Jump to content

Lapua Mega 6,5x55


emilnystuen

Recommended Posts

Lapua mega er en ok og velprøvd patron det. Kula er noe butt og det påvirker selvsagt flygegenskapene men på normale hold I elgjakta tviler jeg på at h verken du eller elgen merker noe til det. Har ikke brukt mega selv men har sett endel dyr som er skutt med kula både I 6, 5 og 308 og de er hverken mer eller mindre ødelagt enn dyr som f.eks ble skutt med oryx eller vulkan. Tror du finner både positive og negative erfaringer med nær sagt alle kuler på markedet her inne, men ett dårlig slakt betyr ikke nødvendigvis at kula er dårlig, er ganske mange variabler med I bildet når en skyter på vilt.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen din vet ikke hva han snakker om. Laupa Mega er en klassiker, som ihvertfall har vært å få kjøpt i mange år. Den gjør jobben sin godt, men det er en lett ekspandererende blyspiss kule som sopper seg lett. Den er ikke lodda og kan dele seg lett om den treffer bein o.l, å lage litt søl. Men har knall og fall effekt og dyra dette fort. Om denne går godt i rifla di, så er det et godt valg til jakta.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Mega er en meget god til å være en standard type kule.

Dersom jeg kjøper fabrikk ammo til min 6.5x55 eller min 308 win når jeg har vært for lat til å lade selv, blir det som oftest Lapua Mega valget faller for.

Er den like god som mine favoritt kuler(Swift A-frame, Barnes TSX og Barnes TTSX)?

Nei, men den holder plenty på de skuddhold som er mest vanlig på elgjakt og elgen dør faktisk veldig fort og greit av den også.

Kula er gjerne litt tung i forhold til kaliberet og har dermed ikke verdens flateste kulebane, men samtidig gir det god effekt i dyret og slaktene er etter min erfaring fine.

Jeg og min far har brukt Lapua Mega desidert mest i min 6.5x55 og den har gjort en meget god jobb for oss.

Også på rådyr og hjort, får vi som oftest meget fine slakt.

 

Kompisen din har vel ikke så mye greie på det som han vil ha det til ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...