Jump to content

Riktig pris på Colt Python


tron61

Recommended Posts

Jeg har en Colt Python som jeg kjøpte ny i Norge i 1983. Den er blånert med 6" løp, skutt max 300 skudd. Den er som ny!

Noen tanker om riktig pris? :smile:

Har ikke hatt hjerte til å selge den, det er jo et smykke av et våpen! Men vurderer nå å selge den til en heldig sjel...

Link to comment
Share on other sites

Evig problem:

Colten er pen, og myteomspunnet, og mange er derfor villige til å betale en god slant. I USA er prisene hinsides enhver fornuft.

 

Her i Norge kommer imidlertid virkeligheten og biter oss: DA-mekanismen til Colt er ganske mye dårligere enn både Smith og Ruger, altså er ikke Colten noen godt valg i de største skytegrenene der våpentypen er aktuell.

 

Finner du noen som tror på myten kan du få brukbart betalt, men det er en god del Colter rundtomkring...

Link to comment
Share on other sites

Det spørs edruelig pris vill eg si er 6-7000. Ga 6000 for min som var omtrent skutt like mye som din. Eg er tredje eieren av denne. Den ble først kjøpt av en pensjonist som knapt hadde skutt ein pakke ammo, og deretter lå den i våpenskapet til den ble ble tatt i innbytte for ny jaktrifle.

 

Han eg kjøpte den av skulle ha Colt Python, fersk pistolskytter snappet den opp ga 6000 for den. Første gang på banen fikk han bud på 12000 for den. Men ville ikke selge han hadde lett etter eit fint eksemplar ein god stund. Deretter endte han opp med å flytte, nytt(gammelt) hus og ny unge så han fikk ikke tid til pistolskyting lenger og solgte revolveren.

 

Selv om eg alltid har likt pythonen så tenkte eg heller i banen på en smith eller ruger, men eg er et svakt svakt menneske som hadde klar søknad :oops:

 

Python er eit entusiast våpen vil eg si og når det for det første ligger ute eit bra eksemplar er det som regel mellom 6-8000kr det lå ute ein fin forniklet for ein liten stund siden til 3000 som var gi bort pris og eg har sett noen ute for 10-12000 som er litt vell stivt. Colt Python er nå egentlig verdt det folk vil gi for den, dei til oppimot 12000 har lugget lenge før dei har blitt borte eller satt ned i pris :)

Link to comment
Share on other sites

?...DA-mekanismen til Colt er ganske mye dårligere enn...

 

ØØH! Evert da!

 

Jeg kan ikke la dette stå uimotsagt (som enslig svale utgjør vel jeg Colt gjengen :D )

 

Jeg mener at det finnes ikke bedre avtrekk enn Colt I og E-frame - riktig tunet. Jeg holder nå på med min siste Python og den begynner å bli lik min første - super! Dette er andre boller enn en S&W som det er byttet fjærer i og som er fullstendig slaskete i forhold. Avtrekket i Colten holder spensten til skuddet går. Jeg prøvde en S&W idag, det er som natt og dag.

 

Men, hvis du har en som avtrekket ikke er riktig på så er den sikkert et par hakk verre enn en S&W, det skal jeg glatt være enig i. For eksempel hvis bolten faller ned for tidlig ( en Colt skal ikke ha noen ring rundt tønnen, da er noe hakkande galt!) eller for sent, så den ikke låser når skuddet går, eller hvis bolten ikke slipper når du trykker inn avtrekkeren, eller hvis avtrekket er for tungt etc. Og det krever sin mann å få dette til hvis leamikken er ute av timing. Men etter tuning av begge er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva jeg foretrekker...

 

Hmm.., jeg burde jo fulgt Think! Sitt eksempel og laget en blogg om dette, men for sent nå. Har heller ikke tid

 

...da skulle jeg og hatt den i nikkelfinnish.. !

 

Ja smaken er jo som baken... Jeg har en i nikkel og den er pen nok. Jeg har også en blånert, og den forandrer farge etter vær og vind - her er det lagt mye arbeid ned i finishen.

 

Pris? Jeg ville nok tatt litt mer for min. Jeg tror nok at prisen skal være satt ut fra både utseende og "shootability", så 10k for en god en kunne jeg lett gi ( min er ikke tilsalgs for den prisen!).

Link to comment
Share on other sites

...Og det krever sin mann å få dette til hvis leamikken er ute av timing. Men etter tuning av begge er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva jeg foretrekker...

 

Og for den gjennomsnittlige bruker, som ikke har noen form for interesse av å bruke timesvis av livet på å lære seg en revolvermekanisme, er Colten ikke noe optimalt skytejern...

 

Hvor mange av landets "børsemakere" er i stand til å få et godt avtrekk på en Pyton?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av landets "børsemakere" er i stand til å få et godt avtrekk på en Pyton?

 

 

Når du skriver "børsemakere" som over så mener du vel dem som utgir seg for å være det,

-mener du derimot en som er utdannet på håndvåpen, kan alle gjøre den jobben :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg litt på hvorfor forholdsvis gamle revolvere som mange sier er "top of the line" ikke har gått mer enn noen få hundre skudd, jeg skyter i snitt minst 100 skudd med min Mod 19 på en treningskveld :)

 

Oho! Finnes masser av revolvere og pistoler, I skuffer og skap, der ute som knapt har gått mer enn en håndfull esker skudd. Husk at I hine hårde dager, dvs fra syttitallet og bakover var det bare å melde seg inn I pistolklubb og kjøpe seg skytejern selv om en ikke tenkte å drive spesielt aktivt med skyting. Kjenner en kar som jeg vet har en nesten ubrukt Government og en Python liggende fra den tiden, og han er helt sikkert ikke alene.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg tror min faller litt sent på DA. Men jeg er ikke 100 % sikker på diagnose eller behandling. Pr i dag vil jeg ikke bruke den så mye og da faller vitsen med å eie den bort. Har tenkt på å selge i lengre tid. Jeg skal til USA neste år, kanskje er løsningen å ta den med bort dit og selge den der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...