Jump to content

Søknad om salongrifle, ikke til jakt


Errav

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ønsker å kjøpe en salongrifle som treningsvåpen. Problemet er at den ikke skal brukes som jaktvåpen eller treningsvåpen til jakt.

Jeg er medlem i en dynamisk skyteklubb der jeg konkurrere med både pistol og rifle, type AR-15.

Klubben jeg er medlem i har ingen gren for 22lr.

 

Jeg ønsker å kjøpe en 10/22 som treningsvåpen til dynamiskrifleskyting, men da jeg ikke har jegerprøven eller er medlem i en klubb som skyter 22lr er jeg usikker på om "treningvåpen for dynamiskrifle" er gyldig grunn?

 

Jeg har prøvd å finne argumentasjon i regler og lover for/mot innkjøp av 22lr til dette bruket, men klarer ikke finne noe spesifikt.

 

Er det noen her inne som kan gi inputs rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Per dags dato finnes det ingen mulighet til å kjøpe 22LR rifle til DSSN, men iflg. styremøtereferatene har POD signalisert at både IPSC Minirifle og Classic vil bli godkjent som ervervsgrunnlag så snart DSSN får gjort ferdig sin "politisikre" oversikt over de ulike divisjonene og våpentypene i forbundet.

 

Hvis du har en AR så er enkleste løsning å kjøpe et 22-kit (CMMG/Stag), men hvis du må ha en 10/22 er jegerprøve eneste mulighet.

Link to comment
Share on other sites

cmmg boltkit til org pipa, evnt en ny upper med riktig riflestigning (jeg liker sistnevnte) Du kan få 10/22 løpet tilpasset AR'en, så da er du halveis i ønsket ditt? ;)

 

Klubben din bør? ha minirifle på programmet nå som det jo faktisk er ordnet fra ipsc sin side, men som Jaa sier, det er ikke erverv (enda)

Link to comment
Share on other sites

identisk 22 upper som den du skyter stevner med.

Med 223/556 løp eller få børsemaker til å tilpasse ett bra 10/22 løp og bruk cmmg settet i det.

Blir ikke ett eget våpen, men blir jo best mulig til billig trening.

Ser egentlig ikke helt greia med å skulle bruke en vanlig 10/22 for billigtrening til Dssn da ingenting er likt.. utenom å stikke magasinet opp der.

Ma ha det så identisk som mulig for bra trening.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg benytter denne tråden til og stille et spørsmål også. Min situasjon er at jeg har 6 jaktvåpen så garderoben er full.Det ene våpenet er ei 22 boltrifle som jeg bruker så og si kun til og trene skyting med på blink før jakta. Kan jeg få tatt den vekk fra jaktgarderoben slik at den står som en 22lr til trening slik at jeg frigjør en plass i jaktgarderoben og kan kjøpe meg nytt jaktvåpen jeg har lyst på? Brukte 22lr til kråkejakt helt frem til jeg fikk meg 17HMR så nå blir det som sakt kun et treningvåpen for meg.

Link to comment
Share on other sites

22 lr kan brukes til jaktet, njff medlemskap og/eller klasseføringskort holder ofte til erverv.

Hvis ikke må du dokumekntere stevnedeltakelse. Dette er jo også god trening til jakta.

 

Til DFS er det vel stort sett krag, mauser eller 200str som kan erverves. Medlemskap og ev stevnedeltakelse dokumenteres ved erverv.

 

Edit: Faens autokorrektur det skal selvfølgelig være jaktfelt ikke jaktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...