Jump to content

Hurtiglading


Vaquero

Recommended Posts

Til hvilket våpen/kaliber?

normal_Hurtiglading.JPG

Her er eksempler på ladeklips/skinner og hurtigladere. Jeg er sikker på at andre her på Kammeret har andre kreative konstruksjoner enn vist her.

Det kunne være interessant å se hva som kan dukke opp?

Siden Veidinn er flink med quizer og jeg mindre flink til å identifisere så kan jeg lage en enkel en her, den er ikke vanskelig. Ingen patroner her har samme kaliber. Merk at klips nr.5 har krave/rim.

Link to comment
Share on other sites

1. .55 Boys - Boys Anti-tank rifle

2. 9x23 Steyr - Steyr Hahn

3. 7.65×21mm Mannlicher - Mannlicher M1901

4. 30-06 - M1 Garand

6. 7.63×25mm Mauser - Mauser C96

7. 7.62x54R - Mosin Nagant

8. 7.5x55 Swiss - K31

9. .303 British - Lee Enfield

10. 8x57IS - K98

11. 5.56x45

12. 6.5x55 - Krag

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja- jeg får da prøve.

1. .55 Boys for Boys AT Rifle

2. 9x25 Mauser Export?

3. 9x23 Steyr?

4. 7,62x63/.30-06 for Garand

5. 6,5(x53R?) Mannlicher

6. 7,63x25 Parabellum for Borchardt og Mauser C-96

7. 7,62x54R for Mosin-geværet

8. 7,5x55 for Schmidt-Rubin-geværet

9. .303 British for Lee-Enfield

10. 7,92x57 IS for Mauser M/98

11. 5,56x45 NATO for STANAG 4179-magasiner (brukt i M16, M4, HK416 osv)

12. Hurtiglader for Krag-Jørgensen, norsk patent

 

Noget usikker på 2/3

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata

Fikk 12 av 12. Jeg er ikke overrasket over at denne quizen ble fort løst, enkel. Det som kan bli interessant er om andre har forskjellige løsninger/konstruksjoner for hurtigladere. Vi som samler på patroner får ofte tak i ting som er i hurtigladere.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg heldig, trodde jeg var på bærtur med 2/3.

 

Her er en jeg er litt kry over- den til høyre.

Dette er ikke noen spesiell konstruksjon, men typen er litt interessant. Ikke så veldig ofte du ser disse.

Noen som vet hva det er?

Plastskinner.jpg

Den til venstre er selvsagt ladeskinne for 10 stk NM226 løspatron 5,56x45 NATO fra Bakelittfabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, så enkelt var det. Til tross for de enorme mengder 4,6x30-hylser jeg finner på skytebanen her har jeg enda ikke funnet en slik skinne der. Jeg fant den jeg har hos en samlerbutikk.

Virker som at forsvaret bruker MP7en med godt mot på skytetrening, 50-meteren er pepret med hylser et par ganger i året og det ligger mer enn jeg gidder plukke opp. Rart at de slipper å rydde etter seg? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata viseren en ladeskinne for NM226 Løspatron 5,56x45 Nato.

Som det skrives er den fra Bakelittfabrikken.

normal_5%2C56x45.JPG

I følge det jeg har fått opplyst:

Når det gjelder denne patronen så har den visst blitt produsert først i et lite prøveparti med messingbunn som vist her til venstre, den til høyre er den som produseres i dag. Tuppen på patronene er også litt forskjellig.

 

Beklager, det er ikke meningen å spore av tråden, men ment som en liten innskytelse.

Link to comment
Share on other sites

Igjen en artig og lærerik tråd, selv har jeg aldri samlet slike ting men det er en viktig del av patronsamling med slik tilbehør.

Hadde liggende et par klips med noen originale patroner. Skikkelig gamle saker, eldre enn meg også. Men hva er det og når sånn ca. er de fra? Beklager dårlig stand men det var slik jeg fikk dem.

 

DSC04608_zps3ankxvlg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver meg:

Øverste kan være 7x57 Mauser?

Nederste kan være 6mm. Lee Navy?

 

6mm. Lee Navy er fra 1895 og var i handelen til ca.1935. 7mm. Mauser er skikkelig gammel røksvak patron siden 1893 og holdt stand til etter andre verdenskrig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

normal_SKS.JPG

Da kom det inn et nytt ladeklips, til SKS:

Jeg hadde egentlig aldri tenkt på å samle på ladeklips, men etter hvert hoper det seg opp noen eksemplarer av det ene og det andre. Til slutt oppdager man at man har en liten samling av dette også :shifty:

 

Det var litt artig med dette klipset til SKS, 7,62x39 patroner, 10 skudds-klips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Et ukjent klips eller brett:

normal_Brett_a.JPG

normal_Brett_b.JPG

Denne har jeg vist til flere uten å finne svar på hva det er til. Det er første gangen jeg legger det ut her på Kammeret, kanskje noen som vet?

Den tar 6x6 patroner i et "brett". Jeg forstår ikke hensikten med konstruksjonen selv om det finnes en logisk forklaring et sted/historisk.

Jeg har plassert fem alternativer jeg mistenker den kan ha vært beregnet til, fra venstre: 9x19 - 9mm. Mauser - 9mm.Steyr. - 7,63 x25 - 7,65 (.30 Luger).

De fem alternativene kan være forledende eller misvisende. :think:

Link to comment
Share on other sites

Det var litt artig med dette klipset til SKS, 7,62x39 patroner, 10 skudds-klips.

 

Jeg bruker disse klipsene til det meste i 7.62x39 og har ladd ammo lagret på den måten i lufttette MG bokser. Tre klips og hurtiglader gir f.eks et fullt AK magasin, fire for RPK bananer osv. Det er samme greia som NATO klips.

 

Det finnes også spesielle bandolærer for disse klipsene som har et utall lommer som tar to klips hver. Jeg har et slikt et liggende som jeg tror er kinesisk.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...