Jump to content

Merkel 200E - et par spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Er i haglekjøpemodus og ser litt rundt på bruktmarkedet. Beretta halvautoen egner seg mer som anker enn som jaktvåpen for meg, så har gått lei av skiten...

 

Har klådd på mye rart opp gjennom årene, men kommer hver gang tilbake til ett merke, Merkel. Av en eller annen grunn virker det som om de passer meg alle sammen. Kanskje noe følelse fremfor fornuft, men de gangene en med peiling har sett på når jeg har "montert" hagla, har de sagt at den bør jeg ha. Når jeg i tillegg har stor sans for gamle varianter av dem, blir det etter alt å dømme en slik.

 

Men, de koster gjerne litt skjorte, i hvert fall de som er i god stand og har løpene oppå hverandre. Har etter hvert kastet et par skråblikk bortpå sideliggere, som faktisk virker en god del rimeligere. Denne typen har jeg null erfaring med, annet enn at en kar på Børselars mente at den passet meg perfekt da jeg prøvemonterte der.

 

Det jeg da lurer på er hvordan sideliggere funker praktisk med tanke på fuglejakt. For en som ikke har all verdens tid til trening og ikke jakter for mye, kan det være en fordel å prøve sideligger? Er vel mest smak og behag, kanskje, men hvorfor velger mange (eller, det er vel ganske få i dag) sideligger fremfor over/under?

 

Hva med en slik, feks?: http://borselars.no/bruktvapen/hagle/hagle-simpson-souhl-side-by-side-kaliber-16-0

 

Simson er vel en "billigvariant" av Merkel, har jeg forstått, men det er vel ikke noe ræl uansett? Kaliber bryr jeg meg ikke særlig om, men jeg synes det er kjekt med noe smekrere enn hva 12'ere er. Berettaen min er feks i 20/76. Liker det kaliberet. 16 har i grunn alltid føltes interessant, så hvorfor ikke?

 

Ny hagle gidder jeg ikke vurdere. Hagle er i utgangspunktet forferdelig uinteressant for min del, og jeg gidder ikke kaste bort bøtter med tusenlapper på noe nytt med kvalitet. Brukt kvalitet til en billig penge er vel i grunn det eneste jeg har lyst på, og noe annet enn Merkel/Simson er uaktuelt. Vet jeg kommer til å angre dersom det blir noe annet! Selvsagt er det "haugevis" med Berettaer, Sabattier, med flere, med god kvalitet, men sånn er nå saken. :-)

 

Jeg kjøper ikke BMW om jeg vil ha Audi heller... ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter krigen blei vel det meste av våpenproduksjonen i Suhl slått sammen under Thälemann Werke (dere får unnskylde tysken min), men simson blei videreført som egen produksjon en god stund. Sauer og merkel fra etterkrigstida bør altså være det samme, mens simson ihvertfall en stund kjørte sitt eget løp.

 

Dette er fritt etter dårlig hukommelse.

Link to comment
Share on other sites

Sauer og merkel fra etterkrigstida bør altså være det samme, mens simson ihvertfall en stund kjørte sitt eget løp.

 

Dette er fritt etter dårlig hukommelse.

 

Sauer og Merkel fra etterkrigstida er ikke det samme. Våpen som er merket "Sauer & Sohn Suhl" ble produsert på Merkel-fabrikken i øst, mens "Sauer & Sohn Eckernförde" ble produsert i Vest-Tyskland i Eckernförde.

 

Ernst Tählmann Werke (Merkel) produserte litt forskjellig: http://www.mz-und-simson.de/simson/geschichte.html

 

Generelt høy kvalitet på tyske våpen, men etterkrigstidens våpen fra Merkel-fabrikken varierte litt i kvalitet. Enkelte våpen holder god kvalitet og enkelte våpen holder høyeste kvalitet.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en 16/70 s/s buhag suhl i mange år, i tillegg en sauer suhl 16/70. Kjempegode våpen som absolutt er å anbefale. begge har vært brukt i over 60 år og det finnes nesten ikke mekanisk slitelse på de, vedlikeholdet har også vært bare helt ordinært.

Link to comment
Share on other sites

Takker for fine svar. Må nok klå litt når anledningen byr seg. Må bare lete litt under madrasser, i bukselommer og i sofaen etter kroner, da jaktbilen ble/blir nesten dobbelt så dyr som budsjettert! Må nok drøye det noe, dessverre! Kan jo sende inn en søknad først, i det minste. Tar "bare" åtte, ti uker her...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg levert søknad på kaliber 16/70...

 

Jeg bare VIL være litt sær og gå mot mainstreamkalibrene i blant! Er et par o/u-alternativer på Finn.no for tiden, men får se. Det dukker jo opp alternativer fra tid til annen uansett.

 

Har lagt meg på o/u, for det er jeg kjent med fra før, selv om en s/s muligens har litt mer stil.

 

Det mest sikre er at det blir gammel Merkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har man vært og hentet det gamle vidunderet. :-)

 

Var litt nervøs for at det var noe gammelt oppbrukt noe. Tross alt er den fra 1957 (kjøpt 1959), og den har vært mye brukt opp gjennom årene. Prisen skulle også tilsi at det var mer et oppussingsprosjekt enn "plug-and-play-børse". Ga 5 000,-. Men, børsa så jammen flott ut. Bedre enn forventet. Tenkte før jeg reiste at jeg nok må bruke vinter og vår på å få pusset den ned. Tenk om den også var slarkete etter all bruken? Men nei, utrolig tight og fin. Ingen tegn til slark. Blank i løpene (litt slitasje i nedre løp). Dette ser jo lovende ut. :-) Synes i hvert fall at den er verdt prisen foreløpig.

 

Bare for å understreke: Det er kaliber 16/70 og det er 1/1 og 1/2 trangboring. Har vurdert å få børsemaker til å bore opp til 3/4 og 1/4, men det får være slik det er inntil videre. Må si jeg synes hagla er veldig pen i det kaliberet. :-)

 

Men, jeg klarer vel ikke la være å pussel litt... Tross alt er det jo noen merker i treverket. Nettskjæringa er noe slitt, men ikke borte. Kan vel friskes opp noe med nålefil eller lignende. Ellers er blåneringen noe slitt et par steder.

 

Fikk med 80 blypatroner og et futteral og.

 

Her er vidunderet:

2015-12-05%2021.32.21_zpsczqxbcs1.jpg

 

2015-12-05%2021.31.59_zpsshwrgec3.jpg

 

Kolbekappen er vel ikke original, vil jeg tro.

 

Men en ting lurer jeg på. En tommelfingerregel er at man skal legge kolben på innsiden av albueleddet, og da skal ytre ledd på pekefingeren akkurat gå om avtrekkeren. Gjelder dette også hagler med to avtrekkere? Det passer ganske bra på bakre avtrekker, men den fremre blir da litt langt frem. Det er ikke mye, så jeg vet ikke om det har noen praktisk virkning. Burde kanskje skifte kolbekappa til en tynnere en? Hagla virker ellers helt perfekt til meg, som antatt. Det virker nemlig som om alle Merkel'er er laget spesielt til meg, av en eller annen grunn. Det har blitt noen heftige "monteringer" i kveld, og børsa sitter som et skudd. Den gjør faktisk det fra begge sider. Kolben er nesten helt rett, så den kan faktisk brukes som linkshagle også. Litt bedre er den dog på høyresiden på grunn av kinnkappa.

 

Siden jeg fikk med skudd, tror jeg jammen jeg tar en aldri så liten skogstur med boffen i morgen om det ikke har fryst på. 7 pluss og sørpeføre nå, men om det er en minus på morraskvisten, ryker potene på boffen, og støkkjakt er håpløst på potetgullføre...

 

Og en annen ting, det sitter jo igjen to trebiter når jeg tar av forskjeftet. Skruene som sitter der ser mer ut til å være til pynt, men det er vel de man skrur ut for å få av dem. Er det egentlig meningen at man skal skru dem av noen gang? Kan bli en utfordring å finne skrutrekker som passer til dem. Kunne jo vært kjekt å kunne tatt dem av i forbindelse med oljing av treverket.

 

Og en tredje ting... Hvilken avtrekker er til nedre, og hvilken er til øvre løp!? Glemte å spørre selgeren om det... For øvrig en veldig hyggelig kar fra et par mil sør for Hønefoss. Det var også han som kjøpte hagla ny, så det har jo bare vært èn eier på den. :-)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fin børse! Har en lik i 12 og en kombi mod. 210 - strålende fornøyd med begge.

 

Dersom du skal fikse nettskjæring ville jeg droppet nålefilene og handlet inn et par skjær fra Dem Bart eller liknende. De koster et par hundrelapper, men reduserer risikoen for å ødelegge nettskjæringen betraktelig. Særlig med den tette linjeavstanden du har der er det ryddig med ordentlig verktøy.

 

Jeg har bare tatt av treverket som er skrudd fast i løpene én gang da jeg gav kombien en overhaling. For å få ut skruene filte jeg en skrutrekker slik at den såvidt gikk inn i sporet om jeg dunket forsiktig på den. Om du er interessert kan du jo titte i tråden jeg laget (men aldri fullførte) her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=76678

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. :-)

 

Litt greit å vite hvilken avtrekker man skal bruke om det blir litt avstand til fuglen når den letter.

 

Har tittet på tråden din Nygaard. Ble seende veldig bra ut! Min er nok mer slitt en denne, så det hadde ikke gjort noe å sette i gang et lite "prosjekt oppussing". Ellers er det nok bedre å få tak egnet nettekjæringsverktøy, ja. Det er ganske tynne striper det er snakk om her. En liten kniv blir fort for grovt. Det samme med nålefil. Ser ut som om det kan bli et fint vinterprosjekt i hvert fall. :-)

 

Man må vel gjennom Woodstock-tråden (en av de aller beste trådene noensinne her på Kammeret!) for å få inspirasjon og tips!

 

Men hva med baskylen og andre detaljer i stål? Det er jo ikke som nytt det heller. Pusse pent med fin stålull? Livredd for å ødelegge gravyren!

 

Har ellers lyst til å demontere enda mer for å se på mekanismen og evt olje/pusse der. Får se om jeg tør. Tross alt ser det ut til at alt funker perfekt slik den er nå.

Link to comment
Share on other sites

Flott at du likte prosjektet mitt :)

De (to) gangene jeg har kjøpt eldre Merkler har de fått en tur innom børsemaker for demontering, en kikk i mekanismen og polering av blanke ståldetaljer. Jeg vet ikke hva han har gjort, men det har kostet omtrent 500 kroner og gitt flotte resultater.

 

Om du skal handle inn nettskjæringsverktøy trenger du et håndtak og et skjær i gradering "fine". Denne kombinasjonen har fungert helt fint for meg 98% av tiden og er din for ca 150 kroner + porto.

 

Om du får skrapt sammen et par hundrelapper til vil jeg definitivt anbefale et skjær i "coarse" og et verktøy for hjørner i tillegg. Du klarer deg fint uten, men det gjør jobben litt enklere.

Link to comment
Share on other sites

Ble passe forbannet på meg selv i går...

 

Da det var meldt gode forhold for jakt, måtte jeg nesten ta med bikkja og hagla og ta en liten tur. Tenk om debutturen kunne ende med tiur! Og grunnen til at jeg ble forbannet på meg selv, er at jeg nettopp burde hatt med meg en slik hjem! Bikkja fant meg et digert beist og dyttet den ut i helt åpent terreng på ca 30 meters hold før den tok til vingene. Opp med hagla, men skjøt jeg? NEI! Syntes muuuligens det var litt langt hold, men etter å ha skrittet opp, var det jo ikke det. Må snart lære meg til å trykke på avtrekkeren... Dette var tredje gang i høst jeg ikke har skutt når jeg burde ha gjort det. Har bommet to ganger i tillegg, så med et snev av dyktighet, burde jeg hatt hele fem tiurer i fryseren.

 

Og dette var den mest irriterende sjansen av dem alle. Kanskje årets siste tur, med drømmehagla og i en mer eller mindre hundreprosentsjanse.

 

Vel, vel... En får bestille litt verktøy og så smått begynne å tukle litt på vidunderet. :-) Kjenner at tuklebehovet har meldt seg nå på tampen av året. Har akkurat plukket Sako Vixen'en fra 1977 i partikler og nærmest sterilisert den før jeg har oljet alt som minner om stål, samt at jeg har klint ned hele stokken med stokkolje. Og mens jeg var i farta, tok jeg ned storebror, som egentlig er lillebror (1980), fra veggen og gjorde samme jobben med den. Den som ikke brukes engang... Og jammen fikk ikke bestefar selv, en Krag M1912 karabin, født i 1918, en aldri så liten runde med stokkolje også. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Merkel er kostbare og flotte saker men det finnes alternativ, AyA Coral, som er ganske så like i utførelse og de er gjerne priset lavere....Hvorfor? 

Er det fordi det er et annet merke eller?

 

Har forsøkt å lese meg litt opp på dette på forum i USA, og der mener vel de som har litt peiling at kvaliteten på kostbare Aya, som en Coral er, skal være like god som på en Merkel. 

 

Det ligger en Coral de Luxe på Finn.no til 15.000.- Nydelig sak. Eier mener den kostet hele 25.000.- når ny i 1983. Og at en tilsvarende nypris nå er 60-70.000.- 

 

Dette er litt oppsiktsvekkende for meg, for samme år, 83, kjøpte jeg ny Tikka M77 som var en skikkelig kvalitetshagle, og mener den kostet ca. 6.500.- På samme tid kostet vel en Winchester 101 Winchoke omtrent det samme. 

 

Var virkelig en Aya Coral de Luxe så mye dyrere? Noen som vet?

 

Edit.

Jeg har nettopp fått handsame en slik Aya, og helt til jeg sjekket den nærmere, tenkte jeg ikke så mye på den. Men alle tilpasninger, stål/stål og tre/stål er virkelig presise. Dette er, så vidt jeg kan bedømme, et virkelig fin laget våpen.

 

 

Edited by samuelcolt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...