Jump to content

308 Win. VS 223 Rem. på Rådyr og Rev


RISKABUEN

Recommended Posts

Rådyr og rev er to typer vilt som etter min mening krever helt ulike egenskaper av et kaliber.

 

223 er et (av flere) optimalt revekaliber som kombinerer høy utgangshastighet og lett kule med ekstrem ekspansjon.

 

Jeg synes 223 er i minste laget på rådyr og ville heller gått for 308 hvis jeg skull hatt et rent rådyrkaliber. Uansett, om du velger 223 så ville jeg gått for ei kvalitetskule som holder godt sammen. 223 kan ødelegge mye pga den høye hastigheten, som igjen er nyttig på revejakt.

 

Når det er sagt; både 223 og 308 fungerer fint på både rev og rådyr. 223 er revespesialisten mens 308 nok i mitt hode er mer et rådyrkaliber, om enn noe grovere enn strengt tatt nødvendig.

 

En gyllen middelvei ville vært 6,5x55, 260 rem eller lignende, dersom du ikke er låst på ett av de to nevnte.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilke våpen du har ifra før, men en .308 (eller 6.5x55 for den saks skyld) har et bredere bruks ommeråde en en .223. hvem vet kanskje du skal jakte hjort eller elg en gang så har du allerede rifle. av ammo så vill nok ei passe treg kule gi fine slakt på rådyr og rev hvis du vill ta vare på pelsen. hvis du bare skal kvitte deg med rev får du kjøpt v-max og andre "eksplosive" kuler laget for og lage store hull. skal du bare jakte rådyr og rev er det ikke akkurat feil med .223 heller.

 

P.S. hvis jeg ikke hadde hatt jaktrifle ville jeg nok kjøpt 6.5x55. Billig og stort utvalg i ammo, tomhylser for lading i tusenvis på skytebanen og det er Norskt :-P

Link to comment
Share on other sites

Dersom det kan bli aktuelt å bruke våpenet på større vilt enn rådyr, så gir svaret seg selv.

Da er det kun 308 av de to som er aktuell.

 

Dersom det kun skal brukes på rådyr og mindre, så er det ikke like gitt hva som er best :)

 

Forskjellen på hvor godt forskjellige kalibre dreper et rådyr er nærmest minimal med et godt treff og ei god kule.

Jeg har skutt mange rådyr(over 400) med mange forskjellige riflekalibre fra f.o.m. 222 t.o.m. 375 Ruger og forskjellen er på langt nær så stor som mange tror.

 

Det som er den største forskjellen mellom 223(som jeg har og bruker en del på rådyr) og 308(som jeg også har og bruker en del på rådyr) i forhold til rask og sikker avlivning, er at 223 krever en kule av høy kvalitet, som holder godt sammen, mens man kan nesten bruke hva det skal være i en 308.

 

Når det gjelder bruken av de to kalibrene på rev, så avhenger det av om man ønsker å ta vare på pelsen eller ikke.

 

Om man ikke ønsker å ta vare på pelsen, spiller det ingen rolle, og da kan det fort lønne seg med 308 om man ønsker å bruke samme kula til rev og rådyr.

 

Dersom man ønsker å ta vare på pelsen, bør man bruke en rundneset helmantel i 308, da enhver ekspanderende kule i 308, fort kan medføre store skader i pelsen.

Spesielt ved skudd som går inn på skrått.

 

I 223 kan man med fordel bruke samme høykvalitetskula som til rådyr, dersom man ønsker å ta vare på revepelsen, men en varmintkule fra en 223 slukker lyset veldig fort hos en rev, og ofte har man ikke noe utgangshull, selv om det forekommer nå og da.

 

Dersom du ønsker å bruke samme kula til rådyr og rev og ønsker minimalt med ødeleggelse av kjøtt og pels, vil jeg anbefale en 223 og bruke Barnes TSX eller TTSX kule.

F.eks Barnes Vor-Tx fabrikk ammo.

 

Dersom du tåler litt mer ødeleggelse av kjøtt og enkelte ødelagte revepelser, så er også en 308 med tilsvarende kuler et godt valg.

 

Dersom du lader selv og ønsker å bruke forskjellige ladninger/kuler til rev og rådyr, spiller det egentlig ikke så stor rolle.

 

Av min 223 og min 308, foretrekker jeg som oftest å bruke 223en dersom jeg kun skal jakte rev og/eller rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har skrevet; .223rem kombinert med en hurtigekspanderende

varmintkule er gull om du vil ta vare på pelsen.

Skal du benytte samme kaliber til rådyr er kulevalget essensielt.

 

Mener å huske at swift scirocco 75grn skal ha en fantastisk høy restvekt,

dvs at den tåler den julingen den får på vei inn i dyret på en god måte.

Det finnes en tråd her på kammeret der en mengde kuler til .223 er testet,

hvis du ikke finner den med søk-funksjonen kan sikkert noen som er mer

datakyndig enn meg ordne med en link.

Skal du skyte 75grn kule i .223 bør du forresten ha et løp med 1:8 snurr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...