Jump to content

Walther SP22 Erfaringer?


300 win mag

Recommended Posts

En i klubben kjøpte en som jeg prøvde. Virker som et bra kompromiss mellom pris og ytelse. Jeg måtte trekke opp omtren en meter med slark på avtrekket før noe skjedde, men bortsett fra det traff den midt i :) Bra sikter, bra grep. Pistolen var litt lett, men skal vist kunne justeres med noen vekter har jeg forstått. Det ganske mange tilpassningsmuligheter på den. Dette med avtrekket er vist også en justeringssak har jeg hørt så det går vel ann å fikse på.

 

Skulle jeg kjøpt en ny pistol nå i den prisklassen hadde jeg absolutt vurdert den. Løp og kjøp, og så kan du fortelle oss om det etterpå :lol:

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja løp og kjøp så dere slipper å gå på en bommert dersom den er elendig? :lol:

 

Jeg synes også det ser ut til å være et godt kompromiss mellom pris og kvalitet, så jeg ender nok opp med noe lignende uansett. Men så langt ser nå sp22 ut til å være det beste alternativet. Blir det bestilling så legger jeg lett i de ekstra 200kr for den justerbare løpsvekta, så kan man jo få retta litt opp i en eventuell vektproblematikk. Våpenet er jo 920g, så med en løpsvekt som kan justeres mellom 30-150g skal man vel kunne få ting litt i orden. Så en film med sp22 på youtube som også antydet at det skulle være mye dødgang på avtrekket, men det lar seg nok justere. Ellers er det nok fare for at jeg legger i 900kr ekstra for lyddemperen også :wink:

 

Fungerte mekanismen bra når du fikk prøveskyte, GreyGhost? Og var siktebildet spesielt med tanke på det trekantede forsiktet?

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det nok fare for at jeg legger i 900kr ekstra for lyddemperen også :wink:

 

Hvis dette er den originale Walther demperen som også brukes på P22 så kan du spare deg den utgiften. Den ekke verd emballasjen den kommer i engang. Nei.. Ase eller A-tec

 

BB John

 

Her kommer den type input jeg håpet på å komme over med denne tråden, ja! :)

Veldig greit å få slike advarsler før man selv kjøper dårlig utstyr. Noen som vet om det "mellomstykket" som skal stå mellom demper og løp selges separat? Og om evt ase og a-tec's gjenger vil passe på det?

 

Ser forresten at stenvaag har et veldig fint tilbud på disse pistolene for tiden. Surt at man ikke er kjøpeklar riktig enda... :(

Link to comment
Share on other sites

Stenvaag har vel "alltid tilbud" på disse tror jeg, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

 

Jeg prøvde kun to serier med den og skøyt 50 og 49 på presisjonsskiva, så siktene var helt ok :mrgreen:

Han som kjøpte den hadde først kjøpt en s&w pistol som feilet hele tiden, og han var så langt fornøyd med den, ingen problem med mekanismen så vidt jeg skjønte. Han hadde handlet hos Winge.

 

Når det gjelder lyddemper så har jeg vel egentlig aldri skjønt hva man skal med det på en pistol, så det får andre uttale seg om.

 

Dette er uansett en ny pistol som jeg tror det er solgt veldig få av, derfor tror jeg det blir vanskelig å få noen gode råd før du eventuelt handler. Men handler du hos en "seriøs" forhandler så vil jeg tro det er i deres interesse å gi deg god oppfølging?

 

Noen må vel være først ute her - så nå har du fått en oppfordring :mrgreen:

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Gikk lenge å lurte på pistol i samme klasse som deg. Jeg kjøpte til slutt en Hämmerli x-esse i går. Denne pistolen har jeg skutt med i litt over et år i klubben. Har du vurdert denne? Ligger omtrent i samme prisklasse. Gode sikter og godt avtrekk.

Har enda ikke opplevd en eneste funksjonsfeil.

 

http://www.carl-walther.info/dev2/index ... roduct=710

Link to comment
Share on other sites

Hei

"mellomstykket" kommer med flere forskellige gjenger selges også løst.

Når det gjelder demper er den orginale Walther demperen litt for feit, så en slankere demper som a.tec eller alm vill gjøre det lettere og bruke de åpne siktene.

Det finnes også dempere klargjort slik att du slipper og bruke muffe.

Når det gjelder sp22 må denne demonteres for montering av demper i motsetning til p22 hvor du drar sleiden tilbake og skrur av muffa på løpet og deretter skrur på mellomstykket, men dette trenger du bare gjøre første gangen.

Link to comment
Share on other sites

I klubben har vi fått prøve ruger mark 2, hammerli xesse std, walther gsp, high standard sharpshooter og hammerli sp 20.

Det er ingen tvil om hvilke av våpnene som er de beste, men vi må jo også desverre ta hensyn til pris når det skal handles, så hvis ingen har en brukt gsp eller sp20 å selge til en fornuftig pris, så blir det nok noe billigere på meg.

 

Xesse opplever jeg som veldig lett foran, men med godt sikte og avtrekk, som du sier. Likte ikke skjeftet og at den er så lett foran.

Link to comment
Share on other sites

I klubben har vi fått prøve ruger mark 2, hammerli xesse std, walther gsp, high standard sharpshooter og hammerli sp 20.

Det er ingen tvil om hvilke av våpnene som er de beste, men vi må jo også desverre ta hensyn til pris når det skal handles, så hvis ingen har en brukt gsp eller sp20 å selge til en fornuftig pris, så blir det nok noe billigere på meg.

 

Xesse opplever jeg som veldig lett foran, men med godt sikte og avtrekk, som du sier. Likte ikke skjeftet og at den er så lett foran.

 

Ok, men det hadde vært svært interessant å vite hvordan nettopp de våpna sammenlignes med hverandre i litt mer detalj. Jeg er nybegynner sjøl og skal snart gå til innkjøp av ett eller annet og er spesielt interessert i hvordan de rimligere 22lr pistolene står i forhold til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

I klubben har vi fått prøve ruger mark 2, hammerli xesse std, walther gsp, high standard sharpshooter og hammerli sp 20.

Det er ingen tvil om hvilke av våpnene som er de beste, men vi må jo også desverre ta hensyn til pris når det skal handles, så hvis ingen har en brukt gsp eller sp20 å selge til en fornuftig pris, så blir det nok noe billigere på meg.

 

Xesse opplever jeg som veldig lett foran, men med godt sikte og avtrekk, som du sier. Likte ikke skjeftet og at den er så lett foran.

 

SP22 M4 er også ganske lett foran, men man kan som sagt sette på lodd. Det kan man kanskje på Xesse også?

 

Men kom deg til en forhandler og se på en M4 da? Eller tar de den kun inn på bestilling?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Litt Offtopic, da denne tråden vel egentlig handler om SP22 vel ?

Kanskje denne tråden bør slåes sammen med denne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=9878 da det begynner å bli litt "hvilken pistol tråd" ??

 

Min "klubbkollega" som kjøpte SP22 byttet inn en s&w pistol i samme kaliber fordi den ikke virka. Han kjøpte først en s&w pistol (vet ikke hvilken type) som kun fungerte med stinger-ammo, ellers kastet den ikke ut hylser. Han byttet inn/reklamerte hos Winge og kjøpte da altså SP22 i stedet (også hos Winge).

 

Om dette sier noe generelt om kvaliteten på s&w pistoler i .22, eller om han bare var uheldig med en mandagsmodell aner jeg ikke noe om.

 

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur på Narvesen og kjøp det Svenske bladet Vapen, de har en stor test av denne pistolen i siste nummeret :D

Og der konkluderte de med at avtrekket var det ikke så mye å gjøre med (litt børsemaker jobb og sån kunne gjøres, men konklusjonen var at det ikke ville hjelpe nok i forhold til det ønskede resultatet).

Link to comment
Share on other sites

Litt Offtopic, da denne tråden vel egentlig handler om SP22 vel ?

Kanskje denne tråden bør slåes sammen med denne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=9878 da det begynner å bli litt "hvilken pistol tråd" ??

Ja, sorry. Men så det var referert til andre pistoler lenger opp av trådstarter.

 

Hadde vært litt interessant om du kunne PM'a meg modellen på den s&w'n kompisen din var så missfornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Du får en riktig tävlingspistol begagnad för istort sett samma pengar. Till skillnad från på sp 22 så får du tillbaka samma pengar om du vill sälja den om två eller tre år. Jag ger alltid samma råd till våra nybörjare .Satsa på en begagnad kvallitets pistol istället för att köpa en ny av sämmre sort. har testat både P 22 och Sp 22. Ingen av dom gav mersmak. Det är svårt nog att skjuta pistol änndå , utan att man behöver göra det värre för sig genom att köpa ett kasst vapen.

Link to comment
Share on other sites

Du får en riktig tävlingspistol begagnad för istort sett samma pengar. Till skillnad från på sp 22 så får du tillbaka samma pengar om du vill sälja den om två eller tre år. Jag ger alltid samma råd till våra nybörjare .Satsa på en begagnad kvallitets pistol istället för att köpa en ny av sämmre sort. har testat både P 22 och Sp 22. Ingen av dom gav mersmak. Det är svårt nog att skjuta pistol änndå , utan att man behöver göra det värre för sig genom att köpa ett kasst vapen.

 

+1

 

Amen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...