Jump to content

En våpenklasse til mellom 2200 joule og 980 joule?


357

Recommended Posts

Jeg synes spranget fra småvilt rifler på 980 joule (.357, 222, 223 osv) og opp til 2200 joule med kule over 10 gram er litt stort.

Det burde ha vært en klasse for mellomstort vilt på feks 1500 joule og kule på minst 7 gram.

 

Slik det er nå så er feks Ulv, dåhjort og hjort alle plassert i samme klasse som Elg og Bjørn.

 

En Elg Okse veier typisk 500 kg?, jeg har ikke noe problem med kravet på denne, men en dåhjort på 90 kg i samme klasse? Eller en hjort på 150 kg? Jeg mener at feks en 30-30, 260 win, 6.5x55 med lettere kuler må være perfekte på hjort.

Link to comment
Share on other sites

En etter mitt syn fornuftig tilnærming, som kanskje har mer for seg enn å forsøke å redusere kravet som allerede eksisterer (hviket er forsøkt). Skal man komme noen vei med dette må vel "noen" sette i gang arbeidet med å skape forståelse for dette i egen organisajon og få denne til å formulere og fremme en slik sak overfor forvaltning og politiske myndigheter.

 

Om vi klarer å få til en slik diskusjon som munner ut i skisse til et begrunnet forslag her på forumet er det ikke meg i mot å fremme et slikt forslag gjennom egen forening.

Link to comment
Share on other sites

At et ekstra "trinn" i krav om anslagsenergi/ kulevekt/ kaliber til gitte typer vilt skal utgjøre noen merkbar komplisering av eksisterende regelverk eller utløse mer byråkrati ser jeg ikke helt. Er en oppmykning av dagen regime, der en patron som 30-30 WCF eller en moderne (.243 Win iberegnet) 6 mm (velg selv), ikke ansees som dugende til feks hjort, uønsket?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, har aldri forstått hvorfor det er samme krav til mindre storvilt som man har til elg. Å kalle nyansering av energikrav for økt byråkratisering synes jeg er å overdrive, man tilfører ikke noen grunnleggende nye krav eller begrensinger. Om det kan kalles for en viktig sak kan jo diskuteres, men det er objektive argumenter for litt større nyansering.

 

Hvilke arter bør dette gjelde for, og hvilke krav bør gjelde? Jeg tenker at det bør inkludere hjort, villrein, villsvin(?) og ulv, og at grensen bør ligge i området 1800J m/6g kule. Sånn helt på sparket uten alt for mye grubling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at man gjerne kunne hatt ett tre delt krav til anslagsenergi, spørsmålet er bare hvor grensene bør gå. Jeg har vært i den oppfattning at kravet burde gå på 6mm, men det burde da stilles krav til kulekonstruksjon og vekt. Tung loddet kule, eller homogen.

 

Når det er sagt så har jeg bla funnet igjen en 140gr Accubond skutt fra en 6,5x55 i en liten spissbukk med slaktevekt 46kg. Så jeg er ikke helt overbevist at 6mm er fullt ut forsvarlig på hjortebukker opp mot 180kg slaktevekt.

Link to comment
Share on other sites

Å sette krav til kulekonstruksjon er problematisk, det kan lett fungere som en sperre mot nye og bedre konstruksjoner (tenk om kravet til elg var blyspiss fremfor ekspanderende). Vekt er heller ikke helt uproblematisk siden konstruksjoner med høy restvekt kan være noe lettere enn tradisjonelle, men det er likevel et enklere mål å forholde seg til. Et todelt krav mtp vekt ala det vi allerede har for elg er jo mulig, men man skal jo ikke søke flere regler enn nødvendig så der må en tenke seg godt om.

 

Spørsmålet om forsvarlighet er vel enklest løst ved følgende spørsmål: Er det bedre eller verre enn en dårlig 6,5 på en diger elg? Det minimumskravet har jo fungert greit til nå, og på meg virker det som om majoriteten av jegere klarer å jakte forsvarlig med dette som rettledning. Ikke bli for opphengt i absolutt-verste-tilfelle, da ender vi fort på 700 NE til alt over spissmus :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synes det burde vært lov med noe lettere kaliber på f.eks rein ift til elg, opplever rein som ganske lettskutt forutsatt at kula sitter der den skal, en gammel jaktkompis med litt over tusen villt på samvittigheten har alltid ment at å skyte på rein er som å skyte på papirsekker. Sett i forhold til egen erfaring med 223 på rådyr ville jeg kvidd meg lite for å skyte f.eks rein med dette kaliberet, har skutt rådyr med både lodda kuler i patroner som så vidt holder kravet, og varmintkuler ladd til superhastighet, knall fall og gjennomskyting samme hva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...