Jump to content

Innbrudd i våpenskap, konsekvenser og ansvar?


EvenHJ

Recommended Posts

Hei, er 16 år og har lyst til å kjøpe meg min første rifle til neste sesongs høstjakt, men mine foreldre er meget skeptiske når det gjelder våpen (de jakter ikke selv). Foreldrene mine har sagt at det er greit jeg jakter under opplæring av andre(jakter storvilt så må være opplæringsjakt). Jakter sammen med slekta bla. onkel. Han har sagt at han kan registrere et våpenet i hans navn (slik han har gjort med mine voksne brødre) og vi kan skrive en utlånserklæring når høstjakta starter (han oppbevarer våpenet i våpenskapet sitt). Har prøvd å overtale foreldrene mine om eget våpen, men de sier det blir for stort ansvar på onkel hvis jaktvåpenet blir brukt mot sin hensikt av uvedkommende personer.

 

Da lyder spørsmålet slik:

Hvis våpenet mitt/hans blir f.eks stjålet ved et innbrudd, og "tyvene" bruker våpenet til div. ulovligheter, kan min onkel bli dømt for at våpenet hans/mitt blir stjålet og brukt til div. ulovligheter? (forutsett at våpenet blir oppbevart i henhold til våpenloven)

 

Hva er egentlig ansvaret hans hvis våpenet er innelåst og oppbevart i henhold til våpenloven? (Må han følge med på noe registrering eller betale ekstra for noe som helst pga mitt våpen)

 

Er situasjonen med at våpenet står på onkels navn og jeg bruker det lovlig (utlånserklæring)? (kan ikke tenke meg at det ikke skulle det

(hadde vært fint med konkrete utdrag fra våpenloven/loven)

 

Ble litt knotete men håper dere forstod situasjonen.

PS: hadde vært fint med et par argumenter for jakt (og eget våpen)

Takker for alle tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet mitt/hans blir f.eks stjålet ved et innbrudd, og "tyvene" bruker våpenet til div. ulovligheter, kan min onkel bli dømt for at våpenet hans/mitt blir stjålet og brukt til div. ulovligheter? (forutsett at våpenet blir oppbevart i henhold til våpenloven): Nei, det var forresten nettopp en sak der et våpenskap som var lovlig festet og sånt som ble stjålet. Så lenge man har alt sitt på stell.

 

Hva er egentlig ansvaret hans hvis våpenet er innelåst og oppbevart i henhold til våpenloven? (Må han følge med på noe registrering eller betale ekstra for noe som helst pga mitt våpen): Siden det står i hans navn så er det på lik linje som hans andre våpen.

 

Er situasjonen med at våpenet står på onkels navn og jeg bruker det lovlig (utlånserklæring)? (kan ikke tenke meg at det ikke skulle det

(hadde vært fint med konkrete utdrag fra våpenloven/loven). Ikke noe problem. Noen her inne vil nok grine på at onkelen din har et våpen som ikke han skal bruke selv, men ingen problem what so ever.

 

Når det gjelder argumenter for jakt og våpen: En av de få grunnene til at man trenger være lovlydig. Begynner man med fyll og f**nskap eksempelvis, kan man vinke bye-bye til våpna.

Link to comment
Share on other sites

Skal etter evne forsøke å svare på noe av det du spør om :winke1:

Litt om jakt, våpen og alder: http://www.njff.no/jakt/Sider/Aldersgrenser-for-v" target="_blankåpenbruk-under-jakt-og-opplæringsjakt-.aspx

1. Etter de forutseningene du lister opp - nei.

2. Nei.

3. Ja, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... PITTEL_6-3" target="_blank

 

Så regner jeg med at andre har både korrigerende og utfyllende informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er uklart om dere ikke er klar over dette eller om det er foreldrene dine som ikke ønsker det.

Beklager utydeligheten, jeg er klar over dette, men i og med at vi ikke har våpenskap i hus (og heller ikke har planer om det) er det vel mest gunstig å registrere våpenet i hans navn som også er eier av hans våpenskap og har flere våpen fra før. Slik jeg har forstått det er det et herk å oppbevare våpen i andres våpenskap med et virvar av skjemaer som må fylles ut av både meg, foreldre og onkel i et begrenset tidsrom. Eller er det en enklere måte å gjøre dette på? Hvilket navn børsa står på er uansett ett fett for meg.

Link to comment
Share on other sites

Et våpenskap tar plassen til en halvhøy elfa-reol i klesskapet ditt. Det er det enkleste.

 

Det nest enkleste er at du får lensmannen til å gå med på at du bruker et våpen som juridisk tilhører din onkel, men da må du rote med utlånserklæring hver bidige måned du skal bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Et våpenskap tar plassen til en halvhøy elfa-reol i klesskapet ditt. Det er det enkleste.
Ja, de minste er vel ikke mer enn en skoeske :)

 

Det nest enkleste er at du får lensmannen til å gå med på at du bruker et våpen som juridisk tilhører din onkel, men da må du rote med utlånserklæring hver bidige måned du skal bruke det.
Tror faktsik ikke det er noe problem at onkelen oppbevare et våpen i nevøens navn heller. Står bare i forskriften at mindreåriges våpen skal oppbevares av pålitelige og edruelig person. Siden han allerde har våpen selv burde ikke dette være noe problem, bare 2 ekstra signaturer på søknaden fra verger.

 

Så fyller du ikke opp din onkels våpengarderobe heller ;)

Link to comment
Share on other sites

Så fyller du ikke opp din onkels våpengarderobe heller ;)

litt off toppic :

Redd dette kan bli et problem, han har 6 våpen fra før. Er dessverre links skytter og ingen av våpnene er egnet meg/jaktformen. To av våpnene er mine brødres men registrert i hans navn. Har dere noen forslag på hvordan løse dette best mulig? f.eks overføre et våpen til en av brødrene mine men han blir fortsatt sittende igjen med 6 fysiske våpen i hans skap + evt. mitt. Har lest det ikke er en øvre grense på antall våpen men særdeles god begrunnelse er nødvendig eller noe slik. Blir vel litt rart å skrive i begrunnelsen at tre av våpnene oppbevares for jegere i slekta eller går dette bra?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om han har registrert våpnene i sitt navn, så har han seks våpen er det nok full garderobe, hvis han skulle registret EvenHJs på samme måte. Men registreres det nye i EvenHJs navn kan han oppbevare dette selv om hans egen våpengarderobe er på 6 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Han har sagt at han kan registrere et våpenet i hans navn (slik han har gjort med mine voksne brødre)
To av våpnene er mine brødres men registrert i hans navn.
Kan dere ikke gjøre det til en fast slektstradisjon, at voksne folk registrerer sine egne våpen i sitt eget navn? Det vil bli vanskelig for onkelen din å holde på slik i lengden (ja det ser dere jo nå). Bare tull at han skal fortsette og ha disse registrert på seg. Men av ren nysgjerrighet: Er våpnene til brødrene dine også linksvåpen? Eller er det bare du som er links?
Link to comment
Share on other sites

Redd dette kan bli et problem, han har 6 våpen fra før. Er dessverre links skytter og ingen av våpnene er egnet meg/jaktformen. To av våpnene er mine brødres men registrert i hans navn. Har dere noen forslag på hvordan løse dette best mulig? f.eks overføre et våpen til en av brødrene mine men han blir fortsatt sittende igjen med 6 fysiske våpen i hans skap + evt. mitt. Har lest det ikke er en øvre grense på antall våpen men særdeles god begrunnelse er nødvendig eller noe slik. Blir vel litt rart å skrive i begrunnelsen at tre av våpnene oppbevares for jegere i slekta eller går dette bra?

 

Aller først, jaktvåpengarderoben er ikke en begrensning på hvor mange våpen du kan ha i ett skap, og den er heller ikke absolutt, det kreves bare et særdeles kvalifisert behov for å ha mer enn seks våpen registrert på seg. Så vidt jeg skjønner ønsker du et våpen, din onkel synes det er greit, men dine foreldre vil ikke godkjenne at du får et registrert på deg. Løsningen er vel at de våpnene som egentlig tilhører dine brødre omregistreres til dem, slik at din onkel står igjen med fire våpen registrert på seg, og kan kjøpe et våpen til deg. Dine brødres våpen kan godt oppbevares hos din onkel, så lenge de fyller ut en utlånserklæring der det er spesifisert at det er midlertidig oppbevaring etter våpenforskriftens §81. Denne erklæringen gjelder for ett år av gangen.

Link to comment
Share on other sites

[...]Fire uker...

Nei....

§ 81.Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis varighet utover ett år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon for andre skal selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt, dersom utlån av våpenet er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser. De våpen og den ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen, skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige oppbevaringen.

Link to comment
Share on other sites

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

...

 

Som nevnt over kan vel onkel oppbevare våpenet for meg og våpenet er registret i mitt navn. Da holder det vel med en søknad til jeg til jeg fyller 18 år?

Vil det da være et problem at han har seks våpen fra før?

Kom forresten også på at hvis jeg skal registrere våpenet i mitt navn så kan jeg vel ikke krysse av på at jeg har våpenskap og da blir vel søknaden henlagt med en gang, eller?

Link to comment
Share on other sites

Du kan få disp til å erverve våpen før du fyller 18, men da må du ha tillatelse fra dine foreldre. I så fall kan det oppbevares av din onkel, uten at det har betydning for hvor mange våpen han kan eie. På søknaden står det "Jeg oppbevarer mine våpen i FG-godkjent våpenskap". Så lenge det står i din onkels våpenskap, er dette punktet oppfylt. Legg gjerne med et eget ark der du forklarer situasjonen, det er litt liten plass på skjemaet til utfyllende informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vell ikke tillatelse fra verge, men tilgang til verge som kan oppevare våpen lovlig? Med mindre ting har forandret seg veldig de siste årene (noe de kan ha gjort), så er det nok med bestått jegerprøve / kopi av jegeravgiftskortet ved fylte 16. Var slik jeg gjorde det med mitt første våpen. De krevde kopi av jegeravgifta, så var alt i orden. Selvfølgelig i dag må man ha våpenskap, derav verge som kan oppevare våpen på lovlig vis. Beklager detsom det er off topic eller jeg er helt på bærtur.

Link to comment
Share on other sites

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

Finner ingenting her om at tillatelse fra verge kreves?

 

Edit: fant det!

Søknad fra mindreårig eller person som er fratatt rettslig handleevne, må være tiltrådt av verge.

 

Ligger under Våpenloven. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

§ 26.Søknad om erverv

 

Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler skal sendes på fastsatt skjema som dateres og underskrives av søkeren, og om han er under 18 år, av verge.

 

Signatur på skjemaet impliserer tillatelse fra verge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...