Jump to content

Lee Pro 1000


LabRat

Recommended Posts

Hei,

 

Driver å setter opp eit forslag til ladeutsyr til ein kompis og lurer på følgande.

 

Slik eg har forstått det så har Lee Pro 1000 kun 3 stasjoner ?

Det betyr da at ein ikkje kan bruke factory crimp die på denne pressa ?

Korrekt eller har eg misforstått noko ?

 

ha ein fin dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Factory Crimp er en egen die som resizer hylsa samtidig som den krympes, en operasjon som kan size ned kula (for pistolkaliber, factory crimp for rifle er en mer collet-aktig affære). Det sikrer at patronen kamrer, men presisjonen er det ingen garanti for siden kula også kan bli nedkalibrert av en slik die. Det du tenker på er nok en modifisert taper crimp som lee har brukt de siste 10 årene eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

som fulmen sier er den "nye" krympeskulderen i lee seater-diene en slags tapercrimp, men den ser like mye ut som en slak rollcrimp i min øyne.

 

å lade patroner for autopistol og krympe samtidig som kula settes er ikke å anbefale, da skaver du mantel eller bly av kula.

 

revolverpatroner går bedre, ihvertfall om krymperilla på den kual du bruker er bred.

jeg har ladet frontierkuler med ei veldig smal krymperille i 38 special på pro1000 pressa, og det går, men det krever at du jobber litt med justeringa av seater/crimp-die for å få et godt resultat.

 

nå om dagen krymper jeg alle patroner ladet på pro1000 i en enstasjonspresse, det blir litt ekstra arbeid, men det blir bedre slik.

 

en annen ting du må være obs på med pro1000 pressa er at det er endel svikt i ppressa, og at hylser med varierende motstand i size-dien vil gi varierende svikt i pressa, som igjen gir utslag i varierende patronlengde.

problemet kan løses ved å skru size-dien litt lavere enn at den kontakter hylseholderplata, og dermed ta opp svikten slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

er dette ei grei presse å lade både 38 og 357 på..

og er den grei å bytte til 9mm visst ein finn ut at ein vil lade det...

 

noe ekstra som er lurt å kjøpe?

 

skal hente ein 686 hos interarms i mårra å lurte på å røske med meg ei sånn ei...

 

eller bør ein heller kjøpe ei 650 når finanskrisa har rasa fra seg

Link to comment
Share on other sites

er dette ei grei presse å lade både 38 og 357 på..

og er den grei å bytte til 9mm visst ein finn ut at ein vil lade det...

 

noe ekstra som er lurt å kjøpe?

 

skal hente ein 686 hos interarms i mårra å lurte på å røske med meg ei sånn ei...

 

eller bør ein heller kjøpe ei 650 når finanskrisa har rasa fra seg

 

Kjøp med ei Pro1000 presse i 38/357. ( OG LES BRUKSANVISNINGEN NØYE så sparer du deg for senerer Kraftutrykk fra Nordnorge) :lol:

Til 9mm kjøper du heller ei annen presse til.

Ei med plass til 4 dier. Feks ei Dillon SD ( den minste Dillon) eller en 650 :D

Link to comment
Share on other sites

er dette ei grei presse å lade både 38 og 357 på..

og er den grei å bytte til 9mm visst ein finn ut at ein vil lade det...

 

 

Jeg har ikke førstehånds erfaring med Pro1000, men har kompiser som har. Det jeg ser en tenden til er at de er veldig bra sp lange mani ikke bytter mellom kaliber så ofte (eller i det hele tatt) Mrn nå er jo 9mm og 357 såpass nære i størelse at det neppe delegger innstillingene.

Link to comment
Share on other sites

Det er heilt greit å bytte kaliber på ein Pro1000.

 

For å presisere... det er ikke noe problem i seg selv å bytte mellom kalibre på en pro1000, men det kan sette fabrikkjusteringer i selve press ute av "timing" Som da igjen kan føre til problemer med å lade. Spesielt om man skifter mellom store og små patroner.

Link to comment
Share on other sites

Hettemagasinet til Lee er konstruert for å lett deformere/åpne seg ved eventuell hette-eksplosjon, dette for at det ikkje skal bygge seg opp trykk. Det har ingen beskyttande effekt for brukaren, og sjølve eksplosjonen frå hettene må du "face" på mindre enn ein halv meters avstand...

Win og CCI hetter skal visstnok gi den "snillaste" effekten ved utilsikta eksplosjon, og derfor tilrår Lee kun bruk av desse. Fed hetter er derimot kjent for å være i den "hissige" enden av skalaen.

 

Men sjølvsagt brukar vi både Fed og Rem hetter... Då er det er ein god ting å halde hettemagasinet reint, IKKJE fylle 220 hetter i det på ein gong, og bruke vernebriller...

Link to comment
Share on other sites

Nei, ifølge Lee er det "kraften" i hettene som er problemet, de hettene de anbefaler brukt er ikke sterke nok til å splintre plasten som er brukt i hettemagasinet.

Er en av den forsiktige typen kan en jo enklet lage til en skjerm av en tynnplatebit:-)

 

Fra Lees nettsider;

"Users have reported that the primers in the tray of an Auto Prime can explode for various reasons, some of which include: a cocked primer, or an attempt to prime a case which has a primer already in place, or more than one primer on the punch, or priming a military case with the crimp not completely removed. Should an explosion occur, our tests have demonstrated that safety glasses will normally prevent serious injury to the user if CCI or Winchester primers are used, because the explosion is minimal. Other primers, however, can explode with sufficient force to seriously injure the user, or persons nearby. We do not take any position with respect to the quality or performance of primers available on the market. However, only those primers manufactured by CCI or Winchester are recommended for use in the Lee Auto Prime, and when loading those primers, safety glasses should always be used. No other primers should be used with the Lee Auto Prime."

Link to comment
Share on other sites

Det er heilt greit å bytte kaliber på ein Pro1000.

 

For å presisere... det er ikke noe problem i seg selv å bytte mellom kalibre på en pro1000, men det kan sette fabrikkjusteringer i selve press ute av "timing" Som da igjen kan føre til problemer med å lade. Spesielt om man skifter mellom store og små patroner.

 

Mulig eg misforstår eller hadde flaks når me monterte ei slik, men det gjekk i alle fall veldig greit.

Den kom ut av timinga etter montering, men manualen forklarte greit korleis me korrigerte for dette.

Me hadde den og i deler for vedlikehald. Ingen av oss hadde brukt Lee før ( skal vel seiast at eg har brukt ei dillon 550 ei stund )

 

Eg er og ein av dei som innrømmer lett at eg leser manualen grundig før eg begynner. Kanskje til og med før eg får varene i hus :)

 

Dette var ei brukt presse som var satt opp med kaliber 38 og me har no satt den opp for 32 acp utan større problem. Bytta jo ikkje stempel for tennhetter eller noko, men alt var ute likevel.

 

Når det gjelder Federal hetter trur eg nok og at det er pga av at dei er så "mjuke" at dei ikkje er anbefalt. Pro 1000 kan jo lett få litt forkiling av hettemating og med påfølgande smell dersom ein ikkje er forsiktig.

Eg liker hettematinga på min Dillon mykje betre, men noterer at Lee fungerer betre enn eg trudde den skulle.

Ser jo på mi presse at det ikkje skal så mykje til å skade Federal hetter.. må vere veldig følsom ved lading.

Link to comment
Share on other sites

Errr... første presse?

Pakk vekk pro1000, bestil enkeltsasjons presse og ladeboken. Les ladeboken.

 

Har 2 O-presser fra før... Ladeboka har æ hatt i 5 år og den har vært flittig brukt..

 

kjøpte pressa hos Interarms sammen med revolveren.. 1700 ca, var grei pris det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Errr... første presse?

Pakk vekk pro1000, bestil enkeltsasjons presse og ladeboken. Les ladeboken.

 

Hvorfor det :?::?::?:

(gjerne en begrunnelse i første innlegg du kommer med en påstand)

 

Er det ikke bare å bruke en av stasjonen på hylseholderplata til begynne med, så har du en 1-stasjons presse.

Så kan du øke etter hvert som du føler deg trygg.

 

Er`ke sikkert alle er like treneva som deg Høøøggggern :mrgreen:

 

Kjekt å ha ladeboka, men av og til kan det være nok med gode venner og intruksjonboka for å komme i gang.

 

Dessuten kan en spør her inne hvis en står fast på noe.

Her er ingen spørsmål for dumme, eller spørt for mange ganger :D

 

Kjenner mange som kjøpt Pro 1000 som si første presse, gikk flott det, bare å ta det litt med ro til å begynne med.

 

Noen eksplosjoner i hettemagasinet, har jeg bare hørt om, men aldri truffet noen det faktisk har hendt for :D

Link to comment
Share on other sites

Noen eksplosjoner i hettemagasinet, har jeg bare hørt om, men aldri truffet noen det faktisk har hendt for :D

 

 

Har sett resultatet av en eksplosjon i hettemagasin av rørtypen, gipstaket over pressa så ut som om det var skutt på med hagle. Det gikk bra med fyren, bare litt skremt, og han brukte ikke Federal hetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klemt i stykker hundrevis av Federalhetter på mine Pro 1000, men har aldri opplevd at noen av dem har smelt.

Hettene har blitt klemt i alle retninger som det er mulig å klemme, også sideveis, men ingen smell så langt.

Tror nok at sjansen for eksplosjon i tennhettemagasinet er forsvinnende liten, og om uhellet skulle være ute vil jeg anta at det ville få mindre konsekvenser enn om det skjedde i et rørmagasin, á la Dillon.

Briller er uansett en selvfølge når man lader.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å bruke en av stasjonen på hylseholderplata til begynne med, så har du en 1-stasjons presse.

 

Det høres ut som en god idé helt til man innser at man har en Porche på benken og man kjører den som en 2CV. Fristelser er skumle greier.

 

Når det gjelder hetter har jeg satt av 2 i Loadmasteren, begge når jeg prøvde å sette en hette i en hylse som hadde en fra før (Eggum sang at tre er en for mye, men i slike tilfeller er faktisk 2 også det). Smeller som et satan, men har ikke opplevd noen skader. Likevel, Federal-hetter bruker jeg bare til 38spl, de hylsene er så gode at det mater greit. I 9mm gir Federal vesentlig mer forkiling og vrak, der er CCI, Rem og Win vesentlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Noen eksplosjoner i hettemagasinet, har jeg bare hørt om, men aldri truffet noen det faktisk har hendt for :D

 

vel, det har hendt meg.

 

hendelsesforløp:

 

sellier&bellot hylser, som er trange i hettelomma, og i tillegg skarpkantede slik at hetta entrer dårlig, gjør at du blir vant til å bruke mer kraft enn det som er sunt.

kombinert med ei hette på skeiva, sa det "BANG".

heldigvis var det ikke mer enn et par hetter igjen i magasinet, i tillegg til de som var i "renna".

"renna" sprenger, og 5-6 av 10-15 heter hadde gått av(av de jeg fant igjen).

 

Lee påstår at Federalhetter kjedeantenner letter enn andre, i tillegg syns jeg de legger igjen mer "gult støv" som antagelig er ganske eksplosivt, enn andre hetter.

 

konklusjon: ikke klem hardt på tennhetter, og ikke bruk hylser med trange hettelommer som gjør at du må bruke krefter på hettene for å få dem inn.

 

noen sverger til remington hetter da de visstnok er mindre i diameter og dermed entrer lettere.

 

jeg sverger til å kaste sellier&bellot hylser og andre hylser med trange hettelommer.

Link to comment
Share on other sites

Errr... første presse?

Pakk vekk pro1000, bestil enkeltsasjons presse og ladeboken. Les ladeboken.

 

Hvorfor det :?::?::?:

(gjerne en begrunnelse i første innlegg du kommer med en påstand)

 

A) dette er ikke en "påstand" men et råd. (ser ut til å ikke være nødvendig i denne saken, men likevel et allment råd for nybegynnere.

 

Årsak er utdypet i ladeboken, og jeg tror selv at man lærer mer og også lærer sge å være mer effektiv ved bruk av enstasjons / turret i begynelsen. Desuten vil man som regel ha bruk for en enstasjons ekstra okke som...

 

 

B)

Kjenner to som har blåst hette magasin i lee, og to i dillon. (og ja, jeg har gjort det selv i begge, samt blåst en revolver til helvete...)

Link to comment
Share on other sites

For en gang skyld skal jeg være litt uenig med Hassel. :D

Det eneste vi virkelig er enige om er at en singelpresse får man bruk for okke som.

 

Jeg hater egentlig alt som heter "nybegynnergreier", det der med å gå gradene blir jeg av og til kvalm av! :wink:

-Skal man lære seg å skyte med en matchpistol er man liksom nødt til å starte med en Buckmark :shock:

-I PPC er det noen som mener at man bør dille rundt med "orginal" sikter et års tid før man skaffer seg et tri-step sikte :shock:

-Skal du bli en god fallskjermhopper må du starte med et lommetørkle :P

osv. osv....

Har man tenkt å lade mye, og før eller siden kommer til å gå løs på en progresivpresse. JA, da kan man like godt lære seg det med det samme. Det er ikke "Rocket science" å bruke en progresivpresse, snarere i klassen avansert musefelle. Er man så surrete i toppetasjen at man ikke bør bruke en progresivpresse, vel... da bør man neppe bruke en singelpresse heller.

 

Også denne evindelige Ladeboken da... :mrgreen:

Siden denne tråden ligger under pistolladning skulle jeg ønske jeg kunne si: Kjøp et kapittel av Ladeboken! Resten får du neppe bruk for. Desverre er en norsk bok for det norske marked nærmest totalt blottet for ladninger basert på de kulene, det kruttet som brorparten av norske pistol og revolverskyttere bruker.

 

En Pro1000 trenger litt omsorg. Hvis en hylse ikke får tennhette og så blir fylt med krutt lekker det gjerne litt ut i bunn. Det hender at man ikke oppdager det før kula er satt på, og da bør (les MÅ) man stoppe for å gjøre rent! Blås, fei, tørk bort alt krutt som ligger i kriker og kroker. Her synder en del av oss. Et kruttkorn blir liggene mellom den saken som skyver inn hetta og selve tennhetta. Vips! Du har et tennstempel. Som andre her har jeg most Fedreal hetter i en Pro1000, og jeg har vært heldig, det har gått bra.

Link to comment
Share on other sites

noe riktig og noe galt

Det er vel mykheten i hettene som er problemet, ikke "sprengkraft".

hørselsvern og vernebriller anbefales ved lading UANSETT.

 

Hassel:

 

No geleida vel forsåvidt Chiefen deg inn på rett spor... Mjuke/harde hetter er ikkje tema her, det er nettopp "sprengkraft" det handlar om. Kvifor du har quota meg med "noe riktig og noe galt" vil eg gjerne be deg utdjupe, evt korrigere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikek hør på disse pessimistene om å pakke bort 100 pressa bare for at det er først pressa. 100 pressa var min første. Kjør i vei !!!

 

Når jeg sier kjør i vei mener jeg dette, men gjør det SAAAAKKTTEEEE

Jeg brukte minst to lange kvelder med pressa og messing før jeg tilsatte hetter og krutt. Det er veldig viktig å finne ut av hvordan all leamikken fungerer.

Det er viktig å ha feelingen i spaken. Hettene treffer ikke alltid i hettelomma og blir klemt. Da gjelder det å stoppe.Ved følsom (dog vennlig og bestemt) ladearmsbruk er ikke dette noe problem.

Har aldri hatt smell, men bruker briller fremdeles.

 

Bortsett fra kulemateren er det hetteisetteren jeg har køddet mest med. Viktig å holde rent for kruttkorn. Det blir fort litt kruttsøl med fulle hylser i denne pressa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...