Jump to content

Hvilken pistol? 5-6000kr


WinchesterM94

Recommended Posts

Fy f..n.

 

I kassa på jobben ligger de og gliser til meg(pistoler og revolvere) Har enda ikke klart og bli pistol skytter enda :mrgreen:

Men skal de sakene ligge der og friste meg lengere må jeg nok bli det også.

 

Så da tenkte jeg hvilken pistol bør jeg se på i prisklassen 5-6000kr? Kaliber 9mm eller 45ACP

 

Blir vel skyte presisjons program skyting eller hva det heter? Kan som sakt ikke dette :roll:

 

Takker for alle forslag.

 

Det ligger noen Colt pistoler på jobben(tangfoglio) eller no? De kjennes veldig bra ut er de noe og satsepå?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lære deg å skyte så start med en 22kal....eller luft (som er det aller beste å lære å skyte med)

Hvis du skal skyte på 25m og trene med annet enn 22kal blir det dyrt i lengden og man får gjerne en del feil siden våpen som 9mm ikke er egnet for å lære seg å skyte....

 

Så uansett hvordan du tenker....lær deg først å skyte, så kan du kjøpe deg en 9mm og kose deg på skytebanen...for det er mye mer gøy når du har kontroll og kan treffe hver gang...

 

Lykke til

K.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en Tanfoglio 1911 da jeg var ferdig med min nybegynner tid. Greit våpen, men må påkostes mye penger hvis du skal få den til å oppføre seg ordentelig.

Spytt heller inn 2 lapper til, og kjøp en CZ i 9mm.

Du kan jo selvfølgelig også kjøpe en Revolver, mange kjøper da S&W 686. Fordelen med denne, er at den kan brukes i hele 3 klasser i felt, og alle grov inne programmer. Du vil jo få en liten ulempe på hurtig grov 6 sek, men utfordringer er gøy.

Ammo er billig også. Lade selv, og hvis man ikke er blind, eller extremt klønete, mister man ikke en eneste hylse heller.

 

Med min Tanf i .45 ACP, bruker jeg halve tida på banen for å leite etter hylser.

Ved hjemmelading er ikke ammo så dyrt heller. Med selvstøpte kuler, ligger jeg på rundt 40 øre skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt.

 

Det med å lære seg og skyte har jeg jo 6 måneder som jeg ikke kan ha eget våpen og prøve litt av det de har av lånevåpen på banen....Kan jo bruke 22 eller noe da :roll:

 

Lade gjør jeg selv så ammokostnader blir ikke kjempe høye og regner ikke med at jeg blir slik veldig aktiv(har ikke tid da rifle og hagleskyting tar mye tid) Men 2-300skudd i måneden eler noe blir det vell :mrgreen:

 

Revolver ha tenkt tanken men liker pistol bedre tror jeg hvis jeg ikke skal ha noe cowboy våpen da :wink:

 

 

Om jeg må bruke litt penger for og få en super pistol etterhvert gjør ikke det noe da de 2-5 første årene blir jeg vel væren en amatør og regne :lol:

 

ps. Kan jo si det at jeg ikke trenger nytt noen som vet om gode brukte pistol merker kan også komme med det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket våpen vet jeg ikke, men som nybegynner selv. Har jeg gjort meg følgende refleksjoner:

1: Man blir aldri bedre enn våpenet en har, eller rettere sagt passformen på våpenet en har.

2: Grove kaliber gjør det vanskligere å se hva jeg gjør feil.

3: Først og fremst må våpenet passe/ligge godt i hånden din (jeg har litt lange fingre og sliter med nesten alt som er singelstack).

4: Vekslesett for å kunne skyte 22lr i t.d 9mm er godt for trening.

5: Pistol er gøy, krevende, og atter gøy (+ litt frustrerende da en ikke altid føler ting går rette veien). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du får nok ikke noen god pistol i 9mm eller 45 til den prisen ny, men det finnes en del brukt.

 

Men uansett er anbefalingen å kjøpe en .22 først. F.eks. en Walter SP22, den ligger i det prisleie og er etter min mening en glimrende pistol som gir mye for pengene.

 

Du må selvsagt gjerne kjøpe en 9mm med en gang, men da lærer du jo ingenting. Du kan godt stå å skyte ti tusen skudd uten merkbar forbedring dersom du bare skyter grovt. Skal du lære å skyte pistol kommer du ikke utenom å trene (mye) med .22. Man kan selvsagt ha mye morro med grovere kaliber, men min erfaring er at de som gjør dette slutter etterhvert. Grunnen til det er rett og slett fordi de ikke bli bedre, og når den første morroa er over så vil man etterhvert begynne å treffe noe av det man sikter på, og så "gidder" man ikke å ta veien tilbake til å terpe teknikk med .22'en. Start med .22 og legg et godt grunnlag (da snakker jeg atskillig mer enn 6 mnd) og når du har slutta å skyte 7'ere så kjøper du grov....

 

Spør enhver skytter som har holdt på litt, og de vil anbefale deg en .22 som første håndvåpen.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Luftpistol er heller ikke oppskrytt. Noen syns det er kjedelig, mens andre tenner på den utfordringen det er. Du kan i alle fall konsentrere deg om sikte og avtrekk uten et øyeblikks bekymring over smell og rekyl. Jeg skyter bedre presisjon de årene jeg har vett til å skyte mye luft.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ein pistol i kal. 22. Den vil bli brukt mykje meir og du lærer bedre å skyte med den.

 

Du kjem sikkert til å drite i det og kjøpe ein grov likevel, så derfor:

Du bør hive deg med og skyte litt konkurranseprogram i den lokale pistolklubben. Då bør du kjøpe ein 9mm og ikkje .45. .45 er nemlig over største kaliber som er tillat i NSF sine grovprogram (hurtig grov, vm grov).

Link to comment
Share on other sites

En annen ting man bør tenke på er om de banene man skal skyte på faktisk er godkjent for kaliber over 32...og for de som evnt er det, er det mange som ikke godtar mantel....så vær litt obs...

 

K.

 

Eller at det er en del innendørsbaner som ikke godtar bly(annen enn når det er mantlet/kobberbelagt)

Link to comment
Share on other sites

Hmm der jeg kommer til og bli medlem har utendørsbane som jeg blir bruken. Hvis jeg må skyte inne om vinteren så blir pistolen liggen i skapet til våren :wink:

 

Har skutt med handvåpen før(revolver i 357mag) Brukte noe 180grain blykuler med god fart og rekyl, traff fra 8 og inn på skiva så jeg er ikke så dårlig til og skyte. Pluss mye luft revolver som liten :mrgreen:

 

Grunnen til jeg vurderer 45 er at det var den pistolen jeg fikk best følelse av de som var/er på jobben, var nettopp i 45acp :?

Link to comment
Share on other sites

Eller at det er en del innendørsbaner som ikke godtar bly(annen enn når det er mantlet/kobberbelagt)

 

Innen NSF har jeg aldri vært borti dette, ei heller DFS 15m eller DDS i Danmark....tror det er til sjeldenhetene at bly ikke er tillatt.....

 

K.

Horten har forbud om de har endret reglene de siste 3 årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...