Tommen Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Hei, har noen erfaring med slugs og buckshot brukt på rådyr? Ser veldig gjerne bilder i denne tråden. Har kun skutt et rådyr med buckshot selv, 8,6mm hagl 9 hagl i hvert skudd kal 12/70. Dette var på ca 15 m hold, hagl over hele dyret. Et hagl passerte nesten gjennom kroppen på rent sideskudd, dette var en av årets siste jaktdager så dyret hadde tykk pels. Vil finne ut om buckshot og slugs er brukandes på vegne av meg selv og andre interesserte. Nå er vel buckshot av bly ulovlig på jakt, det groveste av alternative hagl jeg har funnet er bb hagl. Har en pakke winchester xx buckshot, disse har 16 hagl på 7,2 mm og gir overraskende bra samling på papplater på 20-30 m hold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Ehhhh, når sant skal sies er det best å holde kjeft.... Jeg ahr i min fagre (og dumme) ungdom skutt mye rådyr med buckshot, og det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det ikke avholdt meg fra å gå på jakt senere heller. For det fungerte faktisk bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mannen i gata Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Slug bør prøves åssen den går i hagla (i likhet med all annen ammo). Jeg prøvde slug i hagla mi i fjor og den gikk 15-20 cm til venstre for midten. Vi var to skyttere som skøt og begge opplevde dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkel Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Ser ikke helt poenget med buckshot (og iallefall ikke slugs!) på rådyr. Mye sikrere med haglstørrelse i området 2-bb. Da har man dekning, samtidig som tilfredstillende penetrasjon. Har et inntrykk av at mange trur de kan strekke holda med buckshot. Hvis man tester dette på skive finner man som regel ut at det motsatte er tilfelle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Ikke at jeg noensinne ville finne på å skyte rådyr på over 25m med buckshot, men på kombien min har jeg en snedig liten sak montert, en stllbar choke fra full åpning til full trangboring. Med full trangboring samlet buckshot ca 25 cm på 20 m. Og med nesten full åpning ca 50 cm på 20m. Med full choke var samlinga plenty god nok til rådyr på 40m, men det har jeg ikke tenkt å prøve. Hva slug angår, så var det et par kamerater som lurte fordi de kun har hagle og lurte på hvordan de fungerte på rådyr med slug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Altså, slugs i hagle er en litt tricky sak, begge deler har nemlig en god porsjon med "personlighet". Først må man finne ut hvilken hagle man tenker å jakte med, så må man testskyte forskjellige fabrikat og typer med slugs for å finne de/den med best treffpunkt, deretter må man kjøpe så mye man finner av den typen og av akkurat den lot'en, så kan man begynne å trene med den. Koster litt tid og penger, men for spesiellt interesserte så er det jo helt normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 hadde en remington 870 tidligere, kjøpte noen pakker federal slugs på alms for å prøve. Skøt stående på 70m,da traff alle skudda ganske i midten av en 30x30 stålplate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportskytter Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Det fins vel ikke noe bedre en slug\brenneke på rådyrjakt med hagle,du slipper å tenke på vanlige haglehold jeg fikk gjennomskyting på ca 70 meter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pow Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke helt ser vitsen med slugs eller buckshot iallfall til kombi? Har intrykk av at jo grovere hagl, jo mer strekker folk holdet og risikovilligheten,MEN det er bare min naive verdensforståelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper-two Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Har bare skutt et par rådyr ned buckshot og det har vært "knall og fall" 2 er for lite til å konkludere at det er bra men....bruker det gjerne igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Har bare skutt et par rådyr ned buckshot og det har vært "knall og fall"2 er for lite til å konkludere at det er bra men....bruker det gjerne igjen. Well helleu there mr hetland. Bruker det gjerne igjen jeg og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Det fins vel ikke noe bedre en slug\brenneke på rådyrjakt med hagle,du slipper å tenke på vanlige haglehold jeg fikk gjennomskyting på ca 70 meter Mye ødelagt kjøtt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportskytter Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Det fins vel ikke noe bedre en slug\brenneke på rådyrjakt med hagle,du slipper å tenke på vanlige haglehold jeg fikk gjennomskyting på ca 70 meter Mye ødelagt kjøtt? Hei nei kula går ikke så fort så ei rifle ødelegger nok mere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Det fins vel ikke noe bedre en slug\brenneke på rådyrjakt med hagle,du slipper å tenke på vanlige haglehold jeg fikk gjennomskyting på ca 70 meter Og du er trygg på at børsa har riktig treffpunkt og tilstrekkelig presisjon på såpass hold? Testet grundig? Jeg antar at du har et rødpunktsikte eller noe slikt oppå hagla da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quarter bore Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Hei, Er der noen som har erfaring med Og som har ladedata til Lyman Sabot Slug kaliber 12 (681 Diameter) 525 Grain. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilAR Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 http://shootersforum.com/showthread.htm?t=24294 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beerman Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Hei, Er der noen som har erfaring med Og som har ladedata til Lyman Sabot Slug kaliber 12 (681 Diameter) 525 Grain. Dette må vi lage sjøl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Hei, Er der noen som har erfaring med Og som har ladedata til Lyman Sabot Slug kaliber 12 (681 Diameter) 525 Grain. Regner med det er data i denne boka: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=887011 Har lurt litt på å investere i ei sånn tang selv (må bare få ut finger'n og investere i øvrig ladeutstyr til hagle) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Må bare like buckshot! Kjøpte meg en slik (00 Buckshot) Som ble til slike Og slike Og til slutt ladet i venstre hylse (blandet med bb 4.5 mm) -Knall og fall..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HS Precision Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Fine vismuthagl den tanga lager... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinson Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Jeg har aldri jaktet med buckshot, men en del med slugs. Og jeg har felt to rådyr med slugs. Jeg bruker ei O/U hagle , kaliber 12. Og med underste løp , og imp.cyl. samler tre slugs ca 6 cm på 60 meter. Plenty presisjon til rådyr på den avstanden. Treffpunkt er hårfint til venstre og litt opp. Men ingenting som har betydning på ett skudd på 60 meter. De jeg har felt har ramlet på rundt 40-50 meter. Altså utenfor haglehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Fine vismuthagl den tanga lager... Jo takk! Det er en vismut-tinn legering, og de blir slettes ikke værst hvis man er nøye med tangen etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts