Jump to content

308 Barnaul 145rs/9,4g FMJ. Hardt med våpenet, gammal myte?


Gooselake

Recommended Posts

Hei.

308 Barnaul 145rs/9,4g FMJ er å få billig hos blant annet Jaktdepoet. 3.95kr per stk ved kjøp av 1000.

Har lest mykje rundt, og ser det blir skrivd mykje negativt rundt Bernaul på grunn av stålhylser blant annet. Er ikkje sikker på kva eg skal tru, så kontakta både Shultz & Larsen i Danmark og jaktdepoet for å høyre kva dei meiner.

Her er svaret frå S&L:

Hej Anders,

Hylsen betyder vel ikke meget, hvis det pakker korekt, og du ikke får svarte hylster.

Jeg hører om mange der bruger det, uden problemer men har ikke selv den store erfaring med barnaul.

Med venlig hilsen / Best regards /mit freundlichen Grüssen,

Morten Krogh

Direktør

S & L Produktion ApS

Her er svaret frå jaktdepoet etter spørsmål om de er harde med løpet:

Det er bare tull. Vanlige kuler. Hylsene som er stål.

Sendte dei forøvrig akkurat melding for å høyre kva kula er laga av, for det er kanskje det som slit med på løpet? Ikkje fått svar endå, men kjem tilbake med det når eg gjer.

 

Er det nokon andre som har erfaringer med barnaul? Er tross alt ca halv pris på skudda sammenligna med det meste...

 

- Vikingr

Link to comment
Share on other sites

Selv tror jeg at kulene er mykt stål, men om Jaktdepotet sier kobber skal jeg ikke bastant hevde noe. Det jeg derimot er sikker på er at dersom du endelig sliter ut løpet før tiden fordi ammunisjonen er litt mer brutal med våpenet, så har du antagelig spart så mye penger på å bruke den ammunisjonen at du har rikelig råd til et nytt løp.

Om forskjellen i levetid på våpenet er 10.000 skudd med "brutal" og "snill" ammo, har du jo spart noen tusen på ammo som du enten kan reparere eller erstatte for...

 

Her er produktsiden, for øvrig. Er fra den New Zealandske hjemmesiden.

Link to comment
Share on other sites

Kulene har mantel av mykt stål, som SofaBamse sier. Dersom Jaktdepotet påstår noe annet så er det BS.

Skrap litt, så ser du det gjennom kopperbelegget.

Fra siden som SofaBamse referte til:

The projectile too has had some major attention. The jacket is a specially developed low-carbon steel, which is coated with copper and passed through a double heat treatment during the manufacturing process. This allows BARNAUL to temper and finish the product so that it looks and behaves like copper.

Dette gjør også bl.a. GECO med enkelte av sine patroner (spesielt 9x19).

Link to comment
Share on other sites

For øvrig kan jeg nevne at i min børse, som jeg rett nok ikke har fått til å samle godt med noe av det jeg har prøvd, har jeg ikke merket nevneverdig forskjell på Norma NP trainer, PPU helmantel og blyspiss, Barnaul eller noe annet. Faktisk syntes jeg at jeg fikk samlet Barnaulen et lite hår bedre enn NP.

 

Kjøp et par never og sjekk. Blir du fornøyd, er det bare å kjøpe så mye som økonmisjefen tillater.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke stålprosjektiler gi en viss panserbrytende effekt? Nå er ikke jeg sååå stødig på legeringer og slikt, men er det virkelig mulig å få stål til å bli like mykt som bly?
Rare spørsmål, skrevet på ukristelige tider, fortjener vel også svar? Så jeg prøver: "en viss panserbrytende effekt" blir ett svært relativt begrep, men da kulene har en kjerne av bly vil de neppe kunne klassifiseres som panserbrytende. Det er ikke mulig å få stål til å innha samme egenskaper som bly. Men det er helt irrelevant da Jernet her er en erstatning for koppermantel, og ikke blykjernen.
Link to comment
Share on other sites

Vil ikke stålprosjektiler gi en viss panserbrytende effekt? Nå er ikke jeg sååå stødig på legeringer og slikt, men er det virkelig mulig å få stål til å bli like mykt som bly?

 

Jeg er ikke så fryktelig stødig på dette selv, men lovdata sier jo følgende:

 

 

Fra § 8 i våpenforskriften:

 

Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall eller herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende.

 

Slik jeg personlig tolker det er du langt innafor med vanlig Barnaul. :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir en tynn skorpe på blyet, nærmest som en folie, og så godt som alle punkter på overflaten treffer målet i en vinkel. Selv om det var herdet stål ville det ikke gi så fryktelig mye mer penetrering enn vanlig helmantel av tambak. Vil anta at "miljøammunisjonen" har mer penetreringsevne enn Barnaul, selv om ikke de heller vil kunne kalles panserbrytende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...