Jump to content

Justere die til min rifle


glockss

Recommended Posts

Hei,

 

Skal begynne med lading, har lest noen bøker og forum, samt har blitt en del youtube titting.

Har nå fått og skaffet meg en del utstyr, noe enkelt samt noe som ikke er nevnt i ladebøker.

 

Die jeg har fått er brukt og før jeg skulle presse om de engangskutte hylsene, så tenkte jeg skulle tilpasse die til mitt våpen.

X-Bolt 308, som spiser det meste av ammunisjonen og er rimelig presis med alt over 145grs.

 

Til dette har jeg to stk skyvelær. Biltema i mm og Hornady i tommer. Hornady cartridge headspace gauge, samt noen hylser skutt med mitt våpen.

Nå har jeg målt, og sitter igjen med stort spm tegn. Håper egentlig at kloke hoder her kan gi meg noen svar.

 

Dataene her er i tommer, da jeg synes Biltema skyvelære var tvilsom, siden uansett hva jeg målte så endte jeg på 41.1 mm, uansett hvordan jeg ser på nonieskalaen.

 

S&B 1'gangs 1.621"

Norma 1,623"

Federal 1,623"

Nammo 7,62 Nato 1,628" (Skal ikke lades om, grunnet berdan hetter)

 

Ny ammunisjon

Federal Fusion 1,621"

Norma Oryx 1,621"

Nammo 7,62 Nato 1,628"

 

Så da er spm mitt, hva skal jeg justere die'n min til? Min forståelse var at hylser som er skutt i våpenet skulle ha utvidet seg noen tusendeler, og man skal justere die inn med 0,002" utifra det før lading, men hvis jeg sammenligner målingen med nye patroner så er det ingen eller 0,002" utvidelse... Er ikke SAAMI standard for 308W 1.630"?

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Bruk headspace gauge sammen med skyvelæret og mål dine dine engangsskutte hylser. Juster FL dia ned til du kan måle at skuldra er såvidt presset tilbake ift målet på engangsskutte. 0 til2/1000 er ok. (Ikke bruk prosedyren i manualen som følger med dia og som går ut på å justere ned til hylseholderen. Har du et romt kammer kan du strekke hylsa til separasjon etter 2 gangs avfyring.) Det kan være at det opprinnelige målet øker noe i det du begynner å presse hylsa. Det kommer an på hvor mye kroppen presses sammen, men etterhvert som dia kommer lavere settes skuldra tilbake.

 

Hylselengde kan variere mye på fabrikkpatroner ofte flere tideler, og de kan være betydelig under maxmål.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så dersom jeg tar utgangspunkt i 308W hylsene mine, 1gangs, så skal FL die justeres til 1,621".

 

Det jeg ikke skjønner da, hylsene utvides i kammeret, hvorfor er det da så stor variasjon? Eller skal jeg se bort ifra 7,62x51 hylser og kun måle 308W hylsene. Jeg har nå skutt godt over 500 7,62x51 168grs i børsa, med god presisjon 12-20mm på 100m, aldri hatt klikk eller forkiling, de er egentig ganske geniale til trening siden kulebanen er tilnærmet lik Norma Oryx 180grs.

Link to comment
Share on other sites

Hylser strekker seg forskjellig ved avfyring. Om du bytter hylsefabrikat må du utføre justeringa for disse på nytt. Merk at hylser av samme fabrikat strekker seg litt forskjellig også. Det er derfor en gjerne setter skuldra litt mer tilbake enn nødvendig, for enhver hylse, for å evt unngå tung kamring.

 

Jeg forsøker å unngå FL pressing av hylser så langt jeg kan. Halspressing er å foretrekke av flere grunner. Bedre hylselevetid, mindre gris med fett og ofte bedre presisjon. I ei boltrifle er det heller ikke kritisk om en og annen patron kamrer med litt motstand.

Link to comment
Share on other sites

Glem dette med å justere dien til en lengde, det er ute på feil jorde...

 

Forutsatt at alle hylsene dine er skutt i ditt våpen og trimmet til rett lengde (max 51,2mm. trim til 51,0 eller kjøp Lee hylsetrimmer-kjapp og enkel og rett hver gang); let opp framgangsmåten for delvis/riktig helpressing i Ladeboken eller her inne.

Link to comment
Share on other sites

Det overasker meg stadig at nye hjemmeladere begynner med de mest unødvendige og bortkastede deler av hjemmeladingsprosessen.

"Justere die til min rifle" er et eksempel. Det er ikke mulig å gjøre noe slikt. Ingen hylsefabrikater er like, hylser som er skutt to ganger er ikke lik en hylse som er skutt en gang. Det er da slik at du må stille inn dien for ulik kalibreringslengde for hver lille gruppe av nesten like hylser.

Årsaken er at hardhet og elastsitet I messing er avhengig av varmebehandling og produksjonsprosess. Defor er det ulikheter mellom produsentene. En hylse som er skutt blir hardere og mindre elastisk, den må da presses mindre for å bli optimal I ditt kammer.

Den viktigste egenskapen til dien kan du ikke justere, og det er diameter på utfresing i dien. Den varierer med verktøyslitasje, og kan gi mye større utslag enn om hylsne er presset litt for lite eller litt for mye.

I en vanlig rifle er det få som kan finne noe forskjell i presisjon om du fintuner hylsepressing eller COL. Det er rett og slett bortkaste arbeid før du har en eksepsjonell rifle og en meget god skytter.

Bruk energien på å lade flere skudd og tren mer. Fintuning er først nødvendig når du skyter mindre enn 10 mm samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil anbefale er at du helpresser hylsene akkurat nok til at alle kan kamres uten motstand. Det betyr at du starter med litt klaring mellom dien og hylseholderen, press noen hylser og prøv. Er det motstand når du prøver å kamre dem så skru dien litt ned og prøv igjen. Når alle typer hylser kamrer uten motstand så har du en setting som vil fungere godt og du slipper å oppleve at du kamrer en patron som du ikke får lukket slluttstykket på.

Link to comment
Share on other sites

Har du bare FL die, så er vel en "delvis helpressing" veien å gå om hylsene er skutt i din egen børse. Altså du presser til halsen er presset.

Om du soter hylsen, så ser du kjapt når skulderen blir satt tilbake.

Presser du for mye får du stort headspace og sliter mye på hylsene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...