Jump to content

Slugs&Buckshot


Tommen

Recommended Posts

Hei, har noen erfaring med slugs og buckshot brukt på rådyr? Ser veldig gjerne bilder i denne tråden. Har kun skutt et rådyr med buckshot selv, 8,6mm hagl 9 hagl i hvert skudd kal 12/70. Dette var på ca 15 m hold, hagl over hele dyret. Et hagl passerte nesten gjennom kroppen på rent sideskudd, dette var en av årets siste jaktdager så dyret hadde tykk pels. Vil finne ut om buckshot og slugs er brukandes på vegne av meg selv og andre interesserte. Nå er vel buckshot av bly ulovlig på jakt, det groveste av alternative hagl jeg har funnet er bb hagl. Har en pakke winchester xx buckshot, disse har 16 hagl på 7,2 mm og gir overraskende bra samling på papplater på 20-30 m hold.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt poenget med buckshot (og iallefall ikke slugs!) på rådyr. Mye sikrere med haglstørrelse i området 2-bb. Da har man dekning, samtidig som tilfredstillende penetrasjon. Har et inntrykk av at mange trur de kan strekke holda med buckshot. Hvis man tester dette på skive finner man som regel ut at det motsatte er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg noensinne ville finne på å skyte rådyr på over 25m med buckshot, men på kombien min har jeg en snedig liten sak montert, en stllbar choke fra full åpning til full trangboring. Med full trangboring samlet buckshot ca 25 cm på 20 m. Og med nesten full åpning ca 50 cm på 20m. Med full choke var samlinga plenty god nok til rådyr på 40m, men det har jeg ikke tenkt å prøve. Hva slug angår, så var det et par kamerater som lurte fordi de kun har hagle og lurte på hvordan de fungerte på rådyr med slug.

Link to comment
Share on other sites

Altså, slugs i hagle er en litt tricky sak, begge deler har nemlig en god porsjon med "personlighet".

 

Først må man finne ut hvilken hagle man tenker å jakte med, så må man testskyte forskjellige fabrikat og typer med slugs for å finne de/den med best treffpunkt, deretter må man kjøpe så mye man finner av den typen og av akkurat den lot'en, så kan man begynne å trene med den.

 

Koster litt tid og penger, men for spesiellt interesserte så er det jo helt normalt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det fins vel ikke noe bedre en slug\brenneke på rådyrjakt med hagle,du slipper å tenke på vanlige haglehold jeg fikk gjennomskyting på ca 70 meter :wink:

Og du er trygg på at børsa har riktig treffpunkt og tilstrekkelig presisjon på såpass hold? Testet grundig? Jeg antar at du har et rødpunktsikte eller noe slikt oppå hagla da?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Jeg har aldri jaktet med buckshot, men en del med slugs. Og jeg har felt to rådyr med slugs. Jeg bruker ei O/U hagle , kaliber 12. Og med underste løp , og imp.cyl. samler tre slugs ca 6 cm på 60 meter. Plenty presisjon til rådyr på den avstanden. Treffpunkt er hårfint til venstre og litt opp. Men ingenting som har betydning på ett skudd på 60 meter. De jeg har felt har ramlet på rundt 40-50 meter. Altså utenfor haglehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...