Jump to content

R93 eller R8, hva får man for de ekstra tusenlappene?


J.Jensen

Recommended Posts

Sitter å vurderer rifle til kombinert langhold og jakt, snevret ned til 6.5x55 og Blaser.

 

Med dagens (ikke Black-Friday-dagens, men dagens generelt) tilbud på R93 er det et ganske stort sprang fra R93 til R8 I pris.

Hva får man bortsett fra mulighet for å ta ut avtrekket/magasinet og plass til ett ekstra skudd ved å koste på seg de ekstra tusenlappene, som gjerne brukes på tofot og kikkertmontasje?

 

Jakt blir type rifla på ryggsekk vinterstid og må fungere til postering storvilt.

 

"må ha nerva" sier jo selvsagt R8 GRS, men det fins vel GRS til R93 for senere oppgradering også?

 

Ja, det blir en rettrekker, har vært på lokale forhandler å tafset litt (R8 success), å bare falt pladask for mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Flotte våpen disse ja!. Rett trekker er knall, enten liker du det, eller så hater du det. Har sjøl ei R93, og digger den rifla. Går hull i hull, lett, kort og smekker. Dem er jo nokså like både R8 og R93 i bunn & grunn. R8 er litt bredere og litt tyngre og har som nevnt denne mekansimen som en kan ta ut som et magasin. Mitt råd er har du råd, og tykk lommebok kjøp R8, er du som meg en fattig og enkel mann, så kjøp R93. Jeg tror du blir veldig fornøyd uansett. Jeg føler foreløpig ikke noe grunn til å bytte ut min R93 for noe annet ennå, så den blir med meg videre.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel heller hva du ikke får med R8: Sluttstykket i trynet :twisted:

 

Det er i det minste en viss kontrovers rundt sikkerheten på R93. Det er heldigvis ikke slik at disse sprenger i hytt og gevær, men det har vært en håndfull med stygge hendelser som enkelte mener skyldes en svakhet i designet. En del forveksler desverre R93 med Blaser generelt, men dette gjelder ikke for R8 så går du for den er du i det minste helt sikker på å unngå problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Er det med 6.5 noen realistisk sjanse for å få sluttstykket I trynet?

Er det fysisk plass til så mye krutt I hylsa at en risikerer så høyt trykk?

 

Min lokale våpenbutikk som fører Blaser er desverre XXL, så utvalget var egentlig en 2-3 forskjellige R8 - and that's it på Blaser. Jaktdepotet en time unna har ikke Blaser, ei heller G-Max, som også selger våpen selv om kunnskapen ikke er på nivå med rene jakt/skyte/våpenbutikker.

 

Det skrives litt om vekt og "slankere" følelse på R93 vs R8. Vil noe av det være merkbart etter bytte til feks. GRS-stokk?

Link to comment
Share on other sites

Er det med 6.5 noen realistisk sjanse for å få sluttstykket I trynet?
Ikke større enn sjansen for å oppleve en ulykke med potensielt dødelig skade emd hvilken som helst annen type jaktrifle. Ja, det har skjedd. Ja, der er et gjentagende mønster. Men det er et så mikroskopisk lite omfang at det ikke gir statistisk grunnlag for konklusjon.

Dette er utdebattert for lenge siden både i dette og andre fora.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere med R93 ingen av dem har fått sluttstykket i trynet. Men det er folk ute i verden som kan greie å få til det utroligste bare de får sjansen, så de finnes de som kan greie å sprenge en R93 også. R93 som de fleste skytevåpen vil gjøre storskade ved sprening. Ofte når en hører om ulykker med skytevåpen og annet utstyr, så det I er fleste tilfeller utelukkende menneskelig feil. Ikke lenge siden jeg hørte om ei støgg ulykke med ei Sako rifle. Mannen hadde visstnok tattseg for med rifla år han gikk ute på myra, å pakka fullt løpet av jord. Så både Sako og R93 er trygge våpen med normal bruk.

Link to comment
Share on other sites

Er det med 6.5 noen realistisk sjanse for å få sluttstykket I trynet?

Er det fysisk plass til så mye krutt I hylsa at en risikerer så høyt trykk?

 

Åja, utvilsomt. Alle riflepatroner inneholder nok krutt til å sprenge en hver rifle i småbiter om alt går galt. Det er egentlig ganske utrolig det vi driver med sånn sett.

 

Nå er det ikke slik at disse riflene sprenger som popcorn, men det har desverre vært noen stygge hendelser med R93 som ikke lett kan bortforklares.

Link to comment
Share on other sites

Er det med 6.5 noen realistisk sjanse for å få sluttstykket I trynet?
Ikke større enn sjansen for å oppleve en ulykke med potensielt dødelig skade emd hvilken som helst annen type jaktrifle. Ja, det har skjedd. Ja, der er et gjentagende mønster. Men det er et så mikroskopisk lite omfang at det ikke gir statistisk grunnlag for konklusjon.

Dette er utdebattert for lenge siden både i dette og andre fora.

 

Ja alle rifler kan sprenges, men hvilke andre mekanismer sender sluttstykket igjennom kraniet?

Jeg spør av nysgjerrighet.

Link to comment
Share on other sites

Når man får et slikt tilbud, er det bare å handle R8
Pakken inneholder

Blaser R8 Professional låskasse

Blaser R8 Løp 6,5x55 u/sikter

Blaser R8 Sluttstykke u/hode

Blaser R8 Sluttstykkehode Standard

Blaser Riflerem Neopren og Lær

Blaser Transportkoffert for

:lol::lol::lol: Ja, klarer du Storviltprøven med dette flotte oppsettet, er det jo bare å komme seg på jakt. Kanskje vanskelig uten siktemidler overhodet?

 

Selv om det blir kjipt å bruke børsa uten et magasin, så har du kanskje det som trengs for å kunne avfyre ett skudd?

 

Selv hadde jeg heller brukt 22 laken på doringer med innstøpte sjøstjerner (brune). Men smaken er jo, i likhet med den som sitter oppå doringen, delt.

Link to comment
Share on other sites

Åja, det er fredag og popcorn-tid.

 

Grunnen til at de ikke kalles tilbake er sannsynligvis at de ikke kan fikse feilen, det ligger i selve designet og ikke noen enkeltkomponent. Problemet er heller ikke massivt, men når noen spør om forskjellen mellom R93 og R8 er det etter min mening legitimt å trekke frem at R8 sannsynligvis er noe tryggere for bruker.

Link to comment
Share on other sites

Dro en ekstra tur innom lokale våpensjappa, å traff på noen "voksne" i avdelingen denne gang, til min store glede, å de hadde selvsagt en R93 professional på hylla - jeg bare SÅ den ikke sist :P

 

Selv merket jeg lite til at sistnevnte var så mye slankere og lettere, det jeg virkelig ble obs på var gud bedre så mye herligere den success stokken er kontra professional, samt at det - etter å ha tafset - 100% sikkert blir en GRS-variant.

 

Så da tenker jo jeg i mitt stille sinn at når begge kan monteres i lik stokk, så vil det avtagbare magasinet være den eneste forskjellen - med 10.000,- i prisdifferanse jeg kan pakke i tofot, kikkertmontasje og lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en R93 i GRS i rundt tre år nå, kjempefornøyd. Hadde andre rifler parallelt en stund, men brukte de ikke. Har i stedet litt ulike kaliber til R93'en. Har en std R93 Proff på vei nå også for å ha noe å herje med i ordentlig møkkavær, og de gangene jeg skal gå veldig mye.

 

Det har vel vært litt greier med GRS til Sauer 200STR, men jeg har ikke hørt om noen med problemer ifb med Blaser.

 

Det eneste jeg savner fra tidligere rifler (S&L og Sauer 202) er å kunne ta ut magasinet. Jeg jakter en del på "sosiale" jakter med poster og hund, og jevnlig samling og forflytting. Litt lei av å plukke ut patroner av magasinet 5-10 ganger per dag. Men liker R93 så godt ellers at jeg velger å leve med dette (uaktuelt å legge så mye penger i å bytte alt til R8 bare pga magasinet).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt begge. Solgte R8. Beholdt R93 rett og slett fordi den er smekrere, hendigere, lettere.

Magasinkapasitet trenger man stort sett bare i krig. På normal Norsk jakt, rekker man stort sett ikke mer enn 2-3 skudd før dyret er forsvunnet som en lønnsslipp.

Etterlade en patron på jaktfelt er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat i samme situasjon som trådstarter.

Jeg er ingen Blaser expert, har nylig fått den i hus og fra før har jeg bare hatt boltrifler.

Jeg bestemte meg for en R93 fordi alle sa at den var mye smekrere og lettere enn R8 samt at jeg tenkte at jeg fikk mye mer for pengene.

Men når jeg kom i våpenbutikken forandret jeg fort mening.

Avtrekket er mye bedre på en R8 samt at oppspenneren er mye lettere på R8.(Og det var original avtrekk jeg sammenlignet, ikke bixn andy el ATZL)

Jeg synes heller ikke at vekta var så veldig ulik på de 2 , og at 93 er så mye smekrere er jeg ikke helt enig i.

Jeg la i litt ekstra og kjøpte den men fluta løp samt ATZL avtrekk(og det er helt fantastisk)samt en Hausken 224. Jeg tenker sånn at når en produsent kommer med en ny utgave av et produkt er det som regel forbedret og utbedret det som var galt/svakheter på den gamle utgaven.

Feks Sako hadde 75 på markedet noen år , så kom 85 som var en forbedret utgave hvor svakhetene på 75 var borte , de hadde blant annet forbedret låsingen av magasinet siden det av og til kunne løsne og falle ut på noen 75 rifler.

Jeg var i hvert fall aldri i tvil når jeg sammenlignet R 93 VS R8.

Tror aldri jeg har hatt ei fabrikrifle som har hatt så god presisjon som R8 min.

Og det skader jo ikke og ha et ekstra skudd,det er i hvert fall min mening.

Om man tenker vekt så er vel ikke KKC el GRS de letteste variantene og drasse rundt på? Men type stokk er jo en smaksak , personlig liker jeg verken tommelhullstokk eller tunge trestokker til jakt men det er bare min smak :D

Men du kommer garantert til å bli fornøyd uansett hvilken Blaser du velger , det er jeg helt sikker på :D

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...