Jump to content

Sauer 202 - diverse tanker/spørsmål


OptiBond FL

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid tenkt tanken om anskaffelse av en systemrifle. At det nå kommer en "våpengarderobe" gjør ikke saken mindre aktuell. Av de aktuelle systemvåpen på markedet, er det Sauer 202 som i mine øyne virker å være det mest hensiktsmessige kjøpet - fra et teoretisk ståsted. Denne tråden SKAL handle om Sauer 202,- (hold andre systemvåpen utenfor.)

 

Det er skrevet mange lange tråder om Sauer 202, spesielt på sluttstykket. I denne tråden vil jeg berøre noen spørsmål/tema jeg sitter med - etter å ha fulgt "debattene" de siste 4 årene, både her og på sluttstykket. Med fare for at mine spørsmål har vært tatt opp av andre tidligere,- beklager hvis enkelte tenker "nok en SAUER tråd...."

 

1) Sauer leverer stadig flere av sine våpen med en eller annen polymer-coating. Det går jo knapt å få en "standardmodell" uten denne coatingen snart. Dette stiller jeg herved spørsmål ved. Hvor slitesterk er er dette "belegget"? Jeg formoder at dette "belegget" relativt raskt slites bort på de deler av metallet som utsettes for friksjon. (Eksempelvis innvendig i låskassen o.l., for ikke å snakke om når man skraper løpet borti noe.) Da er vel mesteparten av poenget borte. Klarer man å holde krinkler og kroker i avtrekk/låskasse fri for rust, klarer man det utvendig på pipa også.

 

2) Hvor korrosjonsbestandig mener dere vanlige (ikke-polymerbehandlede) Sauer våpen er, sammenlignet med CrMo våpen av andre fabrikat?

 

3) Lettmetallskassen til SAUER 202.(de som leveres med lettmetall) Denne kassen er selve kjernen i våpenet, som "alt" er skrudd fast på. Enkelte har hatt noe problemer ved festing av basene til kikkertsiktet - gjengene på skruehull er ikke sterke nok. Hva da med den delen av låskassen som løpet festes i?? Her vil det vel også stadig bli slitasje når løp monteres/demonteres. Hva med stivheten på kassen?

 

Vil gjerne høre hva andre, med teoretisk/praktisk kunnskap om Sauer 202, har å kommentere med hensyn til punktene ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke har fått andre svar, så skal jeg våge meg frempå. Selv om min Sauer-erfaring begrenser seg til årene 96 til 98, og det er jo en stund siden.

 

Hvordan slitestyrke på det belegget er vet jeg ikke. Jeg husker derimot at jeg ble litt skuffet over at min Sauer rustet såpass fort, men det kan jo hende jeg hadde for store forventninger og for liten erfaring. Etter at Saueren ble solgt jaktet jeg i mange år med en gammel Sako Forester, og den rustet ikke lite lett.

 

Jeg hadde ikke problem med skruehulllene til montasjen. Derimot var den aller første Saueren jeg fikk fra Landrø levert med ferdig ødelagte gjenger den klemme-mekanismen som holder pipa på plass i låskassa. De prøvde seg såvidt med at det var jeg som hadde dratt til skruene for hardt, men ga seg fort. Så da fikk jeg en ny låskasse som jeg ikke hadde problemer med den korte tiden jeg hadde den.

 

Forøvrig var jo Saueren en fin børse, med et bedre pistolgrep enn jeg har kjent på noen annen rifle. Jeg solgte den av ren nød, og dessuten syns jeg hele tiden at den var "for fin" for mitt bruk, sånn at det var med tungt hjerte jeg overnattet i telt med dårlige forhold for puss etter en regntung jaktdag. Etter at jeg kjøpte min har det kommet relativt sett billigere Sauere å få kjøpt, så det kan jo hende "for fin"-følelsen hadde vært mindre påtrengende med en slik.

 

Jeg har aldri seriøst vurdert noen Sauer igjen, selv om det har vært mulig. Skal jeg ha rifle i det leiet igjen blir det en som begynner på B.. Og det blir det snart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for din erfaring "Ulf". Har selv en Sauer S/S hagle fra 1991. Nå har jeg passet veldig bra på denne hagla, og brukt den lite (som ny), men mitt inntrykk er at den tenderer til å ruste bare det meldes lavtrykk. Lurer derfor på om dette gjelder Sauer generelt - at de har et rustproblem med vanlig ubehandlet/blånert stål generelt, og at det b.l.a. er derfor de "pakker" stadig flere rifler inn i "plast".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 Outback Norway som i utgangspunktet er i 9,3X62 med et rusthindrende belegg.

Men jeg bruker den aller mest med et jaktmatchløp i 6,5X55 som er blånert. Jeg har ikke merket noe problemer med at det ruster selv om jeg jakter i dårlig vær på vestlandet.

Men jeg drar jo over med litt olje en gang i mellom. :wink:

 

Men alt ruster jo mer eller mindre, det er jo ikke syrefast stål i disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser på brukernavnet mitt er jeg i besittelse av en sauer 202 outback i cal 3006, dette er en rifle jeg er veldig fornøyd med, rifla har svært god presisjon som de fleste sauer rifler, og belegget har ikke løsnet på de fire årene jeg har brukt den på jakt, når det gjelder låskassa er denne laget i duralaluminium som skal være veldig sterk, og husk at her låser sluttstykket i løpet og ikke i låskassa så der er ingen påkjenning på kassa. på de nyere modellene er det ferdige baser med spor for montasje i låskasseprofilen så der trenger du ikke bekymre deg for baseskruer, ellers tror jeg sauer hadde ordnet opp på en grei måte hvis noen av de problemstillingene du nevner hadde oppstått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202, og ja den ruster, men min erfaring er at den ruster omtrent like lett som alle blånerte kasser Det er viktig at den blir oljet før turen ut i regn, selv sprayer jeg den ned med balistol olje etter at jeg har vært ute. Aluminiumskassen kan fås med utfreste Weaver baser, dersom en ønsker en slik kasse, og ikke vil lime basene.

Det er ikke noe spesielt problem med rust på stålkassen heller dersom enn gjør dette riktig, men "tørre" kasser ruster, det stemmer. Jeg bruker å ha med et lite Outer pussesett dersom jeg ikke reiser hjem i jakta.

Link to comment
Share on other sites

 

1) Sauer leverer stadig flere av sine våpen med en eller annen polymer-coating. Det går jo knapt å få en "standardmodell" uten denne coatingen snart. Dette stiller jeg herved spørsmål ved. Hvor slitesterk er er dette "belegget"? Jeg formoder at dette "belegget" relativt raskt slites bort på de deler av metallet som utsettes for friksjon. (Eksempelvis innvendig i låskassen o.l., for ikke å snakke om når man skraper løpet borti noe.) Da er vel mesteparten av poenget borte. Klarer man å holde krinkler og kroker i avtrekk/låskasse fri for rust, klarer man det utvendig på pipa også.

 

 

3) Lettmetallskassen til SAUER 202.(de som leveres med lettmetall) Denne kassen er selve kjernen i våpenet, som "alt" er skrudd fast på. Enkelte har hatt noe problemer ved festing av basene til kikkertsiktet - gjengene på skruehull er ikke sterke nok. Hva da med den delen av låskassen som løpet festes i?? Her vil det vel også stadig bli slitasje når løp monteres/demonteres. Hva med stivheten på kassen?

 

Vil gjerne høre hva andre, med teoretisk/praktisk kunnskap om Sauer 202, har å kommentere med hensyn til punktene ovenfor.

 

Stivheta i kassa er ikke noe å tenke på da bolten låser direkte i løpet

Alukassa er en smule mindre silkemyk i repeteringen

Belegget virker adskillig mere slitesterkt enn vanlig blånering

Der løpet festes er det fettfritt metall mot metal og slik må det være for å få de repeterbare passningene som skal være.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hvis det er slik at denne ilaflon coatingen er like sterk som vanlig blånering,- går det vel greit. Så for meg at det kanskje var et eller annet teflonbelegg. (Teflonstekepanner har som kjent ikke samme holdbarhet som de laget av jern, i alle fall ikke de jeg har svidd i stykker... :D )

 

Tenker meg en 202 med synt. skjefte, stål kasse, ilaflonbehandlet, match avtrekk, og litt tungt løp (19mm diam. løp.)

 

Kan man bestille/plukke/sette sammen rifla med de komponentene som finnes til 202? Noen som har en "prisliste" for de ulike delene? (Må vel ta utgangspunkt i en syntet classic, og trekke fra/legge til de komponentene som ønskes)

 

Lager shultz and larsen løp til Sauer 202? Prisen på disse løpene?

Link to comment
Share on other sites

Pris på piper

 

http://www.vapensmia.no/siv/produktgruppe.php?gruppe=Våpen/piper

 

Så vidt jeg vet er det kun orginalløp som leveres med slikt belegg fremstokken er i utgangspunktet for grunn i løpskanlen til å få nedi ett baneløp uten å frese bort masse

 

Er dette pipeemner laget av Shultz and Larsen,(halvfabrikata), som så er borret opp/ tilpasset Sauer 200/202 av Våpensmia?

 

Hvor tykke piper er det plass til i en Sauer 202 i utgangspunktet da, eksempelvis montert i et synt. skjefte eller jaktmatch skjefte? (Forskjell her??)

 

15mm for std og 17mm for magnum i vanlig skjefte.

Opp til 22mm i Jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om våpensmia el andre som har løp til 202 i 9,3*6`2? Evt pris?Tenker da ikke originalløp til 6000, men noe billigere :D

 

S&L har 9,3x62 løp som passer til Sauer 202. Mener disse løpene koster ca 4000.

 

Vet du om disse har mulighet for åpne sikter slik som de originale?

Link to comment
Share on other sites

15mm for std og 17mm for magnum i vanlig skjefte.

Opp til 22mm i Jaktmatch.

 

Vi det si, at dersom jeg har tenkt å ha et tykkere løp enn 15mm i en medium 202 kasse,- blir jeg enten nødt til å kjøpe jaktmatch eller "spikke i stykker" forskjeftet på de resterende modellene?

 

Hva med våpenet som het(er) Team Sauer XT? Ble/blir ikke den levert i synt skjefte med et noe tykkere løp enn "standard" løpene??

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

15mm for std og 17mm for magnum i vanlig skjefte.

Opp til 22mm i Jaktmatch.

 

Vi det si, at dersom jeg har tenkt å ha et tykkere løp enn 15mm i en medium 202 kasse,- blir jeg enten nødt til å kjøpe jaktmatch eller "spikke i stykker" forskjeftet på de resterende modellene?

 

Hva med våpenet som het(er) Team Sauer XT? Ble/blir ikke den levert i synt skjefte med et noe tykkere løp enn "standard" løpene??

 

Anyone?

 

Jeg kjøpte en 202 Outback Norway i 9,3X62.

Ønsket senere å kjøpe et jaktmatchløp i 6,5X55 til det samme geværet. Fikk da beskjed av Landrø at det ville gå fint, fordi 9,3 løpet er omtrent like tykt utvendig som jaktmatch i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

15mm for std og 17mm for magnum i vanlig skjefte.

Opp til 22mm i Jaktmatch.

 

Vi det si, at dersom jeg har tenkt å ha et tykkere løp enn 15mm i en medium 202 kasse,- blir jeg enten nødt til å kjøpe jaktmatch eller "spikke i stykker" forskjeftet på de resterende modellene?

 

Hva med våpenet som het(er) Team Sauer XT? Ble/blir ikke den levert i synt skjefte med et noe tykkere løp enn "standard" løpene??

 

Anyone?

 

Jeg kjøpte en 202 Outback Norway i 9,3X62.

Ønsket senere å kjøpe et jaktmatchløp i 6,5X55 til det samme geværet. Fikk da beskjed av Landrø at det ville gå fint, fordi 9,3 løpet er omtrent like tykt utvendig som jaktmatch i 6,5.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Jaktmatch Landrø selger har de fått Sauer til å modifisere til det norske markedet.

Så løpet som sitter på Jaktmatchen i 6,5mm på 55cm som er på 17mm ved munningen. Det er et medium-heavy barrel på samme måte som 9,3. Dette er gjort for å få ned vekta så den kan gå under 4,5kg's grensa på jaktfelt. (Noen som har fått til dette?). Sauer leverer orginalt Jaktmatch med 19mm! 60-67cm løp. Dette er samme løp som sitter på STR'n om du har 19mm.

 

Og om du har 15mm og vil gå for 17mm må det tas litt ut av stokken for å få plass.

Har en kompis som har 22mm! i vanlig skjefte. Er ikke veldig mye igjen av skjefte da...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hvis det er slik at denne ilaflon coatingen er like sterk som vanlig blånering,- går det vel greit. Så for meg at det kanskje var et eller annet teflonbelegg. (Teflonstekepanner har som kjent ikke samme holdbarhet som de laget av jern, i alle fall ikke de jeg har svidd i stykker... :D )

 

Tenker meg en 202 med synt. skjefte, stål kasse, ilaflonbehandlet, match avtrekk, og litt tungt løp (19mm diam. løp.)

quote]

 

Den ilaflon belegget er ikk veldig slitesterkt. I år har jeg brukt rifle aktivt og det synes. Riper ganske lett synes jeg. Skal ta et bilde og vise deg.

 

Men uansett er jeg kjempefornøyd med rifla selv om den blir ripete og slitt. Har kjøpt den til å brukes, ikke pynte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt meg en sauer 202 jaktmatch i 6,5x55.

Planen er å bruke den til jaktfelt og langhold.

 

Er derfor på utkikk etter en montasje eller skinne med tilt som passer sauer 202.

Vet at US optics selger en som passer 200 str. Men den passer vel ikke 202?

 

Har eaw eller noen andre en skinne med tilt?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål fra en lite våpenkyndig kar:

 

Hvordan er det med montering av lyddemper på Sauer 202? Det ser ut som om de fleste løpene er for tynne og leveres med åpne sikter som standard. Hvilket løp bør velges for at montering av lyddemper skal gå greit? :roll:

 

Sauer 200str er en drøm å skyte med og en 202 ville trolig passe meg utmerket, men det betinger lyddemper...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...