Jump to content

Helt ny Krieghoff Teck DB


Guest

Recommended Posts

Da har det blitt kjøp av en helt ny Kriehoff Teck dobbelrifle i kaliber 8x57JRS (lodda løp). Denne børsa har tidigere vært eid, men aldri skutt med i følge forhandler. De hadde ikke testskive og papirer for hånden, men skal forsøke å finne det. Dette er den siste modellen av Teck før Krieghoff erstattet den med Ultra modellen (om jeg har forstått det riktig). Har tidligere hatt Krieghoff DBD og samskytingen med denne var meget godt med all Norma fabrikkammo og heller ikke dårlig med S&B. Jeg kom aldri igang med lading til denne, men med nyanskaffelsen er planen å komme igang med ladingen først som sist.

-Er det noen som kan ha peiling på hva Krieghoff har pleid å skyte inn disse børsene med? Denne er såvidt jeg har forstått det ifra slutten av 90 tallet, evt starten av 2000 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Har ikke fått våpenet enda ,men skal forsøke det så fort jeg får vapenr. på børsa. Er jeg heldig kan det hende at de finner en kopi av testskive også? Har hørt at Krieghoff tidligere pleide å justere løpene for RWS, men at de nå justerer for Norma om man ikke ber om noe annet. Er spent på å prøve den. Den var helt uten bruksspor, og er foreløpig svært fornøyd med kjøpet...

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på RWS TMR

Det ser ut som at RWS har sluttet å produsere denne som ferdigladet: https://rws-munition.de/rws-jagd-bereich/rws-jagdmunition/rws-buechsenpatronen-fuer-den-jaeger.html#!0/19/17

 

"This product is no longer manufactured due to changes in market trends and new customer requirements. To ensure that you can continue to rely on your accustomed RWS quality, we recommend you try the substitute product."

 

-Men det er kanskje mulig å få tak i kulene fortsatt?

Link to comment
Share on other sites

:lol: plausibelt, AkE!

 

@ flyfisher: Takker, hyggelig at din går godt. Har du fått den til å gå med flere ulike kuler? Morsomt bilde også forresten. Hva er det du har felt?

 

Har kun noen bilder av den aktuelle børsa som jeg har lastet ned foreløpig. Har ikke lagt ut bilder her før.- Går det an å legge de ut uten å måtte linke til et bilde som ligger på nett?

Link to comment
Share on other sites

Takk Skaubjønn! Da er jeg motivert! Tenkte også å gå igjennom de trådene som ligger inne her på forumet før jeg setter igang med stokken. -Men før det blir det testskyting og lading. -Og venting på papirer 8)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at det er noe liv i den stokken, godt gjemt. Mørkere striper. Du må ha av all gugga først så du kommer inn til veden, ellers nytter det ikke.

* Sikle stokken

* Jevne med sandpapir eventuelt.

* Gå over nettskjøringene hvis det er nødvendig.

* Rødolje. Tynne lag. Bruk håndbaken så det blir varmt, så trekker de lenger inn, inntil stokken er så mørk som du vil ha den. Din er for lys etter min smak nå. Det vil gi mye større kontraster mellom de mørke og lyse feltene i stokken.

* Mette stokken med olje. Kan bruke kokt linolje når du er fornøyd med rødoljen.

* La herde lenge nok (noen mnd, sånn ca).

* Gå over forsiktig med 0000 stålull og fjerne eventuell oxydering, så porefylling.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd. Den er også for lys etter min smak. Har jobbet endel med skjæring, sikling og overflatebehandling/oljing av tre tidligere, men aldri med våpenskjefter. Er spent på å ta tak i det (og forhåpentlig ikke feile) Jeg har en liten plankebit i valnøtt som jeg kanskje burde øve meg litt på først.

-Så må det planlegges ift. jaktsesongen. Har blitt invitert med på drivjakt til tyskland i november og vil gjerne ha den med dit. Da har den jo hele sommeren til å herde på og vel så det : )

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur i Sør-Afrika i fjor, primært buejakt men hadde med dobblingen tilfelle rottefelle... vel, jeg hadde med rifla på noe ettersøk/sporing for vi hadde Leopard som ikke var så blyg av seg.

 

Men, kompisen og jeg tok en liten "walk&stalk" en ettermiddag og vi kom tilfeldig over denne Red Hartebeest og en til som kom beitende mot oss etter vi hadde passert noe "heavy bush..." Jeg gikk med børsa uten patroner...så det ble litt bråttom med lading inn i kammerene gikk to RWS EVO 184 grs og jeg fikk opp børsa i stilling og feide på, avstanden var nok ikke mye over 60 meter så jeg traff nøyaktig der man skal treffe; dobbel lunge/høyt hjerteskudd dyret raste ut 50 meter og gikk i bakken, gjennomskudd.

 

Var også en tur i Ungarn med rifla, ble forspeilet skuddavstander på ca 100 meter så valget havnet på Teck`n men ble overrasket over holdene.... normalt ca 200 meter sjeldent under... ikke normalt for en dobbeltrifle kan man si. etter noe prøving måtte jeg bytte ammo, de jeg hadde ladet hjemme var ikke optimale når holdene drar over 200 meter og rådyr er små på den avstanden. Fikk tak i en par pakker med Blaser CDP 165 grs og prøveskjøt de på 50, 100, 150, 200 meter og alt lå mer eller mindre innenfor snusesken +- mer enn godt nok med andre ord.

 

Ut på jakt igjen, og på to dager felte jeg 9 rådyr hvorav flesteparten på rundt 200 meter, ett av dyrene var på 100 meter. alle datt som lysbryteren som ble slått av, bortsett fra det på 100 meter som ruset ut 50 meter etter lungskudd.

 

Jeg brukte rifla som "singelshot" dvs alle skudd med undre pipa, Etter jeg kom hjem ble børse /Blaser CDP kontroll skutt grundigere, og tre skudd samler innenfor 20 mm på hundre meter med undre pipa ved skudd rett etter hverandre sitter skudd to (øvre pipa) 10 cm høyere enn skudd nr 1 men vertikalt linjert, med å vente 12 sekunder sitter skudd nr 2 ca 5 cm høyere enn skudd nr. 1 fortsatt linjert over hverandre.

 

ixcvuc.jpg311rupi.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ AkE: Litt enig, men bra at det er du som sier det så virker det mer troverdig 8) Når det er sagt er det likevel som Skaubjønn sier en jobb med stokken om man skal få ut det fulle potensialet.

 

@ flyfisher: Spennende beretning om både jakt om samskyting. -Og at det går an å finne løsninger også for DB på jaktreise når ammoen man har med ikke strekker til. Bra at løpene har god egenpresisjon også. Jeg tenker nok i første omgang å jobbe fram en kule/ladning for så god samskyting som mulig med to kjappe på +/- 70m. Har en kipp som også vil få bli med dersom det kan bli mulighet for jakt på lengre hold, men gøy at du har fått til å bruke DB'n på den måten :D

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt kjøp av en helt ny Kriehoff Teck dobbelrifle i kaliber 8x57JRS (lodda løp). Denne børsa har tidigere vært eid, men aldri skutt med i følge forhandler. De hadde ikke testskive og papirer for hånden, men skal forsøke å finne det. Dette er den siste modellen av Teck før Krieghoff erstattet den med Ultra modellen (om jeg har forstått det riktig). Har tidligere hatt Krieghoff DBD og samskytingen med denne var meget godt med all Norma fabrikkammo og heller ikke dårlig med S&B. Jeg kom aldri igang med lading til denne, men med nyanskaffelsen er planen å komme igang med ladingen først som sist.

-Er det noen som kan ha peiling på hva Krieghoff har pleid å skyte inn disse børsene med? Denne er såvidt jeg har forstått det ifra slutten av 90 tallet, evt starten av 2000 tallet.

 

 

Jeg er en av de tidligere eierne av denne. Rifla er regulert med åpne sikter på 50meter hos Krieghoff med Norma Alaska 12,7gram i 2006. Papirene har forsvunnet, men Landrø har en kopi av innskytingsskiva fra fabrikken. Jeg har et bilde av denne og den er meget bra.

Svingmontasjen er ikke original Krieghoff--------

Link to comment
Share on other sites

Takk for verdifull info! Hadde tenkt å starte med noen ferdigladene oryx jeg har liggende på en bane jeg har tilgang på med 55m avstand. Om den samskyter best på 50m med alaska bør den vel teoretisk også gå brukbart opp mot 70-100m om jeg skyter inn nederste løp (fremre avtrekk?) med kikert og samme ammo? Skal nevne for selgeren hos Landrø at det kan ligge en testskive hos de forsatt. Om de ikke finner den og du fortsatt har bildet av den ville jeg sette stor pris på om du kunne sende den : )

Link to comment
Share on other sites

Takk for verdifull info! Hadde tenkt å starte med noen ferdigladene oryx jeg har liggende på en bane jeg har tilgang på med 55m avstand. Om den samskyter best på 50m med alaska bør den vel teoretisk også gå brukbart opp mot 70-100m om jeg skyter inn nederste løp (fremre avtrekk?) med kikert og samme ammo? Skal nevne for selgeren hos Landrø at det kan ligge en testskive hos de forsatt. Om de ikke finner den og du fortsatt har bildet av den ville jeg sette stor pris på om du kunne sende den : )

 

Du har PM

Link to comment
Share on other sites

Det er artig at flere kjenner børsa di! Du skal vite at Krieghoff er den ypperste våpenprodusent i Tyskland, og at børsa di overgår mye av det som er levert fra Ferlach!

 

Jeg har selv erfaring med gamle Trumpf og Neptun, og de nyere (cnc)Classic og Hubertus. Detter er våpen for kjennere!

(Plazer dø....................)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode ord om børsa. Veldig artig når våpenets historie kommer frem, og at det var en av de siste Teck'ene som ble laget :D

Har akkurat solgt en Trumpf av en nyere dato. Jeg mente (og mener fortsatt) at også denne er av god kvalitet, men når jeg fikk kjenne på Tecken forstod jeg at den ligger på et kvalitetsnivå som man må betale vesentlig mer for om man skal bestille noe tilsvarende idag. Den representerer vel en del av et avsluttet kapittel i Krieghoff sin historie der arbeidstimer bak hvert våpen var noe annet enn det er idag om man ikke gjør en custom bestilling.

Nå som jeg har fått litt historie og info på hva den er justert for er utgangspunktet en drøm for å ta den i bruk. Om jeg gledet meg stort den dagen jeg kjøpte den, gleder jeg med selvsagt enda større nå :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hei!

Jeg ser at en Krieghoff Teck i 8x57IRS er for salg hos Jakt&Friluft, det aner meg at dette kan være børsa som er omtalt i denne tråden.

Jeg kan historien til børsa fra den var ny til at Odd Jacobsen solgte den, men derifra er det nokså tomt - kan noen fortelle meg reisen videre?

Er børsa ok, eller er det noe som må gjøres med regulering, piper...

Jeg er takknemlig for tilbakemelding!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...