Jump to content

Beste viltkamera?


Kriss2

Recommended Posts

Som MMS kamera, synes jeg Uovision fungerer helt fint for å følge med på trafikk foran kamera og hva slags dyr det er, men jeg er ikke videre imponert over bildekvaliteten på minnekortet.

Bildekvaliteten på bildene du får som MMS, er bra nok til å se hva det er, men ikke noe særlig mer enn det.

De fleste nattbilder er dårlige, og om det er akkurat i overgangen mellom lys og mørke, er det ofte skikkelige skrøpelige greier.

 

Når jeg skal kjøpe meg et nytt viltkamera hvor jeg ønsker gode bilder og video, og ikke ønsker/trenger MMS, vil jeg helt klart ikke kjøpe Uovision.

Da blir det http://www.bushnell.com/wildlife/trail- ... or-no-glow

 

Dersom jeg vil ha et nytt MMS kamera for kun å følge med på den daglige trafikken, vil jeg nok kjøpe et nytt Uovision kamera.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan er den virkelige bildekvaliteten på Scoutguard 880MK-12MP?

Både i godt lys, dårlig lys og i mørket.

Hvor klare blir bildene når dyr er i bevegelse?

 

Alle reklamer for alle merker viser flotte bilder, men det er som oftest noe annet i den virkelige verden.

 

Jeg har en Scoutguard(ikke med mms) av eldre modell, og i reklamen for dette, ble det også vist meget gode bilder, også av dyr som sprang, men i det virkelige liv, har det blitt ytterst få slike bilder.

Selv om det skal sies at de ikke er dårligere enn de fleste fra mitt Uovision kamera.

Link to comment
Share on other sites

Har testa Viltkamera siden 2007 og det beste jeg har brukt hittil er frisport sitt splitter nye Loredakamera.

Det virker bunnstabilt i alle funksjoner og er lynkjapt på triggeren. Det er også et toveiskamera, og kan styres/bestille bilder via app på smarttelefoner (sikkert til Iphone etter hvert også) eller sms-kommando fra enhver mobil

Kamera sjekker at alle instillinger er korrekte under oppstarten, så hvis noe er programmert feil så oppdager du det der og da.

 

står litt info på: https://www.frisport.no/fricam-loreda-viltkamera-toveis-mms

 

Dette er riktignok første høsten jeg tester det, men hittil er jeg imponert.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd SG 550M med dårlig erfaring, løser ikke ut selv om det er dyr forran og når det først løser ut er ofte dyret ute av bildet (har sittet å sett på flere ganger med rev på åta) jævlig irriterende. Men regner med den nyere modellen er en del bedre

 

De er det, og det har vært stor variasjon i kvaliteten på de ulike "batchene" som har blitt produsert. Jeg har sittet (og sitter fortsatt) og tar mot reklamasjoner på viltkamera for en av importørene av Scoutguard/Bolyguard, så det er kanskje litt feil at jeg "reklamerer" her - men det kommer vel alle som selger/importerer merket til gode...

 

Har erfaring med flere modeller av SG550M-serien, der det første hette bare SG550M. Det første partiet som kom inn var bra - men dette var med de enkleste linsene og sensorene, og standard IR. Det andre partiet, mens de enda hette SG550M, var crap. Jeg sendte ei liste over reklamasjoner til produsenten, der jeg omtrent kunne bruke "fyll"-funksjonen i Excel, hadde omtrent hele tallrekka nedover. Så kom SG550M-31, som kanskje var det kameraet som har fungert best i lengden så langt, dette tror jeg kom våren 2011, og jeg har fortsatt et sånt stående ute den dag i dag. Dette var bare en programvareoppdatering, ikke en oppgradering av linser/sensor/IR.

 

Det har vært en del modeller i mellom, men i fjor kom SG550M-8MHD med oppgradert linse, sensor og blackLED, og i vår kom samme kamera i 12mpx-versjon. For min del har det lite å si om det er 8 eller 12 mpx for det er oppløsninga på MMS-bildene som betyr noe for min del, skal ikke bruke disse til naturfoto likevel - var det målet hadde jeg tatt turen oppi Lierne en tur...

Både 8mpx og 12mpx versjonene har vært veldig stabile, jeg har 1 stk 8mpx og 2 stk 12mpx og de fungerer bra.

 

Men man lærer seg etter hvert noen tips og triks, bl.a at man må stille kameraet til å ta kun 1 bilde om man skal ha full utnyttelse av MMS-funksjonen, da kameraet alltid sender siste bilde i serie. Dvs at om en overvåker en viltsti vil man gjerne få bilde av bakenden av dyret (eller bare luft) om man setter opp til å ta 3 bilder. Og selvsagt dette med å rydde godt foran kamera. Det har vært et par stormer den siste tida der jeg har vært veldig glad for å ha fri sending av MMS...

 

Det som skaper mest krøll nå for tida er SIM-kortene, og mitt tips er å ringe direkte til kundeservice til mobilleverandør og bestille et SIM-kort med minst mulig funksjoner. Dette er enklest å få til når man ringer rett til "kilden" i stedet for å snakke med en 18-åring på telekiosken som er mest opptatt av at jeg skal ha nok data. Datakort, tvillingkort osv. har jeg trøbla mye med, men jeg har bestilt SIM-kort selv til mine kamera direkte fra Chess kundeservice, og har aldri hatt problemer med å få satt opp egne kamera.

 

Så er det jo også sånn at dette er elektronikk som stilles ute i skiftende værforhold, og det er (tross alt) ganske rimelig elektronikk, så noen mandagsprodukter dukker alltid opp. Og jeg mistenker også at det er importert noe B-vare fra diverse *bay.cn og *shop.cn, jeg mistenker å ha vært borti noen sånne av og til (men prøver jo å hjelpe folk som kommer innom).

 

Har pr nå 4 kamera som står ute, og samtlige funker 100% som jeg ønsker i allefall. Men det er selvsagt en del nye funksjoner som dukker opp, som er ganske interessante. Bl.a dette med fjernstyring av kamera. Pr nå er det vel ingen (?) mms-kamera som støtter rent 4G-nett, men der ligger det jo en del interessante muligheter med rask dataoverføring (dog også utfordringer i forhold til batterikapasitet...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå bestil et http://www.bushnell.com/wildlife/trail- ... or-no-glow

Så får jeg testet om det er like bra som det er blitt hevdet her og der på nettet, eller om det er bare hype.

 

Så en liten kommentar i forhold til Jibrag sitt innlegg og mms kameraer.

 

En stor svakhet som jeg ser i forhold til mms kameraer og 3G/4G, er batteriforbruket dersom kontaktforholdene er svake og/eller ustabile, selv om man bruker antenneforlenger på flere meter der man har satt opp kameraet.

Som det desverre ofte er der man setter opp et viltkamera.

 

Dersom det er slik, bruker mms kameraene VELDIG mye strøm og batteriene tømmes særdeles fort.

Særlig når det er kaldt, er levetiden på batteriene, selv om man bruker lithium batterier, latterlig kort.

Jeg har måttet koble til et fritidsbatteri på et MMS kamera jeg har, for at det skal kunne ta og sende bilder i lengre perioder enn noen få uker.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker mange Uovision U565 kameraer i jaktterrenget. Disse er plassert ut i områder med alt fra meget god til meget dårlig dekning. Mine kameraer er stilt inn på å ta 30 bilder i døgnet som sendes på epost. Batteriene (lithium) varer da i over ett år. Bildene er mer en bra nok til å se detaljer på dyra, men oppløsningen er ikke suveren. Jeg har også et Wingcam kamera som ikke sender, men som tar meget klare bilder. Hvis du zoom'er inn bildet på en PC, kan du nesten telle dekkhårene på dyra.

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall en helt annen verden enn det jeg opplever med mitt Uovision UM 535.

Lithium batteriene har ikke engang vart i 3 måneder med maks 10 bilder i døgnet på den varmeste delen av året, og som oftest ikke 2 måneder heller.

Sannsynligvis fordi kameraet stadig søker etter forhold til å sende, da vi har sjekket minnekortet og sett at det rett som det er har tatt bilder som det ikke har sendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Har testa Viltkamera siden 2007 og det beste jeg har brukt hittil er frisport sitt splitter nye Loredakamera...

 

Hei Hjortefot,

kan du dele innstillingene du brukte for å få det til å virke med MMS eller e-post? Jeg får ikke dette kameraet til å fungere med samme innstillinger og SIM-kort som fungerer fint i andre viltkameraer.

Link to comment
Share on other sites

 

Hei Hjortefot,

kan du dele innstillingene du brukte for å få det til å virke med MMS eller e-post? Jeg får ikke dette kameraet til å fungere med samme innstillinger og SIM-kort som fungerer fint i andre viltkameraer.

 

 

Jeg velger "automatisk", legger inn Telenor og mobilnummer. Og funker det som det skal.

Regner med at du har fulgt brukerveiledningen og kameraoppsettet som fulgte med fra Frisport?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

ser at mitt kamera ikke er et Loreda-kamera, virker som Frisport har flere merker (jeg har Fricam 2.6 CM).

 

Takk for tilbakemelding uansett, for øyeblikket står kameraet på et sted uten dekning så jeg skal prøve på nytt når jeg flytter det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 4 years later...
hjortefot.com skrev (På 23.3.2016 den 10.18):

 

 

Jeg velger "automatisk", legger inn Telenor og mobilnummer. Og funker det som det skal.

Regner med at du har fulgt brukerveiledningen og kameraoppsettet som fulgte med fra Frisport?

Hei, dette er ein gamal tråd så ikkje sikker du kan svare på dette no lenger, men kanskje eg har flaks og du framleis bruker kemeraet eller hugsar instillingane. Eg har fått dette kameraet (Loreda L510g) med pappa og prøver å sette det opp. Sim-kortet som står i er testa i andre kamera og skal funke, trur det er reint datasimkort. Er mobilnummeret du legg inn i appen eller instillingane nummeret på mobilen din eller på simkortet i kameraet? Må det eventuellt vere kobla til eit nummer, så eit reint data-simkort kanskje ikkje vil fungere?

 

Forventar ikkje svar her så lenge etterpå men hadde vore artig å funne ut av kva som må til for å få kameraet til å fungere. 

 

mvh

Håpefull Jeger

Link to comment
Share on other sites

Stryning skrev (3 timer siden):

Hei, dette er ein gamal tråd så ikkje sikker du kan svare på dette no lenger, men kanskje eg har flaks og du framleis bruker kemeraet eller hugsar instillingane. Eg har fått dette kameraet (Loreda L510g) med pappa og prøver å sette det opp. Sim-kortet som står i er testa i andre kamera og skal funke, trur det er reint datasimkort. Er mobilnummeret du legg inn i appen eller instillingane nummeret på mobilen din eller på simkortet i kameraet? Må det eventuellt vere kobla til eit nummer, så eit reint data-simkort kanskje ikkje vil fungere?

 

Forventar ikkje svar her så lenge etterpå men hadde vore artig å funne ut av kva som må til for å få kameraet til å fungere. 

 

mvh

Håpefull Jeger

Hei.

Dette er lenge sidan. Brukte kontantkort i mitt kamera , datasim fantes ikkje den gongen.. Meiner og at  dette kamera gikk på 3G,  som er utfasa. 

Ville heller vurdert et nytt kamera. 😊

 

 

Mvh

Kristian

 

Link to comment
Share on other sites

Stryning skrev (13 timer siden):

Hei, dette er ein gamal tråd så ikkje sikker du kan svare på dette no lenger, men kanskje eg har flaks og du framleis bruker kemeraet eller hugsar instillingane. Eg har fått dette kameraet (Loreda L510g) med pappa og prøver å sette det opp. Sim-kortet som står i er testa i andre kamera og skal funke, trur det er reint datasimkort. Er mobilnummeret du legg inn i appen eller instillingane nummeret på mobilen din eller på simkortet i kameraet? Må det eventuellt vere kobla til eit nummer, så eit reint data-simkort kanskje ikkje vil fungere?

 

Forventar ikkje svar her så lenge etterpå men hadde vore artig å funne ut av kva som må til for å få kameraet til å fungere. 

 

mvh

Håpefull Jeger

Jeg har tidligere kjørt datasim i kamera og det funket men du må betale for bruk.

Nummeret du legger inn er til enhetene du vil motta bilder på (din mobil)

Nå kjører jeg kontantkort innmeldt i FriFamilie da er det gratis mms/sms

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...