Jump to content

12,7x99N forbud


vts

Recommended Posts

Det er jeg klar over, men i forhold til det han spurte om er svaret mitt korrekt. Og her er det viktig at folk som vil ha grove kaliber slåss med tenner og klør. Det at man avslår søknader på kaliber som ikke er forbudt fordi noen synes de burde være forbudt er helt hårreisende. Her er faktisk lovverket klinkende klart på hva som er forbudt og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen problemer med grove kaliber, og det største er å kunne dokumentere et behov. Jeg har selv fått avslag på 408 CT og .510 Allen Magnum. Ikke fordi de er forbudt, men jeg klarte ikke å dokumentere behovet. Og jakt vil garantert ikke gi deg automatisk innvilgelse. Det er nesten ingen konkurranser som tillater så store kaliber. De fleste skytebaner vil ikke ha de der, jeg får stygge blikk og kommentarer når jeg avlegger storviltprøven med 338lm. Den bråker og lager "store" hull i elektronikken.

De fleste som drifter langholdsbaner vil over tid bli lei av å konstant måtte fixe skivematriell/stål og oppheng.

Jeg ser ikke helt fordelen med noe grøvre enn 375 til bruk på jakt og til trening på papp og stål på korte og lange hold.

Jeg disponerer områder hvor jeg kan skyte med 50 kal og større hver dag, men det er jævlig dyrt å skyte med slike patroner. Jeg er sponsa, og på vei inn i et yrke der jeg kanskje skal skyte med grove saker, så jeg er litt spent på fremtiden. Men jeg sliter med å se at man som vanlig jeger og skytter her til lands, klarer å forsvare bruken på et slikt kaliber. Grove Afrika kaliber stiller i et litt annet lys, de brukes mest til nettopp det, men 14.5x144 og div store kreasjoner brukes vel aldri til sånt.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er noen problemer med grove kaliber, og det største er å kunne dokumentere et behov.

Det er ikke behovsprøvning av våpensøknad innenfor jaktgarderobens 6 våpen. Det er bare når man skal søke på våpen nr 7 man må redegjøre for et "meget kvalifisert behov".

 

Folk som får avslag på ting som er lov må klage, og forfølge klagen inntil de får medhold.

 

Jeg ser ikke helt fordelen med noe grøvre enn 375 til bruk på jakt og til trening på papp og stål på korte og lange hold.

Det er nettopp det som er holdningen til de som står bak de uhjemlede avslagene. De vil svært gjerne at bare det de "ser fordelen med" skal være lov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde på dette tidspunktet full garderobe, og søkte inn under konkurranse/langholdsskyting, ikke underlagt NBSF, siden de opererer med maks .400 kal.

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen; den dagen de med større kaliber enn 338lm konsekvent slår meg under konkurranser på avstander fra 500-2000 meter, vil jeg gå inn for å få meg noe større.

Jeg har lyst på en 375 CT Imp, fordi jeg har egnet område å bruke den i, men jeg er usikker på om jeg skyter bedre med den enn med 338lm.

Nå kjenner jeg noen karer I England og USA som konkurrerer med 50 cal, og de har ingen fordeler med disse kaliberene før det skytes over 2500 meter og ut mot 3500 meter. Er ikke mange steder her til lands hvor man kan skyte så langt og hvor ofte får man egentlig trent?

Etter det jeg leser blant de som skriver at de har lyst på disse store patronene, så er det mest fordi det er tøft. Om trenden hadde blitt den samme der, som den faktisk er blant 338lm skyttere, så hadde det nok plutselig blitt solgt noen 50 kal våpen da folk rett og slett ikke behersker å skyte med de. Og så syns folk at 338lm er dyrt å skyte med??? ;)

 

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men når enn klager på hva prisen har blitt ang ...alt som har med langholds skyting ,fra super jobb fra børsemaker til optikken , så kan enn iverfall ikke dra større kaliber enn 338 , omg ...nei heller 6.5x55 og mengde trening, eller vent litt ... til slutt har enn ei veldig rimelig rigg og masse masse ammo :shock: Men så må enn finne tid til å bruke det opp .... Som KE sier , det koster mer i takt med vekta. Men enn har lov å drømme :D , drømme er gratis (enn så lenge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...