Jump to content

Firling eller femling


358 Win

Recommended Posts

Vekten kommer nok mye an på hvilke kaliberkombinasjon du velger og om du skal ha fire eller fem løp. Ettersom han opererer med egen kontaktside, e-postadresse og det hele er det sikreste å kontakte ham direkte. Du kommer nok et stykke med 300 laken - men vær forberedt på at litt mer av årsbonussen kommer til å ryke med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det meste han lager er meget spesielt i forhold til å være smekkert, lett og ekstrem høy kvalitetsmessig utførelse - i tillegg til dyre graveringer.

 

300K holder ikke engang for tillegget for den enkleste Bulino-gravyre...

 

Tipper den billigste vierlingen han gidder lage kommer på 750k og at en femling passerer millionen. OG du må sikkert vente fem-ti år.

 

Men det er nok et mye bedre kjøp enn en Toyota Landcruser...

Link to comment
Share on other sites

Vierling kan jeg forstå. Dobbeltrifle + o/u hagle. Det femte løpet må i tilfelle være finkalibret, og sitte i loddinga mellom de fire andre. Uansett vil de grøvre løpene gjøre jobben bedre.

Man må vel ned i løpslengde for å få dette til å balansere. Ikke minst trenger man en maestro for å få dette

til å samskyte. Pengene verdt ? Neppe..

Liten kuk, og kompensator.. Definitivt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har snappet opp litt insideinformasjon (http://www.bloomberg.com/bw/magazine/co ... 421043.htm" target="_blank) angående prisene Hofer opererte med i 2010. Da var inntreden i prisverden 200 000 amerikanske dollar. I dag er dollaren NOK 8,69 så da blir det - nå skal vi se........NOK 1,738 mill. Så kommer det moms oppå der igjen - og så det er kanskje bare snakk om et enkeltskuddsgevær :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vierlinger kommer av og til på salg på egun.de og andre våpenbørser i Tyskland. Slike ligger rundt 10 000,- + EUR. Kan aldri se for meg at vierlinger blir brukt for mye til de kan kalles slitt. Om du tar kontakt med f. eks Waffen Frank eller lignende, kan de nok sette deg i kontakt med noen som har en vierling til salgs.

 

Jeg har sett annonser der vierlinger veier 3,4 kg med 60 cm piper. Kvaliteten er nok høy på omtrent alle eksemplarer, da dette er våpen som krever høy ekspertise.

 

Slb

Link to comment
Share on other sites

Det ligger noen dann og vann på egun.de. Ingen for øyeblikket. De to siste jeg kikket på gikk for 5-6000 Euro. Jeg var litt interessert, helt til jeg fant ut at konfigurasjonen er slik at man kan velge enten å ha hagleløpene på avtrekkerne, eller grov- og finkalibret rifle. Jaktmessig blir det feil for meg: kombivåpen er gull for kombinertjakt. Jeg har skutt tiur på hjortejakt, ender og duer under rådyrjakt osv. med min(e) drillinger. Denne muligheten blir borte om man må velge mellom å ha tilgjengelig rifle eller hagle.

Link to comment
Share on other sites

Klupetheten er det så som så med alt etter hvem som er våpensmed. Sånn rent saklig er det er en kombinasjon av dobbelløpet rifle og dobelløpet hagle eller en ønsket kombinasjon av fire forskjellige kaliber med hvert sitt løp i en enkelt børse. I gamle gode ville vesten var det laget endel flerløpede smellerter. Noen for en hånd og andre for to hender. Vi kjenner kanskje best de for én hånd; pepperbox og LeMat (som på tross av sitt fransklingende navn var oppfunnet i New Orleans). Det var både med roterende løp, løp som sto i ro med roterende tennstift/sluttstykke og de der det bare var hanen som beveget seg. Helt sånn kjempevellykket var det nok ikke alle konstruksjonene sett med dagens blikk. Noen av konstruksjonene fyrte av alt på en gang og skapte allverdens ulykke både for konstuktør og testpilot. I moderne tid er det kanskje Winchester Liberator som best huskes av firlingene. Den ble rett nok konstruert på sekstitallet og passerer ikke vårt myndighetskrav når det gjelder totallengde for gevær :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Klupetheten er det så som så med alt etter hvem som er våpensmed....:winke1:

 

 

Joda, men hvis funksjonen er slik som Skaubjønn, hvis jeg har forstått hans beskrivelse riktig, beskriver så vil det jo uansett bli mer klumpete en tilsvarende dobbeltløpet hagle, eller dobbeltløpet rifle.

Mulig jeg har misforstått noen detaljer, men jeg oppfattet Skaubjønns beskrivelse dit hen at en i praksis har med seg enten "hagla", eller "rifla" jakt, samtidig som en drasser på "den andre" også. Jeg må ha misforstått noe, eller så er jo hele konseptet fullstendig meningsløst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at Peter Hofer lager firlinger med vekt under 4 kilo. Men du har nok helt rett i at så fint og smekkert som en sideligger blir det ikke :smile:

De gutta som har råd å kjøpe sånne svindyre smellerter har sikkert også råd til å leie seg en elefant å jakte fra :lol: Så langt jeg har klart å finne ut er dette våpen som ble brukt til tigerjakt i India. Muligens fremdeles?

Link to comment
Share on other sites

Da misforsto jeg. Er det ikke mer plunder enn en tur bortom løpsvelgeren, slik jeg har trodd tidligere, før en kan utnytte "resten" av børsa, så ser jeg(til en viss grad) poenget. Også er det sikkert, som du sier, at det finnes andre konfigurasjoner. Ikke minst så tipper jeg det er muligheter for å få det omtrent akkurat slik en vil hvis en bestiller en skvett ny til snaue 2 millioner.

Link to comment
Share on other sites

En slik vierling med et randkaliber i sikteskinna synes jeg ikke så så attraktiv. Da har jeg heller et lite innstikksløp i lomma som jeg raskt kan sette inn i ene haglløpet i min 3-kilos drilling.

 

Men vierlinger blir skikkelige børser, etter min mening, når de er kreasjoner som kombinerer ei o/u hagle og ei s/s rifle. Slike er sjeldne, men man ser de nå og da på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Men det er nok et mye bedre kjøp enn en Toyota Landcruser...

 

Holder seg garantert bedre i pris i allefall på lang sikt, men jeg tror nok kanskje en Landcruiser er lettere å selge tross alt...

 

Når du passerer den første hundretusenen er markedet for våpen rimelig trangt, og når du i tillegg selger et våpen som er spesialbygd etter dine preferanser er kundegruppen ytterligere marginalisert.

 

Men satan for en konfirmasjonsgave du kan stille opp med til neste generasjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...