i en hylse og syntes det så lite ut, men får måle hylsevolumet med vann og se hvor mange % 10grs utgjør.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig om det Erlend sier også rundt hurtig brennende krutt og trykk til forbrenning. N310 er hakker kjappere enn N32C, men N32C er større volum. For en som prøver det her første gangen, så anbefaller jeg å ta det rolig i starten (better safe then sorry). Heller starte for høyt enn for lavt, men ikke ALT for høyt og ikke svelge rått alt man finner på nettet, børsene er ganske individuelle.

 

Annen fordel med N32C, at selv om jeg driter meg ut og kjører en dobbelladning (20gn i 308) for det første vil jeg kunne enkelt se det grunnet volumen, for det andre så kommer ikke børsa til å eksplodere, tror jeg :) Iflg QL gir 20gn N32C 49834 PSI i kammeret mitt, noe som er godt under maks nivåene. Med N310 derimot...

 

Så fin krutt for de som ønsker å starte med sub i rifle, min mening i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å bruke det uten synt filler, jeg har prøvd det uten noen problemer. Får heller ikke store variasjoner i V0 når den brukes. Hadde det blitt rester i demperen, så hadde jeg ikke brukt den grunnet rengjøring. Brukes mest for å gi meg ro i sjela, da jeg vet at kruttet mitt er der den skal være, selv om jeg kanskje har hatt ammo i sekken og den har blitt kastet litt rundt, eller om jeg skal skyte i negativ vinkel.

 

Jeg bruker den typen som finnes i Bergans sommer sovepose, veldig lett og fyldig, brenner opp bare du ser på den. Kun rester i hylsene. Prøvde også par skudd med putefyll fra stoff og still, aldri mer :) Det "snødde" etter skuddet :lol:

Har 3-4 gamle soveposer som bikkja har brukt og tygt i frustrasjon :roll: Noe måtte kastes, noe er fortsatt brukandes.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig. Mange gode råd her. Har henta meg en box n32c. Skal bestille div. Kuler til uka så er jeg klar. Noen anbefalinger på litt rimeligere rundnese kuler?:)

Skal bestille nosler cc 155 og 168gr til annen ladding. Noen som har prøvd sub med disse?

 

Har prøvd det meste av BT typene opptil 178gn (150-178). Nosler, Hornady, Lapua. Får profil i skiva på 20m med Lapua, og på 8m med Nosler og Hornady. Alle ble forkastet grunnet dette. Fikk forklart at kulene blir ustabile i den hastigheten og ræva vil prøve å komme frem :forvirra:

Prøvd som sagt med FMJ bak - frem (145,150 og 168) fine hull til 100m, MEN de rikosjirer noe så inn i granskauen. Så forkastet disse også.

Så over til RN og FN kulene. De billigste jeg fant og bruker med hell er Sierra RN Pro-Hunter 150 og 180gn og FN 150gn (30-30), samt Hornady 150 Interlock RN (litt vaskelig å oppdrive). Har også brukt en del 110gn og 125gn US Carabin FMJ, da med 5.5gn N32C, men sliter med kamring på disse fra magasin grunnet lengde på patronen.

I det siste har jeg kun brukt 145gn (egentlig 147-150gn) støpte blykuler fra blykuler.com, kjøpte en parti og er rimelig fornøyd med presisjonen på disse, litt mye jobb da disse må sortes etter vekt for å slippe stor ES.

 

Løpet mitt er 47cm 1:12 snurr, så dersom du har 1:10 eller kjappere vil de kunne stabilisere lenger og tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Da har jeg som smått kommet i gang med å lade sub..

For den som skulle finne det interessant legger jeg ut erfaringer så langt.

Som referanse på at kronografen ikke fusket har jeg en weihrauch hw50s som alltid ligger på 248-250 meter i sekundet.

Rifle er en godt brukt Savage Stevens 200 med 46cm løp, Stalon Whisper demper, og 1:10 riflestigning.

Først gjennom kronografen testet jeg Lapua subsonic fabrikk ammo, snitt på 390 m/s... Ikke helt stille den nei...

Så til min egen ladestige, ladet med N32C og Nosler Custom Competition 155grs. Engangskutte Lapua hylser og CCI magnum hetter. Presisjon ble ikke testet i denne omgang, det kommer senere. Snitt av 3-5 skudd grupper i 0 grader temperatur.

11grs. 390m/s

10grs. (hoppet over)

9,5grs. 357m/s

9grs.342m/s

8,4grs.318m/s 

8,2grs. 313m/s

Neste blir å se på samling.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...