Jump to content

SuB 1.5-6x42 vekt? (til Kimber Montana)


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe ei Kimber Montana rifle, og tenker derfor på optikk i samme slengen. Bruken blir i skogen etter hjort og reinsjakt. Tenker brukt sikte. Vet at Zeiss og Swaro har lette 3-9x36, men jeg vil ha lavere minste forstørrelse. Er også litt opptatt av lysstyrke, da det ofte er korte dager sent på høsten.

 

Av 1.5-6x42 sikter så er det Schmidt & Bender som oftest er å finne brukt av europeiske merker. Men jeg greier ikke å finne vekta på disse. Noen som kan hjelpe?

 

Ellers så er jeg mottakelig for tips til hvilket sikte jeg bør velge. Har også tenkt på Conquest Dl 1.2-5x36. Lav minste forstørring, synsfelt, linsekvalitet og relativt grei lysstyrke er stikkord. Tung kikkert på lett våpen får en bismak..

Link to comment
Share on other sites

Vekt på Schmidt&Bender 1.5-6*42 kan jeg ikke hjelpe med.

Men om også nye sikter (da i det litt rimeligere segmentet, og uten lys), skulle være aktuelle, så kan jo Kahles helia C 1.5-6*42 være aktuelt?. Det slår vel S&B greit på både vekt, størrelse og synsfelt. Ikke står optikken noe tilbake for SuB heller. Dette er vel kort sagt et sikte som er veldig gunstig priset mange steder nå. Følger en med så får en det jo nytt for 7-8 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en kimber montana (308w) som jeg bruker som primærvåpen på storviltjakt. Flott våpen som til tross for lav vekt er god å skyte med og ikke minst presis. Jeg har vært i samme tenkeboks som deg og kjøpte en brukt SuB 1.5-6x42 med lys. Denne ble vurdert som for tung til kimbern uten at jeg kjenner eksakt vekt på kikkerten. Jeg valgte i stedet å beholde Swarovski z3 3-9x36 til tross for ide om at det hadde vært bedre med 1.5 og bedre lysegenskaper. Har ikke hatt mange jaktturene med denne men har felt to dyr og begge var kort hold 20-30 m uten at det var noe som helst problem. En herlighet å bære med seg på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Desverre er trenden at produsentene lager større og tyngre sikter, før fantes det mange flere som hadde lette sikter i sortimentet. F.eks Docter/Zeiss Jena hadde 1,2-5x32

 

For det amerikanske markedet finnes det fortsatt kompakte sikter.

 

Hva med en Zeiss Terra 2-7x32, den veier 380g

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har merket meg at trenden er store sikter, det ser man lett på bruktmarkedet. Det aller meste har jo 50 eller 56 objektiv.. Hvis jeg først handler så lett rifle så hadde det vært greit at det på totalen ikke havnet over 3 kg. Har heller ikke planlagt å ha på demper.

 

Zeiss Terra skal sjekkes ut, selv om jeg kunne ha tenkt litt mer å gå på i forhold til dårlig lys. Men, har man for mange kriterier så er det jo fare for at det blir hverken fugl eller fisk. Tenker man kun dagslys og lav vekt så er jo Leupold Ultralight veien å gå..

Link to comment
Share on other sites

Ja du kom nok med fasiten der amatør..Blir vel å vente til det rette brukt-siktet dukker opp. Sjekka litt på Terraen. Faktisk minste forstørring er 2,3 og da er synsfeltet 15.5 m på 100 meter. ikke helt optimalt.

 

Conquest dl 1.2-5x36 har 30 m synsfelt på laveste forstørring, veier 470 gram og fås til 5499,- Holder den samme kvalitet som tidligere Classic på linsene, så er nok dette mest aktuelt om man skal kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett den HT'n, men den blir litt dyr. Men takk for tips!

Har en annen rifle med zeiss 3-12x56, så jeg er nok mer ute etter et sikte som er en hel del lettere og nettere. Har bestemt meg for at det blir max 42 objektiv.

 

Har derimot litt tid på meg, så jeg krysser fingrene for at det rette siktet dukker opp på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Den Kahlesen er sikkert ikke noe dumt kjøp. Modellen er utgått, sådet er sikkert mulig å prute. Den veier 465g om jeg ikke tar feil.

 

Tviler på om trådstarter er interessert i fast 4x, men den letteste jeg har sett er Østysk Zeiss 4x32, som veier 290g

Link to comment
Share on other sites

Kahles er høyaktuelt og blant de merkene jeg ser etter. Men budsjettet er ikke større enn 5-6 tusen pr dd. Vekta er innafor, for jeg har jo etterhvert innsett at alt under 500 gram er lett nå om dagen. Hadde jeg ikke vært fast bestemt på lavere forstørrelse enn 3x så hadde jeg handlet 3-9x36 av zeiss eller swarovski. Det har vært noen av de på bruktmarkedet i det siste.

 

Fast forstørrelse blir for lite fleksibelt til variert jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det ble satt på et Leupold vx-2, 2-7x33 som jeg hadde liggende. Det får gjøre jobben inntil videre. Vektmessig er siktet ideelt med sine 280 gram. Med lav montasje så ble det bra. Rifla er en Kimber Montana 84M i 260 Remington.

 

Drømmesiktet er Swaro PV 1.5-6x42, men det er langt imellom de på bruktmarkedet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et Zeiss Victory 2,5-10x50 med #4 retikkel på min Kimber Montana.

Selv om siktet ikke er noen utpreget lettvekter, opplevde jeg at dette var et supert sikte for denne type våpen, og vekten/balansen i våpenet var helt ok etter min oppfatning.

 

Rifla ble solgt, men siktet står nå på min Weatherby Ultra Lightweight i 30-06, og fungerer like utmerket der.

Et ypperlig sikte både med tanke på dagjakt i bratte lier, og postering når mørket siger på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...