Jump to content

Import av håndvåpen?


HenrikMagnum

Recommended Posts

Hva lurer du på?

 

Jeg har kun erfaring med danmark. Det var veldig greit. Sende kopi av søknad til Hunters House. De søkte om eksporttillatelse fra lokalt politi. Så dro jeg ned og henta våpenet. HH fyllte ut søknaden og jeg søkte selv om transporttillatelse igjennom sverige (kjørte bil). Stoppet innom tollen på Svinesund og fortollet den der, så sendte de papirene til mitt lokale våpenkontor som utstedte våpenkort noen uker etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Selger må ordne med eksportlisens. Ut av Danmark er det vel 50.- eller noe, ut av Sverige ca 700.-

Du trenger en godkjendt norsk kjøpstilatelse som dem søker på. Så den sender du/mailer til selger.

 

Kjører du fra Danmark gjennom Sverige må du stoppe ved grensa, så må du stoppe på norske grensa og vise våpen og papirer. Betale eventuell moms.

Så er det bare å tute og kjøre, våpenkortet kommer i posten :D

 

Noen våpenkontor sier du trenger 2 eksemplarer av ervervstilatelsen. Hvorfor aner jeg ikke, er ikke noen som har brukt dem enda når jeg har importert våpen. 2 fra Sverige og 3 fra Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Har du husket valuttakurs når du sammenligner priser ? Du betaler ca. 130 NOK for 100 DKK.

 

Det er fortsatt mye som er billig på hunters, men det er også mye som er tilnærmet likt og til og med dyrere. Så her må man passe på :)

 

Posten er ryddet etter korreksjon av Lindskog under. Takker!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite unntak her er om du er utenfor landet i mer enn 24 timer så kan du ta med ting&tang opptil 6000,- (totalt, ikke pr. gjenstand). Så man kan finne mye fint brukt opptil 6k og slippe å betale dobbelt mva (siden de ikke får trekt av dansk mva på brukte ting). Også noe å tenke på for nytt ekstrautstyr. Da er det 6k fratrekt dansk mva.

 

Tipper det var dette du tenkte på når du skrev "det avhenger av prisen..." Ken Adams :)

Link to comment
Share on other sites

På den pistolen jeg ser på er pris i Danmark med mva kr. 12.500, Norge kr.21.500.

Med dagens kurs (1,28) er prisen i Danmark 16.000 nok.

Mva er mer eller mindre det samme.

 

Selvsagt er timingen i forhold til kurs maksimalt dårlig nå.

 

Kom forresten over denne:

http://huntershouse.dk/kat669-Smith-Wes ... Match.html" target="_blank

 

Noen som har prøvd denne typen grep på revolver?

Link to comment
Share on other sites

Ja, da begynner det å lønne seg å ta turen. Husk at de skal ha 50 DKK i bankgebyr og 800DKK i frakt om du ikke henter det selv. Henter du det selv må du ta med reisekost i beregningen om du ikke tilfeldigvis er i kjøben av andre årsaker eller tar det som en "helgetur med famlien" :)

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man har en søknad godkjent fra politiet , er det bare å ta kopi av den og sende til hunters?

 

Mener å ha lest at man må skrive på Iimport et eller annet" på søknaden når man søker, hvordan blir det når man har en godkjent søknad?

 

Så man trenger ikke søke norsk politi om importtillatelse til Norge?

 

Hvis det er 700,- for transporttillatelse gjennom sverige så er det ikke gunstig å kjøre ned dit selv.

Hvor får man forresten fikset transporttillatelse?

 

Ble mange spørsmål, men mange fine brukte smith til salgs der som fristet.

Men muligens litt høy pris på noen av dem, men er ikke så mange til salgs i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Rart.. dette fikk jeg i mail for 2 måneder siden:

 

"Mail venligst et A4 scan af din tilladelse. Med din tilladelse, kan vi søge en

udførselstilladelse. Når vi har den, kan vi sende eller våbnet kan afhentes.

(husk billedlegitimation ved afhentning)

 

På nye sager fratrækker vi momsen (20%) som så skal betales til til det Norske

Toldvæsen. Vi har det problem, at vi ikke kan fratrække moms på brugte sager.

Hvis du afhenter våbnet her, kan den indføres momsfrit til Norge, når beløbet

er under N.kr. 6.000,- når du har været i Danmark i mere end 24 timer.

Papir er taknemmelig, men der er naturligvis grænser for hvad der går.

Bankgebyr 50,-. Forsendelse 800,- i to pakker over Sverige.

 

Beløbet bedes overført til: (i danske kroner)

Danske Bank, Holmens Kanal 2, 1092 Copenhagen K.

IBAN: DK693 000 000 169 3336 • SWIFT-BIC: DABADKKK

Med venlig hilsen Carsten"

Link to comment
Share on other sites

Det er 25% moms, men hvis du ser på Danske priser som allerede har 25% moms lagt på så er det 20% du skal trekke fra den for å få prisen uten moms. Mulig det er det du tenker på?

 

Lindskog, sist jeg sjekket er det vel 25% dansk moms som skal trekkes fra og 25% norsk moms som skal legges på også....?

Eller har de endret moms-satsen sin....?

Link to comment
Share on other sites

Matte er vanskelig. :winke1:

 

Jeg trodde forklaringen min var grei, men Domino forklarte det enda enklere nå.

 

Det er altså forskjell på å legge til og å trekke fra. Ja, momsen er 25%, så ja, det er 25% moms som skal trekkes fra. Men for å trekke fra 25% moms på et beløp som allerede er inkludert moms, så er det 20% du må trekke fra dette totalbeløpet for å få prisen uten moms. Hvis du trekker fra 25% på totalbeløpet som er inkludert moms så blir det feil.

 

Pris uten moms er kr. 100,-

100,- pluss 25% moms er 125,-

Totalbeløpet inkludert moms er 125,-

 

Totalbeløpet inkludert moms er 125,-

125,- minus 25% er 93,75,-

Det er altså feil

 

Totalbeløpet inkludert moms er 125,-

125,- minus 20% er 100,-

Det er altså riktig

 

For å fjerne 25% moms fra et totalbeløp inkludert moms så er det 20% du må trekke fra totalbeløpet.

Link to comment
Share on other sites

Relevant bestemmelse hos DFDS:

 

Passasjerer må overholde alle gjeldende lover og internasjonale konvensjoner om transport av farlig gods eller bagasje.

 

Gods/varer eller bagasje som kan føre til betydelig ubehag for andre passasjerer eller mannskapet, eller kan true sikkerheten til skipet, mennesker eller gods/varer, må ikke medbringes ombord. Det er derfor ikke tillatt å medbringe farlige eller støtende våpen, eksplosiver eller narkotika, kanner med drivstoff (bensin/dieselkanner), eller lignende. Maling, kjemikaler og relaterte produkter er også ansett som farlig gods/varer, og er derfor ulovlig om bord på DFDS Seaways.

 

Enhver passasjer som ikke overholder bestemmelsene vil bli nektet ombordstigning, og ingen refusjon vil bli gitt.

 

Vi er også berettiget til, av sikkerhetsmessige årsaker, å be om visitering av passasjerer og inspisere deres bagasje.

 

Passasjerer som har behov for at DFDS Seaways frakter farlig gods/varer eller bagasje for dem, må forespørre dette skriftlig, og oppgi all nødvendig informasjon. Det er viktig at du informerer oss ordentlig om hvilke eventuelle tiltak vi må iverksette for å håndtere godset/varen eller bagasjen på riktig måte.

 

I tilfeller hvor farlig gods/varer eller bagasje har blitt lastet ombord uten at vi har fått kjennskap til det, kan vi losse av, ufarliggjøre eller ødelegge godset/varene eller bagasjen, uten at vi har ansvar for å kompensere for ødeleggelsene eller tapet av godset/varene eller bagasjen. Det samme gjelder (selv om vi har kjennskap til at godset/varen eller bagasjen er av farlig karakter) hvis det ved et senere tidspunkt vil utgjøre en så alvorlig fare for skipet, at det er ansvarsløst å beholde det farlige godset/varen eller bagasjen om bord. Hvis godset/varen eller bagasjen har forårsaket skade eller tap, skal du betale erstatning hvis du, eller en person som du er ansvarlig for, har forårsaket skaden eller tapet ved feil eller forsømmelse.

 

Kjøretøy som inneholder IMO klassifisert farlig gods kan kun fraktes i samsvar med de reglene som er beskrevet i DFDS Seaways generelle sjøfarts transportvilkår (Nordsjøens Frakt og Transportvilkår), jfr. seksjon 21 nedenfor.

 

Kjøretøy med tillatelse har lov til å frakte max 47 kg gassflasker. Under overfarten må flaskene være avkoblet eller avskrudd.

 

Send dem en mail og spør; det verste de kan gjøre er å si nei...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...