Jump to content

Jaktfelt-.223


OlavM

Recommended Posts

Jaktfelt Nm arrangeres i nærheten i 2016 og er da fristet til å delta. Var for lenge siden aktiv i denne disiplinen men pistol tok over. Reglene har blitt forandret siden jeg var aktiv, skjønner det er 5kg og 12x i jegerklassen nå. Men av konkurranserifler så har jeg vel egentlig bare en som stiller i matchklassen, er en rem 700 med "banestokk" og tykt løp cal .223 Vil jeg stille med handicap med en .223? Klart om det blåser hardt så vil det være vanskelig, rifla stabiliserer 70gr kuler. Har og en tikka master i 6,5 som går som en stråle, men "oppsettet" på remingtonbøra liker jeg veldig godt, bare en ny kikkert som trengs. Hadde ikke tenkt å legge ned så mye annet enn trening, kronasjene går fremdeles til pistol..Men er det noen som bruker .223 til jaktfelt, trenger litt støtte 8)

Link to comment
Share on other sites

bruker selv 223 til jaktfelt og har aldri opplevd noen problemer med det... Har bare måtte strekke holdet til 280m med den hittils og da var det bare 2-3m/s vind. Ikke testet 223'n i kraftigere vind enda, så tørr ikke å si hvor stor påvirkning det vil ha, men at kaliberet da blir en ulempe tviler jeg ikke på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 223 på jaktfelt i en årrekke og det er et kjempefint kaliber. Det var stadig folk med 6,5 som mente at den lille kula i 223 ville blåse bort med litt sidevind. Jeg har brukt både 55 grs og nå har jeg landet på 69grs HPBT (riflestigning 1/7) uten å ha sett de helt store forskjeller mht vindavdrift.

 

På NM JF på Tretten for noen år siden blåste det relativt friskt på en av posten som var godt vindutsatt. Den største utfordringa var kanskje å sitte stille - men jeg skjøt rett i på 120 m (?) og det ble en 5/5 såvidt jeg husker... og det var folk med 6,5 som sleit mer enn meg.. Den eneste gangen jeg har blitt lurt skikkelig av vinden var på NM JF på Båstad ved Øyer'n, hvor det var meget sterk stabil sidevind og helt åpent i skytefeltet ut til 100 m .. da ble det 5/0 - jeg mener å huske at det var gjengs for omtrent hel laget med alt fra 6,5 til 30-06.. jeg burde selvfølgelig lagt meg litt på vinden, men jeg var vant til å skyte midt i uansett.

 

Jeg har en god Zeiss V 2,5-10x50 med tysk 4 retikkel og ettermontert høyde justeringstårn (for å slippe å forlegge sikte på forskjellige avstander) det funker veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Noen gode forslag til kikkertsikte I Jegerklassen da? Må være med dot.
Det er mange som bruker Leupold VX-II 4-12x50 Target. Dette siktet er OK optisk - du skyter ikke under vanskelige lysforhold uansett, det er mekanisk solid og det er lett.

Selv bruker jeg en Swarovski AV (nå Z3) 4-12x50L, men den vet jeg ikke om leveres med dot. Jeg bruker tynt plex.

Link to comment
Share on other sites

God optikk skal absolutt ikke undervurderes. Kan bety forskjellen for å kunne se innertreffområde ved vanskelige lysforhold og/eller skiver. Kompensator er helt klart kjekt. Om du vil kjøre med 12 ggr på de korteste holda er parallaksejust. påkrevet, men merk at siktet vil bli plombert på max 12ggr ved NM om du bruker et sikte med mer forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Støtter utsagn om at god optikk er viktig for gode prestasjoner i JF. Det å ha optikk som er konsistent i endring av høydejustering for tilpasning til forskjellig skyteavstander har gitt meg mye i forhold til resultat. Det å slippe å anta hvor mye du må holder over utom den avstanden du har innskutt rifla på er veldig ok ... JF har ofte korte avstander, hvor da innersone er såpass liten at hver cm blir avgjørende for treffpunktet.. en tabell med antall "knepp" opp er veldig grei å forholde seg til - men da må kikkerten være av såpass kvalitet at den er konsistent på justering.

Det å kunne se figurene klart er jo selvfølgelig en fordel - men ofte er skiva så lappete at antatt treffpunkt kan lure deg ... så jeg stoler på at innskyting er ok og bryr meg ikke om treffpunkt under veis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...