Jump to content

Berre ein hund...Nå blir det valper!


tulling

Recommended Posts

Vår kjære Sessan har sluttet å jage.

 

 

Ved juletider 2002 så hadde vi bestemt oss for å kjøpe jämthund. Etter en del hyggelig tlf kontakt med en hyggelig svenske, reiste vi til varberg for å hente Sessan. I hundegården sto ei bli jämttispe på 4år som logret og gliste på jämthundvis.Dette fortsatte ho med heile livet alltid like blid.

Ho var den reineste terapihund, mange med hundeskrekk var det som fant ut at det var hyggelig å bli kjent med Sessan. Med sin forsiktige,men likevel trygge og uredde væremåte så var det lett å bli glad i denne hunden. Serleg var ho barnas favoritt.

 

Første høsten var vi sjølvsagt spent på kva bidrag ho ville yte, men fleire turar i treningsfeltet bar bud om at det skulle bli mange fine stundar. Sessan svikta ikkje. Spesielt frå den høsten hugsar eg 28.sept da var det sambuaren sin første elgjaktdag nokonsinne, og etter topp arbeide fra Sessan fekk ho skyte ein okse på 279kg med ei krone til 289poeng. At eg fekk Sessan av sambuaren min som 30års gave gjorde det heile enda meir spesielt.

Ho hadde mange fine losar og fall denne høsten, men planene om jaktprøve gjekk i vasken med eit hoggorm bitt som førte til langvarig betennelse.

 

For to år sidan vart vi var ein kul i juret hennes som vaks ganske fort. Reiste til vet. og fekk den fjerna. Bikkja kom seg raskt og etter berre tre veker så jakta ho for fullt at.

Men no i sommar når vi var godt i gang med grunntreninga til jakta så var det kommet ein ny kul.

Kontaktet vet. Og vi kom i samråd til at vi skulle sjå det ann. Dette pga alder(sein restitusjon og faren for spredning om det skulle vise seg å vera kreft.

I august begynte kulen å vekse, ikkje triveleg, men eg bestemde meg for at eg ikkje ville gjera noko med den men heller satse på at Sessan kunne få koma ein siste gong på jakt i øyerfjellet.

 

Da fyrste elgjakt veka kom så var vi på plass, og hadde fleire stutte økter som gjekk relativt bra, hadde los også uten å få skutt. Men eg merka godt at det var ei redusert hund eg hadde med. Så var vi heime ei veke og eg såg at ho begynte å få dårlegere allmentilstand nå. Skjønte at tiden for den tunge avgjørelsen no var komen. Måtte forklare for ungane(3og5 år) at Sessan var alvorleg sjuk og at dei måtte ta farvell med ho for ho kom ikkje til å koma heim meir. Vart ein lang og tung kveld før vi kom oss på jakt.

 

Vi var heldigvis aleine i jaktbua og hundene kunne ligge inne. Sessan komm og la hodet i fanget mitt hver kveld(som så ofte før), satt foran peisen og nippet til en rødvin og såg inn i de mørke rolige øynene og mintes alle fine stunder vi hadde hatt i skogen.

Desverre var det med folk på jakt hver dag og eg klarte ikkje å sette sluttstrek medan andre var med, men sessan var med noen korte økter men sjøl om ho var glad såg eg godt at ho vart fort sliten nå. s

 

På lørdag så sa eg til resten av laget at eg måtte ta indretjeneste på bua,fant ei elgklauv som ho fekk gnaga på medan eg vaska bua, Ferdig med det såtok eg med ein kaffekopp og litt godsaker som vi delte på benken ved buveggen,kosa og kjæla litt og kjenner at pelsen hennes er våt, tårene renner lett nå. Eg knepper av henne bandet og går inn etter børsa, så rusler vi mot slaktebua.Ho med sitt karakteristiske luntetrav,eg med tunge skritt og bøyd nakke. Nede ved bua finn ho noko slakterestar som ho slit og dreg i og kosar seg med. Eg let ho berre halde på, eg kjenner vennen min.

Snart så set ho seg opp for liksom ta eit overblikk over Øyerfjellet, eg veit det må skje nå, siktet legg seg der hovud møter nakke,og brutalt rives livstråden til jaktkompisen min over... tårene reinn stritt nå, men innst inne er eg likevel glad for at ho kom på ei siste jakt og at ho daua her i fjellet uta å ane nokon ting.

 

Har planlagt eit kull på ei anna tispe eg har, skal da bruke ein hanne som sessan er mor til(hadde beste resultat på løshunprøve av jämthanner i norge i fjor) om alt går som planlagt blir det nok igjen en kvalp som skal heite etter bestemor si.

 

Du var nok mykjy meir enn en hund for oss... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rørende er en mild beskrivelse av det inntrykket eg sitter igjen med, etter å ha lest innlegget ditt.

Ettervert som eg leste nedover,jo mere detaljert du skrev,såg eg det som bilder/film i hodet mitt.

 

Sitter skjøl med en jamtgutt på 6 år,og har begynt i forberede meg til den dagen hvor det er på tide å ta farvel, med en som har betydd enormt mye

Det var da tidlig vil kansje noen si, han er jo bare 6. Vel eg mener at en bør forberede seg på en eller annen måte.Eg personlig er ikke sikker på hvilken måte eg vil avslutte det på,Om eg er så strek ,til å værre den som trykker av.Får ta det når dagen er der, for i dag er eg ikke sikker.

 

Kondolerer så mye

 

Mvh Tommy og Tarzan..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

9uypg0.jpgnypic. Her er eit bilde av Sessan og siste elgen som vart skote i los for ho :)

Måtte berre oppdatere og sjå om eg fekk til å legge inn bilde :? er ein knøl på data....

Men nå er det ting på gang her, og neste uke vil det forhåpentlig bli mangedobling av jæmtpopulasjonen her på gården, og blant dem skal Sessans arvtaker finnes :D .Viss jeg lyktes med å legge inn bilde skal jeg prøve å oppdatere denne tråden med valpenes utvikling.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestemte meg etter mye om og men for å benytte en annen hanne en den Sessan er mor til, passer bedre å bruke han i neste generasjon trur eg. Dette er nå ein del synsing og ryggmargs feeling når det gjeld avel, men det grunnleggende med friske og godt premierte foreldre, besteforeldre, oldeforeldre i stamtavla er enkelt og selvfølgelig. Dernest så må ein forsøke og finne linjer som ein har tru på at skal gå godt i lag. I neste omgang så er det ingen ulempe at hundene ser bra ut,men for meg får det lav prioritet!

I allafall så tok jeg med Tyra til Stugun ved østersund for å treffe hannhund den 4.januar men i redsel for å komme for sent ble det 4 dager å vente før det ble parring. Heldigvis hadde jeg med lanngrensski og vi gjorde flere fine turer. Jeg fikk også treffe flere dyktige hundekarer mens jeg var der oppe og sett mye flott jämthund. Fikk også hilst på en hund jeg solgte hit fra forrige kull og hann så riktig lovende ut :) Eieren var også meget fornøyd jaktlig sett, og hadde meldt på prøve. Men den vart desverre avlyst pga mye snø :(

Birk fra forrige kull:

wch64n.jpg

 

men den 8.jan var det dags og vi kunne vende snuten hjemmover igjenn.

ws0bap.jpg

 

Når vi kom heim så vart det å bygge barnerom, ettersom vi har flyttet siden forrige kull. Jeg bestemte meg for å lage ei midlertidig bu i garasjen da jeg til sommers skal bygge nytt hundehus helt fra bunnen av med fødeavdeling og plass til alle hundene i samme hus.

Lettvindt og billig når en har tak fra før.

 

 

Under oppføring:

w7ob39.jpg

259fu6w.jpg

25a2b2c.jpg

 

Slik ser det ut inne:

2rzui4z.jpg

 

og ute:

28i8fnt.jpg

 

Og slik ser magen ut :D

25kogvt.jpg

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Martine og Anna snekkrer fødeseng :)

2lxat0o.jpg

For vi lar bikkja valpe inne, (mye bedre å ha lenestol og andre fasiliteter om fødselen drar ut, serlig viss det begynner om natta)

og lar ho vere inne med valpene dei første dagene før vi flytter dem ut.

 

Her håper vi det skal skje :D

349c935.jpg

Tempraturen til bikkja nå er 37,4 ca 1 grad lågere enn normalt, ein indikasjon på at ting er på gang. Så jeg håper snart å være tilbake med mer bilder og informasjon :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å legge inn bilder og info fortløpende i dag, men kammeret var veldig kranglete i dag :cry:

Men halv ett i dag så kom den første hannen til verden ute i snøfonna i hundegården :shock: blir hardinger av sånt :) håper jeg.

 

Den førstefødte:i3ggns.jpg

 

nr 2:102nwd2.jpg

 

etter dette ble det litt travelt med unger og mat og div så jeg fikk ikke tatt bilde av hver og en men her er et par bilder:2m4q3ig.jpg

 

Martinemmpiky.jpg

 

To som lurer på hva dem hører for slags piping inne2b5lsn.jpg

 

 

 

slik ser den foreløpige valpelista ut:

1. kl 12.30 hann 439gram

2. kl 13.45 hann 435gr

3. kl 14.30 hann 440gr

4. kl 15.15 tispe 469gr

5. kl 15.38 tispe 460gr

6. kl 15.56 tispe 397gr

7. kl 18.15 hann 380gr

 

men ho er nok ikke ferdig enda

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, av en eller annen grunn er hannene mye mer lettsolgt, og det har nå kommet to valper til :D

nr 8 kl 20.37 tispe 424gr

nr 9 kl 23.07 hann 450gr

 

Skal oppdatere i morgen med bilder, men nå er vi slitne og går til køys :)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Ja det ser ut til å være veldig fine valper ingen feil å se på noen av dem så langt :D Alle er kveke og kjemper ivrig for å få en pupp å sutte på, faste og fine i skrotten.

 

Men dem kom noen dager fortidlig, så det ser ut til at melkeproduksjonen ikke er riktig kommet i gang ennå. Tenkte derfor å gi litt støtte foring. Vet at morsmelkpulveret for hund er basert på geitemelk, er det noen her som vet om man like godt kan gi geitemelk? hadde vore lettvindt da jeg har tilgang på geitemelk like i nærheten.

 

Legger ved ett bilde av ti fryktingytende elgstillere :D:D:D2zg92zc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har vi satt på navn på valpene :) , det blir Enja,Ella,Edda og Eia på jentene. Gutta skal hete:Egon,Erke,Esso,Ekko og Ero.

Nå er alle godt igang, og legger på seg for hver dag.207854x.jpg

 

Så da var det på tide å flytte på hybelen, noe som er mye bedre for mor da ho sjølv kan gå ut og inn som ho vill :D5e6ccg.jpg

Det raude lyset frå "griselampa gjer godt i ein liten skrott :D

 

Vesle jenta, får litt støtteforing for ikke å bli hengende etter. Ei god kosestund for både Edda og matfar :D1053604.jpg

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Alle valpene har lagt på seg mer en 30% på 6 dager :D så dette ser riktig bra ut. Vesle tispa får komme inn et par ganger for dagen, og får litt ekstra. Dette ser ut til å fungere fint,og ho nermar seg nå dei større syskena sine. :)

 

Her er ho trøtt og god, like etter en sup fra tåteflaska.2rnh574.jpg

 

Mor tar ammepause for å kose seg i marssola :D25h0i12.jpg

 

hmm, lukter det litt elg her montro?

 

Nå er det masse trekkelg i området, og vi ser daglig elg som beiter furu i nærområdet, artig både for far og unger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her vokser vi svært om dagen, alle valpene har mer enn tredoblet fødselsvekten :D De har nå fått opp øynene og begynt å stabbe omkring.

Først ormekuren er gitt og alt ser bra ut så langt.

gruppe klem2hmfslw.jpg

 

moro på egene bein

33jqwi9.jpg

 

 

kviletid

svq7bm.jpg

 

Alle valpene utenom ei tispe er nå solgt, og havner hos løshundjegere med vilje og lyst til å stille på jaktprøve og utstillinger.

hannene skal til Vinje,Øyer,Rendalen,Koppang og Sveg i Sverige. Tispene skal ei bli her, ei skal til Folldal og ei til Tretten. Den siste skal vi vel finne en løshundjeger til også. Da jeg nermestikke har gjort noen innsats for å bli kvitt dem ennå. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er valpene øyeblikkelig 1.mnd gamle,og det merkes ute i valpebua. Begynner verkeleg å bli fart på krabatene nå. Begynte å gi litt oppbløtt tørrfor denne uka her, og det ser ut til å gå riktig bra.

 

Her er det liv :D2800hac.jpg

 

Var det ikke her han satte maten oppå da?2eaifq0.jpg

 

Ni til bords ser sånn ut :Dw7k2ok.jpg

 

Skal vi lure oss over her tro?11jonqp.jpg

 

Valpene er fremdeles utrolig jevne og jeg har store problemer med å skille dem selv om jeg ser de hver dag :D

Gleder meg stort til å levere valpene slik det ser ut nå, da jeg vil at alle valpekjøperene møter opp samtidig slik at de som har sene valg ser at det ikkje er noko utprega "skrapkake" i kullet men nokon må jo velge sist også.

 

Er berrre trivleg om folk postar bilde,eller skriv nokre ord om eigne jämthundar her i tråden!

 

Mvh Tulling

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det virkelig å bli fart i krabatene, gjengen har nå fått opphevet portforbudet og det ble vel mottatt. Var nok spennende å utvide horisonten, men det tok ikke lang tid før hele hundegården var inspisert :D Et par fant også et smutthull og befant seg pluttselig på utsiden av gjerdet. :oops: dårlig snekkerarb, men det blir nytt anlegg til sommeren så vi får skylde på det.

 

Mor og noen av de håpefulle:21dec1w.jpg

 

Her bor vi:2e55u1t.jpg

 

kommer det mat snart tro?2u7n6li.jpg

 

Naturtalent(elghorn)168u8vk.jpg

 

Fint å slappe av litt!65u5v5.jpg

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fantastisk fin tråd dette her. Har hvert topp lesing fra a til å. Litt sørgelig på førsten, men dæven så kodelig det var med omhandlingen av valpene med masse fine bilder. Dette er tråd for gamle hr. graahund :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for positive kommentarer! Artig at folk set pris på å følge valpene framover.

 

Ja, det er som du sier Gråhund, tråden begynte litt trist. Men det var ikkje noko eg skreiv for medfølelsen si skuld, men ville berre setja ord på korleis det er å ha ein hund når du veit at det ugjennkallelig nærmer seg slutten. At ein jakthund fungerer frem til han er ti år er jo ganske normalt, men åra etter dette er uansett hundens høst.

Men at ein kjenner det vondt og ta vekk ein slik venn tyder tross alt på at du og hunden har hatt det godt ilag. Likevel så tykkjer eg kondolanse er litt overdrevet når det gjeld ein hund, sjølv om den for dei fleste regnes som eit familievenn.

Sjølv om det ikkje er det vi tenker på når vi henter en livlig og spretten valp, så vil vi overleve dens levetid og vi må ta den tunge avgjørelsen om når tiden er kommet. Enten ein vel å gjøre det selv, eller vil overlate det til vetrinæren så er det vår tunge plikt når hunden ikke lenger har en akseptabel livskvalitet.

Hva som er en akseptabel livskvalitet vil vi nok ha forskjellige syn på, utifra livserfaring, og sjølvsagt vil det også variere fra hund til hund.

 

berre litt som jeg har tenkt på når det gjelder hundehold.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

I dag så fikk jeg på plass siste valpekjøperen, og det kjennes riktig så bra når ein verkeleg har kunnet velge blant ivrige og engasjerte laushundjegere :D Har riktig bra magekjennsle på alle som har fått tilbud om valp :D Er moro når ein får valpene til folk som har lyst til å bruke tid både på trening utstilling og jaktprøver neste uten noen egeninnsats. Men det er vel arbeidet ein har lagt ned tidligere som begynner å betale seg, i tillegg til at en kanskje har truffet med linjekombinasjonen slik at også andre enn meg selv synes det ser lovende ut? Uansett så er jeg godt tilfreds nå i dag :D

 

Må ta med noen bilder i dag og, begynner å bli temmelig livete i hundegården nå!2vnfmyr.jpg

 

Litt søskenkjærlighet :D2eb8le0.jpg

 

Koser seg både jenter og valper33k50dk.jpg

 

En tupplur i vårsola, det er deilig det!2qisigx.jpg

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...