Jump to content

Ervervelse av pistoler


SauerBonde

Recommended Posts

Jeg forstår det at man kan søke om kjøpetillatelse på 4 våpen i slengen. Jeg ønsker i utgangspunktet å søke om .22, ,357, 9mm og .45acp, men er det noen vits? Kommer det til å bli avslått - i all hovedsak på grunn av 9mm og .45acp? Før dere som alltid skal påpeke at 9mm og .45acp kan brukes i de samme grenene svarer så ber jeg dere tenke over at mange faktisk eier begge deler så det er tydeligvis mulig.

Link to comment
Share on other sites

Revolver i 357 kan brukes i både revolverfelt og mag1, 9mm kan brukes i Grov og militærfelt, 45 kan brukes i militærfelt. 22 kan brukes i fin. (NSF)

Grunnen til at mange mener en skal søke på 45 først er fordi denne ikke kan brukes i klasse grov, og dermed ikke "sperrer" for å kjøpe en 9mm som dekker både grov og militær.

Dersom en bruker de våpen en kjøper til det en søkte om å kjøpe de til (konkuranseskyting) får en dokumentert aktivitet, og da kan en fint få innvilga våpen til de ulike grenene en ønsker å stille i.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en bruker de våpen en kjøper til det en søkte om å kjøpe de til (konkuranseskyting) får en dokumentert aktivitet, og da kan en fint få innvilga våpen til de ulike grenene en ønsker å stille i.

 

Anten så er du naiv, eller så soknar du til eit politidistrikt med eit våpenkontor som er langt meir velviljug enn kva vi er vande med her (S&F). Skal ein søkje om 38 til revolvarfelt og ein har 357 frå før, evt. 9mm om ein har 45 frå før, så går dette som regel alt anna enn fint. Bunkar med resultatlister og slikt er dei ikkje interesserte i, dei seier rett ut at dei ikkje forstår noko av dei likevel.

Link to comment
Share on other sites

Har du søkt om våpen til program der du strengt tatt allereie har våpen som kan nyttast? Eg kjenner fleire som har hatt store problem, minst ein av dei måtte skrive klage til politimesteren for å få søknaden igjennom. Han hadde alt sitt på det reine, og ja, det er snakk om Sogndal.

Link to comment
Share on other sites

Velviljen i distriktene øker betraktelig om du er aktiv og skyter konkurranser, det er jo det vi erverver våpnene til. Da også dine 6 første mnd.

 

De gangene jeg har sett diskusjoner i større grad har det vært folk med lite aktivitet, men klart finnes unntak, men har du aktiviteten kjenner du klassereglene, og det er ganske lett å argumentere at 9ern i grov, ikke kan brukes i milfelt.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv har eg ikkje hatt problem med dei, men det betyr ikkje at andre ikkje har det. Eg veit ikkje kor lenge ein i klubben måtte ta dansen før han fekk 38 innviliga, men det var mykje frustrasjon ute og gjekk. Og han hadde aktiviteten i orden. Det er vanskeleg å argumentere med moronar som ikkje eingong har sett seg inn i reglane dei er valde til å handheve.

Link to comment
Share on other sites

De som behandler våpensaker hos politikammeret har ikke den fulle oversikt over hvilke våpen som går I de ulike konkuransegrenene, det er av denne grunn at de krever et vedlegg fra klubb som beskriver hvorvidt omsøkte våpen er egnet til oppgitt bruksområde.

Politikammeret jeg sogner til ringer eller sender en epost om det er noe de føler uklart istedenfor å blankt avslå en søknad. Jeg pleier I tillegg til resultatlister og anbefaling fra klubb å skrive et følgebrev til søknad der jeg viser til hva salgs våpen det søkes om opp mot reglementer for øvelsen det skal brukes i. Legger da også ved utdrag av konkuransereglene der aktuelle punkter gules ut med en fei tusj. Er litt styr, men slipper evt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en bruker de våpen en kjøper til det en søkte om å kjøpe de til (konkuranseskyting) får en dokumentert aktivitet, og da kan en fint få innvilga våpen til de ulike grenene en ønsker å stille i.

 

Anten så er du naiv, eller så soknar du til eit politidistrikt med eit våpenkontor som er langt meir velviljug enn kva vi er vande med her (S&F). Skal ein søkje om 38 til revolvarfelt og ein har 357 frå før, evt. 9mm om ein har 45 frå før, så går dette som regel alt anna enn fint. Bunkar med resultatlister og slikt er dei ikkje interesserte i, dei seier rett ut at dei ikkje forstår noko av dei likevel.

 

Hvis man dokumenterer på en fornuftig måte så går det meste greit, jeg har en Ruger GP100 357 til mag1, en S&W 586, 357 til revolverfelt og em S&W Mod19 357 til grovfelt,

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å hijacke tråden, men jeg har ett annet spørsmål relatert til søknad. Tenkte at det er like greit å spørre i en aktiv tråd med nærliggende tema istedenfor å starte en ny tråd.

 

Etter lengre tids pause fra pistolskyting, så har interessen blusset kraftig opp igjen.

Jeg var aktivt medlem i klubb frem til ca. 2001, og ganske passivt medlem ut 2003. I 2001 solgte jeg alle våpen unntatt en Revolver i 357 som jeg tenkte og beholde til litt rekreasjonsskyting. Fast forward noen år så skulle man etablere seg og avle unger ++. Jeg meldte meg ut av klubben da interessen var for liten til at jeg satte av tid til skyting i en allerede travel hverdag (som også skulle strekke til for andre hobbyer som hadde mer prioritet akkurat da).

Selv om intensjonen var å selge revolveren etter utmelding så kom jeg aldri så langt, så nå er jeg igjen aktivt medlem på 2. måned og revoleren er tatt frem fra glemselen.

 

Etter så lang pause så har nødvendigvis ferdighetene fått seg en knekk, så nå savner jeg en skikkelig pistol i .22 som jeg kan få mengde trening med. Det er fortsatt artig å skyte med revolver, men jeg synes det er vanskelig å få noe utbytte av å trene med den så rusten som teknikken har blitt. Tidsklemma har egentlig ikke avtatt noe særlig heller, så jeg synes det er tungvint å trene med klubbvåpen. Jeg vil ha muligheten til å dra og trene spontant nå det plutselig dukker opp litt ledig tid.

 

Trur dere jeg må vente med å søke til jeg har vært medlem i 4 måneder til, eller kan jeg søke nytt våpen allerede nå?

Jeg har jo eksisterende våpen / våpenkort og mange års medlemskap i klubben totalt sett.

Kan jeg eventuelt få trøbbel fordi jeg i en periode har innehatt våpen uten aktivt medlemskap?

Link to comment
Share on other sites

Skyt noen konkurranser, legg resultatlister, legg med medlemskapet for året i klubben, søk deg 22LR.

 

Også pekefingern.. du har ikke lov å ha våpen uten å være medlem av klubb, som du selv påpeker, støttemedlemmer er også gode medlemmer ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor søke en .22? Fint om du begrunner hvorfor jeg kun bør søke etter ett våpen.

 

Trur han svarte på mitt innlegg (som var på kanten til en hijack). Beklager at jeg tok meg tilrette på tråden din, men følte at det var relevant nok til at jeg ikke startet en ny tråd.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...