Jump to content

Hjelp til valg av hund


Brun

Recommended Posts

Hei!

 

 

Samboeren og jeg ønsker oss en ny hund og NEG er en av de mest aktuelle rasene. (Vi tar gjerne i mot tips!)

Vi er en liten familie på tre, samboeren, meg og i en ubestemt periode fremover, en liten yorkshire terrier.

Vi har tidligere også hatt to gordon settere, en malteser og en flat coated retriever, men nå savner vi en

større hund som tåler mye aktivitet, er stabil og enkel å ha med å gjøre og helst kan være med på storviltjakt.

 

Kort summert ser vi etter en hund som:

 

-Er aktiv

-Lettdressert

-Vennlig utseende

-Kan være med på jakt(storvilt)

-Går godt overens med både andre hunder og mennesker(vet at sosialisering er viktig)

-Middels til stor størrelse

-Ikke en rase med mye arvelige sykdommer/innavl

-Mulighet for å hjelpe til med å trekke samboeren på ski

 

 

Legg gjerne ved tips om oppdrettere eller andre ting vi burde vurdere/tenke over ved valg av hund.

Ved hjelp av "rasevelgere" på nett, passer vi ganske bra til spisshund, men samboeren mener for

mange av dem ser for aggressive ut, men NEG var innenfor fordi den ser ut som en stor bamse.

 

Hann/Tispe?

Akkurat der er vi veldig usikre, har hatt begge deler, men ingen preferanser.

 

Takker på forhånd for alle tips og råd!

 

mvh

Brun :)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er vel mer nusselig enn en neg-valp!

 

Neg er en helt annen hund nå mentalt enn hva den var for bare et par-tre tiår siden. Ta kontakt med valpeformidler og avlsråd i Norske elghundklubbers forbund (www.elghundforbundet.no), og finn en valp fra linjer som både er jakt- og utstillingspremierte. Der er mange flotte oppdrettere siden rasen- og aktiviteten i forbundet er stor.

 

Neg er ikke bare en flott og koselig familiehund, men du er nesten garantert en rivanes dyktig jakthund!

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg burde spesifisert nærmere angående jakta. Det er hovedsakelig elg

det er snakk om, men også noe hjort. Jeg ønsker først og fremst en løshund,

men om det blir behov for ettersøk, er det greit om den kan takle det også.

 

Kan for lite om dette, da det aldri har blitt aktuelt, men kan man tjene noe

penger på å ha en godkjent ettersøkshund? Er det vanskelig å få hunden

godkjent?

 

Har sett på NES og jamthund også, men samboeren mener de ser for aggressive ut.

 

Veldig godt poeng angående tisper og jakt, det må jeg innrømme at jeg ikke har

tenkt på i det hele tatt.

 

Har blitt tipset om å se på svensk hvit elghund også, er det noen som har

erfaring med denne? Har lest litt på nett og det høres forsåvidt lovende ut,

men kan ikke huske å ha sett en SEH noen gang, er rasen "stor nok" slik at

det ikke blir vanskelig å unngå innavl og arvelige sykdommer?

 

 

 

Tusen takk igjen for tips og gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Har sett på NES og jamthund også, men samboeren mener de ser for aggressive ut.

 

Litt off topic... Hunderase som ser aggressiv ut?

Kanskje være lurt at hun møter noen av de hunderasene, sånn at hun lærer at hunderaser i seg selv ikke er aggressive?

 

Men hvis hun synes noen hunder ser skumle ut så er det lurt å styre unna disse, dumt å være redd sin egen hund.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på NES og jamthund også, men samboeren mener de ser for aggressive ut.

 

Litt off topic... Hunderase som ser aggressiv ut?

Kanskje være lurt at hun møter noen av de hunderasene, sånn at hun lærer at hunderaser i seg selv ikke er aggressive?

 

Men hvis hun synes noen hunder ser skumle ut så er det lurt å styre unna disse, dumt å være redd sin egen hund.

 

 

Hun er ikke redd for hunder, men hun legger mer vekt på utseende av hunden enn meg.

Derfor er NEG en aktuell rase fordi den både virker som en stabil og tøff(les: mentalt) hund,

samtidig som den ser ut som en stor bamse.

 

Å velge hund er en veldig stor avgjørelse, derfor er det jo viktig at begge blir fornøyd! :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som NEG er hunden for dere.

 

Alle jeg har sett de siste åra har vært trygge og supre familiehunder. Her er det tydelig at det er jobba bra og målbevist i avlen. Men dette gjelder vel for de fleste jakthundraser nå. Er jo som regel jakthund i 2 måneder og familiehund i 10 måneder pr år, så de må være vetuge i hverdagen.

 

NEG er ofte et sikkert kort hvis du vil ha en god løshund på både elg og hjort.

Jeg har sjøl Jämt og er godt fornøyd med den, men tror dere blir like fornød med NEG. Særlig siden kona di liker den bedre.

 

Klart du skal få godkjent bikkja di for ettersøk. Ligger mange tråder med gode tips her på kammeret, kanskje er det også kurs lokalt hos deg i regi av feks NJFF.

Det er veldig praktisk å kunne gå ettersøk med den bikkja du har med deg på jakta. Og det kan også være en døråpner for å få plass på et jaktlag. Her i området er det ikke vanlig å få noe særlig betalt for ettersøk på lag du jakter sjøl, men det er sikkert ulik praksis rundt om.

 

Lykke til med valpekjøp og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke aggressiv som i oppførsel, mulig det var et dårlig ordvalg,

men både jamt og Nes har en mindre tett og mer rektangulær

kroppsbygning som gjør at de ser mer ut som rovdyr.

 

Dette er riktignok en subjektiv mening og er forhåpentligvis

ikke det som blir diskutert i tråden.

 

Tusen takk til alle som har sendt tips både her og på pm! :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som NEG er hunden for dere.

 

Alle jeg har sett de siste åra har vært trygge og supre familiehunder. Her er det tydelig at det er jobba bra og målbevist i avlen. Men dette gjelder vel for de fleste jakthundraser nå. Er jo som regel jakthund i 2 måneder og familiehund i 10 måneder pr år, så de må være vetuge i hverdagen.

 

NEG er ofte et sikkert kort hvis du vil ha en god løshund på både elg og hjort.

Jeg har sjøl Jämt og er godt fornøyd med den, men tror dere blir like fornød med NEG. Særlig siden kona di liker den bedre.

 

Klart du skal få godkjent bikkja di for ettersøk. Ligger mange tråder med gode tips her på kammeret, kanskje er det også kurs lokalt hos deg i regi av feks NJFF.

Det er veldig praktisk å kunne gå ettersøk med den bikkja du har med deg på jakta. Og det kan også være en døråpner for å få plass på et jaktlag. Her i området er det ikke vanlig å få noe særlig betalt for ettersøk på lag du jakter sjøl, men det er sikkert ulik praksis rundt om.

 

Lykke til med valpekjøp og jakt.

 

 

Takk,

 

vi blir mer og mer sikre på at Neg er hunden for oss. Som du sier, den blir hovedsakelig

en familiehund/treningskamerat som også blir med på jakt. Det å kunne bruke den som

en ettersøkshund i tillegg blir bare en bonus. Tenkte at det kunne være godt for hunden

om jeg fikk den godkjent som en ettersøkshund, så den kunne få litt ekstra stimuli som

den sikkert bare har godt av :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg jakter elg i Sverige og en av hundkarene der har seh dette er en veldig rolig og fin hund ihvertfall. Den ser ikke agressiv ut i det hele tatt, vet ikke så mye ang innavl og sykdom. Denne brukes løs selv om jeg har en mistanke at de egentlig er gode bandhunder. Tisper har løpetid,hannhunder har løpetid hele tiden. Når det er sagt så er det ingen tvil min neste hund har tut ikke trakt.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...