Jump to content

Tofot, innvirker den på treffpunktet ?


C.E.A.

Recommended Posts

Teamaet har sikkert vært debattert tidligere, men jeg har ikke fått det med meg. Jeg har hatt liggende en Harris tofot med vogge sikkert i åtte-ti år men har aldri brukt den, kommer aldri på den.

Flere av mine venner har brukt tofot endel og alle sier at den noen ganger gir et annet treffpunkt enn uten ?? Dette gjelder vanlige relativt lette jaktrifler, ingen har gjordt noen "vitenskapelig" test av fenomenet men jeg ser at disse jegerne sjelden eller aldri bruker tofot på jakt.

Det er jo forståelig at en tofot kan gi mindre variabler på en meget lett rifle da den vil utgjøre endel % av totalvekta.

En jeg kjenner mener man får mest avvik ved å bruke meget mykt underlag, mose etc. (?)

 

Så mitt spørsmål er : Har noen gjordt en grundig test av det jeg nevner, jeg ønsker ikke å høre om enkelt-tilfeller hvor noe skjedde men mer "vitenskapelige" grundige undersøkelser under kontrollerte forhold.

 

Jeg har opp igjennom årene brukt egnede tuer eller kikkerten som støtte når jeg måtte avgi meget presise skudd eller at holdet var lengre enn boka anbefaler.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra egne erfaringer og hva konsensus er på området vil tofoten gjerne gi treffpunktforandringer hvis den brukes på hardt underlag. Hvorfor dette skjer har jeg ingen formening om, men det kan jo spekuleres i forskjell i rekylopptaket og endrede løpsvingninger (ihvertfall hvis løpet ikke er frittflytende).

 

Ett annet moment ved bruk av tofot er å ikke "belaste" tofoten, altså å ikke legge press på tofoten. Den skal skytes "nøytralt".

 

Selv bruker jeg gjerne ryggsekken som underlag fra feltmessige posisjoner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har merket lite til treffpunktforandring på tyngre våpen - lette kan litt avvik. Jeg har opplevd at tofot på ei lettvektsbørse også kan gi dårlige noe dårligere samlinger. Antageligvis fordi små endringer i rekylopptak fører til at børsa "hopper" ulikt.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer stemmer med Flashmans. Dvs at man får treffpunktavvik og større spredning ved å legge tofot an mot hardt underlag. Et eksempel kan være å legge tofoten an mot betonggulvet på standplass, her lønner deg seg feks å legge en matte i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Tung børse kontra lett kan nok ha noe å si. Personlig har jeg kun brukt tofot på diverse selvladere, i hovedsak AR-serien. På mine våpen får jeg null avvik så lenge jeg passer på å ikke legge an mot hardt underlag. "Avvik" er heller ikke en helt treffende beskrivelse, da det er gruppestørrelsen som åpner seg, men treffpunkt ser ut til å beholdes nærmest 100%. Under "feltmessige" forhold, så er dette sjelden noe tema uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme som Flashman og Wiking skriver, at hvis en ligger med trykk forover eller drag bakover på tofoten så åpner samlingen seg opp til det 4 dobbelte presisjonsmessig på min tikka T3 varmint.

Tok en stund før jeg lærte meg å skyte med tofot, fikk veldig gode samlinger i benk og på sekk etc men tofot funket ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette temaet er det vel nesten like mange meninger om som det fins skyttere :P Jeg skal nøye meg med å fortelle hva mine erfaringer er.

 

Jeg har utstyrt gåserifla (Tikka T3 Lite SS i .223 med Hauskendemper) med en Versa-Pod. For en skytter av mitt kaliber (ja, jeg vet: Blødme! 8) ) er tofoten til stor hjelp når jeg skal finsikte på fugl som er fra rundt hundre til godt over to hundre meter unna. I felt har jeg ikke merket noen forskjell med eller uten tofot, unntatt at jeg har litt lettere for å treffe når jeg bruker tofoten :oops::wink: På banen har jeg stort sett vært nøye med å lagge ei matte eller noe sånt under føttene på tofoten, men jeg har ikke vært 100% konsekvent. Dette har faktisk sett ut til å ha mindre å si enn stillingen på børsa i forhold til tofoten. Jeg har etterhvert blitt overbevist om at det er tre posisjoner som kan gi treffpunktavvik eller dårligere presisjon:

 

1. Press framover på tofoten.

2. Press bakover på tofoten

3. Børsa helt i toppen, "vingleposisjonen"

 

Når jeg skyter med tofot, legger jeg meg til, finner stillingen (som gjerne ender opp med å legge press framover på tofoten) og så trekker jeg meg ørlite bakover. Akkurat så mye at presset på tofoten blir borte og børsa kan svinge løst i vogga, men ikke så langt at børsa kommer opp på topp-punktet og står og "vagler" oppå tofoten. Så holder jeg med venstre hånd i kolben, "MG3-style". Da synes jeg at jeg får like gode gode samlinger og samme treffpunkt som når jeg skyter sittende i benk eller liggende med reim og/eller anlegg.

 

Jeg har en mistanke om at det mye godt dreier seg om rekylopptak...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...