Jump to content

Rådyrstek sous vide


Penne

Recommended Posts

Ikke rådyrlår, men har prøvd lamelår, hel pattegris, stek osv.

 

Ikke sikkert kjøttet er sammenlignbart, men lammelåret ble i overkant saftig, litt snodig våt konsistens i kjøttet.

Feilen jeg gjorde var nok at jeg pakket det inn i alufolie etterpå (med marinade) før steking i stekovnen. Kunne fint droppet folien, kanskje svidd det heller litt brutalt på grill/bål.

 

Har hentet tid/temp herifra; http://www.sousvidenorge.no/butikk/informasjon/tid-og-temperatur

Link to comment
Share on other sites

Hvis rådyr er greit mørnet bør det ikke ligge lenge i sous vide. Da vil det bli altfor mørt og vil mangle konsistens/tyggemotstand.

Sous vide sin styrke ligger i å få seigt kjøtt med grove fibre mørt eller å kunne oppnå jevn lav temp tvers igjennom på allerede mørt/finfibret kjøtt. En indrefilet vil typisk få 30min på 55 grader og brunet i panna etterpå.

Et rådyrlår vil bruke lang tid på å få jevn temp gjennom, så jeg vil jeg si du har nesten bedre kontroll på litt lav temp i ovn slik at du kan følge med kjernetemp med steketermometer og ta det ut straks kjernen når 55-60.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt over det.. men virker logisk som du sier jamez at sous vide egner seg best til seigt kjøtt. Det som er mørt i utgangspunktet, får feil struktur når man bruker sous vide.

 

Jeg har brukt bryggekjelen min (Speidel). Med 65liter vann synker ikke temp'en nevneverdig når man legger i maten. Her er ett bilde med nasse nøff + ett par steker som flyter i poser oppå vannet. Prøver å unngå luft i posene slik at det skjer, deretter rist oppå for å holde det nede.

 

sIhpSu1jMjygqvxRNGuwU9UB_Sxfnlg7Xvojl8JycAM%2CdGrsI1w2BwdnnWzSYfEV0sQ9kL_ByPVhtUTIItPOdyM.jpg

YW3ve2ADQO2rXmoq-V2sSRlidE_eDUEk_U8X9bSOiWQ%2CfRHeKumJOBXOoeUfFv8UM-Mh4aoGJxs6v-IRHyAiRow.jpg

 

Det på bildet ble forsåvidt bra, har også hatt hell med mindre biff'er. Men lammelåret som jeg nevnte ble ingen høydare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke rådyr er godt når det blir langtidsbehandlet på denne måten. For meg har det blitt kornete og leveraktig, og mistet kjøttstrukturen. Bare prøvd i ovn, og ikke i sv maskin.

 

Muntjac har rett. Fleire i mitt jaktlag har gått på ein smell når ein sous vide-behandlar kjøt som i utgangspunktet alt er gjennommørna og har lite bindevev i seg - deriblant rådyrlår. Som det blir beskrive: All struktur i kjøttet forsvinn, og smaken kan framstå som leveraktig.

 

På bog, nakke, høgrygg, ribbe derimot, har dette verktøyet sine openberre fordeler. Prøv også innmat i sous vide: Trekk f.eks eit reinsdyrshjerte, gjerne ferdig krydra og med marinade i posen. Deretter sluttbehandlar du det med varmrøyking i staden for i steikepanna. Forbløffande resultat.

Link to comment
Share on other sites

Man må altså ikke langtidsbehandle fordi man benytter Sous Vide; jeg legger alt i sous vide i en periode bestemt av typen kjøtt; alt som er rimelig mørt får en halvtime til time for å gi rett kjernetemperatur før jeg steker det i rykende varm panne (evt. friterer). Da endrer du ikke strukturen, men gjør stekejobben lettere.

Link to comment
Share on other sites

Viltkjøtt innholder langt mer enzymer enn kraftforet kjøtt fra landbruket. De enzymene som bryter ned kjøttet, er virksome til i overkant av 45 grader. Ved å legge et rådyrlår i sous vide, vil disse enzymene være aktive i en lengre perioden enn ved en konvensjonell stekemåte i ovnen.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde flatbiffen av rådyr på 58 grader i 60 min.

Da hadde den ligget i kjøleskap vakumpakket til mørning i 3 uker, skåret ned 1 døgn etter felling på grunn av varmt vær.

 

Vakumerte med litt salt, olje og litt viltkrydder.

 

Resultatet ble veldig bra, litt i rødeste laget for kona så mulig en grad eller to høyere temp hadde vært optimalt. Tror ikke noe særlig på langtidssteking av rådyr. Prøvde det med et lår en gang og i likhet med andre her på forumet erfarte jeg at resultatet ble leveraktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...